نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

فرآیند مدرن کردن گوشی‌های خط تولید گلکسی A سامسونگ آغاز شده و دو مدل گلکسی A51 و گلکسی A71 اولین قدم‌ها در این زمینه را برداشته‌اند. به نظر می‌رسد وجود یک حفره سیاه رنگ در بالای نمایشگر این دستگاه‌ها را باید مهمترین تغییر آنها بدانیم هرچند دوربین‌های چندگانه و تراشه‌های قدرتمند نیز دیگر مشخصه‌های جالب توجه می‌باشند. خوش‌بختانه گلکسی A71 همه مواردی که گفتیم را به علاوه جدیدترین نسخه اندروید و رابط کاربری One UI دارد.

در واقع این دستگاه آن‌قدر پیشرفت کرده تا بتوانیم آن را نمونه موفق‌تر گلکسی A70 تلقی کنیم. از جمله موارد بهبود یافته موجود در این موبایل می‌توانیم به ناچ کوچک‌تر، پردازنده جدیدتر، دوربین چندگانه باکیفیت‌تر و سیستم عامل و رابط کاربری بروزتر اشاره نماییم.

با این وجود، هنوز هم بدنه پلاستیکی پای ثابت دستگاه‌های سری گلکسی A بوده و نبود تأییدیه رسمی ضد آب و خاک نیز مشاهده می‌شود. البته باتری 4500 میلی‌آمپری و پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع هم دو مزیت دیگر این موبایل به شمار می‌روند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

از آن جایی که پردازنده کووالکوم اسنپدراگون 730 امروزه به استاندارد گوشی‌های میان‌رده تبدیل شده، این محصول سامسونگ نیز از وجود آن بهره می‌برد به همین دلیل از نظر گیمینگ و اجرای بازی‌های نسبتاً سنگین، بعید است مشکلی داشته باشید. در مرحله بعد به دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی می‌رسیم. ضمناً، در این بین نباید از لنز مکرو که یکی از ترندهای این روزهای دنیای تکنولوژی به حساب می‌آید هم فراموش کنیم.

از نظر ظاهری نیز مطمئناً می‌توانیم امتیاز بالایی به گلکسی A71 بدهیم چرا که نمایشگر AMOLED دارای حفره جهت قرارگیری دوربین سلفی، امروزه به محبوبیت بالایی رسیده است. البته امکان دارد عدم پشتیبانی از کیفیت تصویر HDR10 کمی در ذوق بزند و نبود ویژگی فوکوس خودکار در لنز مکرو نیز تأثیر محسوسی در کیفیت تصویربرداری داشته باشد اما به هر حال باید توجه داشته باشیم که ما در حال بررسی یک گوشی میان‌رده هستیم و نه پرچمدار بنابراین چنین امکاناتی برای یک موبایل مقرون به صرفه سامسونگ فوق‌العاده هستند.

اما در مجموع، آیا خرید سامسونگ گلکسی A71 تصمیم درستی است؟ با تبلت‌فون همراه باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

علی‌رغم اینکه جعبه گوشی مورد بحث ما کاغذی و ساده است ولی در آن محتویات زیادی وجود دارد. علاوه بر خودِ دستگاه، یک شارژر 25 واتی سریع، کابل USB-C به USB-C و یک هدفون کوچک به چشم می‌خورد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

مدل گلکسی A70 اولین محصول سامسونگ بود که از شارژر USB-PD پشتیبانی می‌کرد بنابراین کاملاً طبیعی است که نمونه موفق‌تر آن هم به این تکنولوژی تجهیز باشد. همچنین، دقیقاً در زیر درب جعبه، ابزار درآوردن سیمکارت نیز قرار گرفته است. با این اوصاف، لوازم جانبی به فروش رسیده همراه با این نماینده کمپانی کره‌ای کامل هستند.

طراحی

به صورت خلاصه بگوییم که با خرید سامسونگ گلکسی A71 صاحب گوشی با نمایشگر بزرگ و شیوه طراحی باریک خواهید شد. در واقع این موبایل یکی از مدرن‌ترین صفحه نمایش‌های موجود در دنیای تکنولوژی را از آن خودش کرده و باریک‌ترین حاشیه‌ها و کوچک‌ترین ناچ‌ها روی آن قرار گرفته‌اند.

اگر این تلفن همراه را در دست خود بگیرید، به راحتی متوجه جنس بدنه آن که ترکیبی از پلاستیک و شیشه است خواهید شد. نمایشگر 6.7 اینچی Super AMOLED که از محافظ گوریلا گلس 3 بهره می‌برد نیز بسیار مستحکم می‌باشد. لازم به ذکر است که فریم دور تا دور دستگاه هم پلاستیکی است هرچند به این راحتی‌ها متوجه این نکته نخواهید شد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

احتمال می‌دهیم که پنل AMOLED گلکسی A71 با پنل موجود در گلکسی A70 یکی است چرا که رزولوشن 1080p آنها تقریباً برابر بوده و گوشه‌های آنها هم گرد هستند. البته علی‌رغم وجود ناچ قطره‌ای شکل در بالای نمایشگر در مدل سال قبل، این‌بار دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی در یک حفره سیاه رنگ بسیار کوچک جای‌گیری کرده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

در حالی که گوریلا گلس 3 سطح صاف و صیقلی دارد ولی در کناره‌های آن پوشش 2.5 بعدی مشاهده می‌شود تا وقتی دستگاه را در دستان خود نگه می‌دارید، متوجه کاهش وضوح تصاویر بشوید. سنسور تطبیق‌دهنده نور موبایل دقیقاً در زیر نمایشگر قرار گرفته و بریدگی اسپیکر هم در بالا و بین نمایشگر و فریم مشاهده می‌شود.

در گلکسی A71 خبری از چراغ LED اعلانات نیست ولی امکان بهره‌مندی از گزینه صفحه نمایش همیشه روشن وجود دارد تا حداقل دوام باتری این دستگاه به خاطر این ویژگی کاهش یابد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

حسگر اثر انگشت اپتیکالی که در زیر صفحه نمایش حضور دارد، وظیفه تأمین امنیت و حفاظت از حریم شخصی را برعهده دارد. این سنسور نه بسیار دقیق است و نه بسیار ضعیف. از طرفی، نرم‌افزار هماهنگ شده با آن هم چنگی به دل نمی‌زند. با این حال، این حسگر کارایی خودش را دارد هرچند طبیعتاً نقاط ضعفی نیز در آن احساس می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

قاب پشتی جایی است که اکثر ترندهای امروز بازار در آن به چشم می‌خورد. برای مثال، سطح برآمده و پوشش رنگی چند حالتی از آن جمله‌اند. ضمناً، در این قسمت نباید از برآمدگی دوربین اصلی فراموش کنیم. در حالی که اپل با گوشی‌های سری آیفون 11 سعی کرد لنز دوربین عقب محصولاتش را به صورت صاف نگه دارد ولی گویا سامسونگ با قرار دادن لنزها به همان حالت برآمده کاملاً راحت بوده و این رویه را تغییر نداده است.

نمونه مشکی رنگ این مدل به‌گونه‌ای است که در قاب پشتی آن یک پوشش شبیه به منشور دیده می‌شود. همان‌طور که می‌بینید، این پوشش شباهت زیادی به شیشه دارد اما واقعیت آن است که پلاستیکی می‌باشد. روی این موبایل خطوط صافی به چشم می‌خورد که از بالا تا پایین کشیده شده‌اند. این شیوه طراحی زمانی خودنمایی می‌کند که به آن نور می‌تابد زیرا باعث خواهد شد رنگ‌ها تغییر کرده و افکت‌های جذابی به وجود بیاید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

این شیوه طراحی دوربین عقب برای دستگاه‌های میان‌رده سامسونگ تازگی دارد و چنان‌چه نرم‌افزار مربوطه را اجرا کردید، متوجه این ترند جذاب خواهید شد. تمامی چهار لنز یعنی اصلی، اولترا واید، مکرو و تشخیص عمق در یک مستطیل سیاه رنگ جای‌گیری کرده و یک چراغ فلاش LED هم آنها را همراهی می‌کند. این ماژول تنها قسمتی است که پوشش فلزی در آن به چشم می‌خورد زیرا یک تکه آلومینیوم وظیفه محافظت از آن را بر عهده دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

در مجموع گلکسی A71 فریمی پلاستیکی، بدنه‌ای باریک و پوششی خوش‌دست دارد. در سمت چپ آن محل قرار دادن سیمکارت و مموری کارت و در سمت راست دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور مشاهده می‌شوند. در پایین نیز جک هدفون 3.5 میلی‌متری، پورت USB-C و اسپیکر جای‌گیری کرده‌اند.

علی‌رغم اینکه این تلفن همراه ابعاد نسبتاً بزرگ (7.7*76*163.6 میلی‌متر) و وزن نسبتاً زیادی (179 گرم) دارد ولی سنگینی آن احساس نمی‌شود. حتی این موبایل در مقایسه با گلکسی A70 به مقدار ناچیزی سبک‌تر و باریک‌تر است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

به عنوان یک تلفن همراه مقرون به صرفه، گلکسی A71 انتخاب هوشمندانه‌ای به شمار می‌رود. فریم پلاستیکی آن به گونه‌ای است که حمل‌ونقل آن را بسیار راحت می‌کند و باعث می‌شود تا افراد بتوانند با یک دست آن را نگه دارند. البته تأییدیه خاصی برای مقاومت در برابر آب و خاک دریافت نشده اما خوش‌دستی و شیوه طراحی جذاب می‌توانند این نقطه ضعف نه چندان مهم را جبران کنند.

صفحه نمایش

همان نمایشگری که در مدل گلکسی A70 وجود داشت در گلکسی A71 نیز حضور دارد با این تفاوت که ناچ موجود در آن متفاوت‌تر شده است. با مشاهده دستگاه‌های تولید شده در سال 2019 توسط سامسونگ، متوجه می‌شوید که این تلفن‌های همراه اکثراً دارای بریدگی قطره‌ای شکلی هستند ولی کمپانی کره‌ای امسال تصمیم گرفته ترند دیگری را امتحان کند و دوربین سلفی محصولاتش را درون یک نقطه سیاه رنگ قرار دهد. البته مطمئناً این نقطه مشکی رنگ نسبت به نمونه موجود در گلکسی نوت 10 لایت (Galaxy Note 10 Lite) کوچک نیست ولی به هر ترتیب به افزایش درصد نسبت صفحه نمایش به بدنه مؤثر بوده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

بر این اساس، صفحه نمایش Super AMOLED و 6.7 اینچی گلکسی A71 بسیار بزرگ بوده و گوشه‌های گردی دارد و دوربین سلفی را درون یک نقطه سیاه رنگ جای داده است. رزولوشن این پنل به 2400*1080 پیکسل می‌رسد و نسبت بدنه به تصویر نیز 20:9 می‌باشد. در هر اینچ هم 393 پیکسل به کار رفته و به منظور محافظت از نمایشگر یک پوشش گوریلا گلس 3 استفاده شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

متأسفانه این نمایشگر توانایی پخش محتواها با کیفیت HDR10 را ندارد بنابراین نمی‌توانیم ویدیوهای HDR را مشاهده نماییم. البته تنها اپلیکیشنی که فیلم‌ها را با کیفیت گفته شده پخش می‌کند، یوتیوب است هرچند مشخص نیست دقیقاً وضوح HDR به نمایش درآمده بر اساس چه فرآیندی ایجاد می‌گردد چرا که تنها باعث افزایش روشنایی تصاویر می‌شود.

با این حال، روشنایی صفحه نمایش بسیار بالاست به طوری که وقتی اسلایدر مربوطه را به آخر می‌رسانیم، عدد به ثبت رسیده 410 نیت می‌باشد. لازم به ذکر است که در صورت روشن کردن گزینه روشنایی تطبیقی، عدد نامبرده به 515 نیت نیز خواهد رسید.

در نهایت حداقل میزان روشنایی هم 1.7 نیت است که یک امتیاز فوق‌العاده به شمار می‌رود.

درست مانند اکثر پنل‌های Super AMOLED به کار رفته در محصولات سامسونگ، گلکسی A71 هم می‌تواند با دقت و کیفیت بالایی رنگ‌های مختلف را پخش کند که البته این موضوع به محتوای در حال پخش و حالت انتخاب شده هم بستگی دارد. در صورت روشن کردن گزینه Natural، رنگ‌ها به صورت sRGB پخش شده و تفاوت رنگی 1.7 خواهد بود. در حالت Vivid اما، رنگ‌ها با کیفیت DCI-P3 پخش شده و تفاوت رنگی 3.3 به ثبت می‌رسد و با انتخاب آپشن Warmer White Balance این رقم به 2.7 کاهش می‌یابد. به این نکته هم اشاره کنیم که حالت دیگری در دسترس قرار نگرفته است.

دوام باتری

این موبایل میان‌رده همچون برادر بزرگ‌تر خود به یک باتری 4500 میلی‌آمپری لیتیوم یونی تجهیز شده است. این دستگاه از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کند به همین دلیل در جعبه آن یک شارژر 25 واتی مشاهده می‌شود. با استفاده از شارژر تعبیه شده، کاربران می‌توانند 51 درصد ظرفیت باتری را در عرض 30 دقیقه شارژ کنند و در مدت 1 ساعت و 21 دقیقه هم ظرفیت منبع نیرو را از 0 به 100 درصد برسانند.

بر اساس نتایج به دست آمده می‌توانیم بگوییم که باتری گلکسی A71 بسیار بادوام است. در صورتی که از این دستگاه برای وبگردی بهره ببرید، به مدت 13 ساعت روشن خواهد ماند و اگر بخواهید با آن فیلم تماشا کرده یا تماس صوتی برقرار کنید، به ترتیب امتیازات 17 و 30 ساعت حاصل خواهند شد. در ضمن، امتیاز مربوط به حالت استندبای این موبایل هم 102 ساعت می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

کیفیت صدا

اگر یک اسپیکر اکسترنال به جک هدفون 3.5 میلی‌متری گلکسی A71 وصل کنید، متوجه کیفیت بالای صدای پخش شده خواهید شد.

در صورتی که هدفون به این دستگاه متصل نمایید نیز کمی کیفیت صدای استریو بیشتر شده و مقداری انحراف ایجاد می‌شود. در مجموع، علاقه‌مندان به گوش دادن به آهنگ با گوشی‌های هوشمند مطمئناً از کیفیت صدایی که گلکسی A71 ارائه می‌دهد راضی خواهند بود.

سیستم عامل و رابط کاربری

گلکسی A71 یکی از اولین محصولات سامسونگ است که سیستم عامل پیش‌فرض آن اندروید 10 و رابط کاربری آن آخرین نسخه One UI یعنی ورژن 2.0 می‌باشد. این اقدام کمپانی کره‌ای برای قرار دادن جدیدترین نسخه محبوب‌ترین سیستم عامل دنیا در محصولاتش جای تقدیر دارد زیرا برخی از شرکت‌ها با وجود اینکه ورژن 10 اندروید را در اختیار دارند باز هم اندروید 9 را در تولیداتشان نصب می‌کنند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

به طور کلی تفاوت زیادی میان One UI 1.0 و One UI 2.0 وجود ندارد و تنها ویژگی‌های جدید موجود در گلکسی A71 شیوه‌های ناوبری آپدیت شده و قابلیتی به نام Edge Screen است.

Edge Screen که پیش از این در گوشی‌های پرچمدار با نمایشگرهای برآمده مشاهده شده بود، حالا مسیر خود را در دستگاه‌های میان‌رده دارای صفحه نمایش‌های صاف پیدا کرده است. این قابلیت یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌هایی می‌باشد که می‌تواند که در یک تلفن همراه وجود داشته باشد چرا که به افراد این اجازه را می‌دهد تنها با کشیدن انگشت خود از کناره قاب، خیلی سریع به اپلیکیشن‌ها، ابزارها و . . . دسترسی یابند. کاربران همچنین می‌توانند مشخص کنند Edge Screen از کدام طرف نمایشگر فعال شود و دقیقاً در کجای آن قرار گیرد. در منوی زیرمجموعه این ویژگی، گزینه Edge Lighting به چشم می‌خورد که باعث خواهد شد هنگام دریافت اعلانات، حاشیه‌های نمایشگر روشن شود.

همان‌طور که گفتیم، شیوه‌های ناوبری نیز بهبود یافته‌اند و شما این فرصت را خواهید داشت تا از میان روش One UI 2.0 یا 1.0 یکی را برگزینید. گزینه اول شباهت بیشتری به شیوه ناوبری اندروید 10 دارد و با کشیدن انگشت از وسط نمایشگر به سمت پایین به صفحه قبل بازخواهد گشت و با کشیدن انگشت به سمت بالا صفحه هوم یا سوئیچ کننده میان برنامه‌ها را اجرا خواهد کرد. گزینه دوم هم اجازه می‌دهد تا از همان جایی که دکمه‌های ناوبری حضور داشتند، کارهایی که می‌خواهید را انجام دهید. ضمناً، افرادی که به این روش‌ها عادت ندارند می‌توانند از دکمه‌هایی که بر روی نمایشگر ظاهر می‌شوند، استفاده کنند.

دیگر ویژگی جذابی که راه خود را به گلکسی A71 پیدا کرده، حالت تیره یا دارک مد است که پوسته اکثر قسمت‌های رابط کاربری را به مشکی یا خاکستری تیره تغییر خواهد داد و در اپلیکیشن‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند نیز وجود خواهد داشت.

سیستم‌های بیومتریکی موجود در این محصول میان‌رده سامسونگ عبارتند از سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش و تشخیص چهره. حسگر مذکور بدون مشکل کار می‌کند هرچند شناساندن اثر انگشت به آن نسبتاً خسته‌کننده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

سرعت سنسور اسکنر اثر انگشت شاید مانند نمونه‌های اپتیکال زیاد نباشد و انیمیشن مربوطه به موقع روشن نشود ولی در اکثر مواقع انتظارات را برآورده کرده و خللی در کارها ایجاد نمی‌کند.

جدای از نکات گفته شده، به طور کلی رابط کاربری One UI گلکسی A71 امکانات خوبی دارد و اضافه شدن شیوه‌های ناوبری مبتنی بر حرکات نیز به جذابیت آن افزوده است. ضمناً، بد نیست به ظاهر جدید آیکون‌ها هم اشاره‌ای داشته باشیم.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

گلکسی A71 از پردازنده کووالکوم اسنپدراگون 730 که امروزه در بسیاری از دستگاه‌های میان‌رده بازار حضور دارد بهره می‌برد. این تراشه مطمئناً نسبت به اسنپدراگون 675 به کار رفته در گلکسی A70 سریع‌تر می‌باشد و در آن هسته‌ها و پردازنده‌های گرافیکی جدیدتری وجود دارد. این چیپ‌ست با فرآیند لیتوگرافی 8 نانومتری تولید شده و انرژی زیادی نیز مصرف نمی‌کند.

اسنپدراگون 730 پردازنده‌ای هشت هسته‌ای است که هسته‌های آن دو Kryo 470 Gold معادل Cortex-A76 با نهایت سرعت 2.2 گیگاهرتز و شش Kryo 470 Silver معادل Cortex-A55 با نهایت سرعت 1.8 گیگاهرتز هستند. ضمن اینکه Adreno 618 نیز پردازنده گرافیکی بوده و نسبت به Adreno 612 موجود در اسنپدراگون 675 پیشرفته‌تر شده است.

کمپانی کره‌ای تصمیم گرفته تا این محصولش را فقط با ظرفیت حافظه 128 گیگابایتی UFS 2.1 تولید کند ولی مقدار رم آن را 6 یا 8 گیگابایت تعیین نماید. لازم به ذکر است که خرید سامسونگ گلکسی A71 با هر کدام از میزان رم‌های گفته شده بستگی به کشور محل سکونت دارد زیرا ممکن است هر دو مدل در همه جای دنیا یافت نشوند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

به طور کلی اسنپدراگون 730 در حال حاضر بهترین چیپ‌ست میان‌رده دنیاست بنابراین این محصول سامسونگ می‌تواند امتیازات بالایی کسب کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

پردازنده گرافیکی Adreno 618 واقعاً فراتر از مشخصاتی که روی کاغذ دارد کار می‌کند و به راحتی می‌تواند محتواهای 1080p را پخش کند. آزمایشات تخصصی انجام شده نشان می‌دهند که این پردازنده گرافیکی در مقایسه با Adreno 612 عملکرد بهتری به ثبت می‌رساند و یکی از بهترین موارد بازار به حساب می‌آید.

در آزمایش AnTuTu، گلکسی A71 نشان داد به راحتی توانایی نشستن بر صدر جدول دستگاه‌های میان‌رده بازار را دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

البته علی‌رغم اینکه این تلفن همراه یک میان‌رده قدرتمند است ولی قیمتی که سامسونگ برایش تعیین کرده فعلاً بالاست به طوری که متقاضیان می‌توانند با خرید گلکسی S10e، با قیمتی مشابه، از موبایلی سریع‌تر بهره ببرند هرچند در آن صورت نمایشگر به میزان قابل‌توجهی کوچک‌تر می‌شود.

به طور کلی کووالکوم اسنپدراگون 730 تراشه‌ای قدرتمند است که می‌تواند اکثر بازی‌ها و نرم‌افزارها را با بیشترین سرعت ممکن پخش کند. به علاوه، بعید است به مرور زمان شاهد تیک‌هایی در این تلفن همراه باشید.

دوربین

وقتی صحبت از دوربین عقب می‌شود، باید به یک نکته بسیار مهم اشاره کنیم. در گلکسی A70، ماژول دوربین اصلی از سه لنز 32، 8 و 5 مگاپیکسلی تشکیل شده بود. شش ماه بعد و با معرفی گلکسی A70s تعداد لنزها تغییری نکرد ولی کیفیت آنها به ترتیب 64، 8 و 5 مگاپیکسل شد. حالا گلکسی A71 با چهار لنز وارد بازار شده که مهمترین نکته مربوط به دوربین عقب آن لنز مکرو می‌باشد.

بر این اساس، لنز اصلی ماژول دوربین عقب تلفن همراه مورد بحث ما 64 مگاپیکسلی چهار سلولی یا کواد بایر بوده و نام آن ISOCELL Bright GW1 می‌باشد و توسط خودِ سامسونگ تولید شده است. در مرحله بعد به سنسور 12 مگاپیکسلی اولترا واید می‌رسیم که پیش از این در دستگاه‌های میان‌رده کمپانی کره‌ای 8 مگاپیکسلی بود.

در نهایت دو لنز 5 مگاپیکسلی مکرو و تشخیص عمق به چشم می‌خورند.

ضمناً، یک چراغ فلاش LED نیز چهار لنز نامبرده را همراهی می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

در جلو و درون نقطه سیاه رنگ، یک لنز 32 مگاپیکسلی کواد بایر حضور یافته است.

اپلیکیشن دوربین

نرم‌افزار دوربین نصب شده در گوشی گلکسی A71 تقریباً همانی است که در اکثر موبایل‌های ساخته شده توسط سامسونگ وجود دارند با این تفاوت که برخی گزینه‌ها همراه با نسخه 2.0 رابط کاربری One UI به آن افزوده یا از آن کم شده است. بر این اساس، فونت حالات مختلف عکسبرداری و فیلمبرداری بزرگ‌تر و دور حالت انتخاب شده نیز حاشیه مشاهده می‌شود.

از نظر کاربرد، این اپلیکیشن با نمونه‌های قبلی فرقی ندارد. کشیدن انگشتان به سمت چپ یا راست میان حالات مختلف سوئیچ می‌کند و یک گزینه نیز در دسترس قرار گرفته تا با استفاده از آن جای برخی از آپشن‌ها را تغییر دهیم یا بعضی از آنها را حذف کنیم. کشیدن انگشتان از بالا به پایین یا برعکس هم دوربین جلو یا عقب را اجرا خواهد کرد.

آیکون تنظیمات در گوشه بالا سمت راست قابل مشاهده می‌باشد و با استفاده از آن به راحتی می‌توانید دوربین را کنترل کنید. گزینه‌های موجود در آن هم رزولوشن ویدیوها، خطوط راهنما، داده‌های مربوط به موقعیت مکانی و . . . می‌باشند. شما همچنین می‌توانید گزینه تشخیص دهنده منظره را خاموش یا روشن کنید و HDR را روی حالت اتوماتیک یا دستی بگذارید. در منظره‌یاب هم آپشنی هست که نسبت تصویر را مشخص کرده و می‌توان در آن نسبت تصویر را برای لنز 64 مگاپیکسلی روی 4:3H قرار داد و یا برای لنز 16 مگاپیکسلی روی 4:3 تنظیم کرد.

یک حالت پیشرفته (Pro) هم وجود دارد که با توجه به تجربه‌ای که از محصولات پیشین میان‌رده سامسونگ کسب کرده‌ایم، چندان پیشرفته نیست چرا که فقط می‌توان مقدار ISO، نحوه نورپردازی و تعادل رنگ سفید را مشخص کرد و امکان تعیین سرعت شاتر یا فوکوس دستی وجود ندارد.

کیفیت تصویر

لنز اصلی دوربین عقب گلکسی A71 تصاویر باکیفیتی می‌گیرد ولی نمی‌توانیم آنها را فوق‌العاده بدانیم. جزئیات به اندازه کافی هستند و رنج دینامیک بالاست هرچند به نظر می‌رسد این افزایش کیفیت به خاطر فعالیت گزینه HDR خودکار باشد چرا که در حین انجام این فرآیند، برخی از جزئیات کاهش یافته‌اند.

کنتراست قابل قبول می‌باشد و رنگ‌ها سرزنده و اشباع‌شده هستند. روند کاهش نویز به خوبی انجام شده ولی با این وجود، در برخی قسمت‌ها انتظار می‌رفت عملکرد بهتری به ثبت برسد.

به طور کلی تصاویر 16 مگاپیکسلی با توجه به اینکه توسط یک گوشی میان‌رده به ثبت رسیده‌اند، کیفیت قابل‌قبولی دارند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

اگر گزینه HDR خودکار را غیرفعال کنید، جزئیات بیشتری به ثبت خواهد رسید ولی رنج دینامیک کمتر خواهد شد.

یک حالت تصویربرداری با کیفیت 64 مگاپیکسلی در دسترس قرار گرفته که باعث می‌شود در یک لنز کواد بایر فرآیندی به وجود بیاید و تصاویر باکیفیتی به ثبت برسند. با این حال، مزیت عکس‌هایی که با این کیفیت می‌گیرید، نسبت به مواردی که 16 مگاپیکسل کیفیت دارند کمتر است و این موضوع وقتی حادتر می‌شود که متوجه می‌شویم امکان روشن کردن HDR خودکار یا بهبود صحنه عکسبرداری در این حالت فراهم نیست.

همان‌طور که گفتیم، لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید نسبت به اولترا واید 8 مگاپیکسلی گلکسی A70 یک پیشرفت قابل‌ملاحظه به شمار می‌رود به طوری که تصاویری که می‌گیرد جزئیات بیشتری را به نمایش درمی‌آورند، شفافیت بیشتری دارند، رنج دینامیک در آنها بالاست، رنگ‌ها باکیفیت هستند و نویز کاهش یافته است.

همچنین، اندازه 13 میلی‌متری این لنز باعث شده تا مسافت بیشتری پوشش داده شود و عملکرد کاهش نویز در لنز نیز به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

حالا بد نیست در مورد تصاویر مکرو صحبت کنیم. اگرچه عکس‌هایی که گلکسی A71 با این لنز به ثبت می‌رساند کیفیت قابل‌قبولی دارند ولی دو گوشی شیائومی رد می کا 30 (Xiaomi Redmi K30) و شیائومی رد می نوت 8 پرو (Xiaomi Redmi Note 8 Pro) نشان داده‌اند در این زمینه عملکرد بهتری دارند. لنز مکرو 5 مگاپیکسلی به سیستم فوکوس ثابت 5 سانتی‌متری مجهز شده است. برای اینکه بتوانید عکس‌های باکیفیتی با این لنز بگیرید، این‌گونه بگوییم که باید از هر سوژه شش بار تصویربرداری کنید تا در نهایت یکی از آنها کیفیت قابل‌قبولی داشته باشد.

تصاویر 16 مگاپیکسلی گرفته شده در حالت شب توسط لنز اصلی حالت کشیدگی به خود گرفته‌اند ولی کیفیت رنگ‌ها در آنها قابل قبول بوده و نویز هم کاهش یافته است. البته بسیاری از قسمت‌های پرنور درخشندگی بسیاری پیدا کرده‌اند به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در این شرایط یکی از دو گزینه HDR یا Night Mode را روشن کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

حالت عکسبرداری در شب تصاویر را برش داده و 12 مگاپیکسلی می‌کند. انجام این کار در افزایش جزئیات در قسمت‌های کم نور نظیر سایه‌ها کاملاً مؤثر است. البته تقریباً 1 تا 2 ثانیه طول می‌کشد تا یک تصویر در این حالت ثبت و ضبط شود ولی با این وجود، باز هم استفاده از آن را پیشنهاد می‌کنیم.

عکس‌های 12 مگاپیکسلی گرفته شده توسط لنز اولترا واید به هیچ عنوان کیفیت پایینی ندارند. در این بین شاید نویز زیادی در آنها دیده شود و جزئیات در آنها به اندازه کافی نباشد اما در به طور کلی جزو تصاویر باکیفیت به ثبت رسیده توسط یک موبایل میان‌رده به حساب می‌آیند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

برای سنسور اولترا واید، خوش‌بختانه حالت عکسبرداری در شب در دسترس قرار گرفته و اگرچه مدتی طول می‌کشد تا فرآیند ذخیره‌سازی آنها به پایان برسد ولی در مجموع استفاده از آن ارزشش را دارد.

تصاویر پرتره

با خرید سامسونگ گلکسی A71 می‌توانید تصاویر پرتره باکیفیتی بگیرید. در این حالت تصویربرداری، سوژه از پس‌زمینه به بهترین شکل ممکن جدا می‌شود و نمای تار پشت سر هم بسیار باکیفیت است. میزان تار بودن پس‌زمینه به صورت پیش‌فرض روی 5 تا 7 تنظیم شده ولی قبل یا بعد از تصویربرداری نیز می‌توانید آن را کم یا زیاد کنید. در حالت فوکوس زنده هم آپشن HDR در دسترس قرار دارد حال آن‌که همه حالات پرتره در تلفن‌های همراه به چنین گزینه‌ای مجهز نیستند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

تصاویر سلفی

بر خلاف بسیاری از لنزهای کواد بایر 32 مگاپیکسلی که تصاویر 8 مگاپیکسلی می‌گیرند، سنسور موجود در گلکسی A71 عکس‌های 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند. این روش قبلاً در دوربین عقب گلکسی A60، دوربین سلفی و اصلی گلکسی A70 و دوربین جلوی گلکسی A50 به کار رفته بود. البته می‌توانیم ادعا کنیم که این لنز تصاویر 32 مگاپیکسلی را به 8 و سپس 12 مگاپیکسلی تبدیل می‌کند. همچنین، یک گزینه عکسبرداری 32 مگاپیکسلی نیز تعبیه شده اما هیچ آپشن HDR آن را همراهی نمی‌کند.

تصاویری که دوربین سلفی می‌گیرد کیفیت خوبی دارند زیرا رنگ‌ها در آنها دقیق و رنج دینامیک بالاست. ضمن اینکه جزئیات هم به اندازه کافی مشاهده می‌شوند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

لازم به ذکر است که دوربین جلو یک گزینه عکسبرداری عادی (Normal) و زوم شده (Zoomed) دارد که در آپشن دوم بیشتر وسط تصاویر 12 مگاپیکسلی برش داده می‌شود.

به علاوه، گزینه پرتره نیز در دسترس قرار گرفته و انصافاً کیفیت تصاویری که می‌گیرد هم قابل قبول است. همچنین، آپشن HDR هم تعبیه شده و خوش‌بختانه امکان استفاده از آن فراهم می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

در نهایت بد نیست به حالت رزولوشن زیاد دوربین سلفی اشاره‌ای داشته باشیم که دقیقاً نمی‌دانیم به چه دردی می‌خورد.

ضبط ویدیو

این دستگاه میان‌رده می‌تواند ویدیوهای 2160p یا 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. همچنین، این گزینه برای لنزهای اولترا واید و حتی دوربین سلفی نیز در دسترس قرار دارد.

فیلم‌های 4K دارای بیت‌ریت 48 مگابیت بر ثانیه، کلیپ‌های 1080p دارای بیت‌ریت 17 مگابیت بر ثانیه‌ای و صداهای استریو دارای بیت‌ریت 256 کیلوبیت بر ثانیه‌ای هستند.

دوربین اصلی ویدیوهای 4K و 1080p بسیار باکیفیتی می‌گیرد چرا که جزئیات در آنها دقیق، رنج دینامیک بالا و کنتراست و رنگ‌ها با دقت هستند.

دوربین اولترا واید هم به خاطر رنج دینامیک و کنتراستی که به ثبت می‌رساند عملکرد قابل‌قبولی دارد هرچند میزان جزئیات کم، و کشیدگی رنگ‌ها در ویدیوهایی که ضبط می‌کند محسوس هستند.

سیستم ثابت‌سازی ویدیوها فقط برای کیفیت 1080p در نظر گرفته شده و عملکرد خوبی هم دارد. ضمن اینکه گزینه Super Steady که بیشتر مخصوص دوربین‌های نظامی می‌باشد هم فوق‌العاده است زیرا در جاهایی که لرزش زیادی وجود دارد، می‌تواند ویدیوهای باکیفیتی به ثبت برساند.

خلاصه

به طور کلی گلکسی A71 به معنای واقعی کلمه نمونه موفق‌تر گلکسی A70 است. البته خریداران مدل سال گذشته نباید از انتخاب خود پشیمان شوند ولی به کسانی که گلکسی A70s را خریده‌اند باید بگوییم که بهتر می‌بود مدتی صبر می‌کردند تا گلکسی A71 معرفی شود. در مجموع این تلفن همراه به خاطر شیوه طراحی جدید و عملکرد سریع‌تری دارد یک میان‌رده قابل احترام به شمار می‌رود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

علی‌رغم اینکه دوربین سلفی گلکسی A71 در یک حفره سیاه رنگ قرار گرفته ولی اندازه این نقطه به کوچکی حفره موجود در دستگاه‌های پرچمدار سری اس (S) یا نوت (Note) نیست. با این حال، این موبایل در میان رقبای هم‌رده خود حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

در نهایت باید این‌گونه اعتراف کنیم که خرید سامسونگ گلکسی A71 یک انتخاب هوشمندانه خواهد بود چرا که این تلفن همراه هم زیباست و هم قدرتمند.

رقبا و آلترناتیوها

یکی از مهمترین آلترناتیوها برای گلکسی A71، گوشی Realme X2 می‌باشد. نمایشگر این دستگاه Super AMOLED بوده ولی پردازنده آن اسنپدراگون 855 است که عملکرد بسیار سریع‌تری خواهد داشت. ضمن اینکه به جای لنز مکرو، در آن سنسور تله فوتو جای‌گیری کرده است. از نظر قیمتی، اختلاف دو دستگاه زیاد نیست بنابراین تفاوت چندانی نمی‌کند که کدام یک را به جای دیگری می‌خرید.

از میان نمایندگان شیائومی، باید مدل می 9 تی پرو (Mi 9T Pro) را رقیب مهمی برای گلکسی A71 بدانیم. صفحه نمایش این موبایل 6.39 اینچی است و در آن هیچ اثری از ناچ یا بریدگی به چشم نمی‌خورد. پردازنده این تلفن همراه اسنپدراگون 855 می‌باشد و اگرچه ماژول دوربین عقب آن چهار لنز دارد اما به جای سنسور مکرو، یک حسگر تله فوتو به کار رفته است.

اگر بخواهیم مشخصات فنی این نماینده سامسونگ را با یک رقیب دیگر تطبیق دهیم، باید رد می کا 30 را در نظر داشته باشیم. قیمت محصول کمپانی کره‌ای در مقایسه با آن چیزی که شیائومی ساخته بسیار بیشتر است. محصول کمپانی چینی در بالای نمایشگر 6.67 اینچی و بزرگ خود دو نقطه سیاه رنگ دارد و از پردازنده اسنپدراگون 730G بهره می‌برد. دوربین عقب آن هم چهار لنزی است ولی نمایشگر آن IPS LCD با نرخ بازسازی 120 هرتزی می‌باشد.

در این بین، چنان‌چه گلکسی A71 برای شما گران است و می‌خواهید کمتر هزینه کنید، گلکسی A51 هم انتخاب مناسبی خواهد بود. این موبایل دارای نمایشگر 6.5 اینچی Super AMOLED و دوربین چهار لنزی است اما در زمینه عملکرد نسبت به مدل پیشرفته‌تر حرف زیادی برای گفتن ندارد هرچند برای افراد غیر گیمر این موضوع چندان اهمیتی نخواهد داشت.

نظر نهایی

همان‌طور که گفتیم، گلکسی A71 واقعاً نمونه موفق‌تر گلکسی A70 است زیرا در نمایشگر آن به جای ناچ، نقطه سیاه رنگ قرار گرفته و عملکرد آن سریع‌تر، دوربینش باکیفیت‌تر و سیستم عاملش جدیدتر می‌باشد. با این وجود، همچون دستگاه‌های پیشین خط تولید گلکسی A، این تلفن همراه نه ارزان است و نه قیمتش با رقبای هم‌رده برابری می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A71

در دنیایی که شیائومی و Realme روزبه‌روز گوشی‌هایی تولید می‌کنند که مشخصات فنی پرچمدار مانندی داشته و قیمت کمی دارند، رقابت با این دو شرکت برای سامسونگ کار نسبتاً سختی خواهد بود اما در مجموع اعتقاد داریم که گلکسی A71 آینده درخشانی دارد چرا که به زودی قیمتش پایین خواهد آمد و مشتریانش را پیدا خواهد کرد.

نقاط قوت

  • شیوه طراحی جذاب و بدنه‌ای باریک
  • نمایشگر 6.7 اینچی Super AMOLED و باکیفیت
  • بهره‌مندی از پردازنده‌ای قدرتمند در دستگاه‌های میان‌رده به نام کووالکوم اسنپدراگون 730
  • دوام باتری طولانی مدت
  • دوربین اصلی باکیفیت و وضوح بالای تصاویر و فیلم‌های ضبط شده
  • بهره‌مندی از اندروید 10 و نسخه 2 رابط کاربری One UI

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی نمایشگر از شیوه پخش محتوای HDR10
  • کیفیت پایین و کارایی محدود لنز مکرو
  • عدم دریافت تأییدیه رسمی ضد آب یا خاک بودن

خرید لوازم جانبی گوشی سامسونگ A71

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *