نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

موتورولا امروزه به خاطر گوشی‌های میان‌رده سری موتو جی (Moto G) خود توانسته شهرتی به دست آورد و تا همین امروز، بیش از 5 مدل از هشتمین نسل این خط تولید روانه بازار شده است. در این میان، موتورولا موتو جی 8 پاور (Motorola Moto G8 Power) به خاطر نمایشگر بزرگ، چندین دوربین، اسپیکرهای استریو و باتری باظرفیتی که دارد، پیشرفته‌ترین عضو این خانواده به شمار می‌رود.

در بین تمام محصولاتی که موتورولا تولید کرده، مدل‌های موتو پاور (Moto Power) تمرکز ویژه‌ای روی دوام باتری دارند به همین دلیل مدل موتو جی 8 پاور نیز از این قانون پیروی می‌کند و با منبع نیروی 5000 میلی‌آمپری و توانایی پشتیبانی از شارژ سریعی که دارد، می‌تواند تا سه روز به راحتی پاسخگوی نیازهای افراد باشد.

نمایشگر 6.3 اینچی و LCD این تلفن همراه با توجه به حفره سیاه رنگ موجود در بالای خود استانداردهای سال 2020 را دنبال کرده است. ضمن اینکه رزولوشن 1080p آن برای یک موبایل میان‌رده فراتر از انتظار می‌باشد. شاید ذکر این نکته هم جالب باشد که کمپانی سازنده وعده داده محتواهای به نمایش درآمده در این موبایل بسیار شفاف و درخشان خواهند بود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

در کنار امکاناتی که گفتیم، موتو جی 8 پاور می‌تواند با اسپیکرهای استریو Dolby Atmos، چهار دوربین در قاب پشتی و پردازنده اسنپدراگون 665 توجهات را به سمت خودش جلب کند. این موبایل به جدیدترین نسخه خام محبوب‌ترین سیستم عامل دنیا یعنی اندروید 10 مجهز بوده و بعضی ویژگی‌های مخصوص رابط کاربری محصولات موتورولا را در خود جای داده است.

کمپانی سازنده در تبلیغات خود مدعی شده این محصولش در برابر قطرات آب مقاومت دارد و این یعنی همچون سایر گوشی‌های معمولی و میان‌رده، موتو جی 8 پاور نیز تأییدیه P2i را دریافت کرده است. البته توجه کنید که نمی‌توان این موبایل را به زیر آب برد چرا که طبیعتاً آسیب جدی خواهد دید!!!.

حالا با مقدمه‌ای که گفتیم، بد نیست ببینیم موتو جی 8 پاور چگونه گوشی است. با تبلت‌فون همراه باشید.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

این تلفن همراه در یک جعبه کامپکت قرار دارد و محتویات آن نیز تقریباً همان مواردی هستند که انتظار داریم. درون این جعبه، یک شارژر سریع 18 واتی و یک کابل USB-C به چشم می‌خورد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

خودِ گوشی درون یک قاب ژله‌ای شفاف جای‌گیری کرده ولی روی نمایشگر آن خبری از پوشش محافظ نیست که البته این اتفاق جای نگرانی ندارد زیرا می‌توان گلس مدنظر خود را به راحتی هر چه تمام‌تر تهیه کنید.

 

طراحی

نمی‌توان موتو جی 8 پاور را یک گوشی کامپکت و سبک دانست چرا که در آن یک باتری باظرفیت به کار رفته است. با این وجود، این دستگاه بسیار خوش دست بوده و ابعاد نسبتاً بزرگ آن اصلاً احساس نمی‌شود زیرا اطرافش منحنی بوده و طراحی آن توسط مهندسان موتورولا بسیار متفکرانه انجام شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

جنس بدنه این موبایل هم هیچ چیز خارق‌العاده‌ای ندارد چرا که همچون بسیاری از گوشی‌های دیگر، این محصول موتورولا از پلاستیک تولید شده و نمایشگر آن با یک پوشش ساخته شده توسط یک کمپانی ناشناس، محافظت شده است. تمام بدنه گوشی در برابر قطرات آب مقاوم می‌باشد و این یعنی اگر در جایی باران بارید نباید نگرانی به دل خود راه دهید. بیشتر تولیدکنندگان این روزها تأییدیه P2i را برای تولیداتشان دریافت و سعی می‌کنند در شیوه ساخت محصولاتشان فضای خالی کمتری باقی بگذارند.

نمای جلویی گوشی مورد بحث ما کاملاً صاف بوده و اگر پوشش محافظ 2.5 بعدی که تا کناره‌ها کشیده شده را به حساب نیاوریم، این موضوع راحت‌تر برایمان قابل درک خواهد بود. حاشیه‌های اطراف نمایشگر نیز تقریباً باریک و کوچک بوده و خوش‌بختانه حفره سیاه رنگ بالای آن هم زیاد بزرگ نیست. البته در اطراف ناچ شاهد کاهش نور نمایشگر هستیم ولی از آن جایی که پنل LCD می‌باشد، نباید نسبت به این موضوع حساسیت به خرج داد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

خودِ صفحه نمایش 6.4 اینچی است و گوشه‌های گردی دارد. رزولوشن آن به 1080p+ رسیده و نسبت بدنه به تصویر آن 19:9 است. به نظر می‌رسد این نمایشگر درخشندگی زیادی دارد و رنگ‌ها در آن بسیار دقیق هستند اما وقتی در مورد آزمایشات تخصصی صحبت می‌کنیم، می‌توانیم نتایج دقیق‌تری به دست بیاوریم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

شکاف بالای صفحه نمایش شکاف مخصوص اسپیکری که به عنوان میکروفون نیز استفاده می‌شود را مخفی می‌کند. یکی از نقاط قوت این اسپیکر، تعادل موجود میان صداهای پخش شده و میزان شدت آنها می‌باشد؛ نکته‌ای که امروزه خیلی کم و به ندرت شاهد آن هستیم.

موتورولا فریم این محصول خود را از جنس پلاستیک ساخته بنابراین کمی انحنا در این قسمت مشاهده می‌شود. ضمناً، پوشش براق کننده روی چارچوب هم به لغزنده بودن آن کمک کرده است. همچنین، این شیوه طراحی باعث خواهد شد اثرات انگشت راحت روی قاب موبایل باقی بمانند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

با مشاهده اطراف این موبایل می‌توانید ببینید که در بالا جک هدفون 3.5 میلی‌متری، در سمت چپ اسلات سیمکارت، در پایین پورت USB-C و در پایین اسپیکر جای‌گیری کرده‌اند. در سمت راست هم شاهد حضور دکمه‌های کاهش و افزایش صدا هستیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

قاب پشتی این تلفن همراه بسیار زیباست و به خاطر اینکه پوشش آن حالت راه‌راه دارد، افکت‌های نوری خاصی روی آن ایجاد می‌شوند. یک لایه اضافی از جنس پلاستیک هم به ایجاد شدن و زیباتر جلوه دادن افکت‌ها کمک شایانی می‌کند.

در این قسمت چهار لنز به عنوان دوربین اصلی فعالیت می‌کنند که لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی اولین مورد بوده و کاملاً از سایر حسگرها جداست. در ادامه یک لنز 16 مگاپیکسلی اصلی، 2 مگاپیکسلی مکرو و 8 مگاپیکسلی تله فوتو حضور یافته‌اند. برآمدگی این چهار لنز کمتر از 1 میلی‌متر است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

دیگر ویژگی حاضر در قاب پشتی، سنسور اسکنر اثر انگشتی می‌باشد که روی آن لوگوی موتورولا حک شده است. از مزایای بارز این حسگر امنیت بالا و سرعت زیادش می‌باشد.

به خاطر شیوه طراحی نسبتاً بزرگ و سنگینی که دارد، موتو جی 8 پاور بسیار خوش‌دست است اما نباید لغزندگی آن را فراموش کنیم. به طور کلی مشکلی با ظاهر و جلوه این تلفن همراه نخواهید داشت و علی‌رغم اینکه باتری آن بسیار بزرگ است اما هیچ سنگینی احساس نخواهید کرد. البته اگر تمایلی ندارید تا از این گوشی لیز استفاده کنید، می‌توانید از قاب ژله‌ای فروخته شده همراه با آن بهره ببرید. این گارد باعث جلوگیری از آسیب دیدن قاب پشتی خواهد شد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

در مجموع شیوه طراحی موتو جی 8 پاور قابل قبول بوده و ترندهای امروزی دنیای فناوری اطلاعات را در خود جای داده است. ضمناً، پوشش مقاوم در برابر قطرات آب این موبایل هم تا حدودی خیال افراد را راحت می‌کند.

 

صفحه نمایش

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، این محصول موتورولا از یک نمایشگر 6.4 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1080p+ و نسبت بدنه به تصویر 19:9 بهره می‌برد. در گوشه بالا سمت راست این پنل یک نقطه سیاه رنگ برای قرارگیری دوربین سلفی مشاهده می‌شود و گوشه‌ها نیز تا حدودی منحنی هستند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

رزولوشن دقیق این صفحه نمایش 2300*1080 و تراکم پیکسلی آن 399 پیکسل بر هر اینچ می‌باشد. لازم به ذکر است که نام شرکت سازنده محافظ به کار رفته روی نمایشگر مشخص نیست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

یکی از نکاتی که به راحتی متوجه می‌شوید، نامساوی بودن نور اطراف حفره سیاه رنگ است. شاید این موضوع چندان باب میل بسیاری از افراد نباشد ولی در صفحه نمایش‌های LCD که نورپردازی از پشت به خوبی انجام نمی‌شود، رخ دادن این اتفاق تا حدودی مورد انتظار بود. این قضیه در اطراف نمایشگر نیز کاملاً مشخص است هرچند شدت آنها کمتر می‌باشد.

صرف‌نظر از نقطه ضعفی که به آن اشاره کردیم، صفحه نمایش موتو جی 8 پاور بسیار درخشان است. حداکثر روشنایی که این موبایل می‌تواند به ثبت برساند 500 نیت در حالت دستی و 741 نیت در حالت اتوماتیک است. این اعداد و ارقام برای یک پنل LCD فراتر از انتظار هستند بنابراین هیچ مشکلی هنگام کار کردن با این موبایل در زیر نور مستقیم خورشید نخواهید داشت.

در سمت دیگر، کنتراست نمایشگر این محصول موتورولا هم بسیار عالی بوده و مقدار آن 1500:1 می‌باشد.

حداقل میزان روشنایی این پنل LCD هم می‌تواند به 3.2 نیت کاهش یابد که در نوع خودش امتیاز بسیار عالی به حساب می‌آید.

کیفیت رنگ‌ها در نمایشگر موتو جی 8 پاور در حالات مختلف فرقی نمی‌کند بنابراین تفاوتی میان گزینه‌های Natural، Boosted و Saturated وجود ندارد چرا که هاله‌ای از رنگ آبی روی قسمت‌های سفید و خاکستری مشاهده می‌شود و در نتیجه تفاوت رنگی به 8 تا 9 می‌رسد. این عدد و رقم نشان می‌دهد که دقت صفحه نمایش این محصول موتورولا چندان زیاد نیست.

حالت پیش‌فرض Saturated با فضای رنگی sRGB تفاوت 5.8 را به ثبت می‌رساند و در حالت Natural نیز تفاوت رنگی به 4.7 درصد کاهش می‌یابد.

 

دوام باتری

گوشی مورد بحث ما از وجود یک باتری 5000 میلی‌آمپر بر ساعت بهره می‌برد که طبق ادعای موتورولا می‌تواند با استفاده معمولی تا سه روز دوام بیاورد. این دستگاه از شارژر سریع 18 واتی موسوم به TurboCharge پشتیبانی می‌کند و این یعنی در عرض 30 دقیقه 29 درصد باتری پر خواهد شد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، این تلفن همراه در آزمایشات تخصصی توانست امتیاز بالای 136 ساعت را به دست آورد. ضمن اینکه این موبایل در آزمایش‌های تماشای ویدیو، برقراری تماس و وبگردی نیز فوق‌العاده کار کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

 

اسپیکرها و کیفیت صدا

درست مانند مدل موتو جی 8 پلاس (Moto G8 Plus)، موتو جی 8 پاور هم اسپیکرهای استریو دارد. دو قطعه قرار گرفته در بالا و پایین این تلفن همراه از نظر کیفیت و بلندی صدا جزو بهترین نمونه‌های بازار به شمار می‌روند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

در آزمایش‌های انجام شده، بلندی صدا در این محصول موتورولا امتیاز بسیار خوب و کیفیت صداها امتیاز خوب را کسب کرده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که صدای بیس بسیار ضعیف می‌باشد.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

موتو جی 8 پاور جزو گوشی‌هایی نیست که سیستم عامل آن اندروید وان باشد چرا که امکانات تازه‌ای به رابط کاربری آن اضافه شده‌اند. با این همه، این موبایل پوسته نرم‌افزاری نسبتاً ساده‌ای دارد که به اندروید 10 خام شبیه است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

شیوه ناوبری موجود در این دستگاه مبتنی بر حرکات بوده و موتورولا در پایین نمایشگر نیز یک خط ممتد را اضافه کرده است. کشیدن این خط به سمت بالا شما را به هوم اسکرین خواهد برد و کشیدن انگشت به سمت بالا و نگه داشتن در میانه‌های نمایشگر، اپلیکیشن‌های اخیر را اجرا می‌کند. کشیدن انگشت به کناره‌های این خط هم نرم‌افزارهای تازه استفاده شده را اجرا خواهد کرد. اگر می‌خواهید برگردید نیز فقط کافی است انگشتتان را از لبه‌های صفحه نمایش به داخل بکشید. در سمت دیگر، چنان‌چه دوست دارید هنوز هم از دکمه‌های ناوبری استفاده کنید، باید گزینه مربوطه را از تنظیمات فعال نمایید.

اپلیکیشن Moto این رابط کاربری دارای چندین گزینه برای کار کردن با گوشی است. برای مثال، می‌توان با تکان دادن دست مانند حرکات کاراته، چراغ فلاش LED را روشن کرد و یا انگشت را به حالت بشکن زدن تکان دهید تا اپلیکیشن دوربین اجرا شود. به علاوه، با کشیدن سه انگشت از بالای نمایشگر اسکرین شات بگیرید و با حرکات دیگر صدای تماس‌های دریافتی را ساکت کنید.

قسمت Moto Display دارای دو گزینه است که مهمترین آنها Peek Display می‌باشد. این آپشن به شما اجازه می‌دهد اعلانات را دقیقاً هنگامی که نمایشگر قفل است مشاهده کرده و به آنها پاسخ دهید. همچنین، وقتی گوشی را از روی زمین بلند می‌کنید نیز روشن می‌شود. دیگر گزینه Attentive Display می‌باشد که تا وقتی در حال نگاه کردن به نمایشگر هستید، آن را روشن نگه می‌دارد.

جدای از موارد گفته شده، سایر امکانات این رابط کاربری همان‌هایی هستند که گوگل همراه با اندروید 10 عرضه کرده است. البته باید به رنگ سبز دکمه‌های قسمت تنظیمات سریع هم اشاره کنیم.

سایر مواردی که به صورت پیش‌فرض در موتو جی 8 پاور نصب شده‌اند، اپلیکیشن‌های ساخت گوگل هستند.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

تراشه هشت هسته‌ای کووالکوم اسنپدراگون 665 که با فرآیند 11 نانومتری تولید شده، حکم مغز متفکر این دستگاه را دارد. این چیپ‌ست دارای چهار هسته Kryo 260 Gold با نهایت سرعت 2.0 و چهار هسته Kryo 260 Silver با نهایت سرعت 1.8 گیگاهرتز می‌باشد. پردازنده گرافیکی هم Adreno 610 و رم و حافظه داخلی نیز به ترتیب 4 و 64 گیگابایت است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته، امتیازاتی که این موبایل دریافت می‌کند در حد معمولی هستند. البته عملکرد تراشه چندان بد نیست ولی سایر رقبا بهتر خودشان را نشان می‌دهند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

همین قانون برای عملکرد گیمینگ این محصول موتورولا نیز صادق است چرا که چندین رقیب همرده این موبایل تا کنون سراغ پردازنده‌های قوی‌تر نظیر کووالکوم اسنپدراگون سری 700 یا هلیو G رفته‌اند و پردازنده‌های گرافیکی به مراتب قدرتمندتری را به کار برده‌اند.

امتیازات به ثبت رسیده در آزمایش AnTuTu نشان می‌دهند که موتو جی 8 پاور مانند دیگر همرده‌ها نمی‌تواند عملکرد درخشانی داشته باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

اگرچه تراشه حاضر در این محصول موتورولا توانمند است ولی همان‌طور که گفتیم ناچار است در برابر رقبا سر تعظیم فرود آورد. بدتر آنکه، فقط امتیازات تئوریک این نتیجه را نشان نمی‌دهند بلکه در واقعیت نیز سرعت سیستم عامل اندروید چندان زیاد نیست. با این حساب، ممکن است حتی وقتی نرم‌افزار زیادی هم نصب نکرده‌اید شاهد کندی سرعت و حتی لگ باشید. در مجموع شاید بتوان با این قضیه کنار آمد اما اگر بتوانید سایر آلترناتیوها را نیز بررسی کنید، قطعاً می‌توانید گوشی بهتری بیابید.

 

دوربین

در قاب پشتی موتو جی 8 پاور چهار لنز به عنوان دوربین اصلی فعالیت می‌کنند و هر کدامشان نیز توانایی‌های خاص خودشان را دارند. ساختار این دوربین به شرح زیر است:

  • 16 مگاپیکسلی اصلی
  • 8 مگاپیکسلی اولترا واید
  • 8 مگاپیکسلی تله فوتو برای زوم 2 برابری و عکسبرداری پرتره
  • 2 مگاپیکسلی مکرو
  • چراغ فلاش LED

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

لنز اصلی 16 مگاپیکسلی یک سنسور 1 تا 2.8 اینچی با اندازه 1.12 میکرومتری است و دریچه دیافراگم f./1.7 را داشته و می‌تواند فاصله 26 میلی‌متری را پوشش دهد. در این سنسور همچنین، ویژگی فوکوس خودکار تشخیص فاز وجود دارد.

لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید 1 تا 4.0 اینچی بوده و دارای ابعاد 1.12 میکرومتری با دریچه دیافراگم f/2.2 و توانایی پوشش 13 میلی‌متری است. در این حسگر، نحوه فوکوس کردن به شکل ثابت می‌باشد.

در این محصول موتورولا همچنین، یک لنز 8 مگاپیکسلی تله فوتو برای زوم اپتیکال 2 برابری و عکسبرداری پرتره وجود دارد. این سنسور 1 تا 4.0 اینچی دارای ابعاد 1.12 میکرومتری بوده و دریچه دیافراگم f/2.4 را داشته و می‌تواند سوژه‌ها تا فاصله 52 میلی‌متری را پوشش دهد. سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز هم در این حسگر وجود دارد. نکته عجیب اینکه، وقتی با این لنز تصویربرداری می‌کنید، عکس‌هایی که ذخیره می‌شوند 16 مگاپیکسلی هستند.

آخرین لنز هم یک سنسور 2 مگاپیکسلی مکرو 1 تا 5.0 اینچی با دریچه دیافراگم f/2.2 می‌باشد. فوکوس خودکار برای این حسگر وجود داشته و می‌تواند سوژه‌های قرار گرفته در فاصله بین 2 تا 8 سانتی‌متری را شناسایی کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

برای تصاویر سلفی نیز یک لنز 16 مگاپیکسلی کواد پیکسلی استفاده شده است. این سنسور دارای دریچه دیافراگم f/2.0 و فوکوس خودکار می‌باشد. از آن جایی که این حسگر به نوعی کواد بایر به حساب می‌آید، به صورت پیش‌فرض تصاویر 4 مگاپیکسلی می‌گیرد اما می‌توان در صورت نیاز آنها را به 16 مگاپیکسلی ارتقا داد.

 

اپلیکیشن دوربین

موتورولا چند سالی می‌شود که در سیستم عامل اندروید خام، اپلیکیشن دوربین مخصوص به خودش را نصب می‌کند و گوشی موتو جی 8 پاور نیز از این قاعده مستثنی نیست. کارایی این نرم‌افزار بسیار زیاد و نحوه کار کردن با آن بسیار آسان است به طوری که کشیدن انگشت روی نمایشگر شما را میان حالات مختلف عکسبرداری و فیلمبرداری سوئیچ می‌کند. ضمن اینکه ضربه زدن روی آیکون‌ها نیز همین کار را خواهد کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

نوعی تنظیمات سریع در بخش منظره‌یاب دوربین گوشی‌های موتورولا وجود دارد که مخصوص حالات HDR، تایمر و تصاویر فعال می‌باشد. به علاوه، در گوشه سمت راست منظره‌یاب هم یک میانبر برای تنظیمات قرار گرفته است.

حالت عکسبرداری دستی را می‌توان با لمس یک دکمه در قسمت منظره‌یاب فعال کرد. این گزینه به شما اجازه خواهد داد مقادیری نظیر ISO، سرعت شاتر، شیوه نورپردازی، میزان تعادل نور سفید و فوکوس را تغییر دهید. ضمناً، یک گزینه کوچک هیستوگرام زنده هم وجود دارد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز و شب

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز توسط دوربین اصلی قابل قبول هستند ولی نمی‌توان آن را بسیار عالی دانست. خروجی‌های این لنز از نظر جزئیات معمولی بوده و به راحتی در آنها می‌توان نویز را مشاهده کرد. این تصاویر کنتراست و رنج دینامیک عالی دارند بنابراین این‌گونه ادعا می‌کنیم که از دیدن آنها در صفحه نمایش گوشی خود رضایت خواهید داشت.

چنان‌چه حالت HDR خودکار روشن باشد، رنگ‌ها به طور غیرطبیعی اشباع شده به نظر می‌آیند اما رنج دینامیک در تصاویر افزایش و نویز کاهش می‌یابد. زمانی هم که گزینه مذکور را خاموش می‌کنید، نویز بیشتر احساس خواهد شد اما رنگ‌ها طبیعی‌تر جلوه خواهند کرد.

با توضیحات داده شده، نمی‌توانیم چنین عکس‌هایی را برای یک گوشی میان‌رده قابل قبول بدانیم اما در مجموع اسباب رضایت ما را فراهم خواهند کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

عکس‌هایی که توسط لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید گرفته می‌شوند از نظر میزان جزئیات وضعیت چندان مناسبی ندارند ولی ویژگی تصحیح لنزها در آنها به خوبی کار کرده و تصاویر به خوبی درون لنز 13 میلی‌متری آن جای‌گیری می‌کنند. کنتراست در آنها قابل قبول بوده ولی در مقابل آنچه که توسط لنز اصلی ثبت شده بود حرفی برای گفتن ندارند. رنگ‌ها هم نسبت به واقعیت حرارت بیشتری داشته و حتی با روشن کردن گزینه HDR خودکار نیز این موضوع شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد.

لنز تله فوتو 8 مگاپیکسلی به صورت پیش‌فرض تصاویر 16 مگاپیکسلی می‌گیرد که کاملاً عجیب است. احتمال می‌دهیم که این اتفاق یا به خاطر یک باگ نرم‌افزاری می‌باشد و یا به خاطر طراحی نه چندان مناسب دوربین.

به هر حال، این عکس‌های 16 مگاپیکسلی کیفیت مناسبی ندارند و با وجود اینکه کنتراست و رنج دینامیک در آنها بالاست ولی باز هم نمی‌توان به آنها امتیاز زیادی داد. این تصاویر از نظر میزان جزئیات بسیار ضعیف بوده و بیش از حد شفاف هستند.

بهترین کار آن است که از تنظیمات گزینه تصویربرداری 8 مگاپیکسلی را روشن کنید اما توجه داشته باشید که انجام این کار رزولوشن لنز اصلی را نیز کاهش خواهد داد. بار دیگر تکرار می‌کنیم، از آن جایی که کیفیت خروجی لنز اصلی زیاد بالا نبود، این‌بار با فعال کردن آپشن عکسبرداری 8 مگاپیکسلی بعید می‌دانیم چیزی را از دست بدهید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

همان‌طور که گفتیم، لنز تله فوتو برای گرفتن تصاویر پرتره هم به کار می‌رود و خوشبختانه این‌بار عکس‌ها را 8 مگاپیکسلی ذخیره می‌کند. جدای از آن، تصاویر از نظر میزان جزئیات در وضعیت خوبی به سر می‌برند و نمای تار شده در پشت آنها بسیار رضایت‌بخش است اما جداسازی سوژه از پس‌زمینه به خوبی انجام نمی‌پذیرد و امکان دارد بسیاری از اوقات سوژه و برخی قسمت‌های آن تار گردد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

دوربین 2 مگاپیکسلی مکرو یک حالت عکسبرداری مخصوص به خود را دارد و به خوبی روی سوژه‌ها فوکوس می‌کند. کنتراست خروجی‌های این لنز شاید زیاد نباشد ولی از نظر میزان جزئیات باید آنها را قابل قبول دانست.

لازم به ذکر است که موتو جی 8 پلاس یک حالت عکسبرداری مخصوص در شب دارد ولی در موتو جی 8 پاور چنین چیزی مشاهده نمی‌شود بنابراین این اتفاق یکی از اقدامات عجیب و غریب کمپانی آمریکایی می‌باشد چرا که با توجه به سخت‌افزار مشابه، انتظار می‌رفت حداقل این آپشن در هر دو دستگاه وجود داشته باشد.

دوربین تله فوتو حتی به خودش زحمت نمی‌دهد که در شرایط کم نور عکسبرداری کند بنابراین در شب‌ها اصلاً کارایی ندارد و به جای آن لنز اصلی وارد عمل شده و به صورت دیجیتالی زوم می‌کند.

متأسفانه خروجی‌های لنز اصلی در شرایط کم نور تعریفی نیستند چرا که از نظر جزئیات و نویز ضعیف هستند و رنج دینامیک در آنها محدود بوده و دقت رنگ‌ها کم است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

در دوربین اولترا واید هم قضیه همین‌گونه بوده و نه تنها بهتر نمی‌شود بلکه می‌توان گفت که بدتر است.

 

کیفیت تصاویر سلفی

عکس‌های سلفی که موتو جی 8 پاور می‌گیرد، توسط یک لنز 16 مگاپیکسلی کواد بایر به ثبت می‌رسند که دریچه دیافراگم f/2.0 و فوکوس خودکار دارد. این حسگر به صورت پیش‌فرض تصاویر 4 مگاپیکسلی خواهد گرفت ولی در صورت تمایل می‌توان کیفیت آنها را به 16 مگاپیکسل ارتقا داد.

عکس‌های 4 مگاپیکسلی از نظر میزان جزئیات در سطح معمولی قرار دارند ولی از نظر رنگ و کنتراست قابل‌قبول بوده و رنج دینامیک در آنها محدود است. در این بین، گزینه HDR خودکار کمک شایانی به افزایش کیفیت عکس‌ها خواهد کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

با این دوربین سلفی می‌توان تصاویر پرتره گرفت و خوش‌بختانه کیفیت آنها چندان هم بد نیست. البته سوژه از پس‌زمینه به خوبی جدا نمی‌شود ولی الگوریتم‌های مربوطه کار خود را در حد انتظار انجام می‌دهند و پس‌زمینه را به اندازه کافی تار می‌کنند.

 

ضبط ویدیو

این محصول موتورولا می‌تواند ویدیوهای 4K با لنز اصلی، ویدیوهای 1080p با لنز اولترا واید و ویدیوهای 720p با لنز مکرو ضبط کند. با این حساب، نمی‌توان با لنز تله فوتو اقدام به فیلمبرداری کرد.

کلیپ‌های 4K به ثبت رسیده توسط لنز اصلی از نظر میزان جزئیات بسیار ضعیف بوده و بیت‌ریت آنها به 50 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. رنگ‌ها در این فیلم‌ها اشباع شده و کنتراست مناسب است. رنج دینامیک نیز در سطح بالایی قرار دارد ولی می‌توانست بهتر هم بشود.

ویدیوهای 1080p با 30 فریم بر ثانیه از نظر رنج دینامیک و جزئیات چندان تعریفی نیستند. شفافیت در این کلیپ‌ها هم بیش از حد معمول انجام می‌شود.

در نهایت به فیلم‌های 1080p با 60 فریم بر ثانیه می‌رسیم که گویا نسبت به ویدیوهای دارای 30 فریم در هر ثانیه کیفیت بیشتری دارند چرا که رنگ‌ها را طبیعی‌تر نشان می‌دهند و چندان شفاف نیستند. اگر قرار باشد یکی از کیفیت‌های فیلمبرداری موجود در این گوشی را به شما پیشنهاد دهیم، همین 1080p با 60 فریم بر ثانیه می‌باشد.

ضمناً، همه صداها در کلیپ‌ها به وسیله اسپیکرهای استریو ضبط شده و دارای بیت‌ریت 320 کیلوبیت بر ثانیه هستند.

ویدیوهای 1080p ضبط شده توسط لنز اولترا واید کیفیت خوبی ندارند زیرا هیچ جزئیاتی در آنها دیده نمی‌شود، رنگ‌ها بسیار بی‌دقت بوده و شاید تنها نکته مثبتی که بتوانیم در آنها پیدا کنیم، رنج دینامیک باشد.

لازم به ذکر است که سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی برای تمامی ویدیوهای 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه در نظر گرفته شده‌اند. همچنین، به علت کیفیت پایین خروجی‌های لنز مکرو، ترجیح می‌دهیم در موردشان صحبت نکنیم.

 

جمع‌بندی

موتورولا موتو جی 8 پاور حداقل روی کاغذ گوشی قابلی است اما در واقعیت چیز دیگری به اثبات می‌رسد. نمایشگر آن کیفیت قابل‌قبولی داشته و دوربینش نیز در حد و اندازه خودش خوب کار می‌کند اما سرعت عملکرد و کیفیت تصاویر و ویدیوهای آن را نمی‌توان مناسب دانست. در نهایت باید به رابط کاربری و سیستم عامل آن اشاره کنیم و بگوییم پلتفرم آن اندروید 10 بوده ولی برخی امکانات جزئی هم توسط کمپانی سازنده به آن اضافه شده است.

با این وجود، یکی از نقاط قوت این موبایل، بدون شک باتری و دوام طولانی‌مدت آن است. چرا که همان‌طور که موتورولا وعده داده به اندازه سه روز می‌تواند استقامت داشته باشد (در صورت استفاده معمولی) بنابراین پسوند پاور در ادامه آن کاملاً به جا استفاده شده است. در این میان، نباید نگرانی به دل خود راه دهیم چرا که با یک شارژر 18 واتی بسیار سریع می‌توان منبع نیروی 5000 میلی‌آمپری را در کمترین زمان ممکن شارژ کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

با توضیحات داده شده، این محصول موتورولا کم اشکال نیست و کار سختی برای حضور در بازاری دارد که پر است از گوشی‌های میان‌رده قابل و توانمند. حالا بد نیست در ادامه به بعضی از رقبای این تلفن همراه اشاره‌ای داشته و آنها را به شما معرفی کنیم.

 

رقبا و آلترناتیوها

گوشی Realme 6 را مهمترین و جدی‌ترین رقیب موتو جی 8 پاور می‌دانیم و باید اذعان کنیم که این موبایل تقریباً از هر نظر نسبت به محصول مورد بحث ما برتر است. چیزی که کمپانی چینی تولید کرده دارای نمایشگر 90 هرتزی، عملکرد سریع‌تر، سیستم عامل پیشرفته‌تر، و دوربین باکیفیت‌تر می‌باشد. این دستگاه حتی یک دوربین مخصوص زوم دارد و از نظر دوام باتری هم با محصول موتورولا برابری می‌کند.

دو گوشی ردمی نوت 9 و ردمی نوت 9 پرو که آلترناتیوهای بعدی ما هستند نیز از نظر عملکرد و کیفیت تصاویر گرفته شده توسط لنز اصلی و اولترا واید برترند. هر دو این محصولات شیائومی باتری 5000 میلی‌آمپری داشته و از رابط کاربری فوق‌العاده MIUI مبتنی بر اندروید 10 بهره می‌برند. لازم به ذکر است که مدل دارای پسوند پرو را می‌توان با یک شارژر سریع 30 واتی شارژ کرد.

بار دیگر باید یک آلترناتیو را از میان محصولات Realme پیدا کنیم. جدیدترین دستگاه ساخته شده توسط این کمپانی چینی یعنی مدل Realme 6 Pro شاید از موتو جی 8 پاور 50 تا 100 یورو بیشتر قیمت داشته باشد ولی این تغییر قیمت به خاطر حافظه داخلی متغیر آن است. این موبایل یک صفحه نمایش 90 هرتزی، پردازنده کووالکوم اسنپدراگون 720G، دوربین مشابه با کیفیت بیشتر و دوام باتری بسیار عالی دارد.

 

نظر نهایی

موتورولا موتو جی 8 پاور تنها زمانی گوشی خوبی است که فقط آن را نسبت به خودش بررسی کنیم. در یک بازار اشباع شده از رقبای میان‌رده متعدد، این موبایل تقریباً هیچ شانسی برای موفقیت ندارد مگر اینکه قیمتش کاهش یابد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا موتو جی 8 پاور

شاید برخی‌ها با خود بگویند که این تلفن همراه باتری بادوام و نمایشگر باکیفیتی دارد ولی دیگر این موارد نمی‌توانند تضمین کننده مورد استقبال واقع شدن یک گوشی باشند. چیزی که در این دستگاه بهتر می‌بود وجود داشته باشد، عملکرد سریع و کیفیت تصاویر بهتر می‌باشد. همان‌طور که گفتیم، تصاویری که این موبایل به ثبت می‌رساند، در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده با این قیمت نیستند.

 

نقاط قوت

  • بسیار مستحکم و شیوه طراحی ضد قطرات آب
  • صفحه نمایش بزرگ، درخشان، با کنتراست بالا و مجهز به یک بریدگی کوچک
  • اسپیکرهای استریو با کیفیت صدای بالا
  • دوربین اصلی توانمند با چهار لنز
  • بهره‌مندی از نسخه خام اندروید 10

 

نقاط ضعف

  • سرعت بسیار پایین تراشه و عملکرد ضعیف نسبت به رقبا
  • سرعت پایین اندروید
  • کیفیت پایین تصاویر و ویدیوهای ضبط شده
  • سرعت پایین شارژ باتری
  • مجهز نبودن به NFC

خرید لوازم جانبی گوشی موتورولا G8 Power lite

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *