نقد و بررسی گوشی اپل iPhone 13 Mini

نقد و بررسی گوشی اپل iPhone 13 Mini

گوشی‌های کوچک هنوز کاملاً از رده خارج نشده‌اند چرا که آیفون 13 مینی (iPhone 13 Mini) همچنان بهترین موبایل از این طیف شناخته می‌شود. نباید گول و فریب سایز کوچک این تلفن همراه را بخورید زیرا امکانات فوق‌العاده‌ای در آن وجود دارند. از دوربین بروز شده و دوام باتری طولانی‌تر گرفته تا پردازنده پرسرعت‌تر، آیفون 13 مینی به خوبی می‌تواند نیاز کسانی که خواهان گوشی‌های مینیاتوری و کوچک هستند را برطرف کند.

در حالی که اپل برخی از امکانات و قابلیت‌های فوق‌العاده را برای دو گوشی آیفون 13 پرو (iPhone 13 Pro) و آیفون 13 پرو مکس (iPhone 13 Pro Max) کنار گذاشته (از جمله نمایشگر با نرخ بازسازی 120 هرتزی، لنز تله فوتو و حالت عکسبرداری مکرو) ولی iPhone 13 Mini هم نسبت به نمونه پارسالی در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت کرده است. با خرید این تلفن همراه، می‌توانید از ویژگی‌هایی مانند صفحه نمایش درخشان‌تر، تراشه A15 Bionic سریع‌تر و گزینه‌های وسوسه کننده عکسبرداری و فیلمبرداری نظیر حالت Cinematic بهره‌مند شوید.

حالا امروز و در مقاله نقد و بررسی تخصصی آیفون 13 مینی که در تبلت‌فون منتشر کرده‌ایم، خواهیم دید که چگونه بهترین گوشی کوچک دنیا در مقایسه با نمونه سال گذشته و رقبایش عمل خواهد کرد.

 

قیمت و تاریخ عرضه

iPhone 13 Mini همین حالا در بازار موبایل یافت می‌شود. مدلی از این گوشی که حافظه داخلی 128 گیگابایتی دارد، با قیمت 699 دلار به فروش می‌رسد و قیمت مدل‌های آن که دارای ظرفیت 256 و 512 گیگابایتی هستند نیز به ترتیب 799 و 999 دلار می‌باشد. همان‌طور که متوجه شده‌اید، اپل ظرفیت مدل پایه را برای آیفون‌های سال 2021 دو برابر کرده ولی قیمت‌ها را تغییر نداده است. اینک با در نظرگیری تمامی امکانات سخت‌افزاری، باید اذعان کنیم که قیمت 699 دلاری برای آیفون 13 مینی فوق‌العاده است.

 

طراحی

iPhone 13 Mini شباهت زیادی به نمونه پارسالی خود یعنی آیفون 12 مینی (iPhone 12 Mini) دارد ولی در آن یک تغییر عمده به نام ناچ نیز رخ داده است. آن‌طور که اپل ادعا کرده، این بریدگی به میزان 20 درصد کوچکتر شده ولی همچنان قابل مشاهده و قابل تشخیص است. علی‌رغم اینکه هنوز هم می‌توانیم روی نمایشگر ناچ را ببینیم ولی از اینکه نسبت صفحه نمایش به بدنه افزایش پیدا کرده، بسیار خرسندیم.

گوشی مورد بحث ما همان گوشه‌های گرد پارسالی را حفظ کرده و سایز کوچک آن هم به گونه‌ای است که می‌توانید آیفون 13 مینی را به راحتی در جیب خود بگذارید و یا با یک دست بدون هیچ مشکلی با آن کار کنید. تمامی اعضای خانواده آیفون 13 (iPhone 13) تأییدیه ضد آب و خاک IP68 دریافت کرده‌اند و این یعنی iPhone 13 Mini هم می‌تواند به مدت 30 دقیقه در عمق شش متری آب دوام بیاورد و آسیبی نبیند.

واقعاً از اینکه می‌بینیم Face ID موجود در آیفون 13 مینی نمی‌تواند چهره افرادی که ماسک پوشیده‌اند را تشخیص دهد، ناراحت هستیم. با این اوصاف، امیدواریم یا در آینده Face ID پیشرفته‌تر و هوشمندتر گردد و یا اپل Touch ID را به آیفون مینی بعدی بیاورد.

 

صفحه نمایش

صفحه نمایش OLED و 5.4 اینچی iPhone 13 Mini نسبتاً بدون تغییر باقی مانده ولی امسال از نظر میزان روشنایی پیشرفت چشمگیری کرده است.

به خاطر OLED بودن پنل، رنگ‌ها سرزنده، پویا و واقعی هستند و قسمت‌های مشکی عمق زیادی دارند. اگر شما هم بازی Genshin Impact را در این گوشی نصب و اجرا کنید، مطمئناً از نحوه به نمایش درآمدن رنگ‌های اشباع شده شگفت‌زده خواهید شد. نمایشگر این گوشی کوچک همچنین، توانست در فیلم Blade Runner 2049 کنتراست فوق‌العاده‌ای را از خودش به ثبت برساند.

آیفون 13 مینی به راحتی می‌تواند از نظر صفحه نمایش با آیفون 12 مینی و گلکسی اس 21 (Galaxy S21) مقایسه شود و ثابت کند که نسبت به نماینده سامسونگ، رنگ‌ها را کمی اشباع‌شده‌تر نمایش می‌دهد. امتیاز دقت رنگ این گوشی در آزمون Delta E، کمی بیشتر از امتیازی بود که گلکسی اس 21 به دست آورد. لازم به ذکر است که در این آزمون، بهترین نمره 0 می‌باشد.

با توجه به حداکثر روشنایی 788 نیتی ثبت شده در آزمایش‌های تخصصی، iPhone 13 Mini در فضاهای باز و در زیر نور طبیعی بسیار درخشان است. این نکته برای عکسبرداری و عکاسان حائز اهمیت خواهد بود چرا که آنها را قادر خواهد ساخت همزمانی که در زیر نور آفتاب ایستاده‌اند نیز عکس‌هایی که گرفته‌اند را ببینند.

 

دوربین

دوربین آیفون 13 مینی امسال با چندین پیشرفت همراه شده است. لنز اصلی و 12 مگاپیکسلی این دستگاه بزرگتر شده تا اجازه دهد نور بیشتری وارد سنسور گردد و در فضاهای تاریک تصاویر باکیفیت‌تری گرفته شود. به علاوه، در این گوشی سیستم اپتیکال ثابت‌سازی شیفت‌کننده سنسور تصاویر وجود دارد که اپل آن را با آیفون 12 پرو مکس (iPhone 12 Pro Max) معرفی کرد. این تکنولوژی سبب می‌شود نسبت به سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) معمولی و سنتی، تصاویر ثابت‌تر باقی بمانند و لرزش کمتری داشته باشند.

لنز اولترا واید 12 مگاپیکسلی هم بزرگتر و در آن سیستم فوکوس خودکار نیز تعبیه شده تا این اطمینان خاطر را در ما به وجود بیاورد که تصاویر گرفته شده در حالت زاویه گسترده شفاف‌تر هستند.

برای اینکه مقایسه‌ای میان محصولات اپل و سامسونگ داشته باشیم، در ادامه تصاویر گرفته شده توسط آیفون 13 مینی و گلکسی اس 21 را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم تا ببینید بهترین گوشی ساخت سامسونگ و اپل چه عملکردی از خودشان به ثبت می‌رسانند.

 

کیفیت تصاویر

در اولین لوکیشن، دو گوشی نامبرده می‌بایست از صندلی‌های آبی، درب قرمز، دیوار سفید و آسمان آبی در پشت عکسبرداری کنند. همان‌طور که می‌بینید، آیفون 13 مینی رنگ‌ها را سرزنده‌تر و درخشان‌تر ثبت کرده و عمق خروجی آن کمتر است. در مقایسه اما، گلکسی اس 21 رنگ‌ها را تار، نرم و صاف نمایش داده است. به هر ترتیب، هر دو موبایل عملکرد یکسانی در این زمینه دارند هرچند به نظر می‌رسد تصویر گرفته شده با محصول اپل واقعی‌تر می‌باشد.

در این تصویر که گل‌ها روی درختان قرار دارند نیز اتفاقات مشابهی رخ داده است. iPhone 13 Mini بدون اینکه فرآیند اشباع کنندگی رنگ‌ها را بیش از حد انجام دهد، تصویر سرزنده‌تر و واقعی‌تری گرفته است. دیوار آبی قدیمی قرار گرفته در سمت چپ و چتر نارنجی در پس‌زمینه هم بسیار هنرمندانه به ثبت رسیده‌اند. در عکس گرفته شده با گلکسی اس 21 اما، همان مشکل همیشگی محصولات سامسونگ یعنی اشباع شدگی بیش از حد رنگ‌ها رخ داده ولی یک معضل دیگر در اینجا آن است که این گوشی نتوانست چالش نور مستقیم آفتاب را پشت سر بگذارد حال آنکه محصول اپل در اینجا هم با موفقیت روبه‌رو شد. ضمناً، در تصویر گرفته شده با Galaxy S21 شاهد پرش‌های لنز نیز هستیم.

با تصویربرداری در فضاهای داخلی، باز هم می‌بینیم که آیفون 13 مینی از این صحنه نیز خیلی خوب عکسبرداری کرده است. این گوشی نور طبیعی و مصنوعی را به خوبی نشان می‌دهد و کنتراست و قسمت‌های سایه‌دار را هم با وضوح مثال زدنی به ثبت رسانده است. در واقع این عکس آن حس و حال اتاق را به شکل قابل‌قبولی منتقل کرده و جلوه‌ای هنرمندانه به آن بخشیده است. گلکسی اس 21 نیز تصویری گرفته که از تصویر گرفته شده با iPhone 13 Mini درخشان‌تر است. با ذکر این نکته، باید اعتراف کنیم که این گوشی قسمت‌های نورانی را خیلی پرنور ثبت کرده و کنتراست را تا حدودی از دست داده است. عکس نهایی هم نرم دیده می‌شود و اگرچه نورانی‌تر می‌باشد اما آن اتاقی نیست که در واقعیت می‌بینیم.

در دومین تصویر گرفته شده در فضاهای بسته، هر دو گوشی عملکرد نسبتاً یکسانی داشتند. خروجی آیفون کمی باحرارت‌تر و خروجی گلکسی درخشان‌تر است. هر دو موبایل با تمرکز و فوکوس عالی روی درخت تزیینی، توانستند احساس اصلی فضا را ثبت کنند. با این وجود، قسمت قرمز رنگ کتاب‌ها، در خروجی گلکسی اس 21 شسته شده و کشیده به نظر آمدند حال آنکه در خروجی آیفون 13 مینی، درخشندگی خاصی دارند.

 

کیفیت تصاویر پرتره

در تصاویر پرتره هم هر دو تلفن همراه یکسان کار می‌کنند. iPhone 13 Mini تون رنگی گرم‌تر را نشان می‌دهد تا نور روز را بهتر به ثبت برساند ولی گلکسی اس 21 تقریباً از شدت تون رنگی فضاها می‌کاهد و خروجی نهایی را درخشان می‌کند. در واقع در عکسی که محصول اپل گرفته، نه تنها رنگ سبز واقع‌گرایانه‌تر است بلکه ماشین نارنجی رنگ هم خودش را به خوبی نشان می‌دهد. حال همین ماشین در عکس محصول سامسونگ، بسیار تار است. به هر ترتیب، هر دو گوشی تصاویر پرتره باکیفیتی می‌گیرند هرچند Galaxy S21 چهره سوژه را بیش از حد هموار کرده است.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز اولترا واید

در تصاویر گرفته شده توسط لنز اولترا واید هم این صحنه انتخاب شده است. عکسی که توسط آیفون گرفته‌ایم بسیار درخشان‌تر از عکسی می‌باشد که با گلکسی گرفته‌ایم. ضمن اینکه دیگر نیازی به گفتن نیست که خروجی آیفون 13 مینی رنگ‌ها را واضح‌تر نشان داده و خروجی گلکسی اس 21 آنها را تار کرده است. ماشین زرد رنگ در عکس به ثبت رسیده با محصول اپل سرزنده‌تر می‌باشد ولی در عکس ثبت شده با محصول سامسونگ کم‌رنگ‌تر است.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور

همان‌طور که می‌بینید، حالت عکسبرداری در شب یا همان Night Mode بسیار کارآمد می‌باشد. تلاش‌های گلکسی اس 21 برای تصویربرداری در فضاهای تاریک بسیار نتیجه‌بخش‌تر از تلاش‌های آیفون 13 مینی بود. در واقع فوکوس در این عکس نه تنها بهتر بوده و جزئیات بیشتر است بلکه می‌توانید به راحتی پس‌زمینه را ببینید. حقیقتاً انتظار می‌رفت که محصول اپل بهتر کار کند چرا که حالت عکسبرداری در شب این شرکت معمولاً کارآمد است.

 

کیفیت تصاویر سلفی

حالا قسمت کیفیت تصاویر این مقاله نقد و بررسی تخصصی را با مقایسه عکس‌های سلفی به پایان می‌رسانیم. هر دو گوشی از شیوه یکسانی برای تصویربرداری سلفی بهره می‌برند. iPhone 13 Mini عکس‌های نرم‌تر و باحرارت‌تری می‌گیرد ولی Galaxy S21 قسمت‌های مختلف را کم‌رنگ ولی درخشان‌تر می‌کند و باعث می‌شود چشم‌های سوژه هم پرنورتر به نظر بیایند هرچند فرآیند هموار کردن رنگ صورت کاربر بیش از حد انجام می‌شود.

یکی از امکانات جدیداً عرضه شده در آیفون‌های امسالی، گزینه‌ای است به نام Photographic Styles. بهتر است اینگونه فرض کنید که این آپشن فیلترهایی را در شرایط واقعی به وجود می‌آورد که در چهار شکل از پیش تعیین شده هستند. شما می‌توانید هر کدام از این فیلترها که با سلیقه شخصی‌تان سازگاری بیشتری دارد را برگزینید و ببینید با استفاده از آن چه شکلی می‌شوید. به علاوه، امکان ویرایش برخی از این فیلترها برای شخصی‌سازی آنها فراهم شده است. در واقع این گزینه جالبی است که تنظیمات را در لحظه تغییر می‌دهد تا دیگر به افکت‌های پسا عکسبرداری نیازی نباشد.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

اپل در زمینه کیفیت ضبط ویدیو با گوشی بهترین عملکرد را در میان شرکت‌های مختلف دارد و حالا با آیفون‌های سری 13 هم این ترند را ادامه داده است. ستاره امکانات فیلمبرداری تلفن‌های همراه امسال کمپانی آمریکایی، گزینه‌ای است به نام Cinematic Mode. این قابلیت که احتمالاً به خاطر موتور نورونی پیشرفته‌تر تراشه A15 Bionic به وجود آمده، به نوعی شیوه فیلمبرداری پرتره می‌باشد.

این حالت نه تنها افکت بوکه به ویدیوها اضافه می‌کند بلکه می‌تواند به شکل پویایی فوکوس را با توجه به محل قرارگیری سوژه از جایی به جای دیگر شیفت کند. کار کردن با این آپشن بسیار جذاب است چرا که نمای هنرمندانه را به ویدیوها می‌‌افزاید و یک روش حرفه‌ای برای فیلمبرداری به حساب می‌آید. این ویژگی کلیپ‌هایی با کیفیت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط می‌کند و هر اتفاقی برای ذخیره این ویدیوها لازم است نیز درون خودِ گوشی رخ می‌دهد.

کارایی حالت Cinematic برای یک کاربر معمولی دقیقاً مشخص نیست بنابراین فکر نمی‌کنیم برای اینکه صرفاً بتوانید با این گزینه کار کنید، نیازی باشد آیفون 13 مینی بخرید. بدون شک این ویژگی جذاب و زیباست و خیلی خوب از موتور نورونی تراشه استفاده می‌کند ولی به خودیِ خود نمی‌تواند دلیلی باشد که به خاطر آن یکی از گوشی‌های سری آیفون 13 را خریداری نمایید. با همه اینها، همچنان قدرت اپل در زمینه کیفیت بالایی فیلمبرداری با گوشی حفظ شده است.

 

عملکرد

با توجه به حضور تراشه A15 Bionic که پردازنده گرافیکی چهار هسته‌ای دارد، iPhone 13 Mini یک گوشی کوچک و قدرتمند به شمار می‌آید. در واقع این قطعه می‌تواند به راحتی بهترین چیپست اندرویدی را شکست دهد و حتی بر قدرتمندترین تلفن همراه گیمینگ اندرویدی نیز غلبه نماید.

سریع‌ترین تراشه اندرویدی دنیا یعنی اسنپدراگون 888 همین حالا هم کار سختی برای رقابت کردن با A14 Bionic دارد که پارسال توسط اپل معرفی شد و حالا A15 Bionic شرایط را برای محصول کووالکوم و سایر رقبا سخت‌تر کرده است.

آیفون 13 مینی مشخصاً در چندین زمینه برتر از گلکسی اس 21 است که اسنپدراگون 888 دارد. این موبایل حتی با کمی امتیاز بیشتر، آیفون 12 مینی را نیز شکست می‌دهد به همین خاطر باید اعتراف کنیم که نسل بعدی تراشه حالا به دنیای گوشی‌های هوشمند آمده است.

برای مثال، در آزمایش بنچمارک Adobe Premiere Rush جایی است که یک ویدیوی 4K با بیشترین سرعت ممکن به 1080p تبدیل می‌گردد. آیفون 13 مینی توانست این کار را در 27 ثانیه انجام دهد حال آنکه Galaxy S21 به بیش از 1 دقیقه زمان نیاز داشت تا این فعالیت را به انجام برساند.

دیگر آزمون بنچمارک یعنی 3DMark Wild Life، میزان فشاری که به سخت‌افزار گوشی می‌آید را بررسی می‌کند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، یک اختلاف فاحش میان امتیازات به دست آمده توسط آیفون 12 مینی و گلکسی اس 21 دیده می‌شود. حتی در Geekbench که عملکرد پردازنده مرکزی بررسی می‌گردد نیز نتایج ثبت شده نشانگر تفاوت مشخصی میان محصولات اپل و سامسونگ هستند.

در حالی که آیفون‌های دارای پسوند پرو (Pro) به خاطر پردازنده گرافیکی بزرگتر و رم بیشتری که دارند بهتر کار می‌کنند ولی گوشی 699 دلاری آیفون 13 مینی هم بهترین عملکرد را با توجه به قیمتی که دارد، به ثبت می‌رساند.

 

دوام باتری و سرعت شارژ

اپل رقم دقیقی در مورد ظرفیت باتری گوشی‌های آیفون اعلام نمی‌کند ولی گفته که دوام باتری آیفون 13 مینی نسبت به موبایل نسل قبل به میزان 1 ساعت و نیم بیشتر شده است. حالا در آزمایش‌های انجام شده، این ادعا کاملاً درست بود.

برای بررسی صحت و سقم ادعای کمپانی آمریکایی، میزان روشنایی صفحه نمایش روی 150 نیت ثابت شد و صفحات اینترنتی را با شبکه 5G اجرا کردیم تا اینکه انرژی باتری تخلیه گردد.

در مقایسه با آمار سالانه، کاملاً مشخص است که دوام باتری بیش از یک ساعت افزایش پیدا کرده است. برای مثال، دوام منبع نیروی آیفون 12 مینی هفت ساعت و نیم بود حال آنکه دوام منبع نیروی آیفون 13 مینی هشت ساعت و نیم است.

اپل بار دیگر همراه با این محصولش شارژر نفروخته است که البته این اقدام به یک عادت تبدیل شده و جای تعجب ندارد. این شرکت حتی سرعت شارژ iPhone 13 Mini را هم افزایش نداده و نهایت توان انتقالی برای شارژ این تلفن همراه به صورت سیمی را 20 وات تعیین کرده است. شارژر MagSafe نیز می‌تواند انرژی را با سرعت 15 واتی منتقل نماید. بهتر می‌بود که آیفون 13 مینی از نظر سرعت شارژ بهتر کار کند چرا که دیگر شرکت‌ها در این زمینه درخشان ظاهر شده‌اند و محدودیت‌های موجود را از بین برده‌اند.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

iPhone 13 Mini به صورت پیش‌فرض از iOS 15 به عنوان سیستم عامل بهره می‌برد؛ نسخه‌ای که یک آپدیت گسترده برای پلتفرم iOS به شمار می‌رود. این به‌روزرسانی امکانات تازه‌ای مانند اعلانات تغییر کرده، حالت فوکوس، FaceTime بروز شده و اپلیکیشن‌های آپدیت شده مانند سافاری و Notes دارد.

اپل خیلی دوست دارد سیستم عامل iOS را تا جایی که ممکن است، در دستگاه‌های مختلف یکپارچه نگه دارد. علی‌رغم اینکه بعضی از گوشی‌های قدیمی‌تر به خاطر محدودیت‌های سخت‌افزاری که دارند نمی‌توانند از همه امکانات iOS 15 بهره‌مند شوند ولی این سیستم عامل در آیفون 13 مینی تقریباً همانی است که پیش‌تر در آیفون 12 مینی دیده بودیم.

به غیر از ویژگی‌های جدید مانند Photographic Styles و Cinematic Mode که مخصوص گوشی‌های سری آیفون 13 هستند، امکانات نرم‌افزاری بروز شده و بخصوصی در iOS 15 دیده نمی‌شود.

در این میان، به نظر می‌رسد اعضای خانواده آیفون 13 با یک مشکل مربوط به بازگشایی قفل صفحه نمایش با اپل واچ‌ها روبه‌رو شده‌اند هرچند گویا این مشکل را همه افراد تجربه نکرده‌اند. البته اپل وجود این معضل را تأیید و اعلام کرده که به زودی آپدیت برطرف کننده مشکل را منتشر خواهد کرد.

 

جمع‌بندی

آیفون 13 مینی ماجراجویی که پارسال با آیفون 12 مینی آغاز شد را ادامه می‌دهد. این گوشی بهترین گوشی کوچکی است که تمامی گوشی‌های اندرویدی را شکست می‌دهد و بهترین تلفن همراه کامپکتی است که شما می‌توانید بخرید. افراد علاقه‌مند به دستگاه‌های کوچک، قطعاً این محصول اپل را دوست خواهند داشت زیرا خیلی راحت درون جیب همگان قرار می‌گیرد.

اگرچه شیوه طراحی iPhone 13 Mini زیاد تغییر نکرده ولی این دستگاه همچنان زیبایی‌های خودش را حفظ کرده است. علی‌رغم اینکه اپل از فضای بیشتر نمایشگر استفاده نکرده ولی قطعاً شما هم ناچ کوچکتر شده را تحسین خواهید کرد.

در این بین، چیزهایی که جای خالی‌شان احساس می‌شود، نبود تکنولوژی شارژ سریع و شیوه بیومتریکی می‌باشد که می‌تواند چهره کاربرانی که ماسک پوشیده‌اند را شناسایی کند. البته وجود مورد دوم امروزه به یک ضرورت تبدیل شده است. بر خلاف تمامی امکانات بروز شده موجود در آیفون 13 مینی، هیچ‌کدام از آنها نتوانسته‌اند از سختی‌های وارد کردن پین عددی گوشی بکاهند.

به هر ترتیب، اگر آیفون 12 مینی دارید، فکر نمی‌کنیم که خرید iPhone 13 Mini به جای آن گوشی کار منطقی باشد ولی چنان‌چه آیفون قدیمی‌تری دارید و یک گوشی کوچک می‌خواهید، این محصول اپل احتمالاً همان دستگاهی خواهد بود که می‌خواهید.

 

نظر نهایی

آیفون 13 مینی قدرتمندترین گوشی کوچک و کامپکت دنیاست. این دستگاه دوربین فوق‌العاده، دوام باتری بهبود یافته، حافظه داخلی پایه 128 گیگابایتی و عملکرد پرسرعتی دارد.

 

نقاط قوت

  • دوربین بروز شده
  • دوام باتری بهبود یافته
  • عملکرد فوق‌العاده سریع
  • حافظه داخلی 128 گیگابایتی در مدل پایه

 

نقاط ضعف

  • ناتوانی در شناسایی چهره کاربر هنگام پوشیدن ماسک
  • سرعت محدود شارژر با توان 20 واتی

لوازم جانبی گوشی آیفون 13 مینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *