نقد و بررسی گوشی شیائومی ردمی 9 تی

نقد و بررسی گوشی شیائومی ردمی 9 تی

بسیار خرسندیم که می‌بینیم روزبه‌روز محصولات شیائومی در کشورهای بیشتری به فروش می‌رسند به همین دلیل ورود ردمی 9 تی (Redmi 9T) به بازار موبایل ایران را به فال نیک می‌گیریم. با در نظرگیری قیمت فوق‌العاده مقرون‌به‌صرفه محصولات خط تولید کاملاً موفق ردمی (Redmi)، می‌توانیم بگوییم که این عضو این سری به زودی به یک گوشی پرفروش تبدیل خواهد شد. امسال دستگاه‌های خط تولید ردمی به غیر از برند زیرمجموعه شیائومی یعنی پوکو (Poco)، رقبای دیگری نیز خواهند داشت. اما در هر صورت، وقتی اسم ردمی 9 تی را می‌بریم، نمی‌توانیم به پوکو ام 3 (Poco M3) اشاره‌ای نداشته باشیم.

این دو تلفن همراه از بسیاری از جهات به یکدیگر شبیه هستند و تفاوت‌های جزئی آنها به قاب پشتی و دپارتمان دوربین عقب‌شان برمی‌گردد. ردمی ۹ تی یک لنز اولترا واید و NFC (بستگی به منطقه‌ای که گوشی در آن به فروش می‌رسد) دارد و به پوشش ضد قطرات آب نیز مجهز است. این امکانات یعنی قیمت این دستگاه نسبت به پوکو ام 3 کمی بیشتر خواهد بود ولی اگر به دنبال این ویژگی‌های جزئی بوده‌اید، خرید شیائومی Redmi 9T ارزشش را خواهد داشت.

صرف‌نظر از Poco M3، ردمی ۹ تی با قیمت تقریباً 150 یورویی یک گوشی پایین‌رده با ارزش خرید بالا به شمار می‌رود. ویژگی‌های شاخص و بارز این تلفن همراه عبارتند از اسپیکرهای استریو بلند، لنز اصلی 48 مگاپیکسلی، یک لنز اولترا واید، باتری عظیم‌الجثه 6000 میلی‌آمپری و پوشش مقاوم در برابر قطرات آب. مطمئناً به سختی می‌توانیم چنین امکاناتی را در یک موبایل ارزان و پایین‌رده پیدا کنیم.

نمونه‌های تولید شده این تلفن همراه هم جذاب هستند به طوری که مدل پایه آن 4 گیگ رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا با مموری کارت میکرو SD دارد تا کسانی که به ظرفیت بیشتری نیاز دارند، بتوانند حافظه را افزایش دهند. چیپست اما، اسنپدراگون 662 است که بیشتر در زمینه ذخیره و بهره‌وری انرژی تبحر دارد و نه عملکرد. البته حضور این تراشه در یک گوشی پایین‌رده کاملاً مورد انتظار بود.

با توجه به اینکه تا کنون نقد و بررسی پوکو ام 3 را در تبلت‌فون منتشر کرده‌ایم و با آن گوشی به طور تمام و کمال آشنا هستیم، می‌دانیم که چه انتظاراتی باید از ردمی 9 تی داشته باشیم. حال اما، باید ببینیم امکانات بیشتری که در این دستگاه حضور یافته‌اند می‌توانند تفاوت ایجاد کنند و اصلاً این ویژگی‌ها ارزشش را دارند تا برای استفاده از آنها پول بیشتری بپردازیم یا خیر.

 

آنباکسینگ گوشی شیائومی ردمی 9 تی

Redmi 9T در جعبه‌ای قرار دارد که در آن دفترچه یادداشت، کابل مبدل USB-A به USB-C و شارژر 22.5 واتی حضور یافته‌اند حال آنکه خودِ گوشی نهایتاً از سرعت 18 واتی پشتیبانی می‌کند. شیائومی معمولاً همراه با تلفن‌های همراه پایین‌رده‌اش شارژرهای سریع‌تری را به فروش می‌رساند زیرا هزینه تمام شده تولید شارژرهایی که برای محصولات بیشتری کاربرد دارد، کمتر می‌شود.

در این جعبه همچنین، یک قاب ژله‌ای – سیلیکونی شفاف قرار گرفته است که وقتی می‌خواهید گوشی را در آن بگذارید، کار سختی خواهید داشت ولی حداقل خیالتان از بابت آسیب ندیدن آن راحت خواهد شد.

 

طراحی گوشی Redmi 9T

شیوه طراحی قاب پشتی Redmi 9T و پوشش رنگی به کار رفته در آن چیزی است که باعث می‌شود بتوانیم این دستگاه را از پوکو ام 3 تشخیص دهیم. بدون در نظرگیری این فاکتور، هر دو تلفن همراه دارای ظاهر بخصوصی هستند هرچند Poco M3 از این نظر باز هم شاخص‌تر است.

به غیر از پنل شیشه‌ای در جلو که توسط پوشش گوریلا گلس 3 محافظت شده، بدنه محصول مورد بحث ما کاملاً پلاستیکی است. کمپانی سازنده از اینکه بخواهد بگوید قاب پشتی محصولش پلی کربنات پلاستیکی می‌باشد ابایی نداشته است. در واقع این نکته یکی از وجوه مشترک ردمی ۹ تی با پوکو ام 3 خواهد بود.

برند Redmi به درشتی در قاب پشتی حک شده و در اطراف آن شیوه طراحی متمرکزی را می‌بینیم که خطوط آن چشمان ما را به سمت ماژول دوربین عقب هدایت می‌کنند. این قسمت از موبایل کمی چسبنده و نرم است که البته نرم بودن آن بیشتر احساس می‌شود. مطمئناً این شیوه طراحی از قاب‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی خالص بهتر است ولی نباید این‌گونه فکر کنید که به هیچ عنوان لغزنده نیست.

دو نکته‌ای که ردمی 9 تی را از سایر گوشی‌های پایین‌رده متمایز می‌کنند، پوشش ضد قطرات آب و اسلات قرار دادن مموری کارت میکرو SD هستند که مورد دوم از محل گذاشتن سیمکارت ثانویه مستقل خواهد بود. توجه داشته باشید که ضد قطرات آب به معنای ضد آب بودن نیست ولی قطعاً هنگام بارش باران یا پاشیده شدن ناخواسته آب این دستگاه آسیبی نخواهد دید.

در جلو و در کناره‌های نمایشگر، حاشیه‌های مشکی رنگ باریکی را می‌بینیم که مطابق معمول ضخامت آنها در بالا و پایین بیشتر است. شیوه طراحی کلی قاب جلویی که با ناچ همراه شده نتوانسته با گذر زمان به پختگی کامل برسد و طرفداران زیادی پیدا کند به همین دلیل صنعت گوشی‌های هوشمند به سمت استفاده از حفره سیاه رنگ مخصوص قرارگیری دوربین سلفی حرکت کرد. با این وجود، اگر قیمت Redmi 9T را مدنظر قرار دهید، می‌توانید این نکته را به راحتی فراموش کنید. در همین حال، ناچ قطره‌ای شکل را شاید خیلی‌ها بپسندند به همین دلیل لزوماً شیوه طراحی این‌چنینی نشان‌دهنده نقطه‌ضعف نیست.

در اطراف فریم بریدگی زیادی وجود ندارد و قاب پشتی هم به خوبی با چارچوب پلاستیکی این دستگاه هماهنگ شده است به همین دلیل می‌توانیم اذعان کنیم که نحوه طراحی ردمی ۹ تی کاملاً یکپارچه می‌باشد. واقعیت آن است که نمی‌توان یک گوشی شیشه‌ای ساخت که بدنه یکپارچه‌ای دارد بنابراین همان‌طور که گفتیم، این محصول شیائومی پلاستیکی بوده و به خوبی توانسته از این جنس برای بدنه خودش بهره ببرد.

از نظر ویژگی‌های ارگونومیکی، Redmi 9T نقاط قوت زیادی دارد. دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا را به راحتی می‌توان با انگشت شست لمس کرد تا وقتی می‌خواهید آنها را فشار دهید، نیاز نباشد زیاد دستتان را باز کنید و بکشید.

در مجموع قطعاً شما هم شیوه طراحی ردمی 9 تی را خواهید پسندید و از احساسی که هنگام نگه داشتن آن دریافت می‌کنید، لذت خواهید برد. جای خوشحالی دارد که می‌بینیم یک گوشی پایین‌رده توانسته از نظر ظاهری، زیبایی‌های زیادی داشته و قیمت پایینش شیوه طراحی آن را تحت‌الشعاع قرار نداده باشد. این نماینده شیائومی به خوبی خودش را جزو دستگاه‌های پایین‌رده مطرح می‌کند ولی بدنه پلاستیکی‌اش باعث می‌شود از دیگر رقبا متمایز گردد.

 

صفحه نمایش شیائومی ردمی 9 تی

صفحه نمایش استفاده شده در ردمی ۹ تی با صفحه نمایش استفاده شده در پوکو ام 3 شباهت زیادی دارد بنابراین مطابق انتظار، نتایج آزمایش‌های تخصصی انجام شده هم تقریباً برابر هستند. Redmi 9T از معدود گوشی‌های پایین‌رده‌ای است که از نمایشگر دارای رزولوشن 1080p بهره می‌برد. در واقع وضوح این پنل 1080p+ می‌باشد زیرا می‌تواند شفافیت 2340*1080 را در نمایشگری با نسبت بدنه به تصویر 19.5:9 نشان دهد. همان‌طور که تا کنون اشاره کرده‌ایم، گوریلا گلس 3 از صفحه نمایش محافظت می‌کند و در بالای آن ناچ قطره‌ای شکلی برای حضور دوربین سلفی تعبیه شده است.

در آزمایش‌های انجام شده، این پنل توانست در زمان فعال بودن حالت Sunlight Mode حداکثر روشنایی 400 نیتی که پیش از این تبلیغ شده بود را به ثبت برساند. روشنایی این نمایشگر در حالت دستی به 437 نیت رسید و در حالت Saturated که به صورت پیش‌فرض فعال شده هم رکورد 381 نیت را ثبت کرد.

کنتراست این پنل هم به 1500:1 می‌رسد که قبلاً در مورد آن تبلیغ شده بود. به طور کلی روشنایی این صفحه نمایش بسیار فراتر از نیاز خواهد بود به همین دلیل در شرایط مختلف به راحتی می‌توانیم محتواهای به نمایش درآمده را مشاهده کنیم. انتظار روشنایی بیشتر از نمایشگر یک گوشی پایین‌رده و ارزان مانند ردمی 9 تی واقعاً نابجا و غیرمنطقی است.

از نظر دقت رنگ هم حالت استاندارد فضای رنگی دقیقی را به ثبت می‌رساند که مقدار آن به 4.2 می‌رسد. در اینجا باید انتظار داشته باشید قسمت‌های سفید و خاکستری، آبی رنگ به نظر بیایند و قسمت‌های آبی، بنفش و سبز فسفری دیده شوند. حالت Natural با دقت رنگی 1.8 دقیق‌ترین گزینه به شمار می‌آید اما حداکثر روشنایی که در زمان فعال بودن این حالت به دست می‌آورید، عدد پایین 356 نیتی خواهد بود. در اینجا نیز قسمت‌های سفید رنگ کمی هاله آبی رنگ به خود گرفته‌اند.

دوام باتری

در کمال تعجب، Redmi 9T توانست در آزمایش‌های تخصصی مربوط به دوام باتری امتیازات فوق‌العاده بالایی کسب کند. منبع نیروی 6000 میلی‌آمپری و تراشه کم مصرف اسنپدراگون 662 باعث شدند این تلفن همراه در آزمایش‌های صفحه نمایش روشن و صفحه نمایش خاموش نمرات عالی به دست آورد. با این اوصاف، خیالتان راحت باشد که به خاطر باتری باظرفیتی که ردمی 9 تی دارد، هرچند روز یک بار نیاز خواهید داشت آن را شارژ کنید. البته توجه نمایید که دوام این منبع نیرو با توجه به نحوه استفاده هر شخصی از گوشی متفاوت خواهد بود. در مجموع استقامت کلی 150 ساعتی نه تنها امتیاز خیره‌کننده و قابل‌تحسینی است بلکه رکورد شکن نیز هست.

 

سرعت شارژ

همان‌طور که انتظار می‌رفت، سرعت شارژ ردمی 9 تی زیاد نیست چرا که هم نهایتاً از سرعت شارژ 18 واتی پشتیبانی می‌کند و هم شارژ شدن باتری 6000 میلی‌آمپری زمان‌بر است.

زمانی که باتری کاملاً خالی شد، می‌توانید انرژی آن را در عرض 30 دقیقه از 0 به 25 درصد برسانید حال آنکه شارژ شدن کامل باتری به چیزی حدود 3 ساعت زمان نیاز دارد. با این وجود، ناعادلانه است که بخواهیم به سرعت شارژ Redmi 9T اعتراض داشته باشیم زیرا رقبای دیگر نیز همین‌گونه عمل می‌کنند ولی به خاطر باتری کم‌ظرفیت‌تری که دارند، سریع‌تر شارژ می‌شوند.

 

کیفیت صدا

ردمی 9 تی یکی از گوشی‌های پایین‌رده انگشت‌شماری است که اسپیکرهای استریو دارد. اما نکته حائز اهمیت اینکه، این اسپیکرها کیفیت صدای عالی هم دارند. صداهایی که خواهید شنید، جذاب، شفاف و بلند هستند. در آزمایش‌های انجام شده، این موبایل امتیاز “بسیار عالی” را کسب کرد هرچند به راحتی می‌توانیم با در نظرگیری قیمت مقرون به صرفه، کیفیت صدای این تلفن همراه را فوق‌العاده بدانیم. البته وقتی صداها با بیشترین کیفیت ممکن پخش می‌شوند، کمی انحراف در آنها به گوش می‌خورد ولی به راحتی می‌توانیم چشمان خود را به روی این نقاط ضعف ببندیم.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

اگرچه Redmi 9T به صورت پیش‌فرض از سیستم عامل اندروید 11 بهره نمی‌برد ولی رابط کاربری MIUI 12 نصب شده در آن گزینه‌های سفارشی‌سازی متعددی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. از همه مهمتر آنکه، شیائومی معمولاً در زمینه به‌روزرسانی محصولاتش خیلی خوب و دقیق کار می‌کند و علی‌رغم اینکه آپدیت‌های اندرویدی یک روز بالأخره به پایان می‌رسند ولی این کمپانی به‌روزرسانی‌های MIUI را به موقع عرضه خواهد کرد و در آنها نیز معمولاً جدیدترین قابلیت‌های اندروید را می‌گنجاند.

حالا همین اتفاق در ردمی 9 تی رخ داده است. به صورت صد در صدی نمی‌توانیم بگوییم که این گوشی حتماً اندروید 11 را دریافت خواهد کرد اما به احتمال زیاد این‌گونه خواهد شد. جدیدترین ورژن MIUI 12 ظاهر فوق‌العاده‌ای داشته و مطابق معمول گزینه‌های سفارشی‌سازی متعددی دارد به همین دلیل از این نظر به پختگی کامل رسیده است.

اولین چیزی که توجه‌تان را به سمت خودش جلب خواهد کرد، سنسور اسکنر اثر انگشت فوق‌العاده سریع قرار گرفته در قاب کناری است. به واقع هیچ مشکلی هنگام کار کردن با این حسگر نخواهید داشت. از طرفی، وجود آپشن بازگشایی قفل نمایشگر تنها پس از فشردن سنسور اسکنر اثر انگشت نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا باعث نخواهد شد پس از لمس ناخواسته سنسور، قفل گوشی بازگردد.

یکی از ویژگی‌های جدید و اساسی MIUI 12، مرکز کنترل یا همان Control Center است. به جای اینکه دکمه‌های تنظیمات سریع و کارت‌های اعلانات همه در یک مکان قرار گیرند، این موارد درست مانند آیفون‌ها، حالا در دو کشو دیده می‌شوند. کشیدن انگشت از گوشه بالا سمت چپ نمایشگر، نوار وضعیت و اعلانات را نشان می‌دهد و کشیدن انگشت از گوشه بالا سمت راست نمایشگر نیز دکمه‌های تنظیمات سریع را نمایش خواهد داد. برخی از موارد این قسمت را می‌توان جابه‌جا کرد ولی بعضی از آنها مانند بلوتوث، وای‌فای، اینترنت داده بسته‌ای و فلاش LED ثابت هستند. ضربه زدن روی گوشه پایینی بلوتوث و وای‌فای یک پنجره پاپ‌آپ کوچک را ظاهر خواهد ساخت که دسترسی به تنظیمات سریع را فراهم خواهد آورد. لازم به ذکر است که شما همیشه می‌توانید نوار اعلانات معمولی را هر زمان که خواستید فعال نمایید ولی پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک بار هم که شده مرکز کنترل را امتحان کنید.

دیگر ویژگی مهم MIUI 12، نحوه نمایش آیکون اپلیکیشن‌ها به صورت پیش‌فرض است به طوری که حالا به جای اینکه هوم اسکرین پر شود از آیکون‌های گوناگون، این آیکون‌ها به منوی کشویی منتقل شده‌اند. حتی این منو را می‌توان شخصی‌سازی و برای دسترسی سریع‌تر به آیکون‌ها، آنها را در دسته‌بندی‌های مختلف مرتب کرد. به این نکته اشاره کنیم که نوار جستجوی نرم‌افزارها در پایین نمایشگر قرار گرفته تا کسانی که گوشی را با یک دست می‌گیرند، راحت‌تر به آن دست یابند.

چند عدد از نرم‌افزارهای سیستمی و متعدد MIUI از نظر طراحی نونوار و تعداد تم‌ها نیز بیشتر شده‌اند بنابراین هنوز هم یکی از اجزای بسیار مهم این پوسته نرم‌افزاری به شمار می‌آیند. یکی از اپلیکیشن‌های سیستمی و پرکاربرد رابط کاربری شیائومی، Mi Remote است که با استفاده از سنسور IR گوشی را به یک کنترل از راه دور همه‌کاره تبدیل می‌کند. واقعاً وجود چنین قابلیتی در دستگاه‌های مدرن امروزی بسیار کمیاب است به همین دلیل حضور آن را در ردمی 9 تی ارج می‌نهیم. شما می‌توانید با استفاده از این برنامه، دستگاه‌هایی که سنسور IR دارند (مانند تلویزیون، اسپیکرهای استریو، رادیو، و . . . ) را از راه دور کنترل کنید.

گزینه پنجره شناور نرم‌افزارها از نظر کارایی تازگی چندانی ندارد و فقط باعث می‌شود یکی از اپلیکیشن‌ها به یک پنجره کوچک و قابل جابه‌جا شدن تبدیل گردد. ویژگی تقسیم صفحه نمایش معمول نیز در دسترس قرار گرفته و گزینه‌های بهره‌مندی از آن نیز در منوی نرم‌افزارهای اخیر دیده می‌شود. به خاطر داشته باشید که همه اپلیکیشن‌ها (چه سیستمی و چه متفرقه) از پنجره شناور پشتیبانی نمی‌کنند.

در طول مدت زمانی که دارید از Redmi 9T استفاده می‌کنید، بعید است با سیستم نرم‌افزاری آن دچار مشکلاتی نظیر هنگ کردن و لگ و کندی سرعت شوید. این رابط کاربری شاید از آن چیزی که انتظار داریم کندتر باشد ولی به خاطر قیمتی که این محصول شیائومی دارد، می‌توانیم چشمانمان را روی این نکته ببندیم.

یکی از نکاتی که آزاردهنده خواهد بود، پخش تبلیغات در اپلیکیشن‌های سیستمی می‌باشد. شیائومی با این ترفند قیمت محصولاتش را پایین نگه می‌دارد بنابراین این اقدام کمپانی چینی با توجه به پولی که بابت فروش دستگاه‌های تولیدی‌اش می‌گیرد، قابل‌دفاع است. لازم به ذکر است که در برخی از مناطق ممکن است تبلیغات بیشتر باشند و در برخی مناطق کمتر.

 

عملکرد

گوشی مورد بحث ما از تراشه پایین‌رده تولید شده در سال 2020 با فرآیند لیتوگرافی 11 نانومتری یعنی اسنپدراگون 662 بهره می‌برد. این چیپست دو خوشه چهارتایی تشکیل شده از چهار هسته Kryo 260 Gold با نهایت سرعت 2.0 گیگاهرتزی برای انجام کارهای سنگین و چهار هسته Kryo 260 Silver با سرعت 1.8 گیگاهرتزی برای انجام کارهای کم‌مصرف‌تر دارد. پردازنده گرافیکی هم آدرنو 610 است.

این موبایل در نمونه‌های مختلفی تولید شده که نمونه دارای 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی نمونه پایه می‌باشد.

دو نمونه دیگر رم 4 یا 6 گیگابایتی دارند و حافظه داخلی‌شان به 128 گیگابایت می‌رسد.

ذکر این نکته نیز الزامی است که نمونه 64 گیگابایتی از تکنولوژی حافظه داخلی UFS 2.1 و نمونه 128 گیگابایتی از تکنولوژی حافظه داخلی UFS 2.2 بهره می‌برد. مورد دوم یعنی سرعت خواندن و انتقال اطلاعات بیشتر خواهد بود؛ اتفاقی که تأثیرش را احتمالاً در زمان شروع برنامه‌ها خواهیم دید.

در ادامه به امتیازات بنچمارک دریافت شده توسط ردمی 9 تی اشاره می‌کنیم تا ببینیم در برابر رقبا چگونه کار می‌کند. عملکرد این موبایل در آزمایش‌های چند هسته‌ای تقریباً با عملکرد دستگاه‌های همرده یکسان خواهد بود ولی در آزمایش تک هسته‌ای کم می‌آورد.

از آن جایی که یک چیپست پایین‌رده با نمایشگر دارای رزولوشن بالای 1080p+ همراه شده است، عملکرد گیمینگ گوشی مشکل خواهد داشت. با این وجود، باید از خریداران Redmi 9T پرسید که چند نفر از آنها بازی‌های سنگین را در این دستگاه اجرا خواهند کرد. بر این اساس، نمایشگر 1080p+ بیشتر برای وبگردی مناسب خواهد بود.

 

دوربین گوشی شیائومی ردمی 9 تی

ردمی 9 تی دارای دوربین عقب مشابه دوربین عقب پوکو ام 3 است اما از حضور یک لنز اولترا واید اضافه نیز بهره می‌برد. لنز اصلی 48 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 و سایز 1/2.0 اینچی به همراه لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 و سایز 1/4.0 اینچی برای یک گوشی میان‌رده کاملاً استاندارد هستند. میدان دید تبلیغ شده برای لنز اولترا واید به کار رفته در این موبایل 120 درجه‌ای می‌باشد که نسبتاً عریض است.

دو دوربین دیگر 2 مگاپیکسلی هستند که تنها یکی از آنها کاربرد خواهد داشت. این لنز برای گرفتن تصاویر مکرو و کلوزآپ استفاده می‌شود و لنز دیگر برای تشخیص عمق در تصاویر پرتره به کار خواهد رفت.

در جلو هم یک لنز کوچک 8 مگاپیکسلی با سایز 1/4.0 پیکسلی و دریچه دیافراگم f/2.1 حضور یافته است.

 

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین فرق آن‌چنانی نکرده است بنابراین کارایی آن تقریباً همانی خواهد بود که پیش از این دیده بودیم. کشیدن انگشتان به سمت چپ ما را میان حالات مختلف دوربین سوئیچ خواهد کرد و تنظیمات اضافی دوربین را نیز می‌توان از گوشه بالا سمت چپ منظره‌یاب دید و منوی همبرگری شکل هم سایر تنظیمات و منوی اپلیکیشن دوربین را نشان خواهد داد.

نکته جالب اینکه، دوربین مکرو حالت مکرو اختصاصی ندارد بنابراین برای عکسبرداری با این لنز باید به حالت Photo سوئیچ شوید و با ضربه زدن روی منوی همبرگری شکل از گوشه بالا سمت چپ منظره‌یاب، حالت آن را انتخاب کنید.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز اصلی

لنز اصلی Redmi 9T در روز همچون لنز اصلی پوکو ام 3 عمل می‌کند زیرا هر دو گوشی دارای سیستم نرم‌افزاری، دوربین و تراشه یکسانی هستند. اما از آن جایی که تصاویری که در نقد و بررسی Poco M3 می‌بینید در آب و هوایی متفاوت گرفته شده‌اند، کمی اختلاف کیفیت در آنها به چشم می‌خورد.

به هر حال، کیفیت کلی تصاویر گرفته شده توسط لنز اصلی ردمی ۹ تی در روز خوب است. البته کم و بیش در آنها نویز دیده می‌شود ولی شفافیت و جزئیات نسبتاً زیاد جبران مافات می‌کنند. رنگ‌های ثبت شده در این عکس‌ها گرم‌تر چیزی که باید، هستند و ظاهر کنتراست‌دار آنها هم در اکثر گوشی‌های پایین‌رده شیائومی مشاهده شده است. و در نهایت، اگرچه رنج دینامیک عریض نیست ولی قابل قبول می‌باشد. حال اگر در روز به داخل ساختمان و فضاهای بسته بروید و عکسبرداری کنید، شفافیت و جزئیات کاهش می‌یابند.

با سوئیچ شدن به حالت 48 مگاپیکسلی هم چیز خاصی دستگیرتان نمی‌شود. این تصاویر نویزدار و کم جزئیات هستند و کیفیت‌شان در مقایسه با تصاویر 12 مگاپیکسلی پایین‌تر است. بنابراین استفاده از آن پیشنهاد نمی‌شود.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز اولترا واید

شاید در نگاه اول، عملکرد لنز اولترا واید همچون عملکرد لنز اصلی باشد اما انتظار نداشته باشید از نظر کیفیت خروجی‌های این دو لنز با هم برابری کنند. لبه‌های کشیده به خوبی دیده می‌شوند و نویز بیشتر به چشم می‌آید و شفافیت و مقدار جزئیات نیز کم هستند. از نظر دقت رنگ، کنتراست و تعادل نور سفید نیز این تصاویر مانند تصاویری هستند که توسط لنز اصلی ثبت شده‌اند.

شاید این لنز برای عکسبرداری و اشتراک‌گذاری آن تصاویر در شبکه‌های اجتماعی مناسب باشد ولی از نظر کیفیت کلی باید آن را همسو با سایر گوشی‌های همرده بدانیم. دوربین‌های اولترا واید غالباً مشکل دارند و حتی این نقطه ضعف در دستگاه‌های گران‌قیمت‌تر نیز مشاهده شده است.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب توسط لنز اصلی

اینکه از یک گوشی ارزان قیمت این‌چنینی انتظار داشته باشیم در شب تصاویر باکیفیتی بگیرد، غیرمنطقی است ولی باید واقعیت را قبول کنیم که وقتی با این دستگاه در شرایط کم نور عکسبرداری می‌کنیم، به ندرت عکس‌های گرفته شده با آن کارآمد هستند. رنگ‌ها کشیده شده و جزئیات تقریباً از بین رفته‌اند و نویز هم به وفور دیده می‌شود. عادلانه بگوییم که این تصاویر شفاف‌تر از چیزی هستند که انتظار داشتیم چرا که هیچ‌گونه افکت ابر و بادی در آنها به چشم نمی‌خورد. مشکل اصلی تصاویر گرفته شده در شب این است که تاریک هستند و نورپردازی در آنها به خوبی صورت نپذیرفته است و قسمت‌های نورانی‌تر پخش شده‌اند.

با این حال، گزینه عکسبرداری در شب یا همان Night Mode خیلی خوب کار می‌کند. این گزینه به یکی دو ثانیه زمان نیاز دارد تا تصاویری که انتظار می‌رود را بگیرد ولی خوشبختانه این صبر نتیجه خوشی در پی خواهد داشت زیرا عکس‌هایی که در اختیار خواهید گرفت بسیار بهتر از حالت عکسبرداری معمولی می‌باشند. الگوریتم‌های کاهش نویز خیلی خوب کار کرده‌اند و رنگ‌ها سرزنده‌تر شده‌اند و در قسمت‌های سایه‌دار و نورانی‌تر نیز جزئیات بیشتری به چشم می‌خورد و شفافیت افزایش پیدا کرده تا کیفیت کلی تصاویر بهبود یابد. از همه مهمتر آنکه، حالت عکسبرداری در شب میان قسمت‌های سایه‌دار و نورانی تعادل ایجاد می‌کند تا تصاویر مشخصاً روشن‌تر گردند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب توسط لنز اولترا واید

متأسفانه خبرهای خوبی که در پاراگراف قبل دادیم را نمی‌توانیم در اینجا تکرار کنیم زیرا عملکرد لنز اولترا واید در شب افت می‌کند. این لنز حتی نمی‌توانست در روز تصاویر باکیفیتی بگیرد دیگر چه برسد به عکسبرداری در شب!!!. نورپردازی در عکس‌های به ثبت رسیده با این لنز در شب خوب انجام نشده و رنج دینامیک کافی نیست و جزئیات تا حدودی از بین رفته‌اند. ظاهر کلی این تصاویر تار می‌باشد. به سختی می‌توانیم استفاده از این لنز را برای عکسبرداری در شب پیشنهاد کنیم. حتی گزینه Night Mode هم برای برطرف کردن مشکلات در نظر گرفته نشده است.

 

کیفیت تصاویر مکرو

مهمترین مشکلات کلی لنز مکرو نداشتن فوکوس خودکار و رزولوشن محدود و 2 مگاپیکسلی می‌باشند. زمانی که می‌خواهید تصاویر مکرو بگیرید، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر داشته باشید. مثلاً نور محیط باید ایده‌آل و سوژه در یک‌جا ایستاده باشد و خودتان نیز فاصله درست و مخصوص فوکوس کردن را به‌درستی حدس بزنید. برخی اوقات عکسبرداری با این لنز می‌تواند راهگشا باشد ولی نباید انتظار داشته باشید عکس‌هایی بگیرید که از نظر شفافیت، مقدار جزئیات و دقت رنگ در سطح بالایی قرار دارند. با این حال، کیفیت کلی تصاویر گرفته شده در فضاهای بسته قابل قبول است.

 

کیفیت تصاویر پرتره

به نظر می‌رسد شیائومی از سنسور تشخیص عمق اضافه به نحو احسن بهره برده است زیرا کیفیت تصاویر پرتره‌ای که این محصول او می‌گیرد برای یک گوشی مقرون به صرفه فوق‌العاده می‌باشد. نورپردازی روی چهره سوژه (حتی در شرایط کم نور) به خوبی انجام می‌شود و مقدار جزئیات زیاد است. البته مقداری نویز را می‌توان در برخی قسمت‌ها مشاهده کرد و وقتی هم که نور کاهش می‌یابد، عکس‌ها کمی کشیده می‌شوند. با این حال، رنگ‌ها طبیعی هستند و به واقع به خاطر جداسازی فوق‌العاده سوژه از پس‌زمینه شگفت‌زده خواهید شد.

 

کیفیت تصاویر سلفی

تصاویر سلفی کیفیت غیرطبیعی داشته و رنگ سوژه در آنها بیش از حد سفید شده است. مقدار جزئیات آنها کم بوده و نویز زیادی در آنها به چشم می‌خورد. در لوکیشن‌های پیچیده هم چهره سوژه تاریک و کشیده دیده خواهد شد. در شرایط ایده‌آل مقدار جزئیات نسبتاً زیادی خواهید دید. گزینه عکسبرداری پرتره در شناسایی لبه‌های تصاویر زیاد خوب کار نمی‌کند که البته تا حدودی هم انتظار می‌رفت همین‌گونه باشد.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

Redmi 9T تنها می‌تواند فیلم‌های 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند بنابراین همانگونه که انتظار می‌رفت، خبری از گزینه فیلمبرداری 4K نیست. آپشن ثابت‌سازی الکترونیکی تصاویر هم به کار گرفته نشده تا ویدیویی که ضبط خواهید کرد لرزان باشد.

کیفیت ویدیوهای فول اچ‌دی ضبط شده با این دستگاه تقریباً همانند وضوح فیلم‌های فول اچ‌دی به ثبت رسیده با سایر دستگاه‌های همرده و هم‌تراز می‌باشد. مقدار جزئیات و شفافیت آنها کم بوده و رنج دینامیک باریک می‌باشد به همین دلیل گویی برخی قسمت‌ها بریده شده‌اند. ضمناً، تنها رنگ‌ها ظاهر برجسته‌تری دارند و کنتراست قابل قبول است.

عملکرد لنز اولترا واید هم هنگام عکسبرداری تقریباً مانند عملکرد لنز اصلی است ولی جزئیات کمتری در خروجی‌های آن دیده می‌شود.

 

رقبا و آلترناتیوها

با توجه به کشوری که در آن زندگی می‌کنید، تعداد گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده می‌تواند بسیار زیاد و یا بسیار محدود باشد. با این حال، تلفن‌های همراهی هستند که خود را از سایرین متمایز می‌کنند و می‌توانند Redmi 9T که یکی از بهترین دستگاه‌های مقرون به صرفه پایین‌رده است را به چالش بکشند. پوکو ام 3 که چندی پیش بررسی آن را منتشر کردیم، یکی از بهترین گوشی‌ها است ولی از آن جایی که بازار موبایل خیلی سریع حرکت می‌کند بنابراین می‌توانیم به چندین آلترناتیو تازه وارد اشاره کنیم.

مشخصاً واضح‌ترین رقیب ردمی 9 تی، پوکو ام 3 است. این دستگاه تقریباً هر آنچه گوشی مورد بحث ما در این مقاله دارد را دارد ولی به NFC و لنز اولترا واید مجهز نیست. همان‌طور که پیش از این گفتیم، لنز اولترا واید شاید ارزشش را نداشته باشد تا برای استفاده از آن Redmi 9T را بخریم ولی NFC می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند به صورت بیسیم پرداخت‌هایشان را انجام دهند، فوق‌العاده و در اولویت باشد.

این نکته را نیز به خاطر بسپارید که ردمی 9 تی جدیدتر از پوکو ام 3 است زیرا دستگاه دوم حدوداً چهار ماه پیش به بازار آمده به همین دلیل شاید قیمت کمتری داشته باشد.

یکی از رقبای جدی و مهم از میان محصولات سامسونگ، گلکسی ای 21 اس (Galaxy A21s) است. این دستگاه بین 150 تا 160 یورو قیمت خورده و از نظر سخت‌افزاری با Redmi 9T شباهت دارد. مزایای اصلی آن عملکرد دوربین و رابط کاربری آشناتر به نام One UI می‌باشد. حتی دوام باتری این تلفن همراه نیز فوق‌العاده است ولی در برابر باتری 6000 میلی‌آمپری ردمی ۹ تی حرفی برای گفتن ندارد. نماینده شیائومی همچنین، دارای اسپیکرهای بلندتر، نمایشگر باکیفیت‌تر، تکنولوژی شارژ معکوس (قابلیت استفاده از گوشی به عنوان پاور بانک)، چیپست قدرتمندتر و حافظه داخلی و رم بیشتر است.

Realme 7i یک آلترناتیو مناسب دیگر است زیرا قیمت مشابه و سخت‌افزار مناسبی دارد. بر خلاف اینکه این موبایل بین 160 تا 170 یورو قیمت‌گذاری شده ولی نمایشگر 1080p+ با نرخ بازسازی 90 هرتزی و اسپیکرهای استریو ندارد و باتری‌اش هم 5000 میلی‌آمپری است. به علاوه، در این دستگاه خبری از امکانات فوق‌العاده‌ای همچون NFC، سنسور IR و رادیو FM نیست.

در نهایت به وان‌پلاس نورد ان 100 (OnePlus Nord N100) می‌رسیم که 189 یورو قیمت‌گذاری شده است ولی می‌توان نمونه ارزان‌تر آن را نیز پیدا کرد. اگر این دستگاه در برخی جشنواره‌ها با قیمت کمتری به فروش برسد، می‌تواند رقابت جذابی با Redmi 9T داشته باشد. حتی با اسنپدراگون 490 و نمایشگر 90 هرتزی هم این دستگاه سرعت بیشتری دارد ولی رزولوشن آن 720p می‌باشد.

رابط کاربری ساده و شبیه اندروید خام هم می‌تواند یک فاکتور تعیین‌کننده هنگام انتخاب وان‌پلاس نورد ان 100 به حساب بیاید ولی منبع نیروی کم‌ظرفیت‌تر برای برخی‌ها مشکل‌ساز است. با همه اینها، این دستگاه تنها گوشی این رنج قیمت می‌باشد که دو اسپیکر استریو، NFC و رادیو FM دارد. خبر خوب این است که نمونه دارای NFC آن مخصوص کشور خاصی تولید نشده است.

نظر نهایی

بر خلاف قیمت بیشتری که ردمی 9 تی در مقایسه با پوکو ام 3 دارد ولی به خاطر برخی مزایای کلیدی که پیدا کردن آنها در دستگاه‌های میان‌رده کار سختی است، می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. منظور از این مزایا، تراشه نسبتاً قدرتمند، 4 گیگ رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی در مدل پایه، اسپیکرهای استریو، نمایشگر با رزولوشن بالا، باتری 6000 میلی‌آمپری، سنسور و پورت IR، رادیو FM و اسلات قرار دادن مموری کارت میکرو SD می‌باشد.

درست است که برخی از گوشی‌ها می‌توانند از نظر کیفیت دوربین یا نمایشگر دارای نرخ بازسازی سریع‌تر Redmi 9T را شکست دهند ولی اگر می‌خواهید بابت خرید موبایل زیاد خرج نکنید و بیشتر به دنبال امکانات پرکاربرد هستید، ردمی ۹ تی می‌تواند تمامی انتظارات شما را برآورده کند. صفحه نمایش‌های دارای نرخ بازسازی سریع اگرچه فوق‌العاده‌اند اما این ویژگی بیشتر به دستگاه‌های بالارده مربوط می‌شود.

 

نقاط قوت

  • بهره‌مندی از نمایشگر 6.53 اینچی بزرگ با رزولوشن 1080p+
  • شیوه طراحی متمایز و شاخص
  • دوام باتری طولانی‌مدت
  • کیفیت فوق‌العاده اسپیکرهای استریو
  • عملکرد قابل قبول لنز اصلی
  • دارای امکانات جزئی اما مهمی مانند اسلات مموری کارت میکرو SD، رادیو FM، تکنولوژی شارژ معکوس و NFC (بستگی به منطقه)

 

نقاط ضعف

  • کندی سرعت گاه و بی‌گاه رابط کاربری
  • عملکرد نامناسب لنز اولترا واید
  • کیفیت معمولی فیلم‌های ضبط شده

خرید لوازم جانبی گوشی شیائومی Redmi 9T

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی گوشی شیائومی ردمی 9 تی"

  1. سلام گوشی منredmi 9t حافظه 64 رام 4 هست توی بازی کلش آف کلنز بعد از 25 دقیقه بالای گوشی کمی گرم میشود و دما باطری به 39 می‌رسد ولی تو فری فایر بعد از 35 دما به 40 میرسه بعضی اوقات هم 41 و بالای صفحه سمت دوربین سلفی داغ هست و پشتش هم همینطور آیا طبیعی است یا خیر