نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون 11

آیفون ایکس آر پس از آیفون SE دومین گوشی مقرون به صرفه ساخت اپل بود که توانست در بازار به موفقیت برسد. پس از آن آیفون 5 سی (iPhone 5c) در سال 2013 معرفی شد ولی نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت موفق ظاهر شود به همین دلیل طرفداران گوشی‌های ارزان‌قیمت فکر می‌کردند که دیگر قرار نیست شاهد رونمایی از آیفونی باشند که امکانات فوق‌العاده را با هزینه‌ای کمتر در اختیارشان قرار می‌دهد اما با معرفی آیفون ایکس آر در سال گذشته خلاف تمام شایعات به اثبات رسید. امسال هم مدل آیفون 11 آمده تا راه آیفون مقرون به صرفه سال قبل را ادامه دهد.

صرفاً جهت یادآوری اعلام کنیم که آیفون ایکس آر عضو ارزان قیمت خانواده آیفون ایکس اس بود زیرا در آن نمایشگر LCD، دوربین اصلی تک لنزی و باتری بادوام مشاهده می‌شد.

اپل امسال سعی کرده آیفون 11 را با قیمت 700 دلاری به فروش برساند و این یعنی ارزان‌ترین گوشی این کمپانی آمریکایی در سال 2019، از ارزان‌ترین گوشی او در سال 2018 به میزان 50 دلار کمتر قیمت دارد. خبر خوب دیگر این است که نه تنها هیچ کمبودی در امکانات آیفون 11 به چشم نمی‌خورد بلکه شاهد اضافه شدن چندین ویژگی دیگر نیز هستیم.

بر این اساس، آیفون 11 همان آیفون ایکس آر می‌باشد زیرا در آن نمایشگر 6.1 اینچی IPS LCD با تراکم پیکسلی 326 و یک ناچ دیده می‌شود و از فناوری Face ID هم بهره می‌برد. ضمن اینکه مشخصات صفحه نمایش هم تغییری نکرده‌اند بنابراین کنتراست، روشنایی، هپتیک تاچ و . . . برابر با آیفون ایکس آر هستند.

در این آیفون سال 2019 چیپ‌ست A13 Bionic به کار رفته که در دو مدل پیشرفته‌تر یعنی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس نیز حضور دارد. در قاب پشتی این دستگاه نیز همچون دو گوشی برتر، یک لنز به دوربین اصلی اضافه شده که اولترا واید می‌باشد. ضمناً، گزینه‌هایی مانند Crop Out of Frame و ضبط ویدیوهای 4K نیز در دسترس قرار گرفته‌اند.

دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی به آیفون 11 هم آمده و می‌تواند ویدیوهایی به ضبط برساند که کیفیت 4K داشته و در هر ثانیه 30 تا 60 را ضبط کرده‌اند.

اپل توانسته در این دستگاه بدون افزایش ابعاد یک باتری قدرتمندتر قرار دهد به این ترتیب منبع نیروی 2942 میلی‌آمپر بر ساعت آیفون ایکس آر حالا به 3110 میلی‌آمپری تغییر کرده است. لازم به ذکر است که آیفون 11 از شارژر سریع 18 واتی پشتیبانی می‌کند ولی متأسفانه بر خلاف مدل‌های پیشرفته‌تر این قطعه همراه با این دستگاه به فروش نمی‌رسد.

با توضیحات ارائه شده، دوربینی جدیدتر و پردازنده‌ای قدرتمندتر در کنار امکاناتی فوق‌العاده می‌توانند شرایط را برای درخشش دوباره آیفون 11 فراهم کنند. ضمن اینکه نباید از رنگ‌بندی نسبتاً کامل این گوشی که علاوه بر مشکی و سفید و طلایی و نقره‌ای حالا به رنگ‌های سبز و بنفش نیز تولید شده فراموش کنیم.

به علاوه، پوشش ضد آب و ضد خاک و شیشه محافظ که بنا بر ادعای خودِ اپل یکی از محکم‌ترین نمونه‌های بازار به شمار می‌رود نیز دیگر نقاط قوت آیفون 11 هستند.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

جعبه آیفون 11 سفید است و به مقدار بسیار ناچیزی از خودِ گوشی بزرگ‌تر می‌باشد. در داخل آن، علاوه بر محصول اپل شاهد یک کابل Lightning، یک جفت ایرپادز و شارژر 5 واتی هستیم. متأسفانه دیگر آیفون‌ها با مبدل جک هدفون 3.5 میلی‌متری عرضه نمی‌شوند.

همان‌طور که اعلام کردیم، علی‌رغم اینکه آیفون 11 از شارژر سریع 18 واتی پشتیبانی می‌کند ولی چنین شارژری همراه آن به دست مشتریان نمی‌رسد و فقط این قطعه با مدل‌های 11 پرو و 11 پرو مکس فروخته خواهد شد. بار دیگر باید اشاره کنیم که آیفون 11 نسبت به آیفون ایکس آر به میزان 50 دلار ارزان‌تر است بنابراین چنان‌چه این دستگاه را خریدید می‌توانید با پولی که صرفه‌جویی کرده‌اید یک شارژر سریع 18 واتی (با قیمت 29 دلار)، کابل 1 متری مبدل USB-C به Lightning (با قیمت 19 دلار) و کابل مبدل جک هدفون 3.5 میلی‌متری (با قیمت 19 دلار) را بخرید.

طراحی

آیفون 11 از نظر ظاهری شبیه آیفون‌هایی است که در سالیان اخیر معرفی شده‌اند زیرا در جلوی آن یک نمایشگر با دو نقطه سیاه رنگ حضور یافته‌اند. در قاب پشتی اما، یک ماژول مربعی شکل به چشم می‌خورد تا دو لنز دوربین اصلی در آن جای‌گیری کرده باشند.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

اپل در این محصول سال 2019 خود از همان پنلی بهره برده که در آیفون ایکس آر استفاده شده بود و از نظر روشنایی و کنتراست نیز این نمایشگر افزایش نداشته است بنابراین یک پنل 6.1 اینچی IPS LCD با یک ناچ بزرگ مشاهده می‌شود که در آن دوربین سلفی، اسپیکر و سنسور مربوط به تکنولوژی Face ID نشسته‌اند. محافظ نمایشگر این گوشی گوریلا گلس ساخت شرکت Corning می‌باشد و روی آن پوشش 2.5 بعدی به کار رفته تا بتوانیم آن را با خیالی راحت یک گوشی صاف بدانیم.

کمپانی آمریکایی همیشه گوشه آیفون‌هایش را گرد کرده تا آنها را زیباتر و باریک‌تر نشان دهد ولی هیچ‌گاه این دستگاه‌ها از نمایشگرهای واترفال یا برآمده استفاده نکرده‌اند.

آیفون ایکس آر اولین گوشی بود که تکنولوژی لمس سه بعدی (3D Touch) را کنار گذاشت بنابراین انتظار نمی‌رفت آیفون 11 هم به چنین ویژگی مجهز باشد. توانایی‌های فناوری مذکور به موتور Taptic داده شده‌اند و با این وسیله قابلیت هپتیک تاچ به وجود آمد. برای بهره‌مندی از این گزینه فقط کافی است دست خود را برای مدت طولانی‌تری روی آپشن مدنظر قرار دهید. افرادی که با لمس سه بعدی آشنایی دارند قطعاً احساس خواهند کرد که این فناوری در آیفون 11 بهبود یافته است.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

به نظر می‌رسد حالا حالاها باید به حضور یک ناچ بزرگ در آیفون‌ها عادت کنیم. در این بریدگی سیاه رنگ سنسور سه بعدی ToF، میکروفون (که به عنوان اسپیکر هم به کار می‌رود)، دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی، سنسورهای مجاورت، روشنایی و حسگر مربوط به قابلیت True Tone جای‌گیری کرده‌اند.

از اینکه می‌بینیم اپل بالأخره دوربین سلفی را بهبود بخشیده و این‌بار از یک سنسور 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 استفاده کرده بسیار خرسندیم و اگرچه این حسگر همچنان ویژگی فوکوس خودکار ندارد اما این‌بار می‌تواند ویدیوهای 4K با 30 یا 60 فریم بر ثانیه را به ثبت برساند که در آنها تکنولوژی ثابت‌سازی دیجیتالی نیز حضور دارد. به علاوه، به خاطر بهره‌مندی از یک لنز عریض‌تر، Face ID قطعاً می‌تواند زوایای بزرگ‌تری را تحت پوشش خود قرار دهد.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

ظاهر شیشه‌ای جلوی این دستگاه دارای پوشش ضد چربی همیشگی است تا اجازه ندهد اثر انگشت کاربران یا آلودگی‌ها روی آن باقی بمانند و تمیز کردنش هم راحت‌تر باشد. در صورت خرید آیفون 11 می‌توانید تنها با کشیدن کف دست از بالا به پایین یا برعکس، سطح آن را پاک کنید به همین دلیل امیدواریم حداقل سایر کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند نیز از چنین پوششی استفاده کنند.

آیفون 11 در مقایسه با مدل‌های پیشرفته‌تر خود دارای حاشیه‌های مشکی رنگ نسبتاً ضخیمی است که باز هم ما را از این نظر یاد آیفون ایکس آر می‌اندازد. نمایشگر این دستگاه به جای اینکه OLED باشد همچون ارزان‌ترین آیفون پارسال از نوع LCD است. دلیل وجود این نوارهای مشکی رنگ آن است که نمایشگرهای LCD محدودیت‌های کمتری دارند بنابراین نمی‌توان حاشیه‌های اطرافشان را بیش از این کم کرد ولی از نظر قیمت خرج کمتری روی دست شرکت‌های سازنده و همچنین مشتریان می‌گذارند.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

آیفون 11 یک فریم آلومینیومی دارد که رویش را با محافظ خاصی پوشانده‌اند. لازم به ذکر است که مدل‌های قبل از آیفون ایکس آر نظیر آیفون ایکس هم چنین پوشش محافظی داشتند. در سمت دیگر، گوشی‌های پیشرفته‌تر ساخت اپل از استیل ضد خش و پوشش براق بهره می‌برند.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

باید اذعان کنیم که آلومینیوم ماده بهتری از پلاستیک است زیرا آلودگی و اثر انگشت کمتر روی آن باقی می‌ماند و در مقایسه با استیل هم وزن کمتری دارد.

در کناره‌های این آیفون نیز تقریباً همان چیزهایی را می‌بینیم که انتظار می‌رفت یعنی دکمه‌های سکوت و کاهش و افزایش صدا در سمت چپ حضور یافته‌اند و پورت Lightning و اسپیکر دوم و میکروفون در پایین هستند و در نهایت دکمه‌های پاور و اسلات سیمکارت در سمت راست به چشم می‌خورند.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

قاب پشتی آیفون 11 در مقایسه با آیفون ایکس آر، آیفون ایکس اس و آیفون ایکس کمی متفاوت‌تر است زیرا به‌گونه‌ای ساخته شده تا بتوانیم آن را جزو گوشی‌های سال 2019 اپل بدانیم. قسمت عقبی این دستگاه همچنین، توسط نسخه‌ای خاص از پوشش گوریلا گلس محافظت شده و دیگر خبری از کلمه آیفون (iPhone) در آن نیست تا این عبارت جای خود را به لوگوی اپل داده باشد.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

تصمیم کمپانی آمریکایی برای تولید این محصول به رنگ بنفش بسیار هوشمندانه بوده زیرا اگر این نمونه از آیفون 11 را دیدید واقعاً از آن خوشتان خواهد آمد. قاب پشتی این دستگاه مانند آیفون 11 پرو پیچیدگی خاصی ندارد و همان‌طور که گفتیم در صورت کثیف و لکه‌دار شدن به راحتی می‌توانید آن را تمیز کنید.

نکته‌ای که در این قسمت بیشترین توجه را به سمت خود جلب خواهد کرد ماژول مربعی شکل دوربین عقب است که در گوشه بالا سمت چپ جای گرفته و دارای دو لنز و یک چراغ فلاش LED می‌باشد. به این نکته هم اشاره کنیم، تا زمانی که دست خود را روی این پوشش نکشیده‌اید متوجه نخواهید شد که مات است.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

برآمدگی دوربین این دستگاه از آن چیزی که در تصاویر می‌دیدیم کمتر بود و در شرایط واقعی هم این موضوع را می‌توانید متوجه شوید. در واقع این قسمت در گوشی‌هایی مانند آیفون ایکس آر یا آیفون ایکس برآمدگی بیشتری نسبت به آیفون 11 داشت.

باید به این نکته هم اشاره داشته باشید که آیفون ایکس آر تنها از یک لنز 12 مگاپیکسلی به عنوان دوربین عقب خود بهره می‌برد که سیستم فوکوس خودکار در آن وجود داشت اما حالا در این گوشی یک لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید اضافه شده است. ضمناً، در این دستگاه خبری از لنز زوم کننده نیست.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

ضخامت، عرض و طول آیفون 11 همچون آیفون ایکس آر به ترتیب 8.3*75.7*150.9 میلی‌متر و وزن آن هم 194 گرم می‌باشد.

یکی از امکاناتی که بعید است هر کسی به راحتی بتواند به آن پی ببرد، مقاومت بیشتر این گوشی در برابر آب است. اپل برای این محصولش تأییدیه IP68 دریافت کرده تا ضد آب و ضد خاک باشد و بتواند در عمق 2 متری به مدت 30 دقیقه باقی بماند.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

احساسی که از گرفتن آیفون 11 دستگیرتان خواهد شد همان حسی است که سایر آیفون‌ها به شما می‌دهند به طوری که تا حدودی لغزندگی دارد اما به خاطر فریم خاصی که در موردش صحبت کردیم، خوش‌دست بوده و امکان پاک کردن آلودگی‌ها هم به راحتی امکان‌پذیر است. به علاوه، از نظر ابعاد، این دستگاه بین آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس قرار می‌گیرد تا کاربرانی که ترجیح می‌دهند گوشی را در یک دست بگیرند و با آن کار کنند، مشکلی برایشان به وجود نیاید. به طور کلی پوشش شیشه‌ای و فریم آلومینیومی این گوشی بسیار باکیفیت است و اگرچه اپل برای تولید این دستگاه از یک فرمول سنتی بهره برده ولی به خاطر وجود نسخه‌ای خاص از گوریلا گلس (بنا بر ادعای خودِ کمپانی آمریکایی) استحکام زیادی دارد. به این نکته هم توجه کنید که این پوشش نخواهد شکست و در برابر خط و خش مقاومت ندارد.

صفحه نمایش

آیفون 11 نسبت به آیفون ایکس آر تغییراتی داشته ولی در زمینه نمایشگر این دستگاه فرقی با نمونه قبلی خود نمی‌کند. این گوشی از یک پنل 6.1 اینچی IPS LCD از نوع Liquid Retina بهره می‌برد که در بالای آن یک ناچ بزرگ به چشم می‌خورد و در هر اینچ آن 326 پیکسل وجود دارد.

رزولوشن واقعی صفحه نمایش این محصول اپل 1792*828 پیکسل است که نشان‌دهنده کیفیت مناسب تصاویر می‌باشد بنابراین از این نظر نه ضعیف است و نه قوی. مطمئناً هنگام مشاهده تصاویر و تماشای فیلم یا مطالعه متون، متوجه کیفیت قابل قبول این نمایشگر خواهید شد و چه‌بسا اصلاً به تراکم پیکسلی نسبتاً متوسط آن هم توجهی نکنید. البته توضیحاتی که دادیم تا زمانی پابرجا هستند که شما این دستگاه را در برابر مدل‌های پیشرفته‌ترش یعنی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس قرار ندهید زیرا در آن شرایط خواهد بود که متوجه می‌شوید که رزولوشن این دستگاه چندان هم بالا نیست.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

دیگر ویژگی که در آیفون 11 اثری از آن وجود ندارد، قابلیت پخش تصاویر و فیلم‌ها با کیفیت HDR و Dolby Vision می‌باشد. به نظر می‌رسد دلیل رخ دادن چنین اتفاقی این باشد که نشان دادن محتواها با کیفیت HDR نیازمند کنتراست بالاست که دست‌یابی به این مشخصه تنها در نمایشگرهای OLED امکان‌پذیر است و از آن جایی که پنل موجود در این گوشی از نوع LCD می‌باشد، نمی‌توانیم عکس‌ها و ویدیوها را با این کیفیت ببینیم.

بر خلاف وجود این ضعف نسبتاً مهم، ویژگی True Tone در اختیار کاربران قرار گرفته است. این قابلیت باعث می‌شود تعادل رنگ سفید با استفاده از سنسورهای نوری شش لایه‌ای برقرار گردد. به علاوه، الگوریتمی که چنین تعادلی به وجود می‌آورد، سبب خواهد شد تا قسمت‌های سفید یا خاکستری صفحه نمایش دقیق‌تر دیده شوند.

ضمن اینکه درست مانند سایر آیفون‌ها، تأخیر لمس آیفون 11 هم روی 120 هرتز تنظیم شده و نرخ بازسازی آن 60 هرتز است.

بر اساس ادعای اپل، نهایت روشنایی این گوشی به 625 نیت می‌رسد و نرخ کنتراست آن هم 1400:1 خواهد بود. در آزمایش‌های انجام شده، عدد به ثبت رسیده برای حداکثر روشنایی این دستگاه 644 و نرخ کنتراست نیز 1500:1 بود.

نمایشگر به کار رفته در آیفون 11 از دقت رنگ فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد و تفاوت رنگی آن 1.1 می‌باشد ولی در حالت sRGB این رقم به 2.4 افزایش می‌یابد. آیفون 11 دارای توانایی پخش تصاویر با سیستم DCI-P3 است و زمانی که محتوایی این کیفیت را داشت، خودِ گوشی به صورت اتوماتیک سیستم پخش رنگ نامبرده را فعال خواهد کرد.

یکی از نقاط قوت در مورد صفحه نمایش آیفون 11 این است که حتی اگر شما از حداقل میزان روشنایی یعنی به اندازه 2.3 نیت هم بهره ببرید، دقت رنگ هیچ تغییری نکرده و همان کیفیت بالای خودش را حفظ خواهد کرد.

دوام باتری

در این محصول اپل یک باتری 3110 میلی‌آمپری به کار رفته که در مقایسه با ظرفیت 2940 میلی‌آمپر بر ساعت آیفون ایکس آر شاهد افزایش ناچیزی هستیم. ضمن اینکه می‌توانیم ادعا کنیم که توان منبع نیروی این گوشی با باتری آیفون 11 پرو تقریباً برابری می‌کند. این دستگاه از تکنولوژی شارژ بیسیم پشتیبانی خواهد کرد و کاربران می‌توانند آن را به وسیله شارژرهای Qi شارژ کنند. به علاوه، به خاطر بهره‌مندی از فناوری USB Power Delivery می‌توانیم شارژر سریع 18 واتی را به آن وصل و باتری‌اش را شارژ نماییم هرچند همراه با گوشی یک شارژر 5 واتی به فروش می‌رسد.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

متأسفانه به خاطر اینکه اپل شارژر سریع 18 واتی را همراه با این محصولش به فروش نمی‌رساند، باید حداقل 4 ساعت صبر کنید تا منبع نیروی آیفون 11 پر شود. ضمناً، در عرض 30 دقیقه تنها 18 درصد باتری شارژ می‌گردد اما چنان‌چه شارژر سریع 18 واتی ساخت اپل یا دیگر شرکت‌ها را خریداری کردید، می‌توانید در مدت نیم ساعت، باتری آیفون 11 را به میزان 55 درصد پر کنید.

با توجه به آزمایش‌های تخصصی انجام شده، باتری آیفون 11 عملکرد خوبی از خود به جا می‌گذارد. در صورتی که با این گوشی صحبت یا وبگردی کردید و یا فیلم دیدید، منبع نیروی آن به ترتیب به میزان 18، 15 ساعت و نیم و 18 ساعت و نیم دوام خواهد آورد. ضمن اینکه چنان‌چه این دستگاه را در حالت استندبای قرار دادید، به مدت 94 ساعت روشن خواهد ماند تا نسبت به دوام 76 ساعتی آیفون ایکس آر و 86 ساعتی آیفون 11 پرو عملکرد بهتری از خود به ثبت برساند.

اسپیکرها

این دستگاه مانند دو نمونه پیشرفته‌تر خود از اسپیکرهای استریو استفاده می‌کند. اولین اسپیکر این گوشی در پایین جای گرفته و میکروفون بالایی هم به عنوان اسپیکر دوم به کار خواهد رفت. خروجی این اسپیکرها تعادل و توازن خوبی دارد. تنها اشکالی که در این قسمت می‌توان متذکر شد، این است که قطعه بالایی بر خلاف قطعه پایینی نمی‌تواند صداها را با کیفیت بیس پخش نماید. به این نکته هم اشاره کنیم که بلندی صدای هر دو اسپیکر آیفون 11 با یک‌دیگر برابری می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

اپل مدعی شده که اسپیکرهای این محصولش قابلیت پخش صداها را به صورت محیطی دارد و کمتر انحراف خواهند داشت.

آزمایش‌های تخصصی انجام شده نشان داد که اپل در پایین این گوشی از یک میکروفون باکیفیت به عنوان اسپیکر استفاده کرده است در حالی که آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس صداها را از طریق اسپیکر بالایی با کیفیت بیس بیشتری پخش می‌کنند و همین اتفاق باعث خواهد شد صداهای پخش شده از این دستگاه‌ها نسبت به آیفون 11 تعادل بیشتری داشته باشند.

به طور کلی کیفیت صدای آیفون 11 بسیار عالی بوده و عمق صدای بیس آن هم فوق‌العاده است. بر این اساس، در پایان آزمایش‌های تخصصی متعدد به این نتیجه می‌رسیم که اسپیکرهای به کار رفته در این محصول اپل جزو موارد باکیفیت بازار به شمار می‌روند.

نمره توصیفی تمامی آیفون‌های سال 2019 “خیلی خوب” است و اگرچه نمی‌توانیم به آنها امتیاز “فوق‌العاده” را بدهیم ولی قابلیت پخش محیطی صداها باعث می‌شود تا این گوشی‌ها را هم‌تراز با سایر رقبای پرچمدار بدانیم.

کیفیت صدا

اپل متأسفانه کابل Lightning به جک هدفون 3.5 میلی‌متری را در جعبه گوشی‌هایش قرار نداده تا این‌گونه برداشت شود که کیفیت صدایی که از این دستگاه‌ها می‌شنوید کاملاً بستگی به آداپتوری دارد که خودتان می‌خرید.

در آزمایش‌های تخصصی، آداپتور رسمی خودِ اپل به کار رفت بنابراین چنان‌چه می‌خواهید صداهایی که شما می‌شنوید شبیه یافته‌های این آزمایشات باشند، باید سراغ همین قطعه بروید. به هر حال، در صورت نصب یک آمپلی‌فایر اکسترنال، شفافیت صداها فوق‌العاده خواهد بود ولی کیفیت صدای استریو چندان تعریفی نیست. البته این موضوع به معنای کاهش کیفیت صداها در صورت گوش دادن با هدفون نمی‌باشد.

بلندی صدا در حد معمولی است بنابراین آیفون 11 نمی‌تواند با گوشی‌های پرچمدار رقابت کند. با این وجود، بعید است کسی متوجه تفاوت‌های این‌چنینی شود مگر اینکه کیفیت هدفون‌ها خیلی بالا باشد و خودش در مورد این موضوعات حساسیت نشان دهد.

سیستم عامل و رابط کاربری

جدیدترین آیفون‌های امسال از تازه‌ترین نسخه سیستم عامل اپل به نام iOS 13 بهره می‌برند بنابراین این پلتفرم به صورت پیش‌فرض در همه آنها نصب است. ضمن اینکه نسخه 13.1 این سیستم عامل روز 24 سپتامبر منتشر شده به همین دلیل وقتی این گوشی‌ها را خریدید احتمالاً باید به این ورژن از iOS آپدیت کنید.

به طور کلی باید iOS 13 را یک بروزرسانی بزرگ برای آیفون‌ها بدانیم زیرا همراه با خودش حالت تیره سرتاسری را می‌آورد و بسیاری از برنامه‌های پیش‌فرض و سیستمی از جمله Photos، Maps و Reminders را دچار تغییرات گسترده‌ای می‌کند. ضمن اینکه این پلتفرم بر افزایش دوام باتری و سریع‌تر شدن عملکرد هم تأثیر می‌گذارد. دو قابلیت مهم دیگر نیز وارد شدن با آی‌دی اپل به اپلیکیشن‌های مختلف و کنترل بیشتر بر تنظیمات مکان‌یابی و موقعیت مکانی می‌باشند.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

حالا بد نیست ببینیم iOS 13 چه امکانات مهمی دارد.

سه گوشی خانواده آیفون 11 از یک سیستم امنیتی و بیومتریکی بهره می‌برند که Face ID نامیده می‌شود. این قابلیت از زمان معرفی با گوشی آیفون ایکس تفاوت زیادی نکرده ولی به خاطر پوشش گسترده‌تر مناظر، فناوری به کار رفته در آیفون‌های جدیدتر می‌تواند مناطق بیشتری را بررسی کند. البته ممکن است چنان‌چه در شرایط واقعی از این تکنولوژی استفاده کردید، متوجه آن نشوید زیرا احساس بهبود این ویژگی نیازمند دقت بالایی است.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که شما با استفاده از گزینه Alternate Appearance قادر خواهید بود یک چهره دوم را نیز به گوشی بشناسانید.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

بخش قفل نمایشگر تا حدودی ساده است زیرا تنها دو میانبر دارد که یکی به دوربین مربوط می‌شود و دیگری به چراغ فلاش LED. قابلیت لمس سه بعدی یا 3D Touch که در آیفون ایکس آر وجود نداشت، با معرفی گوشی‌های جدیدتر در سال 2019 به کلی کنار گذاشته است اما به جای آن یک ویژگی تازه به نام هپتیک تاچ (Haptic Touch) حضور دارد که ابتدا با آیفون ایکس آر معرفی شده بود. برای استفاده از آن باید روی قسمت مدنظر انگشتتان را بگذارید و برای مدتی فشار دهید تا موتور لمسی مربوطه بقیه کارها را انجام دهد.

با توجه به اینکه پیش‌فرض iOS این‌گونه است که اپلیکیشن‌ها به هوم اسکرین اضافه می‌شوند، هیچ ویجت یا نشانگر فهرستی مشاهده نخواهید کرد ولی پوشه‌ها در مقابل دیدگانتان قرار خواهند داشت. صفحه سمت چپ اما، همان جایی است که ویجت‌ها دیده می‌شوند که یکی از آنها قسمت سرچ می‌باشد.

شیوه ناوبری در این گوشی به همان شکل سابق خود باقی مانده بنابراین در پایین نمایشگر شاهد حضور یک خط صاف هستیم که جابه‌جا شدن در میان منوهای مختلف به وسیله آن انجام می‌شود. بر این اساس، برای رفتن به هوم اسکرین باید انگشت خود را به سمت بالا بکشید و برای مشاهده سوئیچ کننده میان برنامه‌ها پس از کشیدن انگشت به وسط صفحه، باید مدت کوتاهی توقف کنید.

مرکز اعلانات با کشیدن انگشت از گوشه سمت چپ اجرا خواهد شد ولی دست‌یابی به این منو از طریق کشیدن انگشت روی ناچ هم امکان‌پذیر خواهد بود. این صفحه در iOS 11 شکل یک‌پارچه‌ای به خود گرفت و این روند در iOS 13 هم وجود دارد ولی به خاطر داشته باشید که اگر از تصاویر مختلف برای هوم اسکرین و قفل صفحه نمایش استفاده کردید، امکان دارد در دفعات اول مرتکب اشتباهاتی شوید.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

مرکز کنترل آیفون را هم می‌توانید با کشیدن انگشت از گوشه سمت راست اجرا کنید. به علاوه، امکان استفاده از تکنولوژی لمس هپتیک برای دست‌یابی به این منو وجود دارد. ضمن اینکه نشانگر درصد باتری هم به صورت دائمی به همین قسمت منتقل شده زیرا دیگر جایی برای قرار دادن آن در استاتوس بار وجود نداشته است.

در اینجا همچنین، شاهد عملکرد عجیب و غریب برخی دکمه‌ها خواهید بود. ضربه زدن روی دکمه وای‌فای یا بلوتوث تمامی اتصالات مربوطه را قطع خواهد کرد ولی بر اساس ادعای خودِ اپل، برخی قابلیت‌ها نظیر ایردراپ همچنان فعال خواهند بود اما وای‌فای به شبکه‌ای وصل نخواهد شد. اگرچه این اتفاق به خودی خود کارآمد است ولی به خاطر اینکه باید برای خاموش کردن وای‌فای به تنظیمات بیایید و دستی آیکون مربوط به آن را لمس کنید، شاید بتوانیم این موضوع را یک گام رو به عقب در iOS 13 تلقی کنیم.

ویژگی لمس سه بعدی حالا دیگر به کلی کنار گذشته به همین دلیل جا دارد که اپل را به خاطر چنین تصمیمی سرزنش نماییم. مدت‌ها بود که این کمپانی آمریکایی روش جذاب فشار دادن یک گزینه جهت نمایش برخی آپشن‌ها را در اختیار کاربران گذاشته بود ولی حالا خیلی راحت روی آن قلم قرمز کشیده است. البته کاربران این سیستم همچنان وجود قابلیت لمس سه بعدی را احساس خواهند کرد زیرا این‌بار به جای اینکه لازم باشد روی یک گزینه ضربه بزنیم، فقط کافی است انگشتمان را برای مدت طولانی‌تری روی قسمت مدنظر قرار دهیم. موتور لمسی به کار رفته در این دستگاه به بهترین شکل ممکن بازخوردها را دریافت می‌کند به همین دلیل می‌توانیم ادعا کنیم که هنوز تکنولوژی لمس سه بعدی وجود دارد. ضمناً، از حذف شدن لایه مربوط به 3D Touch بسیار خرسندیم زیرا باعث شده قسمت بیشتری در نمایشگر آزاد شود.

با توضیحات ارائه شده، شما می‌توانید انگشت خود را روی آیکون نرم‌افزارهای مختلف برای مدتی قرار دهید تا چنان‌چه گزینه‌ای وجود داشت را مشاهده کنید. شما همچنین این فرصت را دارید تا همین کار را برای اعلانات، دکمه‌ها، محتواهای ظاهر شونده درون برنامه‌ای یا بزرگ‌نمایی متون و تصاویر هم صورت دهید. به علاوه، هپتیک تاچ برای تغییر نام پوشه‌ها و یا مشاهده اپلیکیشن‌هایی که اعلانات دریافت کرده‌اند نیز کارایی دارد.

ضمناً مانند همیشه، امکان پخش پیش‌نمایشی پاپ‌آپ از تصاویر، لینک‌های اینترنتی، پیام‌ها، ایمیل‌ها، یادداشت‌ها و تصاویر فراهم شده است.

گوشی‌های آیفون 11 و آیفون 11 پرو مکس به صورت اختصاصی از شیوه مشاهده افقی اپلیکیشن‌های سیستمی پشتیبانی می‌کنند و این یعنی حالت افقی تنظیمات، Mail، Messages و مرورگر سافاری متفاوت شده است.

در iOS 13 یک گزینه حالت تیره سرتاسری وجود دارد که با فعالسازی آن از قسمت تنظیمات صفحه نمایش، تمامی پس‌زمینه‌های سفید گوشی مشکی می‌شوند. دارک مد بر تمامی برنامه‌های سیستمی و اپلیکیشن‌هایی که مطیع تنظیمات گوشی هستند تأثیر می‌گذارد. گفته می‌شود این گزینه باعث افزایش دوام باتری خواهد شد زیرا نمایشگر نور سفید کمتری پخش خواهد کرد.

البته شما می‌توانید گزینه حالت تیره اتوماتیک را روشن کنید. با استفاده از این آپشن، یا باید به صورت دستی دارک مد را خاموش و روشن نمایید و یا تنظیم کنید که هر وقت خورشید طلوع کرد روشن، و هر وقت غروب کرد خاموش شود.

در ادامه امکانات کاربردی، به سیری (دستیار هوشمند اپل) می‌رسیم که ماهانه بیش از 400 میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند. برای فعالسازی این دستیار دیجیتالی فقط کافی است دکمه پاور که در کنار گوشی جای گرفته را برای مدت کوتاهی فشار دهید. خوش‌بختانه به خاطر رقابت پیچیده‌ای که در سالیان اخیر میان شرکت‌های مختلف پیش آمده و تکنولوژی یادگیری ماشینی پیشرفته‌تر شده، دستیاران هوشمند روزبه‌روز بهتر می‌شوند و سیری نیز از این قاعده مستثنی نیست. لازم به ذکر است که در iOS 13 یک صدای جدید به منوی دستیار اپل اضافه شده که  طبیعی‌تر است.

میانبرهای سیری به عنوان بخشی از iOS 12 در اختیار کاربران قرار گرفتند ولی حالا یک نرم‌افزار جداگانه برای آنها در نظر گرفته شده است که Shortcuts نام دارد. مواردی که برای آنها می‌توانید میانبر تولید کنید تقریباً بی‌نهایت هستند. برای مثال، تمامی گزینه‌های موجود در iOS یا نرم‌افزارهای سیستمی قابلیت دریافت میانبر را دارند. ضمن اینکه برای بعضی اپلیکیشن‌های شناخته‌شده نظیر یوتیوب یا فیسبوک هم می‌توان گزینه میانبر ساخت.

گزینه‌های قسمت Scripting عبارتند از اجرا کردن برنامه‌ها، انتخاب یک منو از تنظیمات، خارج شدن از اپلیکیشن، دریافت آمارهای مختلف، تنظیم گزینه‌های متعدد، خاموش یا روشن کردن یک گزینه در تنظیمات، محاسبه کردن، اندازه‌گیری، دریافت جزئیات اتصال به شبکه و . . .

شما همچنین می‌توانید درخواست کنید تا انواع مختلفی از فایل‌ها مانند تصاویر، عکس‌های مختلف، اسکرین‌شات‌ها و PDFها اجرا شوند و یا یادداشت‌ها را ویرایش یا چاپ کنید و یا کدهای QR را اسکن نمایید و . . .

نرم‌افزار Photos یکی از مهم‌ترین اپلیکیشن‌های iOS به شمار می‌رود که در سیزدهمین ورژن این سیستم عامل به کلی تغییر کرده است. برای مثال، تب مربوط به این اپلیکیشن دارای چهار قسمت Years، Months، Days و All Photos می‌باشد که در سه گزینه اول به ترتیب عکس‌های مربوط به سال، ماه یا روزهای قبل را مشاهده خواهید کرد و در آپشن آخر نیز تمامی تصاویر را یک‌جا خواهید دید. لازم به ذکر است که گزینه All Photos همان پنجره پیش‌فرض نسخه قبلی این برنامه بود.

با سه گزینه Years، Months و یا Days الگوریتم مربوط به هوش مصنوعی فعال می‌شود تا بهترین تصاویر گرفته شده در گذشته پیش روی چشمان شما قرار گیرد بنابراین دیگر شاهد اسکرین‌شات‌ها، یادداشت‌ها یا عکس‌های تکراری نخواهید بود. همزمانی که در حال جابه‌جا شدن میان سه تب نامبرده هستید، تمامی تصاویر یا ویدیوهای آنها به صورت خودکار بیصدا پخش می‌شوند. به علاوه، بهترین و باکیفیت‌ترین موارد نیز با ابعاد بزرگ‌تری دیده خواهند شد.

علاوه بر قابلیت‌های گفته شده، اپلیکیشن Photos ابزارهای ویرایش تصاویر را هم دریافت کرده که هم قدرتمندتر و هم استفاده از آنها آسان‌تر شده است. شما حالا می‌توانید همزمانی که تصویری را ویرایش می‌کنید، تغییراتی که به وجود می‌آید را ببینید. ضمن اینکه اسلایدرهای مختلفی وجود دارند که با استفاده از آنها قادر خواهید بود بخش‌های متعددی را تغییر دهید، فیلترهای جدید را بیفزایید، نویز را کاهش دهید و . . .

در کنار گزینه‌های اضافه شده برای ویرایش عکس‌ها، ابزارهایی هم برای ویرایش ویدیو در نظر گرفته شده که می‌توانید کنتراست، نورپردازی، میزان اشباع‌شدگی رنگ‌ها و . . . را کم یا زیاد کنید.

نرم‌افزار Photos در iOS 13 به‌گونه‌ای طراحی شده تا با قابلیت Capture Outside the Frame همخوانی داشته باشد. اگر شما از این ویژگی استفاده کنید، گوشی جزئیاتی که در بیرون فریم دوربین اصلی قرار می‌گیرند را ضبط خواهد کرد و سپس هنگامی که در حال مرور تصاویر هستید، برنامه مذکور افرادی که خارج از فریم قرار گرفته بودند را به شما نشان خواهد داد.

سایر نرم‌افزارهای موجود در سیستم عامل iOS اپل همان‌هایی هستند که بودند بنابراین برنامه خاص دیگری به Books، PDFS، eBooks، Stocks و News اضافه نشده است. ضمن اینکه مرورگر پیش‌فرض سافاری هم یک نرم‌افزار مکمل برای مدیریت دانلودها (به نام Download Manager) دریافت کرده است.

اپلیکیشن Health هم حالا آپدیت شده و در آن گزینه‌های جدید خلاصه‌ای از عملکرد، رویدادهای مهم و بررسی وضعیت دوچرخه‌سواری مشاهده می‌شود.

نرم‌افزار مسیریابی Apple Maps نیز بروز شده و ویژگی Junction view در آن به وجود آمده است تا بتوانید راحت‌تر به صورت صوتی مسیریابی کنید، برنامه‌های حرکتی آنلاین را مشاهده نمایید، از وضعیت پروازها با خبر شوید. دیگر قابلیت اضافه شده به این برنامه Look Around نام دارد که کاربردش شبیه ویژگی Street View گوگل مپس می‌باشد. به این نکته اشاره کنیم که گزینه Look Around فعلاً در شهرهای نوادا، اوآهو و کالیفرنیا ایالات متحده فعال است.

اپلیکیشن اپل تی‌وی هم بخشی از iOS 13 می‌باشد و نرم‌افزار پیش‌فرض پخش ویدیوها و سریال‌هایی به شمار می‌رود که از آی‌تونز انتخاب کرده‌اید. این نرم‌افزار همچنین، یک فروشگاه دیجیتالی برای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی است. ضمن اینکه انتظار می‌رود یک ماه دیگر سرویس پخش فیلم و سریال اپل تی‌وی پلاس از طریق این برنامه رسماً عرضه شود. این را هم اضافه کنیم که خریداران آیفون‌های معرفی شده در امسال یک سال اشتراک رایگان اپل تی‌وی پلاس دریافت خواهند کرد.

نرم‌افزار Music به عنوان پخش‌کننده پیش‌فرض فایل‌های صوتی انجام وظیفه می‌کند و با برنامه اپل موزیک به شدت هماهنگ شده است ولی اگر تصمیم گرفتید از آن استفاده نکنید، می‌توانید آهنگ‌های مدنظر خود را از طریق آی‌تونز به این اپلیکیشن بیفزایید.

در نهایت به ویژگی Apple Pay می‌رسیم که همچنان در iOS 13 وجود دارد. در این قابلیت، یک گزینه جدید به نام Sing-in with Apple دیده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید وارد برنامه‌هایی شوید که در آنها حساب کاربری اپل فعال دارید و باید هویت خود را از طریق Face ID یا Touch ID تأیید نمایید. این روش بدین صورت کار می‌کند که یا می‌توانید از اپل بخواهید برای ورود به اپلیکیشن لینکی را به یک آدرس ایمیل خاص ارسال نماید و یا یک نام کاربری را به صورت راندوم بسازد که حاوی لینک هدایت‌کننده به نرم‌افزار مدنظر می‌باشد. لازم به ذکر است که این ایمیل‌های یک بار مصرف تنها به همین منظور به کار می‌آیند بنابراین چنان‌چه یکی از آنها که به یک اپلیکیشن خاص مربوط می‌شود را حذف کردید، آسیبی به سایر برنامه‌ها نخواهد رسید.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

چیپ‌ست A13 Bionic سریع‌ترین موردی است که اپل تا کنون تولید کرده و آیفون 11 هم مانند آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس از حضور این قطعه بهره می‌برد. این تراشه‌ای که اپل با فرآیند 7 نانومتری تولید کرده بیش از 8.5 میلیارد ترانزیستور دارد و نسبت به A12 Bionic هم سریع‌تر است و هم کم‌مصرف‌تر.

همان‌طور که از نام این چیپ‌ست نیز برداشت می‌شود، A13 Bionic تنها یک نمونه موفق‌تر از مدل قبلی خودش است و از نظر طراحی تفاوت زیادی ندارد. البته انتظار می‌رفت همین اتفاق هم رخ دهد زیرا تولید یک چیپ‌ست با طراحی جدید مستلزم نوآوری‌های زیادی است تا بتواند آن قطعه را پرسرعت‌تر و قدرتمندتر کند.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

چیپ‌ست A13 Bionic دو پردازنده هشت هسته به نام Lightning دارد که سرعت هر کدام از آنها به 2.65 گیگاهرتز می‌رسد و پردازنده‌های Thunder هم توانایی اجرای برنامه‌ها با سرعت 1.8 گیگاهرتزی را خواهند داشت. لازم به ذکر است که هسته‌های Lightning به میزان 20 درصد سریع‌تر و 30 درصد کم‌مصرف‌تر می‌باشند. این شیوه نام‌گذاری باز هم نشان می‌دهد که اپل در زمینه انتخاب اسم برای پردازنده‌هایش دقت عمل زیادی به خرج می‌دهد.

در A13 Bionic پردازنده گرافیکی جدیدی به کار رفته که از همان تعداد چهار هسته موجود در نمونه قبلی استفاده می‌کند اما این‌بار سرعتش 20 درصد بیشتر شده و به میزان 40 درصد انرژی کمتری استفاده می‌نماید.

در ادامه به نسل سوم موتور نورونی می‌رسیم که هشت هسته دارد تا 20 سریع‌تر و 15 درصد کم‌مصرف‌تر باشد. این موتور در iOS 13 مسئول شیوه جدید پردازش تصاویر به نام Deep Fusion و حالت عکسبرداری در شب (Night Mode) است. مورد اول به زودی و از طریق یک بروزرسانی نرم‌افزاری به آیفون‌های جدید می‌آید و حکم همان HDR را دارد. این تکنولوژی قبل از اینکه شما دکمه شاتر را فشار دهید، 4 عکس می‌گیرد و وقتی این دکمه را فشار دادید، 4 عکس معمولی به ثبت می‌رساند و یک عکس می‌گیرد که مدت بیشتری از صحنه را ضبط کرده است. سپس با ترکیب همه اینها بهترین تصویر را در اختیار شما قرار خواهد داد. Night Mode هم از همان ابتدا در گوشی وجود دارد.

در نهایت باید اعلام کنیم که گوشی‌های خانواده آیفون 11 از وجود 4 گیگابایت رم بهره می‌برند. ضمن اینکه شایعاتی به گوش می‌رسد که رم 2 گیگابایتی اضافی در چیپ‌ست A13 Bionic وجود دارد که هنوز فعال نشده و تا زمانی که ساختار پیچیده آن به صورت معکوس مورد استفاده واقع نشود، فعال نخواهد شد.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

حالا به امتیازات Geekbench می‌رسیم. با نتایج به دست آمده از این آزمایشات پی می‌بریم که اپل همیشه کمپانی پیش‌رویی بوده و با تولید چیپ‌ست A13 Bionic نیز به همین رویه خود ادامه می‌دهد. هسته Lightning در مقایسه با تمامی هسته‌های موجود در گوشی‌های اندرویدی بسیار پرسرعت‌تر می‌باشد و نسبت به هسته Vortex به کار رفته در A12 Bionic که در آیفون ایکس اس وجود دارد به میزان 15 درصد افزایش سرعت داشته است.

عملکرد چند هسته‌ای هم با به کارگیری چیپ‌ست نامبرده از 20 درصد سرعت بیشتر بهره می‌برد و حتی از پردازنده‌های آیفون‌های قدیمی‌تر نظیر آیفون ایکس اس و آیفون ایکس آر هم سریع‌تر می‌باشد. به طور کلی اعداد و ارقام به ثبت رسیده در مورد امتیازات چند هسته‌ای گوشی‌های اندرویدی اصلاً در مقایسه با امتیازاتی که A13 Bionic از خود نشان می‌دهد به حساب نمی‌آیند.

حالا بد نیست ببینیم آیا پردازنده گرافیکی 4 چهار هسته‌ای هم می‌تواند به میزان 20 درصد سریع‌تر باشد یا خیر. اطلاعات کمی در مورد GPU موجود در آیفون 11 در دست داریم اما این‌گونه بوده که A11 Bionic از 3 و A12 Bionic از 4  هسته بهره می‌برده‌اند بنابراین احتمال دارد که A13 Bionic هم دارای 4 هسته باشد.

به هر حال، بهترین راه برای مشاهده عملکرد خام این دستگاه اجرای آزمایش‌های متفرقه بنچمارک است. از جمله این آزمایش‌ها Manhattan 3.0، Manhattan 3.1، Car Chase و 3D Mark هستند. جالب اینکه در این بررسی‌های تخصصی هم چیپ‌ست A13 Bionic همچنان صدرنشین باقی ماند تا اپل نشان دهد چرا لقب برترین کمپانی تولیدکننده پردازنده‌ها را صاحب شده است.

در آزمایش اصلی Car Scene هم آیفون 11 و آیفون 11 پرو مورد بررسی قرار گرفتند و اتفاقاً توانستند به امتیازات بالایی هم دست یابند.

در نهایت آزمایش AnTuTu هم انجام گرفت و آیفون 11 در آن نیز خوش درخشید هرچند نسبت به آیفون 11 پرو کمی ضعیف‌تر عمل می‌کرد.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

با این توضیحات، حالا باید رسماً اذعان کنیم که چیپ‌ست A13 Bionic قدرتمندترین پردازنده موجود در دنیای گوشی‌های هوشمند است. این اتفاق از زمانی رخ داد که اپل تصمیم گرفت خودش مغز متفکر محصولاتش را بسازد و به عقیده برخی کارشناسان، یکی از بهترین تصمیماتی که این کمپانی آمریکایی اتخاذ کرد، همین مورد بود.

A13 Bionic در مقایسه با A12 Bionic یک نمونه موفق‌تر است و به خاطر بهره‌مندی از لایه گرافنی که در آن وجود دارد، فرآیند خنک‌سازی سریع‌تر انجام می‌شود و این یعنی گوشی برای مدت طولانی‌تری می‌تواند بازی‌ها یا نرم‌افزارهای سنگین را اجرا کند. ماده گرافن بدین صورت عمل می‌کند که گرمای تولید شده را به صورت مساوی به تمام قسمت‌های فریم و شیشه پخش خواهد کرد و به جای اینکه فقط یک نقطه خاص داغ شود، حرارت را از قاب پشتی خارج می‌کند. لازم به ذکر است که هنگام انجام آزمایش‌های تخصصی روی پردازنده این دستگاه، A13 Bionic هیچ‌وقت داغ نکرد.

با این اوصاف، چیپ‌ست A13 Bionic بار دیگر توانست خود را از رقبای اندرویدی جدا کند تا اتفاق سال 2017 که با پردازنده A11 Bionic رخ داده بود، دوباره تکرار شود. البته توضیحاتی که دادیم بیشتر تخصصی بودند و خواستیم نشان دهیم پردازنده محصولات اپل هم کیفیت خوبی دارد وگرنه کسی که سال‌های سال از آیفون‌ها استفاده کرده، بعید است به یک‌باره تصمیم بگیرد سراغ گوشی‌های اندرویدی برود.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، باید بگوییم که A13 Bionic نسبت به A12 Bionic پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته و مطمئناً می‌تواند خود را به عنوان سریع‌ترین پردازنده به کار رفته در گوشی‌های هوشمند مطرح نماید و اطمینان داریم که این تراشه تا سال آینده و همزمان با معرفی A14 Bionic هم یکی از پرقدرت‌ترین موارد بازار به شمار خواهد رفت.

دوربین

آیفون ایکس آر در قاب پشتی خود تنها از وجود یک لنز 12 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی بهره می‌برد که توانایی ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر نورپردازی را داشت. حالا آیفون 11 علاوه بر آن لنز 12 مگاپیکسلی اصلی، از یک لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید دیگر هم استفاده می‌کند.

این دستگاه در مقایسه با مدل پیشرفته‌تر، دقیقاً همان لنزها را به کار برده ولی در آن خبری از لنز 12 مگاپیکسلی سوم که وظیفه زوم کردن را بر عهده دارد، نیست. حتی لنز 12 مگاپیکسلی دوربین سلفی نیز تفاوتی با سنسور موجود در آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس ندارد.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

بر این اساس، آیفون 11 دارای ماژول دوگانه دوربین عقب است که لنز اصلی دارای دریچه دیافراگم f/1.8 و اندازه 26 میلی‌متری می‌باشد و فوکوس خودکار و قابلیت ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر را هم دارد. حالت شب نیز در آن به کار رفته و ویژگی Deep Fusion هم از طریق یک بروزرسانی نرم‌افزاری به آن خواهد آمد.

عضو جدید دوربین عقب این محصول اپل هم همان لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید است که می‌تواند زاویه 120 درجه‌ای را پوشش دهد ولی در آن نه ویژگی ثابت‌سازی وجود دارد و نه فوکوس خودکار.

در جلوی این گوشی، یک سنسور سه بعدی ToF به کار رفته تا بتواند تصاویر پرتره بگیرد و در به ثبت رسیدن انیموجی‌ها تأثیرگذار باشد و برای بهره‌مندی از تکنولوژی Face ID به کار آید. با این وجود، سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی می‌باشد که از دریچه دیافراگم f/2.2 و ابعاد 23 میلی‌متری بهره می‌برد تا از لنز موجود در آیفون‌های قدیمی‌تر کمی بزرگ‌تر شده باشد. به هر حال، علی‌رغم اینکه سنسور اصلی رزولوشن 12 مگاپیکسلی دارد ولی وقتی تصویری به ثبت می‌رسد، اپل آن را با کیفیت 7 مگاپیکسلی ذخیره می‌کند اما چنان‌چه تصاویر را به صورت افقی بگیرید، رزولوشن آنها به صورت کامل و 12 مگاپیکسلی خواهند بود. ضمن اینکه برای تنظیم میدان تحت پوشش یک گزینه مجازی وجود دارد و اگرچه به نوعی به صورت خودکار تنظیم شده اما شما می‌توانید آن را به صورت دستی تغییر دهید.

لنز اصلی در آیفون 11 از قابلیت ثابت‌سازی استفاده می‌کند و گزینه‌های نورپردازی شدید و معمولی نیز وجود دارند.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

دوربین‌های به کار رفته در این دستگاه تقریباً به تکنولوژی پیشرفته‌ای مجهز شده‌اند به طوری که وقتی میان آنها سوئیچ می‌شوید، خودشان می‌دانند که چگونه فوکوس، نورپردازی و تنظیمات مربوط به موقعیت مکانی سوژه را تنظیم کنند. البته این موضوع هم برای ویدیوها کارایی دارد و هم برای تصاویر.

با اجرای اپلیکیشن دوربین آیفون 11 اولین چیزی که کاربران متوجهش می‌شوند، قسمت منظره‌یاب است که به خاطر استفاده از نوعی سیستم کالیبره توسط دوربین، امکان مشاهده برخی اشیای موجود در خارج از کادر فراهم شده است بنابراین وقتی می‌خواهید عکسبرداری کنید، در لحظه خواهید دید که چه چیزی در کادر قرار می‌گیرد و چه چیزی خارج از آن باقی می‌ماند. شاید به نظر بسیاری از افراد این تغییرات اهمیت چندانی نداشته باشند ولی در بخش کیفیت تصاویر نشان خواهیم داد که این ویژگی بسیار مهمی است.

با وجود این گزینه، چنان‌چه آپشن Photo Capture Outside the Frame یا Video Capture Outside the Frame را فعال کردید، مطمئناً پی به ارزش ویژگی گفته شده در پاراگراف قبل خواهید برد. اپلیکیشن جدید به صورت پیش‌فرض و با استفاده از لنز اولترا واید، سوژه‌های قرار گرفته در خارج از کادر را به ثبت می‌رساند و سپس نرم‌افزار Photos به صورت خودکار به شما پیشنهاد می‌دهد که اگر کسی یا چیزی بیرون از کادر بود را برش داده و به داخل عکس اصلی بیاورید.

انجام چنین کارهایی نیازمند حافظه داخلی زیادی است به همین دلیل ظرفیت 64 گیگابایتی بعید است کارایی چندانی داشته باشد اما خبر خوبی که می‌توانیم در اینجا بدهیم این است که چنان‌چه از اطلاعات اضافی استفاده نکردید، پس از 30 روز و به صورت اتوماتیک حذف خواهد شد.

کارایی این ویژگی دقیقاً همان شکلی است که اپل گفته بود به طوری که اگر نرم‌افزار Photos را اجرا کردید و کسی در خارج از کادر مانده بود، یک آیکون در گوشه بالا سمت راست ظاهر خواهد شد که با لمس آن ویدیو یا تصویر را همراه با حضور آن شخص مشاهده خواهید کرد. سپس شما این فرصت را خواهید داشت تا ویژگی موجود را به همین شکلی که هست نگه دارید و بگذارید اتوماتیک کاری که باید را انجام دهد و یا می‌توانید دکمه مربوطه را بزنید و تصویر را به همان شکلی که بود، ذخیره نمایید.

به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید این آپشن را از طریق تنظیمات دوربین غیرفعال کنید و به جای آن قادر خواهید بود از حالت جدید Editing بهره ببرید. در این حالت فقط کافی است به بخش Crop بروید و آیکون چند برش را فشار دهید و فرآیندی که باید انجام شود، صورت پذیرد.

همان‌طور که اشاره کردیم، گزینه Crop Outside Frame مخصوص تصاویر نیست و شما می‌توانید از آن برای ویدیوها هم بهره ببرید و آن‌طور که دلتان می‌خواهد فیلم‌ها را ویرایش کنید.

باید رسماً تأیید کنیم که ویژگی‌هایی نظیر Crop Outside Frame یکی از همان اقداماتی است که باعث می‌شود اپل در مقایسه با سایر نرم‌افزارهای دوربین در دیگر گوشی‌ها متمایز گردد هرچند برخی سال‌ها امکان دارد شاهد چنین چیزی نباشیم ولی بالأخره زمانی فرا می‌رسد که کمپانی آمریکایی نشان دهد از این نظر هم نسبت به سایر رقبا برتری دارد. طرفداران اپل با مشاهد این قابلیت‌ها قطعاً این‌گونه احساس خواهند کرد که این شرکت دوباره در حال بازگشت به روزهای اوج خودش است و امیدوارند به زودی شاهد ویژگی‌های گوناگون و خلاقانه‌تری در زمینه ویرایش ویدیوها و تصاویر باشند که با قدرت بیشتری انجام می‌شوند.

حال که صحبت از قدرت شد بد نیست بگوییم که Crop Outside Frame برای ویدیو از دو سنسور موجود در قاب پشتی بهره می‌برد اما اپلیکیشن‌هایی نظیر Filmic این توانایی را دارند تا از لنز دوربین سلفی هم استفاده کنند و همزمان فیلم‌هایی ضبط نمایند که 4K و 60 فریم بر ثانیه کیفیت دارند.

همان‌طور که اشاره کردیم، دیگر ویژگی‌هایی که با عرضه چیپ‌ست A13 Bionic به آیفون 11 آمده‌اند، حالت شب (Night Mode) و Deep Fusion نام دارند.

زمانی که نور کافی در یک منطقه نیست، آیکون عکسبرداری در حالت شب به صورت اتوماتیک ظاهر خواهد شد که برای بهره‌مندی از آن باید گوشی را برای مدت بیشتری در دست بگیرید تا نورپردازی به بهترین شکل ممکن انجام شود. در کنار این آیکون، مدت زمان پیشنهادی برای عکسبرداری در حالت شب را مشاهده خواهید کرد اما در صورتی که روی آن ضربه بزنید، می‌توانید خودتان به صورت دستی طول زمان نورپردازی را یا تغییر دهید یا کلاً غیرفعال کنید. معمولاً این گزینه بین 1 تا 3 ثانیه تنظیم شده اما گوشی به شما این اجازه را می‌دهد تا آن را به 30 ثانیه افزایش دهید که البته انجام چنین کاری به میزان نور موجود در صحنه بستگی دارد و چنان‌چه محیط تا حدودی تاریک بود، می‌توانید آن را روی همین بازه زمانی تنظیم کنید.

به این نکته هم اشاره‌ای داشته باشیم که حالت شب تنها با لنز اصلی کارایی دارد و لنز اولترا واید نمی‌تواند از آن استفاده کند.

Deep Fusion از طریق یک بروزرسانی نرم‌افزاری به دست کاربران می‌رسد و در واقع همان قابلیت HDR+ گوشی‌های اپل است. این تکنولوژی قبل از اینکه شما دکمه شاتر را فشار دهید، 4 عکس می‌گیرد و وقتی این دکمه را فشار دادید، 4 عکس معمولی به ثبت می‌رساند و یک عکس می‌گیرد که مدت بیشتری از صحنه را ضبط کرده است. سپس با ترکیب همه اینها بهترین تصویر را در اختیار شما قرار خواهد داد.

یک نسخه پیشرفته‌تر برای قابلیت Smart HDR در نرم‌افزار Photos برای همه لنزها فعال بوده و به صورت پیش‌فرض روشن است و امکان فعالسازی آن از طریق تنظیمات نرم‌افزار دوربین هم وجود دارد ولی به نظر می‌رسد دیگر زمان آن رسیده تا اپل چنین قابلیتی را به خودِ اپلیکیشن دوربین بیاورد.

کیفیت تصویر

تصاویر به ثبت رسیده با لنز اصلی جزئیات را بسیار عالی نشان می‌دهند و نویز کمی هم دارند و رنج دینامیک در آنها بالاست. رنگ‌ها بسیار دقیق هستند ولی پویایی خاصی که انتظار می‌رفت یک آیفون نشان دهد را در خود نداشتند بنابراین بهتر می‌بود کنتراست کمی افزایش می‌یافت.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

در نهایت به فاکتور شفافیت می‌رسیم که به نظر می‌رسد در عکس‌های گرفته شده با آیفون 11 بیش از حد به چشم می‌آید زیرا تصاویر (به خصوص در مناطقی که جزئیات زیادی وجود دارد) وضوح بسیار زیادی دارند.

لنز دوم در دوربین اصلی آیفون 11 برای یک گوشی ساخت اپل ویژگی تازه‌ای به شمار می‌رود اما در موبایل‌های اندرویدی به حضور چنین سنسوری عادت کرده‌ایم. این حسگر اولترا واید می‌تواند تصاویر را با کیفیت 12 مگاپیکسلی به ثبت برساند ولی متأسفانه در آن سیستم ثابت‌سازی اپتیکال و الکترونیکی وجود ندارد. البته این نکته مخصوص آیفون 11 نیست و در دو آیفون پیشرفته‌تر سال 2019 هم مشاهده می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

تصاویری که با لنز اولترا واید گرفته شده‌اند به طور کلی کیفیت خوبی دارند ولی عالی نیستند. جزئیات به اندازه کافی به ثبت رسیده‌اند و به خاطر انحراف طبیعی موجود، امکان دارد گوشه‌ها کمی حالت کشیدگی به خود بگیرند و نویز نسبتاً زیادی هم وجود دارد.

دقت رنگ‌ها، کنتراست و رنج دینامیک نیز فرقی با مقادیر موجود به ثبت رسیده توسط لنز اصلی ندارند.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

زمانی که نور کافی وجود ندارد، یا حالت شب به صورت خودکار روشن می‌شود و یا شیوه نورپردازی تغییر می‌کند. پیشنهاد ما این است که این آپشن را دستکاری نکنید و روی همان گزینه اتوماتیک قرار دهید. برای استفاده از این شیوه تصویربرداری باید گوشی را دو یا سه ثانیه بیشتر نگه دارید تا عکس با بیشترین کیفیت ذخیره شود. لازم به ذکر است که فرآیند عکسبرداری با حالت شب موجود در آیفون 11 یکی از سریع‌ترین موارد بازار می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

تصاویری که با حالت شب گرفته شده‌اند کیفیت بسیار بالایی دارند به طوری که جزئیات را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهند و شفاف هستند اما وضوح کافی وجود ندارد. ضمن اینکه دقت رنگ‌ها عالی بوده و نور موجود هم فوق‌العاده است بنابراین به طور کلی هر عکس گرفته شده در این حالت از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد. باید به این نکته هم اشاره کنیم که تا کنون تصویر تاری به ثبت نرسیده به همین دلیل باید حالت شب موجود در آیفون‌های امسال را بهترین موردی بدانیم که تا کنون در یک گوشی وجود داشته است.

حال اگر تصمیم بگیرید که حالت شب را خاموش و به صورت معمولی عکسبرداری کنید، تصاویری که می‌گیرید هم کیفیت بالایی خواهند داشت و هم جزئیات را به خوبی نشان می‌دهند اما طبیعتاً نورپردازی به خوبی انجام نمی‌شود و رگه تاریکی در آنها به چشم می‌خورد.

متأسفانه گزینه حالت شب برای لنز اولترا واید به کار نرفته و اگر با این سنسور از مناطقی عکس به ثبت برسانید که تاریک است، شاهد تصاویری خواهید بود که بی‌کیفیت هستند. به نظر ما، بهتر است اصلاً از این لنز برای تصویربرداری در حالت شب استفاده نکنید تا اینکه اپل این آپشن را به آن بیفزاید.

تصاویر پرتره

به منظور گرفتن تصاویر پرتره، آیفون 11 از لنز اصلی استفاده می‌کند و فرآیند تشخیص عمق هم توسط پردازنده A13 Bionic و پردازشگر نورونی آن انجام می‌شود. ضمناً، زمانی که حالت پرتره را روشن می‌کنید، می‌توانید افکت‌های Lightning و تاری تصاویر که به صورت پیش‌فرض روی f/2.4 قرار دارد را تغییر دهید.

موتور نورونی جدید به کار رفته در چیپ‌ست امسال اپل، هم سوژه‌ها را از پس‌زمینه جدا و هم افکت‌های Lightning را اعمال می‌کند. در این حالت شما می‌توانید میزان قدرت تابش نور را تغییر دهید تا در نهایت شفافیت و میزان صافی رنگ چهره سوژه‌ها دیده شود. کارکرد این قابلیت دقیقاً همان‌طوری است که اپل وعده داده بود و مطمئناً می‌تواند طرفداران خاص خودش را هم پیدا کند.

از آن جایی که آیفون 11 از دوربین دوم برای تشخیص عمق بهره نمی‌برد تا جزئیات بیشتری به ثبت برسند، جداسازی سوژه از پس‌زمینه در تصاویر پرتره با کیفیت قابل قبولی انجام می‌شود و نمی‌توانیم آن را فوق‌العاده و یا حد عالی بدانیم بنابراین طبیعی است که شاهد برخی اشکالات جزئی باشیم ولی با این وجود، دقت رنگ‌ها همچنان بالاست. باید به این نکته هم اشاره کنیم که چنان‌چه در جایی نور کافی وجود نداشت و اقدام به گرفتن تصاویر پرتره کردید، کیفیت عکس‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

در نهایت اشاره کنیم که تصاویر پرتره گرفته شده دارای افکت Lightning بسیار باکیفیت بوده و گزینه High-Key Light Mono هم کارآمد است.

تصاویر سلفی

بالأخره با معرفی گوشی‌های خانواده آیفون 11 شاهد بهبود دوربین جلو هستیم زیرا این‌بار یک لنز 12 مگاپیکسلی در بالای نمایشگر حضور یافته است که یک سنسور ToF نیز آن را همراه می‌کند. دریچه دیافراگم این لنز به f/2.2 می‌رسد اما اپل باز هم ترجیح داده تصاویر با همان کیفیت 7 مگاپیکسلی ذخیره شوند.

بد نیست یادآور شویم که تصاویر به ثبت رسیده در حالت عمودی 7 مگاپیکسل کیفیت خواهند داشت اما عکس‌های گرفته شده در حالت افقی 12 مگاپیکسلی خواهند بود. ضمن اینکه یک دکمه مجازی وجود دارد تا با استفاده از آن بتوانید حالت برش را خاموش یا روشن کنید.

تصاویر سلفی از گزینه HDR هوشمند بهره می‌برند تا کیفیت بالایی داشته باشند بنابراین هم جزئیات را به خوبی نشان می‌دهند و هم بسیار شفاف هستند و رنج دینامیک در آنها بالاست و رنگ‌ها را با دقت بالایی نشان می‌دهند.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

اگر با دوربین سلفی اقدام به گرفتن تصاویر پرتره کردید، سنسور ToF هم فعال می‌شود به همین دلیل جداسازی سوژه از پس‌زمینه همان کیفیتی را خواهد داشت که در دوربین عقب می‌دیدیم. ضمناً، کیفیت تصاویر پرتره سلفی هم 7 مگاپیکسلی می‌باشد.

گزینه‌های متعدد برای اضافه کردن افکت و تار کردن پس‌زمینه وجود دارد.

دوربین جلو آیفون 11 از همه کیفیت‌های ویدیوها پشتیبانی می‌کند و رنج دینامیک در تمامی ویدیوهای 4K با 60 فریم بر ثانیه بالاست. به علاوه، سیستم ثابت‌سازی سینمایی نیز وجود دارد و اتفاقاً بسیار هم باکیفیت است.

مطمئناً رنج دینامیک در ویدیوهایی که در هر ثانیه 30 فریم را ضبط کرده‌اند بیشتر خواهد بود و اگرچه جزئیات در آنها زیاد نیست اما در حد و اندازه یک دوربین سلفی قابل قبول است.

این نکته را هم یادآور شویم که می‌توانید با دوربین جلو ویدیوهای اسلوموشن با کیفیت 1080p با 120 فریم بر ثانیه ضبط کنید که اپل آنها را اسلوفی (Slofie) می‌نامد.

ضبط ویدیو

آیفون 11 می‌تواند همه نوع ویدیویی را با انواع مختلف رزولوشن‌ها و فریم‌ریت‌ها به ثبت برساند و حتی اگر اپلیکیشن مناسب را در اختیار داشته باشید هم قادر خواهید بود همزمان با همه لنزها یک ویدیو ضبط کند.

چنان‌چه گزینه Crop Out of the Frame فعال شد، گوشی از لنز اولترا واید استفاده می‌کند تا منظره بیشتری پوشش داده شود و در صورتی که ویدیو ویرایش نشود، قسمت اضافه آن پس از 30 روز به صورت خودکار حذف خواهد شد.

ویدیوهای ضبط شده با دوربین اصلی هم به صورت اپتیکال ثابت‌سازی شده‌اند و هم به صورت دیجیتالی حال آن‌که ویدیوهای به ثبت رسیده با لنز اولترا واید تنها به صورت دیجیتالی ثابت‌سازی می‌شوند. تمامی حالات به خصوص 4K با 60 فریم بر ثانیه هم حالا و به خاطر بهره‌مندی از HDR هوشمند رنج دینامیک بالایی دارند. ضمن اینکه همچون آیفون ایکس، آیفون ایکس اس و آیفون ایکس آر ویدیوهای اسلوموشن گرفته شده با دوربین عقب 1080p و 240 فریم بر ثانیه کیفیت خواهند داشت.

درست مانند همیشه، شما می‌توانید از میان فرمت‌های High Efficiency و Most Compatible یکی را برگزینید ولی باید آنها را به ترتیب با عبارات H.265 HEVC و H.264 بشناسید.

صداهای ضبط شده در ویدیوهای به ثبت رسیده با آیفون 11 کیفیت استریو عریض دارند و این یعنی مانند گوشی‌های قدیمی نوکیا و اچ‌تی‌سی صداها در اطراف پخش خواهند شد و در مقایسه با اسپیکرهای استریوی معمولی بسیار باکیفیت‌تر خواهند بود.

یکی دیگر از نقاط قوت آیفون‌های جدید اپل این است که وقتی دارید با آنها فیلم ضبط و همزمان روی سوژه‌ای زوم می‌کنید، فرآیند سوئیچ شدن میان لنزها به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. این اتفاق با توجه به کالیبره شدن گوشی در کارخانه و تعادل رنگ سفید و تنظیمات نورپردازی صورت می‌پذیرد و باعث خواهد شد شاهد هیچ‌گونه لرزشی هنگام سوئیچ شدن بین لنزهای مختلف نباشیم.

ویدیوهای 4K با 30 یا 60 فریم بر ثانیه که توسط دوربین اصلی ضبط شده‌اند کیفیت یکسانی دارند و جزئیات را به خوبی نشان می‌دهند و نویز کمتری در آنها به چشم می‌خورد. هیچ مشکلی از نظر فوکوس کردن یا افزودن افکت‌ها وجود ندارد و رنج دینامیک هم به بهترین شکل ممکن خودنمایی می‌کند.

ویدیوهای 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه بسیار عالی هستند. جزئیات در آنها متعدد، زاویه پوشش داده شده گسترده و رنج دینامیک بالاست. مطمئناً باید این کلیپ‌ها را جزو باکیفیت‌ترین موارد به ثبت رسیده با یک گوشی هوشمند بدانیم.

ویدیوهای 4K به ثبت رسیده با لنز اولترا واید چه در هر ثانیه 30 فریم ضبط کنند و چه 60 فریم، جزئیات را به خوبی نشان نمی‌دهند. دیگر نقطه‌ضعف آنها همچنین، کشیدگی رنگ‌ها می‌باشد. البته چنان‌چه این ویدیوها را در تلویزیون‌های 1080p پخش کنید شاهد افت نخواهید بود اما اگر همین کار را در تلویزیون‌های 4K انجام دهید، قطعاً با کاهش کیفیت مواجه خواهید شد.

در مرحله بعد به ویدیوهای 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه می‌رسیم که کیفیت بهتری دارند و شفاف هستند هرچند مشکل کشیدگی رنگ‌ها در گوشه‌ها همچنان پابرجاست. ضمن اینکه دقت رنگ‌ها، کنتراست و رنج دینامیک فوق‌العاده‌اند.

در میان شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند، اپل بهترین کمپانی است که می‌تواند سیستم ثابت‌سازی سینمایی را پیاده کند و این توانایی خود را در آیفون 11 پرو به خوبی نشان می‌دهد و برای او فرقی نمی‌کند که آیا لنز سیستم ثابت‌سازی دارد یا خیر چرا که این مأموریت را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

جمع‌بندی

آیفون 11 در مقایسه با دیگر آیفون‌ها گوشی ارزان‌تری است اما ارزان نیست. قیمت گوشی اپل به اندازه ارزش بسیاری از دستگاه‌های پرچمدار اندرویدی است اما در دنیای محصولات اپل، باید آن را بهترین موبایل مقرون به صرفه بدانیم.

اولین اقدام اپل برای جذب مشتری این بود که تمامی موارد بی‌معنی مربوط به محصولاتش را حذف کند به همین دلیل دیگر از حروف انگلیسی یا یونانی برای نام‌گذاری آیفون‌ها بهره نبرده و حالا باید آن را فقط آیفون 11 بنامیم نه چیز دیگر. با این اوصاف، می‌توانیم با اطمینان بگوییم که ارزان‌ترین آیفون امسال نمونه‌ای کوچک شده از پرچمداران کمپانی آمریکایی در سال 2019 می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

البته اگر ادعا کنیم که آیفون 11 یک موبایل پرچمدار است هم بی‌راه نگفته‌ایم زیرا به پیشرفته‌ترین چیپ‌ست ساخت اپل مجهز شده و از دوربین اصلی دوگانه‌ای بهره می‌برد که تصاویر و ویدیوهای بسیار باکیفیتی به ثبت می‌رساند. از اپلیکیشن دوربین هم نباید فراموش کنیم که گزینه‌های ویرایش زیادی در اختیار کاربران قرار داده است. تازه همه این امکانات فوق‌العاده زمانی تکمیل می‌شوند که می‌بینیم تراشه A13 Bionic می‌تواند در به ثبت رسیدن ویدیوهای دارای رنج دینامیک بالا کمک شایانی کند و بر سیستم ثابت‌سازی دیجیتالی هم تأثیر بگذارد. ضمناً، باید به عکسبرداری در حالت شب نیز اشاره‌ای داشته باشیم که چه از نظر سرعت و چه از نظر کیفیت بسیار عالی است.

اپل همچنین اقدام به بهبود برخی قسمت‌ها نیز کرده است. این دستگاه از پوشش محافظ بهتری بهره می‌برد، شیشه مستحکم‌تری در آن به کار رفته، باتری قدرتمندتر شده، کیفیت سیستم صوتی افزایش یافته و دوربین سلفی هم پیشرفت کرده است.

با همه این پیشرفت‌ها، صفحه نمایش فرقی نکرده و شاید هم به همین دلیل بتوانیم قیمت 700 دلاری را برای این گوشی منطقی بدانیم. سایز این نمایشگر 6.1 اینچی بوده و در هر اینچ آن 326 پیکسل به کار رفته است. کیفیت این پنل را نمی‌توانیم پایین بدانیم و اگرچه تصاویر و متون در آن بسیار شفاف و واضح هستند ولی شاید نتوانیم آن را مناسب یک گوشی سال 2019 تصور کنیم.

نقد و بررسی تخصصی اپل آیفون 11

با همه اینها و با توجه به اینکه آیفون 11 شباهت زیادی به آیفون ایکس آر دارد، ارزان‌ترین آیفون پارسال پرطرفدارترین گوشی اپل لقب گرفت به همین دلیل این انتظار می‌رود که همان موفقیت سال گذشته امسال نیز تکرار شود. قدرت پردازنده این دستگاه بسیار بالاست و تصاویر و ویدیوهای باکیفیتی می‌گیرد و از نظر دوام باتری و کیفیت صدا هم بینظیر است و تنها در زمینه توانایی‌های زوم دوربین عقب نمی‌تواند با گوشی‌های دارای پسوند پرو برابر باشد. ضمن اینکه در جعبه آن هم اثری از شارژر سریع 18 واتی نیست حال آن‌که دو مدل پیشرفته‌تر چنین چیزی دارند.

نظر نهایی

آیفون 11 به معنای واقعی کلمه نمونه موفق‌تر آیفون ایکس آر است و در آن همه امکانات فوق‌العاده یک گوشی اپل مشاهده می‌شود ولی قیمت کمتری دارد.

نقاط قوت

  • شیوه طراحی مستحکم‌تر و ضد آب
  • قاب پشتی درخشان
  • کنتراست و روشنایی فوق‌العاده در نمایشگر
  • بهره‌مندی از سریع‌ترین پردازنده دنیا
  • دوام باتری طولانی‌مدت
  • پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع
  • استفاده از اسپیکرهای استریو با کیفیت بالا
  • به کارگیری سیستم عاملی سریع به نام iOS 13
  • عملکرد عالی دوربین اصلی
  • وجود گزینه عکسبرداری در حالت شب
  • کیفیت بالای ویدیوها و ثابت‌سازی فوق‌العاده
  • کیفیت بالای تصاویر و ویدیوهای به ثبت رسیده با دوربین سلفی
  • همگام‌سازی فوق‌العاده میان دو لنز دوربین اصلی برای بهره‌مندی از ویژگی‌های ضبط همزمان، سوئیچ شدن میان لنزها و Crop Outside Frame

نقاط ضعف

  • ناچ بزرگ در بالای نمایشگر
  • حاشیه نسبتاً ضخیم
  • رزولوشن پایین صفحه نمایش
  • شارژر کند و آرام 5 واتی در جعبه
  • نبود جک هدفون 3.5 میلی‌متری
  • کاربرد محدود NFC
  • پیچیدگی زیاد نرم‌افزار مدیریت و ارسال فایل‌ها
  • نرم‌افزار مشاهده تصاویر پیچیده
  • نبود گزینه‌های فوکوس خودکار و حالت شب در لنز اولترا واید
  • نبود دوربین تله فوتو
  • قیمت بالاتر در مقایسه با سایر گوشی‌های اندرویدی

لوازم جانبی گوشی ایفون 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون 11"