نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A32 5G

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A32 5G

بدون شک سامسونگ با گوشی‌های سری گلکسی ای (Galaxy A) خود فوق‌العاده کار کرده است. این غول کره‌ای مشخصاً تصمیم گرفته تمام تمرکزش را روی چیزی بگذارد که پرفروش‌تر است. در واقع شعار Awesome for everyone (بهترین‌ها برای همگان) با این محصولات به خوبی معنا شده است. دستگاه‌هایی مانند گلکسی ای 32 (Galaxy A32)، گلکسی ای 52 (Galaxy A52) و حتی گلکسی ای 72 (Galaxy A72) با لنز تله فوتو اضافی خود سبب شده‌اند ارزش نمایندگان حاضر در این خط تولید بیشتر گردد.
حال برای اینکه اعضای این سری خواستنی‌تر از قبل شوند، سامسونگ پای خود را فراتر گذاشته و قابلیت اتصال به شبکه 5G را به گلکسی ای 52 و گلکسی ای 32 آورده است. این نمونه‌ها تقریباً هم اندازه مدل‌های 4G قیمت خورده‌اند بنابراین ناخودآگاه به این نتیجه می‌رسیم که برخی از امکانات کنار گذاشته شده‌اند تا تراشه 5G در این دستگاه جای گیرد و قیمت‌شان زیاد نشود. اگر به برگه مشخصات فنی گلکسی A52 نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که نسبت به گلکسی A52 5G (Galaxy A52 5G) تفاوت‌هایی دارد. حالا نوبت به گلکسی ای 32 5G (Galaxy A32 5G) رسیده تا ببینیم آیا در مقایسه با نسخه 4G با پسرفت قابل‌ملاحظه‌ای همراه شده است یا خیر.
در واقع ما تا جایی پیش خواهیم رفت که بگوییم آیا گلکسی A32 5G نسبت به نسخه 4G دستگاه کاملاً متفاوت‌تری است یا نه. قیمت دو دستگاه شباهت زیادی به هم دارد که البته به نظر می‌رسد هدف سامسونگ نیز همین بوده است اما برای اینکه کمپانی کره‌ای به این هدف دست یابد و قیمت دو محصولش را یکسان کند، به جای پنل OLED، از یک پنل LCD در مدل 5G بهره برده و حتی رزولوشن آن را به اچ‌دی پلاس نیز کاهش داده و نرخ بازسازی را 60 هرتز تعیین کرده است. از نظر سایز و جرم هم گلکسی آ 32 5G بزرگتر است به طور کلی دارای طول، عرض و ضخامت به ترتیب 164.2*76.1*9.1 میلی‌متری و وزن 205 گرمی است تا بیش از 20 گرم از نسخه 4G سنگین‌تر باشد هرچند همچنان از باتری 5000 میلی‌آمپری تغذیه می‌کند.
ساختار دوربین نیز تغییراتی را تجربه کرده به‌گونه‌ای که رزولوشن لنز اصلی به 48 مگاپیکسل کاهش یافته است. نکته جالبتر آنکه، گلکسی ای 32 5G یک لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق اضافه دارد و می‌تواند فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. نکته نهایی که بد نیست به آن اشاره کنیم نیز به تراشه مدیا تک دیمنسیتی 720 5G شرکت مدیا تک مربوط می‌شود که نسبت به مدیا تک هلیو G80 به کار رفته در گلکسی A32 معمولی پیشرفته‌تر است.
با این اوصاف، تا حدودی مشخص شده که چگونه قیمت گلکسی آ 32 5G کاهش یافته است. حالا سؤالی که باقی می‌ماند آن است که آیا پسرفت‌ها سبب می‌شوند تا بگوییم چیپست و قابلیت اتصال به شبکه 5G توانسته‌اند جبران مافات کرده باشند؟. با تبلت‌فون همراه باشید تا پاسخ این سؤال را بدهیم.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

همانگونه که از یک گوشی مقرون به صرفه انتظار می‌رود، گلکسی A32 5G در یک جعبه کاملاً ساده به فروش می‌رسد. روی این کارتن معمولی یک تصویر از دستگاه کشیده شده که باید کاملاً مراقب باشید تا مبادا به آن فشاری بیاورید زیرا امکان دارد تلفن همراه آسیب ببیند. شاید سامسونگ می‌تواند برای حفاظت از این جعبه کارهای بیشتری انجام دهد اما واقعاً جای شکرش باقی است که خودِ گوشی در یک پوشش پلاستیکی متشکل از لایه‌هایی قرار گرفته که تا کناره‌های فریم پلاستیکی کشیده است.


حال که صحبت از محافظ شد، بد نیست بگوییم که گلکسی ای 32 5G گلس از پیش نصب شده ندارد و هیچ قاب ژله‌ای نیز برای آن در جعبه جای نگرفته است. چیزی که در اختیار خواهد داشت اما، یک شارژر دیواری 15 واتی و یک کابل ساده USB-A به USB-C می‌باشد. در پایان اشاره کنیم، لازم نیست برای اینکه از تمام ظرفیت شارژر استفاده کنید حتماً از کابل موجود در جعبه بهره ببرید زیرا می‌توانید سایر کابل‌های دیگر را نیز به کار ببندید.

طراحی

سامسونگ زیاد در مورد جنس بدنه گلکسی A32 5G صحبت نکرده و روی آن نیز مانور نداده است. البته روی دادن این اتفاق نیز تا حدودی قابل پیش‌بینی بود به طوری که به نظر می‌رسد جنس فریم و قاب پشتی این دستگاه کاملاً پلاستیکی است. در این میان، باید توجه داشته باشید که پلاستیکی بودن لزوماً چیز بدی نخواهد بود زیرا در حد و اندازه خودش مزایای زیادی دارد. با این حال، بدنه پلاستیکی استفاده شده در موبایل مورد بحث ما چندان تعریفی نیست و فقط لایه بین فریم مستحکم بوده و پوشش درخشنده‌ای دارد.


قاب پشتی هم کمتر چشم‌نواز است. پوشش رویی آن جاذب اثر انگشت بوده و از نظر استحکام نیز به اندازه پوشش بین فریم محکم نیست. دلیل این اتفاق آن است که احتمالاً زیر درب عقبی و محتویات درون گوشی هوا وجود دارد و ضربه زدن روی آن نیز مشخص خواهد کرد که زیر آن خالی است. حال اگر این‌گونه است، واقعاً جای تعجب دارد که چرا سامسونگ تلاش نکرده تا از ضخامت نسبتاً زیاد 9.1 میلی‌متری گلکسی ای 32 5G بکاهد.


به عنوان یک نقطه قوت اما، حداقلش آن است که لنزهای دوربین عقب زیاد برآمدگی ندارند که البته در یک گوشی ضخیم کاملاً طبیعی می‌باشد. با این وجود، اگرچه مواد سازنده زیاد مستحکم نیستند ولی اضافه شدن لبه‌های کوچک در اطراف لنزهای دوربین را تحسین می‌کنیم زیرا باعث می‌گردد لنز شیشه‌ای مستقیماً با سطوح برخورد نداشته باشد.
حاشیه‌های اطراف نمایشگر 6.5 اینچی ما را بیشتر یاد مقرون به صرفه گلکسی A32 5G می‌اندازند؛ احساسی که به محض روشن شدن پنل اچ‌دی و LCD برجسته‌تر خواهد شد اما در این مورد بعداً صحبت خواهیم کرد. با توجه به ضخامت و عرض زیاد نوار سیاه رنگ، بهتر می‌بود که سامسونگ دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی را در بیرون صفحه نمایش قرار دهد نه اینکه آن را در نمایشگر بگذارد. به هر حال، فعلاً ناچ قطره‌ای در این تلفن همراه وجود دارد.


کمپانی کره‌ای حتی نگفته که جنس پنل شیشه‌ای جلویی چیست. لمس آن احساس خوبی به ما می‌دهد و حتی گویا یک پوشش اولئوفوبیک نیز روی آن کشیده شده زیرا تمیز و روان می‌باشد. همان‌طور که گفتیم، روی نمایشگر این تلفن همراه گلس از پیش نصب شده‌ای نیست حال آنکه سایر گوشی‌های مقرون به صرفه همرده چنین چیزی دارند. ضمن اینکه در جعبه خبری از قاب ژله‌ای نیز نخواهد بود.


نکته دیگری که به نظر می‌رسد جای خالی آن در گلکسی ای 32 5G احساس می‌شود و در دیگر تلفن‌های همراه این رده قیمتی به چشم می‌خورد، پوشش ضد قطرات آب می‌باشد. هیچ تأییدیه رسمی دریافت نشده بنابراین نمی‌توانیم صراحتاً بگوییم که آیا این موبایل ضد قطرات آب یا خاک است یا خیر. حتی روی اسلات قرار دادن سیمکارت هم پوشش محافظی قرار نگرفته است.

امکانات اطراف فریم

گلکسی آ 32 5G از نظر تعداد دکمه‌ها و امکانات فریم کاملاً استاندارد است. با این وجود، اکثر چیزها در پایین دستگاه حاضر شده‌اند. این موارد شامل پورت USB Type-C 2.0 (با پشتیبانی از OTG و سرعت شارژ 15 واتی)، اسپیکر، میکروفون اصلی و جک هدفون 3.5 میلی‌متری می‌شوند. ضمناً، مطابق معمول از یک گوشی میان‌رده، گلکسی A32 5G رادیو FM هم دارد. البته برای بهره‌مندی از آن می‌بایست هدفون خود را درون پورت 3.5 میلی‌متری بگذارید تا به عنوان آنتن کار کند.


دکمه‌های تعیین میزان ولوم صدا و پاور در بالای سمت راست فریم قرار گرفته‌اند. به راحتی می‌توانید دست خود را به دکمه پاور برسانیم اما اگر انگشت شست کوتاهی دارید، دست زدن به دکمه‌های کاهش و افزایش صدا کار سختی برایتان خواهد بود زیرا باید کمی دستتان را بکشید. حتی خودِ دکمه‌ها نیز کمی سفت هستند اما بازخورد لمسی خوبی دارند. همین قضیه برای دکمه پاور هم صدق خواهد کرد.


لازم به ذکر است که دکمه پاور حکم سنسور اسکنر اثر انگشت را خواهد داشت.


عملکرد حسگر اثر انگشت سریع و قابل‌اعتماد است. همچنین، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا با فشار دادن این سنسور قفل باز شود یا تنها با لمس آن.
اسلات دوتایی قرار دادن سیمکارت در سمت چپ فریم گوشی دیده می‌شود. این تلفن همراه در دو نمونه تک سیمکارت و دو سیمکارت تولید شده بنابراین هنگام خرید باید به این نکته توجه داشته باشید. هر دوی این نمونه‌ها اسلات مموری کارت میکرو SD دارند اما در مدل دو سیمکارت، می‌توانید یا سیمکارت دوم بگذارید یا کارت حافظه.


قسمت بالایی چارچوب فقط به میکروفون نویز کنسلینگ جای داده است بنابراین خبری از چراغ LED اعلانات نخواهد بود؛ اتفاقی که امروزه کاملاً طبیعی شده است.

صفحه نمایش

متأسفانه مهمترین پسرفت گلکسی A32 5G نسبت به نسخه 4G معمولی، صفحه نمایش آن است. نمایشگر Super AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی و رزولوشن فول اچ‌دی پلاس که در گلکسی A32 4G وجود داشت حال جای خود را به پنل LCD با نرخ بازسازی 60 هرتزی و رزولوشن 720p داده است.
اندازه این صفحه نمایش نیز حالا 6.5 اینچ شده حال آنکه در مدل 4G ابعاد آن 6.4 اینچ می‌باشد. توجه داشته باشید که نسبت بدنه به تصویر هر دو دستگاه 20:9 است. البته این اتفاق سبب نشده تا نسبت صفحه نمایش به بدنه افزایش یابد بلکه تراکم پیکسلی را کاهش داده بنابراین به جای اینکه 411 (در گلکسی A32 4G) باشد این‌بار به 270 رسیده است. با ذکر این نکته اما، این‌گونه نخواهد بود که نمایشگر بی‌کیفیت دیده شود بلکه تفاوت را تنها زمانی احساس خواهید کرد که صفحه نمایش هر دو تلفن همراه را در کنار یکدیگر بگذارید و مقایسه کنید.


استفاده از یک پنل LCD به جای OLED نیز در نوع خودش ناامید کننده است. خیلی ساده بگوییم که صفحه نمایش‌های LCD باکیفیتی در بازار وجود دارند که متأسفانه نمایشگر گلکسی A32 5G یکی از آنها نخواهد بود. صرف‌نظر از مزایای به خصوص پنل‌های OLED نظیر قسمت‌های مشکی عمیق‌تر و مصرف انرژی کمتر، می‌توانیم در مورد دقت رنگ نمایشگر گلکسی ای 32 5G هم نکات منفی زیادی را مطرح کنیم. واقعیت را بگوییم که کیفیت آن خوب نیست.
ظاهر کلی رنگ‌های به نمایش درآمده در آن سرد و اشباع نشده هستند به خصوص آنکه این نکته را با صفحه نمایش‌های OLED مقایسه می‌کنیم.
تولید رنگ نیز بسیار بی‌دقت رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد هدف اصلی سامسونگ استفاده از فضای رنگی sRGB بوده اما بخش‌های مختلف دقت زیادی ندارند تا بگوییم که دقیق هستند. قسمت‌های آبی رنگ مشخصاً سرد شده‌اند و به طور کلی اکثر تصاویر بی‌روح دیده می‌شوند.
البته شاید بتوانیم با تغییر میزان حرارت رنگ‌ها، این مشکل را برطرف کنیم اما متأسفانه گلکسی ای 32 5G حتی پروفایل خاصی را نیز برای این کار در نظر نگرفته است. بر این اساس، خبری از اسلایدرها یا دکمه‌های تعیین وضوح رنگ‌ها نیست و مجبور هستید با هر آنچه که می‌بینید کنار بیایید. از نظر خیلی از افراد، این اتفاق ناخوشایند و غیرقابل توجیه است.
روشنایی و کنتراست نیز تعریف چندانی ندارند. اگر اسلایدر مربوطه را به بیشترین مقدار ممکن برسانید، گلکسی A32 5G نهایتاً روشنایی 426 نیتی خواهد داشت. البته یک حالت اتوماتیک وجود دارد که میزان روشنایی را به 497 نیت می‌رساند. این مقدار روشنایی برای اینکه بتوانیم از صفحه نمایش روشن گلکسی ای 32 5G در زیر نور مستقیم آفتاب استفاده کنیم، کافی نخواهد بود. با این حال، قابل استفاده است اما باکیفیت نیست. ضمناً، شاید بد نباشد که اشاره کنیم در گلکسی آ 32 5G خبری از سنسور حساس به نور نیست. حداقل هیچ‌کدام از اپلیکیشن‌های آزمایش شده نتوانستند ما را به نتیجه قابل‌قبولی برسانند. با این وجود، گزینه افزایش روشنایی چه دستی و چه اتوماتیک خیلی خوب کار کردند.
پنل گوشی مورد بحث ما نرخ بازسازی 60 هرتزی دارد که به نوبه خودش بد نیست اما مدت واکنش دادن آن به اتفاقات زیاد سریع نخواهد بود به همین دلیل وقتی دارید در منوها اسکرول می‌کنید، شاهد لگ و کندی سرعت خواهید بود و خواهید دید که برخی از متون کشیده شده‌اند. ضمن اینکه در این موبایل از کیفیت HDR پشتیبانی نمی‌شود.
ضمناً، از آن جایی که این دستگاه رزولوشن اچ‌دی پلاس دارد، نباید انتظار داشته باشیم در آن از Widevine پشتیبانی شود. با این حال، با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این تلفن همراه تأییدیه L1 دارد و این یعنی می‌توان در سایت‌های پخش فیلم مانند نتفلیکس ویدیوها را با کیفیت 4K به تماشا نشست هرچند این سایت خودش فیلم‌ها را در این محصول سامسونگ با رزولوشن اچ‌دی نمایش می‌دهد.

دوام باتری

گلکسی A32 5G درست مانند گلکسی A32 4G یک باتری 5000 میلی‌آمپری دارد. شاید بتوانیم این منبع نیرو را برای این تلفن همراه مناسب بدانیم ولی ایده‌آل نیست زیرا ضخامت 9.1 میلی‌متری این دستگاه زیاد بوده و تقریباً از هر نظر سنگین‌تر و بزرگتر است بنابراین حداقل جا داشت که ظرفیت باتری آن کمی افزایش یابد.


با نگاه کردن به ظرفیت باتری این تلفن همراه ممکن است حیرت‌زده شوید اما وقتی آمار و ارقام مربوط به دوام آن را نگاه می‌کنید، متوجه ضعف‌هایی خواهید شد. با همه اینها، گلکسی ای 32 5G از باتری خود بهترین استفاده را می‌برد زیرا استقامت کلی 123 ساعتی را به ثبت می‌رساند. این یعنی با دوام باتری گلکسی ای 32 4G در زمان فعالسازی نرخ بازسازی 60 هرتزی برابری می‌کند.
نتایج به دست در دیگر آزمایش‌ها هم تقریباً میان دو دستگاه یکسان است که البته کاملاً منطقی می‌باشد. گوشی مورد بحث ما در آزمون وبگردی بهتر کار کرد زیرا پنل LCD برای نمایش دادن قسمت‌های روشن و سفید سختی نمی‌کشد. در سمت دیگر، این موبایل از نسبت بدنه به تصویر 16:9 سود نمی‌برد. با همه اینها، نمرات کسب شده کاملاً قابل‌قبول هستند.


گلکسی A32 5G یکی از اولین گوشی‌هایی است که از تراشه دیمنسیتی 720 5G استفاده می‌کند. صادقانه بگوییم که این چیپست تفاوت زیادی با دیمنسیتی 700 یا دیمنسیتی 800U ندارد زیرا نوع هسته‌های CPU، GPU و فرآیند لیتوگرافی ساخت آن یکسان هستند. با این وجود، این تراشه از مدیا تک هلیو G80 استفاده شده در گلکسی A32 4G بهتر کار می‌کند زیرا آن با فرآیند لیتوگرافی 12 نانومتری تولید شده بود. عملکرد کلی دستگاه مورد بحث ما در به ثبت رساندن امتیاز استقامت کلی، تفاوت زیادی با نمونه 4G آن ندارد ولی به هر ترتیب اختلافات خود را با آن نشان می‌دهد.
در مجموع شاهد عملکرد قابل‌قبول و مناسب از سوی گلکسی A32 5G در آزمایش‌های مربوط به دوام باتری بوده‌ایم.

سرعت شارژ

درست مانند دیگر گوشی‌های تقریباً پایین‌رده سامسونگ، همراه با گلکسی A32 5G هم یک شارژر 15 واتی Adaptive Fast Charging به فروش می‌رسد؛ اسمی که شش یا هفت سالی می‌شود که کمپانی کره‌ای دارد از آن استفاده می‌کند.


با استفاده از این شارژر، شما می‌توانید پس از گذشت 2 ساعت و 24 دقیقه گوشی را شارژ کنید حال آنکه پس از گذشت 30 دقیقه، 23 درصد ظرفیت آن پر می‌شود. این سرعت در مقایسه با سایر رقبای همرده پایین‌تر است ولی با اکثر دستگاه‌های اخیراً معرفی شده سامسونگ که باتری با ظرفیت و سرعت شارژ یکسانی دارند، برابری می‌کند هرچند در برخی از مدل‌های ضعیف‌تر سرعت شارژ کمتر می‌باشد.

کیفیت صدا

گلکسی A32 5G در پایین خود یک اسپیکر با صدای بلند دارد که برای یک گوشی مربوط به این رنج قیمت چندان ایده‌آل نیست زیرا می‌توان در برخی از رقبای همرده او اسپیکرهای استریو را نیز مشاهده کرد. بر این اساس، حداقل یک ساختار هیبریدی متشکل از اسپیکر و میکروفون استریو می‌توانست بهتر باشد.
به هر ترتیب، اسپیکر گلکسی ای 32 5G نسبت به اسپیکر نسخه 4G کمی بلندتر است تا بتواند امتیاز توصیفی “معمولی” را کسب کند. خیلی رک و شفاف بگوییم که باز هم صداهایی که می‌شنویم زیاد بلند نیستند ولی حداقل آنکه به نظر می‌رسد سامسونگ موفق شده از فضای خالی موجود در بدنه این محصولش بهتر استفاده کند.فرکانس صداهای پخش شده با نسخه 4G برابری می‌کند ولی هنوز شگفت‌انگیز نیست. تلفن همراه مورد بحث ما هیچ افزایش دهنده صدا یا بهینه ساز درونی ندارد. البته در تنظیمات صدا گزینه Dolby Atmos را می‌بینیم اما این آپشن تنها برای هدفون‌ها به کار خواهد رفت.

سیستم عامل و رابط کاربری

بر کسی پوشیده نیست که به خاطر سیستم نرم‌افزاری که گوشی‌های سامسونگ دارند، طرفدارانشان زیاد هستند. مطمئناً این موضوع قابل قبول همه افراد نیست اما اینکه می‌بینیم One UI یکی از بهترین و محبوب‌ترین سیستم‌های نرم‌افزاری می‌باشد نیز بی‌دلیل نخواهد بود. به عقیده بسیاری از افراد، ارزش بیشتر گوشی‌های سامسونگ به خاطر اکوسیستم نرم‌افزاری آنهاست.


حالا کمپانی کره‌ای برای اینکه بتواند به همان شعار “محصولات بی‌نظیر برای همه افراد” پایبند باشد، پوسته نرم‌افزاری محصولاتش را در گوشی‌های سری گلکسی A نیز بهبود بخشیده تا این دستگاه‌ها هم از نظر رابط کاربری پیشرفته‌تر شوند. در این بین، خوشبختانه گلکسی ای 32 5G هم عضو این خط تولید است.
تلفن همراه مورد بحث ما در اکثر جاها همان ویژگی‌های گلکسی A52 و گلکسی A72 را دارد و فقط در برخی از قسمت‌ها از امکاناتش کاسته شده است. با این وجود، قابلیت‌هایی که در این دستگاه وجود دارند، فوق‌العاده متعدد و متنوع هستند.
گلکسی A72 به صورت پیش‌فرض از One UI 3.1 و اندروید 11 به ترتیب به عنوان رابط کاربری و سیستم عامل بهره می‌برد. مهمترین نکته آن است که تفاوت زیادی میان آخرین نسخه رابط کاربری محصولات سامسونگ و نسخه‌های پیشین نظیر One UI 3.0 یا One UI 2.5 وجود ندارد اما اشاره به برخی از امکانات این پوسته نرم‌افزاری خالی از لطف نخواهد بود.


نکته مهمتر آنکه، سامسونگ متعهد شده که 3 سال به‌روزرسانی‌های سیستم عاملی و 4 سال بسته امنیتی برای این محصولش منتشر کند. این قانون جدید و البته جذابی است که کمپانی کره‌ای به تازگی اتخاذ وضع است.
برای مثال، رنگ میانبرهای پنجره قفل صفحه نمایش یعنی تماس گیرنده و دوربین حالا تک رنگی شده‌اند این در حالی است که رنگ این آیکون‌ها در گذشته با توجه به اپلیکیشن مربوطه تغییر می‌کرد.
از میان امکانات نرم‌افزاری کاربردی هم باید به ویجت تازه اضافه شده Wellbeing اشاره کنیم که سبب می‌شود بدون نیاز به باز کردن قفل نمایشگر، ببینید چه‌قدر از گوشی خود استفاده کرده‌اید.
یکی از امکانات حذف شده از گلکسی A32 5G ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) است. از آن جایی که این قابلیت انرژی زیادی در پنل‌های LCD مصرف می‌کند، سامسونگ تصمیم گرفته آن را در اینجا به کار نبرد.
وظیفه بازگشایی قفل نمایشگر این‌بار به سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری محول شده است که احتمالاً برای بسیاری از افراد آپشن بااولویت‌تر خواهد بود. البته گزینه تشخیص چهره هم در دسترس قرار دارد. شاید استفاده از مورد دوم راحت‌تر باشد ولی به مراتب امنیت کمتری خواهد داشت زیرا فقط با استفاده از دوربین سلفی چهره شما را خواهد شناخت. ضمن اینکه امروزه دیگر خبری از سنسورهای شناسنده عنبیه چشم نیست.
یک تغییر قابل ذکر آن است که حتی اگر یک نوتیفیکیشن وجود دارد یا اصلاً نوتیفیکیشنی وجود ندارد، نوار اعلانات حالا تمام نمایشگر را می‌پوشاند. این در حالی است که در گذشته قسمت پایینی آخرین اعلان خالی می‌ماند و رنگش تیره می‌شد ولی می‌توانستیم نمای پشتی آن را ببینیم.
ضمن اینکه در One UI 3.1 می‌توانید دکمه‌های تنظیمات سریع را مستقیماً با استفاده از آیکون به اضافه ( + ) ویرایش کنید و دیگر سراغ منوی مربوطه نروید.
در میان امکاناتی که همزمان با اندروید 11 منتشر شده‌اند هم می‌توانیم به تاریخچه اعلانات اشاره کنیم. اگرچه دستیابی به این منو از طریق تنظیمات امکان‌پذیر بوده و خیلی سریع نمی‌توانید آن را اجرا کنید اما هنگام مشاهده یک نوتیفیکیشن که خیلی سریع رد کرده و یا از دست داده‌اید، بسیار کاربردی خواهد بود. فقط توجه داشته باشید که باید آن را روشن کنید چرا که به صورت پیش‌فرض خاموش است.
در سیستم عامل عرضه شده همراه با گلکسی A32 5G، تمامی امکانات استاندارد مربوط به دکمه‌های تنظیمات سریع و تسک‌بار تعبیه شده‌اند. در اندروید 11 روش جدیدی برای مواجهه با اعلانات دریافت شده از نرم‌افزارهای پیامرسان وجود دارد که به Bubbles معروف بوده و خوشبختانه One UI 3.1 نیز آن را ارائه کرده است. این قابلیت علاوه بر چیزی است که پیش از این در گوشی‌های سامسونگ دیده بودیم و Smart Pop-up نام داشت. تمامی این تنظیمات در منوی Floating Notifications در دسترس قرار دارند تا از آنجا هم بتوانید هر دو را خاموش و غیرفعال کنید و هم در صورت تمایل رابط کاربری قدیمی را برگزینید.
Bubbles نوع گسترده‌تری از ویژگی Conversations است که برای بهره‌مندی از آن می‌بایست ابتدا روی اعلان دریافتی ضربه بزنید تا بتوانید اندازه آن را تغییر داده و به یک حباب شناور تبدیل کنید. لازم به ذکر است که ابتدا فیسبوک مسنجر چنین ویژگی مشابهی را ارائه کرده بود.
Smart Pop-up یکی از امکانات کمتر شناخته‌شده One UI است که در گذشته اجازه اضافه شدن ویژگی مشابه Bubbles را به نرم‌افزارهای مدنظر کاربران می‌داد. ضربه زدن روی آیکون یک اپلیکیشن، سبب اجرا شدن یک پنجره شناور می‌گردد تا در نهایت امکان بزرگتر یا کوچکتر کردن آن وجود داشته باشد. در واقع کارایی آن شبیه Bubbles بود با این تفاوت که کمی میان آنها اختلاف به چشم می‌خورد.
دکمه‌های کنترل فایل‌های رسانه‌ای که همزمان با جدیدترین نسخه اندروید معرفی شدند نیز در One UI قرار گرفته‌اند. با این قابلیت، شما می‌توانید به دکمه‌های سریع توقف یا پخش فایل رسانه‌ای که دارید گوش می‌دهید، دست یابید و با کشیدن انگشتتان به کناره‌ها میان اپلیکیشن‌ها سوئیچ شوید.
صفحه رسانه‌ای که قبل از اندروید 11 در One UI 2.5 وجود داشت هم کارایی نسبتاً مشابهی با دکمه‌های کنترل فایل‌های رسانه‌ای دارد. در این پنل کنترل شدت صدا از نظر ظاهری تغییر کرده و حالا چهار اسلایدر به صورت عمودی دارد حال آنکه در گذشته این اسلایدرها افقی بودند.
Music Share سامسونگ یک مثال فوق‌العاده از امکانات پیشرفته‌ای می‌باشد که قبلاً در گوشی‌های پرچمدار وجود داشت ولی حالا به دستگاه‌های میان‌رده آمده و باعث شده ارزش آنها به شدت افزایش یابد. مشخصاً کمپانی کره‌ای این ویژگی ترند و جذاب را به گلکسی A32 5G آورده تا از طریق آن بتوانید فایل‌های صوتی در حال پخش در دستگاه‌های بلوتوثی متصل به گوشی یکی از دوستان یا سایر اسپیکرها را مدیریت کنید.
یکی دیگر از امکاناتی که اصل آن به اندروید 11 تعلق دارد ولی در One UI سامسونگ دیده می‌شود، قابلیت پین کردن اپلیکیشن‌ها به بالای منوی اشتراک‌گذاری می‌باشد. این ویژگی یکی از مواردی است که قطعاً با خودتان خواهید گفت چرا واقعاً این‌قدر طول کشید تا به دستمان برسد!!!. البته هنوز جا دارد تا این قابلیت بهتر شود زیرا بدون شک پس از گذشت زمان منوی اشتراک‌گذاری پر خواهد شد از نرم‌افزارهای اضافه و بدون استفاده به همین دلیل باید بتوانیم برخی از موارد را پاک کنیم.
از جمله تنظیماتی که سامسونگ در سیستم نرم‌افزاری امسال خودش آن را تغییر داده است، نحوه اعطای مجوز به اپلیکیشن‌ها می‌باشد. با نسخه 3.1 رابط کاربری One UI، شما می‌توانید هر بار که یک نرم‌افزار را اجرا می‌کنید، مجوزهای مربوطه را ببینید و یکی از آپشن‌های رد کردن، همین یک بار و یا فقط حین استفاده از برنامه را برگزینید. اگر هم یک برنامه به کرات برای گرفتن مجوز درخواست ارائه می‌داد، یک گزینه چهارم نیز دریافت خواهید کرد که شما را به صفحه تنظیمات مربوطه خواهد برد. این اقدامات انجام شده‌اند تا کاربران به طور اتفاقی و ناخواسته گزینه‌ای را انتخاب نکنند.
منوی تنظیمات هم از نظر ظاهری تغییرات جزئی اما کاربردی داشته است. زیرمجموعه‌ها به وسیله نقطه جدا و فاصله در میان آنها ایجاد شده است و جستجوهای اخیر هم در قالب حباب نمایش داده می‌شوند بنابراین خبری از لیست نیست. به علاوه، یک ویژگی تازه اضافه شده به تنظیمات وجود دارد که از طریق هشتگ‌ها می‌توانید به موارد مشابه چیزی که به دنبالش هستید، دست یابید.
قسمت شماره‌گیر هم از نظر ظاهری تغییراتی داشته است. شما باید یکی از صفحات درون تماسی را انتخاب کنید. به علاوه، امکان انتخاب یک تصویر یا ویدیو پس‌زمینه برای آن پنجره نیز وجود دارد هرچند این تصاویر یا ویدیوها برای تمامی تماس‌ها استفاده خواهند شد و برای هر شخص و مخاطب متفاوت نخواهد بود.
در سرتاسر One UI 3.1 هم تغییرات ظاهری متعددی دیده می‌شود. پشتیبانی فوق‌العاده رابط کاربری سامسونگ از تم‌ها و گالری آنلاین و متنوع این شرکت در گلکسی آ 32 5G وجود دارد. همین اتفاق برای گزینه‌های روش‌های ناوبری در میان منوها، دکمه‌های مربوط به آنها و یا دکمه بازگشت سمت راست رخ داده است.
همان‌طور که اشاره کردیم، گلکسی A32 5G امکانات نرم‌افزاری متعددی دارد که مهمترین آنها عبارتند از Edge Panels، بیکسبی و همگام‌سازی کلی با پلتفرم SmartThings. همچنین، Game Launcher و هاب اجرای همه بازی‌ها نیز تعبیه شده‌اند که سبب می‌گردند وقتی دارید بازی اجرا می‌کنید، حواستان کمتر پرت شود.
سامسونگ همچنان تمایلی به گنجاندن برخی از قابلیت‌های پیشرفته در گوشی‌های میان‌رده خودش ندارد زیرا معتقد است این امکانات مختص دستگاه‌های پرچمدار هستند. از جمله این موارد می‌توانیم به DeX اشاره کنیم. با این وجود، علی‌رغم غیبت این ویژگی، می‌توانید از بسیاری از مزایای آن از طریق Link to Windows بهره ببرید که با همکاری مایکروسافت توسعه یافته‌اند.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

گلکسی A32 5G از تراشه مدیا تک دیمنسیتی 720 5G بهره می‌برد. در واقع این تلفن همراه یکی از اولین دستگاه‌هایی می‌باشد که به چنین چیپستی مجهز شده است. با این وجود، دیمنسیتی 720 5G با دیمنسیتی 700 یا دیمنسیتی 800U تفاوت زیادی ندارد.
از نظر پردازنده گرافیکی، همه چیپست‌های نامبرده از هسته‌های Mali-G57 استفاده می‌کند که دیمنسیتی 700 و دیمنسیتی 800U سه هسته دارند. در این میان، دیمنسیتی 800 زیاد با دیمنسیتی 720 5G استفاده شده در گلکسی A32 5G متفاوت نیست زیرا هر دو یک هسته بیشتر دارند. تراشه‌ها هم دو خوشه چهارتایی دارند که دو عدد از آنها بزرگتر است. این ساختار سبب می‌شود بتوانیم انتظارات نسبتاً بالایی از این تلفن همراه داشته باشیم.
از نظر نمرات و اعداد مربوط به عملکرد، تفاوت زیادی میان دیمنسیتی 700، 720 و 800U وجود ندارد. این قانون برای چیپست استفاده شده در گلکسی ای 32 5G هم صدق می‌کند که نکته بسیار حائز اهمیتی است. این یعنی همه چیز مطابق انتظار اجرا و پخش خواهد شد و سامسونگ از بیشترین پتانسیل سیستم نرم‌افزاری خودش بهره می‌برد.


دیمنسیتی 720 تراشه‌ای است که می‌توانیم آن را یک چیپست میان‌رده قابل در سال 2021 مطرح کنیم. از نظر CPU، شاید با اسنپدراگون 720G، 732G، 687 و هلیو G95 قابل مقایسه باشد. ضمناً، اسنپدراگون 690 5G و اسنپدراگون 750 5G به صورت میانگین در آزمایش‌های مختلف امتیازات بیشتری ثبت خواهند کرد اما این اختلاف زیاد نخواهد بود.
آزمون AnTuTu سازگاری بیشتری با سخت‌افزار گلکسی آ 32 5G دارد. این آزمون نسبتاً پیچیده و جامع بخش‌های مختلفی از یک دستگاه را درگیر می‌کند. با این وجود، احتمال می‌دهیم که نمره پایین کسب شده توسط این محصول سامسونگ به خاطر اچ‌دی بودن رزولوشن صفحه نمایش آن است.
صفحه نمایش 720p این تلفن همراه، در آزمایش‌های مختلف مزایای خاص خودش را نیز دارد؛ به خصوص آنکه برخی اوقات می‌خواهیم آزمون‌هایی را انجام دهیم که در آنها می‌بایست نمایشگر روشن باشد. رزولوشن پایین‌تر فشار کمتری به پردازنده گرافیکی Mali-G57 وارد می‌کند. صادقانه بگوییم که این نمرات بیانگر نحوه عملکرد گوشی در شرایط واقعی نیستند زیرا بازی‌های مدرن امروزی سعی می‌کنند مطابق با اوضاع پیش بروند و جزئیات را تنظیم و رزولوشن را کم و زیاد نمایند تا بهترین عملکرد از گوشی به ثبت برسد.
متأسفانه امکان انجام آزمایش GFXBench در گلکسی آ 32 5G وجود ندارد زیرا به نظر می‌رسد سیستم نرم‌افزاری او دچار تغییراتی شده است که اجازه به انجام رسیدن این آزمون را نمی‌دهد. دقیقاً منشأ این مشکل مشخص نیست بنابراین فقط باید با آن کنار بیاییم و آزمایش 3Dmark را انجام دهیم.
در آزمایش‌هایی که در آنها صفحه نمایش خاموش است، کاملاً مشخص شد که پردازنده گرافیکی گلکسی A32 5G مطابق انتظار کار می‌کند.
با در نظرگیری تمامی شرایط، دیمنسیتی 720 5G که در گلکسی ای 32 5G به کار رفته به هیچ عنوان نمی‌تواند در صدر جدول آزمایشات مختلف قرار گیرد و البته هیچ‌گاه هم انتظار نمی‌رود اینگونه شود. با این وجود، این قطعه یک چیپست میان‌رده، مدرن و توانمند است که از قدرت زیادی برخوردار بوده و توانایی برآورده کردن نیازهای اکثر افراد را دارد. در همین حال، این چیپست با فرآیند لیتوگرافی 7 نانومتری تولید شده که از انرژی باتری به نحو احسن بهره می‌برد و به شیوه اتصال 5G و یا فیلمبرداری 4K که امروزه جدید و ترند هستند، مجهز می‌باشد.

دوربین

متأسفانه دوربین عقب گلکسی A32 5G در مقایسه با دوربین عقب گلکسی A32 4G همان ترند حرکت رو به عقب را در پیش گرفته است. البته تفاوت ایجاد شده زیاد نیست به طوری که فقط لنز اصلی و لنز دوربین سلفی کم‌رزولوشن‌تر شده‌اند.


در ماژول دوربین عقب گوشی مورد بحثمان، لنز 48 مگاپیکسلی اصلی با دریچه دیافراگم f/1.8 را می‌بینیم. این قطعه بر پایه سنسور S5KGM2 یا همان ISOCELL Bright GM سامسونگ تولید شده است. شیوه طراحی آنها تتراپیکسل بوده و اندازه هر پیکسل آن به 0.8 میکرومتر می‌رسد و سایز کلی آن هم 1/2.0 است. این لنز از روش سنتی کواد بایر بهره می‌برد و این یعنی به صورت پیش‌فرض 4 پیکسل را ترکیب و به 1 پیکسل تبدیل می‌کند و در نهایت یک تصویر 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند. در سمت دیگر، این لنز می‌تواند از تکنیک‌های خاصی نیز استفاده نماید تا تصاویر 48 مگاپیکسلی بگیرد و جزئیات بیشتری به ثبت برسد. این لنز به سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) مجهز شده است. ضمن اینکه از ویژگی به نام Super-PD بهره می‌برد که سامسونگ ابداع کرده و به وسیله آن قسمت‌های مختلف را به شکل پیشرفته‌تر و بهتری شناسایی می‌کند. هیچ سیستم اپتیکال ثابت‌سازی (OIS) در نظر گرفته نشده است. این سنسور از جمله لنزهای محبوب بازار می‌باشد که تا کنون در گوشی‌های شیائومی حضور یافته و مشخصاً ما به توانایی‌های او کاملاً واقف هستیم.
لنز اولترا واید همانی است که پیش از این در نسخه 4G گلکسی ای 32 وجود داشت و با رزولوشن 8 مگاپیکسلی خود بین لنز اولترا واید گلکسی ای 12 (5 مگاپیکسلی) و لنز اولترا واید گلکسی ای 52 (13 مگاپیکسلی) قرار می‌گیرد. دریچه دیافراگم آن به f/2.2 و سایز آن به 1/4.0 می‌رسد و ابعاد هر پیکسل نیز 0.1 میکرومتر و میدان دیدش هم 123 درجه است. شماره مدل این لنز sr846d می‌باشد ولی حتی اگر مدل آن را نیز در گوگل سرچ کنید، به نتیجه قابل‌توجهی دست پیدا نخواهید یافت. هیچ سیستم نرم‌افزاری برای تصحیح تصاویر در نظر گرفته نشده است. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که گلکسی ای 12 چنین سیستمی نداشت ولی گلکسی ای 52 به آن مجهز بود.


حالا به دو لنز دیگر می‌رسیم که اولین آنها 5 مگاپیکسلی ماکرو است. این لنز از سنسور GalaxyCore GC5035 با فوکوس خودکار و دریچه دیافراگم f/2.4 بهره می‌برد.
در نهایت، آخرین لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق با دریچه دیافراگم f/2.4 است. این لنز مبتنی بر ماژول GalaxyCore با شماره مدل GC02M1B می‌باشد. اندازه کلی این سنسور مونو کروم 1/5 و اندازه هر پیکسل آن 1.75 میکرومتر است. پیش از این شاهد حضور این لنز در دیگر گوشی‌ها نظیر پوکو ام 3 پرو 5G (Poco M3 Pro 5G) و وان‌پلاس 8 تی (OnePlus 8T) بوده‌ایم.
در پایان باید به لنز دوربین سلفی اشاره کنیم که حالا به جای اینکه مانند گلکسی ای 32 معمولی 20 مگاپیکسلی باشد، 13 مگاپیکسلی است و دریچه دیافراگم f/2.2 دارد. این سنسور ISOCELL S5K3L6 سامسونگ می‌باشد که بر اساس مشخصات فنی رسمی گویا از سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) پشتیبانی می‌کند ولی فوکوس ثابتی دارد.

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین نصب شده در گلکسی ای 32 جدیدترین نسخه‌ای به حساب می‌آید که همراه با One UI 3.1 به دست کاربران رسیده و مهمترین و بزرگترین تغییر آن هم جابه‌جایی گزینه تنظیم رزولوشن ویدیوها به قسمت منظره‌یاب است. به غیر از آن، چیز خاص دیگری نمی‌بینیم تا بتوانیم بگوییم که این برنامه همانی است که پیش‌تر در نسخه قبلی One UI حضور داشت؛ اتفاقی که قابل قبول می‌باشد زیرا ورژن‌های پیشین هم ساده بود و هم کاربر پسند.
امکانات اولیه این اپلیکیشن همان کشیدن انگشتان به سمت چپ یا راست جهت تغییر حالات گرفتن تصویر یا ضبط فیلم، دکمه مرتب‌سازی گزینه‌ها و یا حذف حالات عکسبرداری و فیلمبرداری از قسمت منظره‌یاب می‌باشند. همچنین، کشیدن انگشتان از بالا به پایین یا برعکس نیز میان دوربین سلفی و دوربین عقب سوئیچ خواهد کرد.
نماد سه درخت در کنار هم که نشان‌دهنده مقدار زوم روی تصاویر است نیز در اینجا حاضر می‌باشد. از آن جایی که در این گوشی خبری از لنز تله فوتو نیست، نماد سه درخت برای لنز اولترا واید و نماد دو درخت برای لنز اصلی خواهد بود. ضمناً، چنان‌چه می‌خواهید به مقدار دلخواه روی سوژه زوم کنید نیز می‌توانید با باز و بسته کردن انگشتانتان در قسمت منظره‌یاب به این مهم دست یابید و یا یکی از گزینه‌های از پیش تعریف شده زوم 2 برابری (2x)، 4 برابری (4x) و یا 10 برابری (10x) را برگزینید.


در قسمت منظره‌یاب آیکون‌های استانداردی را می‌بینیم. برای مثال آیکون چرخ‌دنده برای دستیابی به تنظیمات در گوشه بالای نمایشگر حاضر شده و سایر امکانات مانند خطوط شطرنجی، موقعیت مکانی و . . . در منو دیده می‌شوند.
یک حالت عکسبرداری پیشرفته (Pro) هم در نظر گرفته شده که بسیار مبتدیانه است زیرا تنها اجازه تغییر مقادیر مربوط به ISO، تعادل نور سفید و نحوه نورپردازی را می‌دهد. یک حالت تعیین فاصله هم ایجاد شده است. همچنین، خبری از گزینه فوکوس دستی نیست. باید یادآور شویم که گلکسی ای 52 و گلکسی ای 72 می‌توانستند در حالت Pro تمامی تغییرات لازم را اعمال کنند.
حال بد نیست به یکی از گزینه‌هایی که جای خالی‌اش احساس می‌گردد اشاره کنیم. Pro Video یا حالت فیلمبرداری پیشرفته در اینجا در نظر گرفته نشده است. با این وجود، شاهد حضور Fun Mode هستیم. این آپشن با همکاری شبکه اجتماعی اسنپ‌چت توسعه یافته و چندین فیلتر واقعیت افزوده جالب آن برنامه را به اپلیکیشن دوربین محصولات سامسونگ آورده است. این گزینه بیشتر جنبه خوشگذرانی دارد و برای جلب توجه گنجانده شده است.
Fun Mode هم هنگام تصویربرداری و هم هنگام فیلمبرداری (با نگه داشتن دکمه شاتر) به کار می‌آید. تعداد فیلترهای مربوط به این آپشن به 7 مورد می‌رسد که 1 عدد از آنها به صورت روزانه تغییر می‌کند و در یک منوی جداگانه نیز 9 افکت قرار گرفته است که مدام آپدیت می‌گردند.
برای اینکه Fun Mode کار کند، باید گوشی مدام به اینترنت وصل باشد؛ اتفاقی که تقریباً هم منطقی است زیرا افکت‌های مربوط به آن همواره در حال تغییر هستند. از آن جایی که این فیلترها روزبه‌روز تغییر می‌کنند، نمی‌توانید افکت دلخواه خود را برگزینید و همیشه از آن استفاده نمایید. به طور کلی این ویژگی بیشتر برای ارتقای تجربه کاربران هنگام کار کردن با گوشی گنجانده شده و برای اینکه بتوانیم از توانایی‌های آن حداکثر استفاده را ببریم، می‌بایست اپلیکیشن اسنپ‌چت را اجرا کنیم. در مجموع بعید است همیشه از آن استفاده کنید حال آنکه تغییر دائمی افکت‌ها و فیلترها واقعاً گیج‌کننده و بعضاً آزاردهنده است.

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

عکس‌های به ثبت رسیده با لنز اصلی به طور کلی کیفیت خوبی دارند. همان‌طور که گفتیم، لنز GM2 سامسونگ بارها و بارها توانایی‌های خودش را به اثبات رسانده و حالا با توجه به اینکه با سیستم‌های پردازشگر ساخت خودِ کمپانی کره‌ای هماهنگ شده، قطعاً کسی را ناامید نخواهد کرد. جزئیات موجود در این تصاویر 12 مگاپیکسلی زیاد بوده و وضوح و شفافیت آنها عالی است. به غیر از گوشه‌های عکس‌ها که ظاهر نسبتاً کشیده‌ای دارند، بقیه قسمت‌ها ظاهرشان قابل‌قبول می‌باشد.


رنگ‌ها دقیق و پویا هستند و به هیچ عنوان اشباع شده نیستند. سامسونگ همواره به این خاطر شناخته‌شده بوده که سیستم‌های اشباع کردن را کنترل کرده است به همین دلیل حالا این سیستم‌ها به پختگی کامل رسیده‌اند و رنگ‌ها در هیچ جایی کشیده نیستند. رنج دینامیک نیز قابل‌قبول خواهد بود هرچند در مقایسه با گوشی‌های بالارده‌تر زیاد عریض نیست. باید یادآور شویم که این تصاویر با حالت پیش‌فرض لنز اصلی و در زمان فعال بودن دو گزینه HDR خودکار و بهبود دهنده صحنه گرفته شده‌اند. هر دو گزینه نامبرده خیلی خوب و باثبات وارد عمل می‌شوند و واقعاً دلیلی ندارد هر کدام از آنها را غیرفعال کنیم.
وقتی در حالت 48 مگاپیکسلی عکسبرداری می‌کنید، می‌توانید متوجه تفاوتی که دو گزینه مذکور ایجاد می‌کنند نیز بشوید زیرا در این حالت هیچ‌کدام از آنها در دسترس نیست. لازم به ذکر است که وقتی نور کافی وجود ندارد، این تفاوت بیشتر احساس خواهد شد. در مجموع، قسمت‌های نورانی‌تر و سایه‌ها در تصاویر 12 مگاپیکسلی پیش‌فرض ظاهر بهتری دارند.


عکس‌های ثبت شده در حالت 48 مگاپیکسلی مشخصاً جزئیات بیشتری دارند بنابراین اگر جزئیات بیشتر برای شما در اولویت قرار دارد و ذخیره تصاویر حداقل 20 مگاپیکسلی برایتان مهم نیست، از همین آپشن استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که در این صورت نویزها بیشتر خواهند شد.
هیچ لنز مخصوص بزرگنمایی در گلکسی A32 5G در نظر گرفته نشده به همین خاطر چیزی که در اختیار می‌گیرید، برش‌های انجام شده از لنز اصلی 64 مگاپیکسلی هستند. شما می‌توانید در هر سطحی و به هر مقداری که می‌خواهید، روی تصویر زوم کنید. این آپشن‌ها و دکمه‌های بزرگنمایی عبارتند از 10 برابری (10x)، 2 برابری (2x) و 4 برابری (4x) که در منظره‌یاب به چشم می‌خورند. در صورت بهره‌مندی از آپشن زوم 2 برابری، تصاویری ثبت خواهید کرد که برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب هستند و از نظر ظاهری شبیه تصاویر گرفته شده در حالت زوم 1 برابری (1x) می‌باشند. البته اگر از نمای بسیار نزدیک به تصاویر نگاه کنید، خواهید دید که برخی از قسمت‌ها بیش از حد شفاف و لبه‌ها نیز کنتراست‌دار شده‌اند و جزئیات تا حدودی از بین رفته‌اند.
اگر با گزینه‌های زوم بیشتر تصویربرداری نمایید، جلوه‌هایی از شفافیت ایجاد شده به صورت مصنوعی را خواهید دید. خروجی‌های آپشن زوم 10 برابری زیاد کاربردی نخواهند بود ولی بد نیست به این نکته اشاره کنیم که پیش از این سیستم‌های زوم دیجیتالی را دیده بودیم که عملکرد به مراتب بدتری داشتند.

کیفیت تصاویر پرتره

پیش از اینکه صحبت‌های خود در مورد لنز اصلی را به اتمام برسانیم، بد نیست در مورد کیفیت تصاویر پرتره حرف بزنیم. این عکس‌ها برای یک گوشی مقرون به صرفه کاملاً قابل‌قبول هستند. افکت بوکه موجود در پس‌زمینه آنها فوق‌العاده می‌باشد. ضمن اینکه شما می‌توانید با استفاده از اسلایدر موجود در منظره‌یاب اپلیکیشن دوربین، شدت این افکت و میزان تار شدگی را تعیین کنید.


نحوه جداسازی سوژه از پس‌زمینه خوب است اما می‌توانست بهتر باشد. موهای سوژه‌ها و پس‌زمینه‌های پیچیده می‌توانند آپشن عکسبرداری پرتره را به چالش بکشند. با این وجود، به نظر می‌رسد لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق خیلی خوب کار می‌کند بنابراین نمی‌توانیم نسبت به آن اعتراضی داشته باشیم. حالت HDR خودکار هم برای آپشن عکسبرداری پرتره در نظر گرفته شده است.

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز اولترا واید

لنز میانه‌رو 8 مگاپیکسلی اولترا واید تصاویر باکیفیتی می‌گیرد. مقدار جزئیات برای یک چنین سخت‌افزاری مناسب هستند و رنج دینامیک نیز برای یک لنز اولترا واید معمولی بد نیست. دقت رنگ‌ها در تصاویر ثبت شده با این لنز و لنز اصلی یکسان نخواهد بود.
نبود سیستم نرم‌افزاری تصحیح باعث شده لنز اولترا واید عملکرد پرفراز و نشیبی داشته باشد و یا بسیار عریض کار کرده و یا گوشه‌ها را کشیده به ثبت برساند و خطوط مستقیم در لبه‌ها را موج‌دار کند. البته گوشه‌های کشیده و لبه‌های موج‌دار می‌تواند برای گرفتن تصاویر هنری و خلاقانه فوق‌العاده باشد. با همه اینها، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که گزینه تصحیح لنز در نظر گرفته شده باشد.

کیفیت تصاویر مکرو

لنز 5 مگاپیکسلی مکرو گلکسی A32 5G عکس‌های کلوزآپ باکیفیتی را برای یک گوشی میان‌رده می‌گیرد زیرا هر چه که باشد از لنزهای به وفور استفاده شده 2 مگاپیکسلی قدرتمندتر است. با این وجود، شما باید فاصله تا سوژه را بسیار دقیق نگه دارید زیرا این سنسور فوکوس خودکار ندارد.

کیفیت تصاویر سلفی

دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی برای یک گوشی مقرون به صرفه و میان‌رده تصاویر باکیفیت و قابل‌قبولی به ثبت می‌رساند. هیچ فوکوس خودکاری در این سنسور نیست ولی همان فوکوس ثابت هم در نوع خودش خوب کار خواهد کرد به همین دلیل اکثر تصاویر سلفی ظاهر مناسبی خواهند داشت. جزئیات ثبت شده زیاد هستند و مطمئناً شما هم از دقت رنگ چهره سوژه شگفت‌زده خواهید شد.


گزینه بهبود دهنده صحنه برای دوربین سلفی در نظر گرفته نشده اما HDR خودکار سعی می‌کند رنج دینامیک این تصاویر را افزایش دهد.
مطابق معمول گوشی‌های سامسونگ، دوربین سلفی حالات باریک و عریضی دارد. حالت اول تصاویر 13 مگاپیکسلی و حالت دوم تصاویر 9 مگاپیکسلی می‌گیرد.
خیلی خوب است که آپشن‌های نامبرده در گلکسی ای 32 5G وجود دارند اما بهتر می‌بود که سامسونگ حالت 13 مگاپیکسلی را حالت پیش‌فرض در نظر بگیرد. برای اینکه انجام این کار آسان شود، می‌توانید اپلیکیشن دوربین را مجبور کنید آخرین گزینه‌ای که انتخاب کرده‌اید را به خاطر بسپارد و وقتی دوباره آن را اجرا کردید، این گزینه را بار دیگر برگزینید.
گلکسی A32 5G تصاویر پرتره سلفی فوق‌العاده‌ای به ثبت می‌رساند. درست مانند لنز اصلی ، پس‌زمینه بوکه ظاهر طبیعی و قابل‌قبولی دارد.
جداسازی سوژه از پس‌زمینه هم زیاد بد انجام نمی‌شود. وقتی هم که این قضیه را به یاد می‌آورید که لنز تشخیص عمقی نیست، پی بردن به توانایی‌های دوربین سلفی این محصول سامسونگ برایتان ملموس‌تر خواهد شد. البته موهای سوژه‌ها و پس‌زمینه‌های پیچیده همچنان دوربین سلفی را به چالش خواهند کشید ولی این موضوعی است که انتظار می‌رفت رخ دهد.

ضبط و کیفیت ویدیو

با در نظرگیری تمامی جوانب، دوربین گلکسی آ 32 5G نسبت به دوربین گلکسی A32 4G عملکرد ضعیف‌تری دارد که البته قابل توجیه است زیرا سامسونگ سعی کرده ضمن ارائه قابلیت اتصال به شبکه 5G، قیمت این محصولش را افزایش ندهد.
یکی از امکاناتی که با گنجاندن چیپست مدیا تک دیمنسیتی 720 5G در این دستگاه به آن دست یافته‌ایم آن است که می‌توانیم ویدیوهای 4K ضبط کنیم؛ ویژگی که گلکسی ای 32 معمولی نداشت و نهایتاً میتوانست ویدیوهای فول اچ‌دی ضبط کند. شاید این نکته زیاد بااهمیت نباشد اما اشاره به آن خالی از لطف نبود.
به هر ترتیب، گلکسی ای 32 5G می‌تواند با لنز اصلی فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه و با فرمت h.264 یا h.265 بگیرد. استفاده از فرمت اول فایل‌های mp4 با قدرت استریم AVC و صداهای استریو 50 مگابیت بر ثانیه در اختیارتان قرار می‌دهد.
کیفیت ویدیوهای 4K طبیعتاً بهتر از کیفیت ویدیوهای 1080p ضبط شده با گلکسی آ 32 4G هستند. باید اینگونه بگوییم که فیلم‌های 4K گرفته شده با گلکسی A32 5G کیفیت بهتری دارند و می‌توانند با خروجی‌های سایر رقبا به رقابت بپردازند. مقدار جزئیات آنها زیاد و دقت رنگ‌ها خوب است هرچند کمی اشباع شده به نظر می‌آیند. رنج دینامیک به هیچ عنوان ایده‌آل نیست و غالباً قسمت‌های نورانی کشیده دیده می‌شوند. در برخی از بخش‌ها نویز خودنمایی می‌کند. با همه اینها، کیفیت کلی ویدیوها قابل‌قبول است.
همچون تصاویر، شما می‌توانید در حالات 2، 4 و 10 برابری زوم کنید و فیلم بگیرید. هر چه مقدار بزرگنمایی افزایش یابد، خروجی کار به سرعت کشیده خواهد شد و افت خواهد کرد. در این میان، می‌توان گفت که فیلم‌های ضبط شده در حالت زوم 2 برابری خوب است ولی ظاهر هنرمندانه‌ای ندارند.
فیلم‌های ضبط شده با لنز اولترا واید ظاهر زیاد خوبی ندارند. درست مانند سایر لنزهای اولترا واید، حداکثر رزولوشن این لنز فیلمبرداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه است. حتی برای ویدیوهای فول اچ‌دی هم مقدار جزئیات پایین می‌باشد و کشیدگی به خوبی در اطراف و لبه‌ها دیده می‌شود. رنج دینامیک محدود و قسمت‌های سایه‌دار ظاهر خوبی ندارند چرا که گلکسی A32 5G سعی می‌کند فیلم‌های گرفته شده با لنز اولترا واید را تاریک‌تر نماید.
حداقل آنکه رنگ‌ها در این ویدیوها بی‌کیفیت نیستند. البته شاید نسبت به رنگ‌های ثبت شده با لنز اصلی کیفیت کمتری داشته باشند اما نویز آنها در حد پایینی باقی مانده و حفظ شده است. دو نکته‌ای که گفتیم، تنها نکات مثبتی بودند که می‌توانستیم در مورد فیلمبرداری با لنز اولترا واید بگوییم. به طور کلی استفاده از لنز را برای ضبط فیلم به شما پیشنهاد نمی‌دهیم.
ویژگی ثابت‌سازی تصاویر تنها برای ویدیوهای 1080p ضبط شده با لنزهای اصلی و اولترا واید وجود دارد.
این آپشن در هر دو حالت مشکلات قابل‌توجهی دارد. در لنز اولترا واید بسیاری از لرزش‌ها را به ثبت می‌رساند و لنز اصلی در اینجا عملکرد بهتری از خودش نشان می‌دهد اما بنا به دلایلی، قابلیت ثابت‌سازی تصاویر خوب کار نمی‌کند و لرزش را ثبت می‌کند. در مجموع واقعاً هدف از افزوده شدن این آپشن را متوجه نشده‌ایم.

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

در شرایطی که نور کافی وجود ندارد، لنز اصلی گلکسی A32 5G عملکرد خوبی از خودش به ثبت نمی‌رساند ولی برای یک گوشی میان‌رده قابل‌قبول کار می‌کند. تصاویر گرفته شده در شب کشیده و نویزدار هستند و رنج دینامیک باریک می‌باشد. مقدار جزئیات موجود در سایه‌ها از بین می‌روند و منابع نوری کشیده می‌شوند.
صادقانه بگوییم که در دیگر گوشی‌های میان‌رده و حتی محصولات مقرون به صرفه خودِ سامسونگ نیز دستگاه‌هایی بودند که عملکرد بسیار بدتری داشتند. اگر باثبات باشید و در جای ثابتی بایستید، می‌توانید عکس‌های باکیفیتی بگیرید که جزئیات زیادی دارند.


حال که صحبت از جزئیات شد، باید بگوییم که باور قدیمی و سنتی که می‌گوید برای ثبت بیشتر جزئیات از حالت عکسبرداری 48 مگاپیکسلی استفاده کنید، به نوعی هنگام تصویربرداری در شب باطل می‌شود. حتی با وجود رزولوشن بیشتر، این تصاویر ظاهر کشیده‌ای دارند و از نظر برخی‌ها زیاد کاربردی نیستند.
زوم کردن با لنز اصلی به سرعت شفافیت و مقدار جزئیات عکس‌های ثبت شده در شب را از بین می‌برد. می‌توانیم بگوییم که عکس‌هایی که در آنها بیش از 2 برابر زوم شده، بیشتر شبیه نقاشی هستند حال آنکه دو ویژگی شفاف‌سازی و کاهش نویز بیش از سایرین خودنمایی می‌کنند.
پیش‌بینی می‌شد که لنز اولترا واید نتواند در شب و شرایط کم نور خوب تصویربرداری نماید. وقتی نور کافی وجود ندارد، این سنسور عکس‌های بلااستفاده‌ای می‌گیرد که حتی وقتی آنها را از نمای نزدیک نمی‌بینیم و تنها در صفحه نمایش گوشی تماشا می‌کنیم نیز نویزدار هستند. این لنز نمی‌تواند در شب‌ها عکس‌های پرنوری را ثبت کند و یا نور قسمت‌های سایه‌دار را افزایش دهد و به خاطر رنج دینامیک محدودی که دارد، قسمت‌های نورانی کشیده و برش خورده می‌شوند.
گلکسی A32 5G حالت عکسبرداری در شب (Night Mode) را برای دو لنز اصلی و اولترا واید ارائه کرده است. این آپشن در لنز اصلی خیلی متعادل کار می‌کند اما تأثیرات مثبت خودش را می‌گذارد که این مزایا بیشتر در رنج دینامیک و ثبت کردن بخش‌های نورانی به چشم می‌خورد. بر این اساس، منابع نوری بهتر دیده می‌شوند و دیگر ظاهر کشیده‌ای ندارند.
سایه‌ها هم کمی از این آپشن سود می‌برند. نکته‌ای که جای امیدواری دارد آن است که Night Mode گلکسی A32 5G بهتر از Night Mode گلکسی A32 4G کار می‌کند. در نسخه 4G گوشی مورد بحث ما، این گزینه با باگ همراه بود و حتی بعضی اوقات هنگ می‌کرد و به جای اینکه همه جای تصاویر را نورانی‌تر کند، تنها لبه‌ها را پرنورتر جلوه می‌داد. خوشبختانه در اینجا از این خبرها نیست و Night Mode همان‌طور که انتظار می‌رفت، کار می‌کند.
لنز اولترا واید، تقریباً همچون لنز اصلی از حالت عکسبرداری در شب سود می‌برد. این یعنی نورپردازی در همه جاها یکسان و بدون تغییر باقی می‌ماند و سایه‌ها و جزئیات موجود در آنها کمی بیشتر می‌شوند. در واقع این قسمت‌های نورانی و پرنور هستند که بیش از این آپشن بهره‌مند می‌شوند.
به خاطر اینکه Night Mode گلکسی A32 5G سرعت کمی ندارد و هیچ‌گاه تصاویر بی‌کیفیتی نمی‌گیرد، واقعاً نمی‌توانیم نسبت به عملکرد آن اعتراضی داشته باشیم.
دوربین سلفی هم در شرایط کم نور خوب کار می‌کند هرچند این تصاویر نویزدار و کشیده می‌باشند.
Night Mode دوربین سلفی همچون Night Mode لنز اصلی دوربین عقب باثبات و متعادل کار می‌کند زیرا فقط می‌آید تا ظاهر قسمت‌های نورانی را بهبود بخشد.
در نهایت، اگر در شب با لنز اصلی گلکسی ای 32 5G فیلمبرداری کنید، می‌تواند شما را رو سفید نماید. این آپشن امکان ضبط فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد که مقدار جزئیات آنها زیاد و نویزشان کم است. البته رنج دینامیک در حد قابل‌قبولی قرار ندارد و سایه‌ها و قسمت‌های نورانی هم به دلیل عملکرد پرفراز و نشیب این آپشن کم‌کیفیت شده‌اند.
فیلم‌های ضبط شده در شب با لنز اولترا واید و در حالت بزرگنمایی، به خاطر اینکه جزئیات کمی داشته و کشیده هستند، کاربردی نخواهند بود. یک نکته در مورد ویدیوهای گرفته شده در حالت بزرگنمایی آنکه رزولوشن آنها در گلکسی A32 5G نهایتاً به 1080p می‌رسد. البته نباید اینگونه برداشت کنید که فیلم‌های 4K زوم شد کیفیت بیشتری خواهند داشت.

رقبا و آلترناتیوها

گلکسی A32 5G را می‌توان در حال حاضر با قیمت 250 یورویی خریداری کرد؛ یعنی یا به اندازه و یا کمی بیش از گلکسی A32 4G. اگر اتصال به شبکه 5G برایتان مهم نیست و در اولویت قرار ندارد، می‌توانید نسخه 4G گوشی مورد بحث ما را بخرید و از امکاناتی همچون صفحه نمایش Super AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی و دوربین‌های توانمندتر بهره ببرید هرچند حداکثر ویدیوهایی که ضبط می‌کنید 1080p هستند. از نظر سیستم نرم‌افزاری اما، فرق زیادی در رابط کاربری One UI وجود ندارد و در زمینه پشتیبانی نرم‌افزاری هم این تلفن همراه به همان مقدار ورژن 4G آپدیت دریافت خواهد کرد؛ یعنی سه سال سیستم عامل و چهار سال بسته امنیتی.


از میان آلترناتیوها، نباید از گلکسی ام 42 5G (Galaxy M42 5G) فراموش کرد اما نکته منفی در مورد این تلفن همراه آنکه در همه جا فروخته نمی‌شود. با این وجود، می‌تواند مشکل اصلی گلکسی A32 5G یعنی همان صفحه نمایش را با ارائه یک پنل Super AMOLED با رزولوشن اچ‌دی حل کند.
جای هیچ تعجبی ندارد که می‌بینیم در میان آلترناتیوها، شیائومی هم نمایندگانی دارد تا با این محصول سامسونگ به رقابت بپردازد و از بین همه آنها، سری ردمی نوت 10 (Redmi Note 10) زودتر از سایرین به یاد می‌آیند. مشخصاً مهمترین رقیب محصول سامسونگ در این سری از محصولات کمپانی چینی، ردمی نوت 10 5G (Redmi Note 10 5G) است. این تلفن همراه تراشه مدیا تک دیمنسیتی 700 دارد که باعث می‌شود بتوانید به اینترنت 5G وصل شوید. ضمن اینکه این موبایل تقریباً به اندازه گلکسی آ 32 5G قیمت خورده است. لنز اصلی آن هم 48 مگاپیکسلی کواد بایر می‌باشد اما در آن خبری از لنز اولترا واید نیست. از جمله نقاط قوت Redmi Note 10 5G اما، نمایشگر IPS LCD با نرخ بازسازی 90 هرتزی است. واقعیت را بگوییم که شیائومی به منظور گنجاندن قابلیت اتصال به شبکه 5G در محصولش، استراتژی‌اش را تغییر داده است. حال اگر وصل شدن به اینترنت 5G برایتان مهم نیست، می‌توانید سراغ مدل معمولی ردمی نوت 10 بروید تا از امکاناتی همچون نمایشگر AMOLED، اسپیکرهای استریو و بدنه ضد قطرات آب بهره‌مند شوید.
در ادامه به خط تولید پوکو (Poco) شیائومی می‌رسیم. پوکو ام 3 پرو 5G (Poco M3 Pro 5G) یک رقیب کاملاً توانمند برای گلکسی A32 5G خواهد بود. این تلفن همراه به نوعی همان ردمی نوت 10 5G است اما با قیمت کمتری فروخته می‌شود. اگر حاضرید 5G را کنار بگذارید و به جای آن از باتری 6000 میلی‌آمپری و اسپیکرهای استریو بهره ببرید، می‌توانید پوکو ام 3 (Poco M3) را بخرید. نمونه موفق‌تر و کاملا بروز شده این موبایل یعنی پوکو ایکس 3 پرو (Poco X3 Pro)، امکانات خارق‌العاده‌ای از جمله نمایشگر IPS LCD با نرخ بازسازی 120 هرتزی، پشتیبانی از کیفیت HDR10، اسپیکرهای استریو و تأییدیه ضد قطرات آب و خاک IP53 دارد. ضمن اینکه چیپست قدرتمند اسنپدراگون 860 را بعید است بتوانید در یک گوشی مربوط به این رنج قیمت پیدا کنید حال آنکه پوکو ایکس 3 پرو آن را دارد. بر این اساس، چنان‌چه به دنبال یک موبایل گیمینگ هستید، جای دیگری نگردید و Poco X3 Pro را خریداری نمایید.
ریلمی هم گوشی‌های مقرون به صرفه زیادی دارد. Realme 8 به خصوص، از گلکسی ای 32 5G کمتر قیمت خورده ولی از نمایشگر Super AMOLED با پشتیبانی از HDR10 بهره می‌برد و سایر مشخصات فنی آن نیز با گوشی مورد بحث ما تقریباً در یک سطح قرار دارند ولی فقط از اینترنت 5G پشتیبانی نمی‌کند. چنان‌چه قابلیت اتصال به شبکه 5G برایتان مهم است، شاید بد نباشد نیم نگاهی هم به وان‌پلاس نورد ان 10 5G (OnePlus Nord N10 5G) داشته باشید.

نظر نهایی

دلایل زیادی وجود دارد که واقعاً سری گلکسی ای سامسونگ را دوست داشته باشیم. شعار “بهترین‌ها برای همگان” کاملاً برازنده این خط تولید است. دستگاه‌های این سری ارزش خرید بسیاری دارند؛ این موضوع در مورد گلکسی ای 52 و گلکسی ای 32 بیشتر صدق می‌کند. شیوه طراحی این تلفن‌های همراه بروز شده و طبق ترند بازار پیش می‌روند. سخت‌افزار آنها تقریباً مطابق با نیاز کاربران هستند و امکاناتی نظیر رابط کاربری One UI 3.1 هم که باعث افزایش ارزش آنها شده‌اند، بهتر از گذشته شده است. حالا این موبایل‌ها با مزیت پشتیبانی درازمدت نرم‌افزاری همراه شده‌اند. در واقع بسیاری از این اتفاقات را می‌توان در گلکسی ای 32 5G مشاهده کرد و به همین علت، به دلایل گوناگونی این گوشی دوست‌داشتنی است. دوام باتری طولانی‌مدت علی‌رغم سرعت شارژ کم و دوربین عقب توانمند، از جمله این علل هستند.


با این وجود، بزرگترین مشکل این تلفن همراه آن است که سامسونگ تصمیم گرفته مهمترین نقطه قوت نسخه 4G آن را کنار بگذارد و در آن 5G قرار دهد و حتی قیمت را هم آن‌قدر کاهش ندهد. این اقدام سبب شده تا گوشی از نمایشگر ضعیف LCD استفاده کند. در واقع صفحه نمایش مهمترین مشکلی است که با گلکسی A32 5G خواهید داشت زیرا نمی‌تواند با استانداردهای گوشی‌های امروزی رقابت کند.


به هر ترتیب، با در نظرگیری همه شرایط، گلکسی آ 32 5G در حال حاضر یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های ساخت سامسونگ است که قابلیت اتصال به شبکه 5G را دارد؛ البته تا زمانی که گلکسی ای 22 5G (Galaxy A22 5G) به بازار بیاید. اگر برای شما خرید یک گوشی مقرون به صرفه 5G ساخت سامسونگ بسیار حیاتی است، باید گلکسی A32 5G را بخرید در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم سراغ سایر آلترناتیوهای او بروید.

نقاط قوت
دوام باتری طولانی مدت
بهره‌مندی از جدیدترین نسخه رابط کاربری One UI و دریافت درازمدت آپدیت‌های نرم‌افزاری
وجود مودم در تراشه مدیا تک دیمنسیتی 720 5G که یک چیپست ارزان قیمت، توانمند و کم مصرف است
عملکرد قابل‌قبول دوربین عقب به خصوص هنگام گرفتن تصاویر در شب و ضبط فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه توسط لنز اصلی

نقاط ضعف
خالی بودن بدنه از داخل و نداشتن تأییدیه ضد قطرات آب و خاک
صفحه نمایش LCD ضعیف و کم‌کیفیت و دارای رزولوشن نهایتاً اچ‌دی به همراه رنگ‌های کم‌دقت و سرعت پایین فریم‌ها
وجود تنها یک اسپیکر و عملکرد ضعیف آن
ناتوانی در ضبط ویدیوهای 4K با لنز اولترا واید و کیفیت پایین فیلم‌های 1080p ثابت‌سازی شده

خرید لوازم جانبی گوشی سامسونگ گلکسی A32 5G

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *