نقد و بررسی گوشی شیائومی می Xiaomi Mi 11

نقد و بررسی گوشی شیائومی می Xiaomi Mi 11

سه روز قبل از پایان سال طاقت فرسای 2020، گوشی شیائومی می 11 (Xiaomi Mi 11) رسماً معرفی شد. در حالی که 2020 نتوانست آن تغییراتی که انتظارشان را می‌کشیدیم با خود بیاورد ولی می ۱۱ توانست با امکانات خاصی که دارد، خودش را سردمدار نسل جدید پرچمداران معرفی کند به همین دلیل بی‌صبرانه منتظر ورود آن به بازار موبایل هستیم.

البته رونمایی از نسخه گلوبال این دستگاه سه هفته پس از معرفی ورژن چینی آن اتفاق افتاد بنابراین همین روزهاست که شاهد حضور این تلفن همراه در بازارهای جهانی باشیم. می 11 اولین گوشی معرفی شده‌ای است که از چیپست اسنپدراگون 888 بهره می‌برد اما اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم، امکانات فوق‌العاده‌اش تنها به همین تراشه محدود نمی‌شوند.

گوشی شیائومی می ۱۱ در مقایسه با می 10 (Mi 10) بسیار بروزتر شده است. نمایشگر 6.81 اینچی و AMOLED این دستگاه با رزولوشن 1440p و نرخ بازسازی 120 هرتزی یکی از این ویژگی‌های فوق‌العاده است. خودِ پنل صفحه نمایش هم از کیفیت HDR10+ پشتیبانی می‌کند و حداکثر روشنایی آن می‌تواند به عدد حیرت‌انگیز 1500 نیت برسد. دیگر قابلیت عالی، پشتیبانی از رنگ‌های 10 بیتی است که باعث می‌شود این نمایشگر بتواند 1 میلیارد رنگ را پخش کند.

اگرچه به تراشه اسنپدراگون 888 اشاره کردیم ولی حضور آن در این گوشی اصلاً تعجب‌برانگیز نیست زیرا هر کسی انتظار دارد یک موبایل بالارده از جدیدترین سخت‌افزار موجود در دنیا بهره ببرد. با این اوصاف، یک چیپست و صفحه نمایش پیشرفته‌تر کافی است تا بگوییم یک گوشی نسبت به مدل‌های پیشین بهبود یافته است.

به نظر می‌رسد شیائومی می ۱۱ از همان لنزهای دوربین می 10 بهره می‌برد اما شیائومی در این پرچمدار تازه واردش چندین گزینه جدید فیلمبرداری افزوده تا کسانی که به ضبط ویدیوهای دارای افکت‌های فیلم‌های هالیوودی علاقه دارند، بتوانند به این هدف دست یابند. همان‌طور که گفتیم، گویا لنز 108 اصلی، 13 مگاپیکسلی اولترا واید و 20 مگاپیکسلی سلفی از می 10 به می ۱۱ آمده‌اند و تغییرات بسیار جزئی هم در آنها رخ داده است اما لنز مکرو به‌روز شده و رزولوشن آن به 5 مگاپیکسل رسیده که فوکوس خودکار داشته و فاصله کانونی پوشش داده شده‌اش هم 48 میلی‌متر است.

باتری هم پیشرفت‌هایی داشته است. در حالی که ظرفیت آن از 4780 میلی‌آمپر در می 10 حالا به 4600 میلی‌آمپر کاهش پیدا کرده ولی حالا دو قسمتی شده است و اصلاً به همین دلیل می‌توانیم آن را به صورت سیمی و بیسیم به ترتیب با سرعت 55 و 50 واتی شارژ کنیم. حتی خودِ شیائومی همراه با این گوشی شارژر فوق سریع و مناسب 55 واتی را به فروش می‌رساند.

می 11 همچنین، اسپیکرهای استریو به‌روز شده دارد که توسط شرکت Harmam/Kardon تولید و تنظیم شده تا صداها را با بهترین کیفیت ممکن پخش کنند. این اسپیکرها ضد آب هستند حال آنکه خودِ تلفن همراه تأییدیه رسمی ضد آب و خاک ندارد.

از نظر کیفیت ساخت هم پرچمدار جدید شیائومی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. این موبایل پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس در جلو و گوریلا گلس 5 در عقب دارد که هر دوی آنها منحنی هستند. وقتی هم که تلفن همراه را در دست می‌گیرید، فریم آلومینیومی احساس بسیار خوبی به شما منتقل خواهد کرد. لازم به ذکر است که می‌توانید در صورت تمایل گوشی می ۱۱ با پوشش چرمی در قاب پشتی را خریداری کنید. به هر حال، با این مقدمه کامل و مفصل، با تبلت‌فون همراه باشید تا شیائومی می 11 را به صورت تخصصی بررسی کنیم.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

قرار بود می 11 اولین گوشی ساخت شیائومی باشد که همراه با آن شارژری به فروش نمی‌رسد اما بر خلاف سامسونگ، به نظر می‌رسد با فشاری که مشتریان این کمپانی چینی آوردند، برنامه‌هایش به زمان دیگری موکول شده‌اند.

حالا، در بازارهای آسیایی این موبایل در یک جعبه‌ای به دست مشتریان می‌رسد که شارژر ندارد اما نگران نباشید زیرا شرکت سازنده به شما اجازه می‌دهد اگر می‌خواهید، درخواست خود را برای در اختیار گرفتن یک شارژر ارائه کنید تا در نهایت بتوانید به منبع نیروی 55 واتی GaN به صورت کاملاً رایگان دست یابید.

در همین حال، در اکثر کشورهای جهان شارژر 55 واتی به صورت پیش‌فرض همراه با گوشی فروخته می‌شود. بر این اساس، اگر نسخه‌ای از این تلفن همراه را بخرید که مخصوص بازارهای اروپایی است، بدون نیاز به اینکه درخواست خود را ثبت کنید، می‌توانید همزمان با خودِ می 11 شارژر مناسب را در اختیار بگیرید.

علاوه بر شارژر نامبرده و خودِ موبایل، در جعبه پرچمدار شیائومی یک کابل 6 آمپری USB-C به USB-A و قاب شفاف سیلیکونی وجود دارد.

همچنین، برای اینکه بتوانید هدفون‌های سیمی مورد علاقه خود را به گوشی شیائومی می ۱۱ وصل کنید، شیائومی مبدل USB-C به جک هدفون 3.5 میلی‌متری را درون جعبه گذاشته است. در واقع به خاطر اینکه این کابل در یک کاغذ بسیار کوچک قرار گرفته، شاید آن را پیدا نکنید. واقعیت را بگوییم که از آخرین باری که چنین کابلی همراه با یک گوشی فروخته شد، زمان زیادی می‌گذرد.

شیائومی یک قاب پارچه‌ای هم به فروش می‌رساند که بسیار باکیفیت است. ترجمه توضیحات نوشته شده در قاب پشتی که به زبان چینی هستند، بیان می‌کنند که حتی فیبرهای این قاب هم پلاستیکی و از جنس PU+PC می‌باشند ولی بر خلاف این اطلاعات، به هیچ عنوان کیفیت پایین یا معمولی ندارد.

 

طراحی

می 11 به گونه‌ای طراحی شده که با سایر پرچمداران مدرن همخوانی داشته باشد. جلو و عقب این موبایل پوشش گوریلا گلس منحنی دارد و فریم آلومینیومی آن هم تمام این امکانات را به یکدیگر وصل می‌کند.

اگر از گوشی‌های شیشه‌ای خسته شده‌اید، شیائومی نمونه‌ای از می 11 را تولید کرده که به رنگ‌های طلایی و بنفش بوده و در قاب آن پوشش چرمی به کار رفته است. البته نمونه‌ای که برای نوشتن این مقاله استفاده شده پوشش شیشه‌ای دوگانه دارد اما در مجموع اگر می‌خواهید تجربه کار کردن با یک گوشی پرچمدار و هوشمند را به دست آورده و نسبت به گذشته احساس پیشرفته‌تری داشته باشید، بدون شک خرید گوشی شیائومی می ۱۱ شیشه‌ای را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تا کنون گوشی ساخت شیائومی که شرکت سازنده رسماً بگوید ضد آب می‌باشد به بازار نیامده است به همین دلیل می 11 نیز از این قاعده و قانون پیروی می‌کند. البته ویدیوهای مختلف که اصطلاحاً این موبایل را کالبدشکافی کرده‌اند، نشان دادند که آب از اطراف اسپیکرها و اسلات سیمکارت وارد نخواهد شد و این یعنی پرچمدار جدید شیائومی کمی در برابر آب و رطوبت مقاومت دارد. قطعاً در روزهای بارانی مشکلی برای این گوشی پیش نخواهد آمد اما در مورد اینکه آیا می‌توانید آن را به زیر آب ببرید و عکس‌های سلفی بگیرید یا خیر، مطمئن نیستیم بنابراین انجام این کار را اصلاً پیشنهاد نمی‌کنیم.

همانگونه که گفتیم، نمونه‌ای از می 11 که برای نوشتن این مقاله استفاده شده پوشش شیشه‌ای دوگانه و فریم باریک آلومینیومی دارد. این چارچوب فلزی تا کناره‌های موبایل به شکل کاملاً منحنی طراحی شده تا ظاهر دستگاه بسیار باریک به نظر بیاید. در واقع ضخامت این تلفن همراه نسبت به می 10 حدود 1 میلی‌متر کمتر شده ولی احساسی که به دست خواهید آورد، بیش از این عدد و رقم خواهد بود. به طور کلی از پوشش گوریلا گلس ویکتوس به کار رفته در قاب جلویی و گوریلا گلس 5 به کار رفته در قاب پشتی این تلفن همراه رضایت داریم.

جلوی می 10 و می 11 کاملاً شبیه به هم است که البته این اتفاق نیز طبیعی می‌باشد زیرا هر دوی آنها نمایشگر بدون حاشیه AMOLED دارند. البته نمونه استفاده شده در پرچمدار جدید شیائومی با سایز 6.81 اینچی، رزولوشن 1440p، پخش 1 میلیارد رنگ و نرخ بازسازی 120 هرتزی بسیار پیشرفته‌تر است به همین دلیل به راحتی می‌توانیم تفاوت‌ها را نسبت به پنل 6.67 اینچی با رزولوشن 1080p دارای توانایی پخش 16 میلیون رنگ و نرخ بازسازی 90 هرتزی می 10 احساس کنیم.

حتی حفره سیاه رنگ گوشه بالا سمت چپ نمایشگر که باز هم محل قرارگیری دوربین سلفی 20 است نیز با چیزی که در می 10 دیده بودیم یکی می‌باشد.

گویا همین اتفاق برای سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش نیز رخ داده است. سرعت این حسگر بسیار زیاد خواهد بود اما ایده‌آل نیست زیرا احتمالاً پرنوسان عمل خواهد کرد. این اسکنر سنسور مربعی شکل بدون لنز دارد بنابراین شاید به همین دلیل است که عملکرد آن باب میل خیلی‌ها نخواهد بود.

سنسور اسکنر اثر انگشت کار حسگر شمارنده ضربان قلب را نیز انجام می‌دهد بنابراین می‌توانیم بگوییم که یک سنسور 2در1 است. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که این ویژگی حسگر نامبرده طی ماه‌های آتی سال جاری میلادی و از طریق یک آپدیت نرم‌افزاری فعال خواهد شد.

نکته‌ای که مطمئناً توجه‌تان را به سمت خودش جلب خواهد کرد، بریدگی‌های مخصوص اسپیکر می‌باشد. اسپیکر بالایی به گونه‌ای در بالای فریم قرار گرفته که اصلاً دیده نمی‌شود و یا بهتر است بگوییم نامرئی است. البته دلیل نامرئی بودن این بریدگی، حضور یک مشبک کوچک در بالای چارچوب آلومینیومی می‌باشد. لازم به ذکر است که در اینجا علامت تجاری Harmon/Kardon را نیز مشاهده می‌کنید.

گوشی موبایل شیایومی می ۱۱ سیستم اسپیکر دوگانه‌ای دارد که توسط شرکت محبوب Harmon/Kardon ساخته و پرداخته شده است. انتظار می‌رود کیفیت صدایی که از این دو اسپیکر می‌شنویم، بسیار متوازن باشد. در واقع دو بریدگی در بالا و پایین قرار گرفته‌اند و کیفیت صدا هم استریو خواهد بود. در کمال تعجب، صداهایی که از اسپیکر پایینی پخش می‌شوند بلندتر از صداهای شنیده شده از اسپیکر بالایی هستند. با همه اینها، وقتی موسیقی پخش می‌کنید، صداها را از بالا و پایین می‌شنوید ولی تشخیص اینکه صدا دقیقاً دارد از کدام سمت می‌آید، کار سختی است. دلیل این اتفاق قرارگیری اسپیکر در 1 سانتی‌متری پایین نمایشگر و اطراف بریدگی‌های گفته شده می‌باشد. با توضیحات داده شده، صداها به صورت فراگیر پخش می‌شوند. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که صدای خروجی بسیار باکیفیت و بلند خواهد بود.

محافظ منحنی گوریلا گلس ویکتوس همه نمای جلویی گوشی را می‌پوشاند. واقعاً از اینکه می‌بینیم شیائومی سراغ پیشرفته‌ترین پوشش محافظ ساخته شده در دنیا رفته، خرسندیم. انحناهای اطراف صفحه نمایش نه زیاد پرشیب و نه زیاد صاف هستند. علی‌رغم اینکه برخی اوقات ممکن است هنگام فیلمبرداری نمایشگر را به صورت ناخواسته لمس کنید ولی در مجموع از نحوه طراحی این نمایشگر رضایت پیدا خواهید کرد. فکر می‌کنیم که شیائومی باید برای مشکل لمس‌های ناخواسته نمایشگر فکری بکند.

قاب پشتی از محافظ گوریلا گلس 5 بهره می‌برد که همچون گوریلا گلس ویکتوس قاب جلویی، منحنی است. شیائومی در اکثر کشورها دو نمونه از شیائومی می ۱۱ به رنگ‌های آبی و مشکی را عرضه کرده و نمونه‌های سفید، آبی مخصوص، طلایی چرمی و بنفش چرمی را هم به صورت محدودتر به فروش رسانده است.

نمونه آبی رنگی که برای نوشتن این مقاله از آن استفاده شده دارای افکت شبیه شفق قطبی است که هنگام مواجهه با نور برخی قسمت‌های آن نقره‌ای و آبی می‌شوند و ظاهر مرتعش و لرزان بسیار جذابی را به وجود می‌آورد. قطعاً شما هم شیوه طراحی قاب پشتی این تلفن همراه را دوست خواهید داشت اما با توجه به اینکه می 11 بدنه لغزنده‌ای دارد، در نهایت مجبور خواهید شد آن را در قاب سیلیکونی شفافی که همراه با گوشی به فروش رسیده، قرار دهید.

دوربین عقب سه‌گانه بر روی قطعه آلومینیومی حضور یافته که قسمت پایینی آن در شیشه فرو رفته است. برآمدگی این ماژول مربعی شکل زیاد نیست و به هیچ عنوان ظاهر جذاب می 11 را تحت‌الشعاع قرار نخواهد داد. دوربین اصلی سه‌گانه جایی است که در آن می‌توانیم لنزهای اصلی 108 مگاپیکسلی، در زیر آن لنز اولترا واید 13 مگاپیکسلی و در سمت راست آن لنز مکرو 5 مگاپیکسلی و چراغ فلاش LED را ببینیم.

دوربین عقب می 11 شاید همانی باشد که پیش از این در می 10 دیده بودیم ولی ظاهرش کاملاً متفاوت است. پرچمدار قبلی شیائومی لنزهای خود را به صورت عمودی زیر یکدیگر قرار داده بود حال آنکه پرچمدار جدید این شرکت از ماژول مربعی شکل برای قرار دادن لنزهای دوربین اصلی بهره گرفته است. نمی‌توانیم بگوییم کدام یک ظاهر جذاب‌تری دارد و یا کدام یک بهتر است فقط باید اظهار کنیم که هیچ‌کدام بد نیستند.

فریم گوشی مورد بحث ما در اطراف بسیار باریک و طولانی، و در بالا و پایین بسیار صاف است. این چارچوب از جنس آلومینیوم جلا داده شده می‌باشد به همین دلیل لک و آلودگی روی آن باقی می‌ماند ولی از آن‌جایی که این بخش با رنگ اصلی قاب پشتی گوشی هماهنگی دارد، بسیار چشم‌نواز و زیبا خواهد بود.

شیائومی در بالای گوشی به یکی از دو اسپیکر، یکی از میکروفون‌ها و سنسور IR جای داده است. در پایین هم دیگر اسپیکر، پورت USB-C، میکروفون و اسلات قرار دادن سیمکارت را شاهد هستیم. همان‌طور که در ویدیوهای مختلف مربوط به کالبدشکافی موبایل دیده‌ایم، اکثر قسمت‌های می 11 در برابر آب مقاومت دارند.

پرچمدار جدید شیائومی از نظر کیفیت ساخت یک گوشی بسیار عالی و از نظر ظاهری یک گوشی بسیار زیباست. انحناهای اطراف قاب جلویی و پشتی، و فریم درخشان آن باعث می‌شوند این‌گونه احساس کنیم که این تلفن همراه واقعاً جزو دستگاه‌های بالارده به حساب می‌آید. البته در حالی که این موبایل تأییدیه رسمی ضد آب و خاک را دریافت نکرده ولی به نظر می‌رسد همه آنچه که لازم است تا در برابر آب مقاوم باشد را دارد.

اگرچه فریم می 11 باریک بوده و بدنه بسیار درخشان و لغزنده آن اجازه نمی‌دهد گوشی را به‌درستی در دست بگیریم ولی همچنان می‌توانیم بگوییم که این موبایل بسیار خوش‌دست است. با این اوصاف، امکان دارد برخی اوقات فکر کنید که می 11 دارد از دستانتان می‌افتد و حتی ممکن است بعضی وقت‌ها واقعاً این اتفاق رخ دهد که در اینجا پیشنهاد می‌شود با یک دست دیگر گوشی را بگیرید. البته این قانون برای اکثر گوشی‌های شیشه‌ای صدق می‌کند ولی موبایل مورد بحث ما با لبه‌های منحنی، فریم درخشان و بدنه براقش، شما را به هنگام نگه داشتنش با دردسر مواجه خواهد ساخت.

 

صفحه نمایش

Mi 11 به خاطر بهره‌مندی از یک پنل 6.81 اینچی AMOLED با رزولوشن 1440p که دارای امکاناتی همچون پشتیبانی از کیفیت HDR10+ و نرخ بازسازی 120 هرتزی است، به یکی از بهترین صفحه نمایش‌های دنیا تجهیز شده است. در گوشه بالا سمت چپ این نمایشگر نقطه سیاه رنگ قرارگیری دوربین سلفی و روی آن پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس به کار رفته است. در حالی که شیشه رویی کمی انحنا دارد اما پنل OLED زیرین کاملاً صاف می‌باشد.

رزولوشن نمایشگر AMOLED به 3200*1440 می‌رسد و تراکم پیکسلی آن 515، نسبت بدنه به تصویرش 20:9 و نرخ بازسازی آن 120 هرتزی است.

با توجه به این مشخصات، می‌توانیم بگوییم که این صفحه نمایش برای یک گوشی پرچمدار معرفی شده در سال 2021 کاملاً استاندارد است زیرا رزولوشن 1080p و نرخ بازسازی 60 هرتزی دیگر برای دستگاه‌های بالارده منسوخ شده است. حتی تراشه‌های معرفی شده قبل از اسنپدراگون 888 و A14 اپل نیز می‌توانستند با رزولوشن‌های بالا و نرخ‌های بازسازی سریع هماهنگ شوند اما در سال 2021 دیگر استفاده از چیپست‌های قدیمی واقعاً غیرقابل قبول است. بر این اساس، باید شیائومی را به خاطر این تصمیمش تحسین کنیم و امیدوار باشیم که سایر شرکت‌ها نیز جا پای این شرکت بگذارند و رویه او را ادامه دهند.

شما می‌توانید یکی از دو نرخ بازسازی 60 و 120 هرتزی که به ترتیب با اسامی Standard و Medium شناخته می‌شوند را برگزینید. البته آپشن دوم پویاتر خواهد بود ولی روان‌تر بودنش شبیه چیزی که در نمایشگر Dynamic AMOLED 2X سامسونگ دیده‌ایم، نیست. صفحه نمایش Mi 11 همیشه و حتی حین جابه‌جایی در رابط کاربری و اپلیکیشن‌های سیستمی نیز با نرخ نوسازی 120 هرتزی کار می‌کند ولی وقتی تصویر ثابتی را نشان می‌دهد، نرخ بازسازی را به 60 هرتز کاهش می‌دهد تا در مصرف انرژی باتری صرفه‌جویی گردد. معمولاً نمی‌توانید این تغییر را مشاهده کنید مگر اینکه گزینه شمارنده فریم بر هر ثانیه که در اندروید 11 وجود دارد را روشن کرده باشید.

صرف‌نظر از چیزی که گفتیم، نمایشگر گوشی مورد بحث ما برای اکثر بازی‌ها و نرم‌افزارها با نرخ بازسازی 120 هرتزی کار می‌کند اما در برنامه‌هایی مانند نتفلیکس، یوتیوب، آمازون پرایم ویدیو، Mi Video Player و برخی بازی‌های منتخب از نرخ بازسازی 60 هرتزی بهره می‌برد.

تنها دفعاتی که Mi 11 سراغ نرخ بازسازی 90 هرتزی می‌رود، زمانی است که در حالت تصویر در تصویر (PiP) فیلم می‌بینید. ضمن اینکه هنگام سوئیچ شدن میان اپلیکیشن‌ها هم این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد.

فرقی نمی‌کند که کدام نرخ بازسازی را انتخاب کرده‌اید زیرا اگر گزینه صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) فعال باشد، همیشه از نرخ نوسازی 120 هرتزی بهره می‌برد.

شیائومی پیش از این وعده داده بود که همچون سامسونگ گزینه نرخ بازسازی تطبیقی را با سه سطح، 30، 60، 90 و 120 فریم بر ثانیه را ارائه خواهد کرد ولی فعلاً خبری از آن نیست. البته شاید سوئیچ شدن خودکار میان نرخ‌های بازسازی مختلف، در آینده و از طریق آپدیت‌های نرم‌افزاری بهبود یابد ولی این احتمال نیز وجود دارد که چنین چیزی رخ ندهد.

سنسورهای حساس به لمس دارای نرخ 480 هرتزی هستند به همین دلیل باعث شده‌اند صفحه نمایش Mi 11 یکی از واکنش‌گراترین و سریع‌ترین نمایشگرهای دنیا به حساب بیاید.

پنل به کار رفته در می 11 از کیفیت HDR10 و HDR10+ پشتیبانی می‌کند تا بتوانید در سایت‌های پخش فیلم آنلاین از تماشای محتواهای HDR لذت ببرید. این موبایل همچنین، از استاندارد Widevine L1 DRM هم پشتیبانی می‌کند تا ویدیوها با بالاترین کیفیت که در اینجا 1080p HDR است، پخش شوند.

درست مانند می 10 اولترا (Xiaomi Mi 10 Ultra)، صفحه نمایش گوشی می ۱۱ شیائومی هم از رنگ‌های 10 بیتی پشتیبانی می‌کند بنابراین می‌تواند تا 1.07 میلیارد رنگ را پخش کند حال آنکه سایر گوشی‌ها قادرند نهایتاً 16 میلیون رنگ را نمایش دهند.

صفحه نمایش پرچمدار جدید شیائومی یکی از درخشان‌ترین پنل‌های دنیاست. کمپانی چینی می‌گوید روشنایی این نمایشگر هنگام پخش محتواهای HDR در حالت عادی 900 نیت و در حالت حداکثری 1500 نیت است.

با توجه به نهایت روشنایی 926 نیتی ثبت شده در زمان فعال بودن گزینه Auto-Brightness و یا فعال بودن آپشن Manual Brightness Mode تنظیمات Sunlight Boost، می‌توانیم رکورد 900 نیتی که شیائومی به آن اشاره کرده را تأیید کنیم. در صورتی که این گزینه‌ها فعال نباشند نیز نهایت روشنایی که با رساندن اسلایدر به آخرین قسمت ممکن به آن دست می‌یابیم، 500 نیت است.

حداکثر روشنایی وعده داده شده 1500 نیتی هم در زمانی که محتوای HDR پخش می‌شود کاملاً به چشم می‌آید.

ضمناً، می‌توانیم بگوییم که حداقل روشنایی به ثبت رسیده نیز 2.1 نیت است.

شیائومی سه گزینه نحوه پخش رنگ‌ها را ارائه کرده که عبارتند از Auto، Original و Saturated. هر کدام از این گزینه‌ها دارای فضای رنگی خاص خود هستند.

آپشن Auto رنگ‌ها را با گاموت رنگی عریض (Wide Color Gamut) پخش می‌کند ولی (درست مانند True Tune اپل) با توجه به نور محیط از شدت آنها خواهد کاست یا به شدت آنها خواهد افزود. در جاهایی که نورپردازی به شکل معمولی انجام می‌شود، تفاوت رنگی فوق‌العاده 1.5 به ثبت می‌رسد و حداکثر اختلاف رنگی در فضای DCI-P3 نیز 3.8 خواهد بود که نشان‌دهنده تعادل خارق‌العاده رنگ‌ها می‌باشد. حتی اگر در شرایطی دیگر این آزمایش انجام شود نیز همین نمرات به ثبت می‌رسند. البته با توجه به نور محیط شاید امتیازاتی که به دست می‌آیند فرق کنند ولی به طور کلی صفحه نمایش با فضای رنگی DCI-P3 و روشن بودن گزینه Auto خوب کار خواهد کرد.

گزینه Original از فضای رنگی sRGB بهره می‌برد و دارای تفاوت رنگی 2 می‌باشد که به معنای کیفیت فوق‌العاده است.

در نهایت، گزینه Saturated هم رنگ‌ها را کمی درخشان‌تر نمایان خواهد ساخت ولی باید توجه داشته باشید که دیگر فضای آنها DCI-P3 نخواهد بود.

در این میان، تنظیمات Advanced هم تعبیه شده‌اند که به شما اجازه انتخاب یکی از گزینه‌های DCI-P3، sRGB، Original و یا Enhanced را می‌دهد. مورد آخر هم عریض‌ترین گاموت رنگی ممکن را نشان خواهد داد.

 

دوام باتری گوشی Xiaomi Mi 11

شیائومی Mi 11 از یک باتری با ظرفیت 4600 میلی‌آمپری لیتیوم یونی بهره می‌برد که نسبت به منبع نیروی می 10 که 4780 میلی‌آمپر بود، کمی ضعیف‌تر است. این باتری به دو قسمت 2300 میلی‌آمپری تقسیم شده تا بتواند هم به صورت سیمی و هم به صورت بیسیم با سرعت زیادی شارژ گردد.

گوشی شیائومی می 11 سخت‌افزار بسیار قدرتمندی دارد که با نمایشگر بزرگ دارای رزولوشن 1440p و نرخ بازسازی 120 هرتزی به خوبی با تراشه اسنپدراگون 888 و مودم X60 هماهنگ شده است. معمولاً چنین صفحه نمایش‌ها و مودم‌های مدرنی به انرژی بیشتری نیاز دارند تا روشن بمانند و بتوانند درست کار کنند بنابراین تصمیمات شیائومی در اینجا بسیار عالی بوده است.

باتری پرچمدار کمپانی چینی توانست در آزمایش‌های تخصصی به امتیاز 81 ساعت استقامت دست یابد که قابل قبول است اما در زمان برقراری تماس و حالت استندبای نتوانست توجه‌مان را زیاد به سمت خودش جلب کند.

نکته: تمامی آزمایش‌های انجام شده بر روی باتری، هنگام فعال بودن نرخ بازسازی 120 هرتزی صورت پذیرفتند زیرا در زمان پخش فیلم، اجرای بازی و وبگردی نرخ نوسازی این دستگاه به 60 هرتز کاهش نیافت.

وبگردی با نرخ بازسازی 60 هرتزی تأثیر زیادی بر افزایش دوام باتری ندارد اما پخش ویدیوها با این نرخ نوسازی مثمرثمر خواهد بود به طوری که گوشی را قادر خواهد ساخت 14 ساعت فیلم به نمایش بگذارد. این نکته را نیز در نظر بگیرید که اکثر اپلیکیشن‌های پخش فیلم مانند Mi Video Player همیشه از نرخ بازسازی 60 هرتزی استفاده می‌کنند و برایشان فرقی نخواهد داشت که سرعت نمایشگر چگونه است به همین دلیل امتیازات ثبت شده در هنگام فعال بودن این نرخ نوسازی بیشتر بیانگر عملکرد باتری شیائومی می ۱۱ می‌باشند.

 

سرعت شارژ گوشی شیائومی می ۱۱

باتری گوشی مورد بحث ما از تکنولوژی‌های شارژ سیمی 55 واتی و شارژ بیسیم 50 واتی پشتیبانی می‌کند. منبع نیروی این دستگاه به دو بخش تقسیم شده تا سرعت شارژ آن به همان مقداری که گفتیم، برسد. در اینجا بد نیست بگوییم که شاید سرعت شارژ این تلفن همراه همچون می 10 اولترا 120 واتی نباشد ولی در مجموع سرعتش قطعاً زیاد خواهد بود.

علاوه بر این نقاط قوت، شیائومی می ۱۱ از تکنولوژی شارژ بیسیم معکوس 10 واتی هم پشتیبانی می‌کند تا با استفاده از آن بتوانید هدفون‌ها و ساعت‌های هوشمند خود را خیلی سریع شارژ کنید.

در همه قاره‌ها به غیر از آسیا، همراه با می 11 شارژر 55 واتی GaN فروخته می‌شود ولی متقاضیان این دستگاه در قاره کهن نیازی نیست نگران باشند زیرا اگر به این شارژر نیاز دارند می‌توانند درخواستشان را ثبت کنند تا آن را به صورت رایگان در اختیار بگیرند. واقعیت آن است که این موبایل با شارژر مذکور و کابل 6 آمپری USB خیلی سریع شارژ می‌شود به طوری که تنها در 30 دقیقه 83 درصد آن پر خواهد شد.

پس از 40 دقیقه هم 95 درصد باتری پر می‌شود و برای 5 درصد باقی مانده هم می‌بایست 10 دقیقه منتظر بمانید. به این ترتیب، برای اینکه باتری کامل شارژ شود به 50 دقیقه زمان نیاز است.

چنان‌چه می‌خواهید از تکنولوژی شارژ بیسیم پرسرعت و 50 واتی هم بهره ببرید، می‌بایست شارژر بیسیم شیائومی را خریداری و از آن استفاده کنید.

 

کیفیت صدا

شیائومی می 11 به دو اسپیکر استریو بسیار متوازن مجهز شده که یکی در بالا و یکی در پایین قرار گرفته است. البته اسپیکری که به عنوان میکروفون نیز کار می‌کند کمی کوچکتر و پیچیده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم زیرا در زیر نمایشگر حضور یافته تا صداها را از کانالی که در بالای صفحه نمایش است، بشنویم. صرف‌نظر از ظریف‌کاری‌های مربوط نحوه طراحی، این اسپیکرها کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند.

اسپیکر می 11 شیائومی در آزمایش‌های تخصصی انجام شده توانست امتیاز “خیلی خوب” را به دست آورد. اسپیکر بالایی تقریباً صداهای دارای تون معمولی را آرام‌تر از اسپیکر پایینی پخش می‌کند ولی در مجموع هماهنگی میان آنها بسیار زیاد است.

صداهای شنیده شده هم کیفیت قابل‌قبولی دارند اما در مقایسه با چیزی که از می 10 شنیده بودیم نوعی پسرفت را احساس خواهیم کرد زیرا صداهای بِیس و بلند ضعیف‌تر شده‌اند. پرچمدار شیائومی اصوات معمولی را بسیار باکیفیت پخش و در زمینه پخش صداهای بسیار شدید هم خوب کار خواهد کرد اما همان‌طور که گفتیم، می 10 صداها را شفاف‌تر به گوش می‌رساند.

سیستم عامل و رابط کاربری

شیاومی می 11 اولین گوشی شیائومی است که به صورت پیش‌فرض هم از اندروید 11 و هم از رابط کاربری MIUI 12 بهره می‌برد. البته پوسته نرم‌افزاری نامبرده مدتی است در دسترس قرار گرفته و حالا اگرچه با اندروید 11 همراه شده ولی به سختی می‌توانید بگویید فرق آن با سایر MIUI 12هایی که با اندرویدهای قدیمی‌تر همراه شده‌اند، چیست. در واقع تنها ویژگی مخصوص اندروید 11 که از آن استفاده خواهید کرد، شمارنده تعداد فریم‌های اجرا شده بر هر ثانیه می‌باشد.

گوشی‌های بالارده‌ای که از MIUI 12 پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند از ویژگی جذاب Super Wallpapers بهره ببرند. خیلی خلاصه بگوییم که لایو والپیپرها تصاویر پس‌زمینه پویایی هستند که وقتی میان صفحات مختلف سوئیچ می‌شوید، روی آنها زوم می‌گردد.

البته Super Wallpapers قابلیت به خصوصی به حساب نمی‌آیند ولی باعث بهبود ظاهر سیستم نرم‌افزاری و چشم‌نوازتر شدن آن می‌شوند. در حال حاضر این تصاویر، قسمت‌های مختلفی از MIUI را به شکل بسیار آرام اما جذابی به هم وصل می‌کند.

سه گزینه سوپر والپیپر وجود دارد که عبارتند از زمین (Earth)، مریخ (Mars) و هندسه (Geometry). لازم به ذکر است که فعلاً امکان دانلود موارد بیشتر فراهم نشده است.

Xiaomi Mi 11 از ویژگی بسیار کاربردی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) هم پشتیبانی می‌کند و این اجازه را به شما می‌دهد تا یا هنگام فعال شدنش را زمان‌بندی کنید و یا همیشه روشن یا خاموش نگهش دارید. MIUI 12 تم‌های مختلف زیادی برای AoD دارد بنابراین با انتخاب یکی از آنها امکان سفارشی‌سازی ظاهر گوشی‌تان را خواهید داشت. به علاوه، می‌توانید بسیاری از این تصاویر را شخصی‌سازی کنید. ضمناً، صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) این تلفن همراه از ویژگی Breathing Light پشتیبانی می‌کند تا وقتی اعلان جدیدی دریافت کردید، لبه‌های منحنی صفحه نمایش روشن شوند.

شما می‌توانید قفل نمایشگر را با استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش باز کنید. راه‌اندازی این حسگر بسیار راحت بوده و عملکرد آن هم فوق‌العاده سریع است اما دقت آن زیاد نیست. به علاوه، ویژگی تشخیص چهره دو بعدی هم تعبیه شده ولی امنیتش نسبت به سنسور اسکنر اثر انگشت پایین است.

مطابق معمول، هوم اسکرین شلوغ بوده و در آن میانبرها، پوشه‌ها و ویجت‌ها قرار می‌گیرند. اگر هم در سمت چپ پنجره مربوطه فعال باشد، گوگل فید را مشاهده خواهید کرد.

MIUI 12 یک منوی کشویی اپلیکیشن‌ها دارد که به صورت خودکار نرم‌افزارهای شما را دسته‌بندی می‌کند. اولین دسته همه برنامه‌ها را شامل می‌شود. دیگر دسته‌ها هم عبارتند از ارتباطی، سرگرمی، عکسبرداری، ابزارها، موارد جدید و تجاری. شما می‌توانید این دسته‌بندی‌ها را ویرایش و یا حتی کلاً غیرفعالشان کنید.

لازم به ذکر است که اگر علاقه‌ای به منوی کشویی اپلیکیشن‌ها ندارید، می‌توانید آن را به کلی غیرفعال نمایید.

یک ویژگی جذاب معرفی شده همراه با MIUI 12 جداسازی مرکز اعلانات می‌باشد که با کشیدن انگشت از بالای نمایشگر به سمت پایین شاهد به نمایش درآمدن اعلانات و یا دکمه‌های تنظیمات سریع خواهید بود. تقریباً شبیه چیزی که در آیفون‌ها دیده‌ایم، شما می‌توانید با کشیدن انگشت از گوشه بالا سمت چپ به سمت پایین اعلانات را ببینید و با کشیدن انگشت از گوشه بالا سمت راست به سمت پایین مرکز کنترل را مشاهده کنید.

اگر علاقه‌ای به این رابط کاربری ندارید، می‌توانید آن را از تنظیمات غیرفعال کنید تا شاهد همان ظاهر اولیه و معمولی آن باشید.

سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها تغییر خاصی نکرده زیرا تمامی اپلیکیشن‌های اجرا شده اخیر را در دو ستون نمایش می‌دهد. شما می‌توانید روی یک نرم‌افزار انگشت خود را نگه دارید تا شاهد نمایان شدن میانبرهای مخصوص تقسیم صفحه نمایش یا پنجره شناور باشید و یا هر برنامه را به سمت چپ یا راست بکشید تا نهایتاً بسته شود. یک دکمه جدید پنجره شناور تعبیه شده که همراه با MIUI 12 از آن رونمایی به عمل آمد. شما می‌توانید برخی از اپلیکیشن‌ها را در یک پنجره شناور روی هر چیزی قرار دهید. البته فقط می‌توان در آنِ واحد یک پنجره شناور داشت.

تم‌ها جزو ویژگی‌های مهم MIUI به شمار می‌آیند و حالا شاهد حضور آنها در MIUI 12 نیز هستیم. شما می‌توانید موارد جدید را از استور مربوطه هم دانلود کنید تا تصاویر پس‌زمینه، آهنگ زنگ، آیکون‌های سیستمی، فونت سیستم و حتی بخش صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) تغییر نمایند.

شیائومی MIUI 12 را با چند ویژگی حفاظت از حریم شخصی نیز همراه کرده است. زمانی که مواردی مانند تصاویر یا ویدیوها را به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید اطلاعات موقعیت مکانی ثبت شده همراه با آنها یا سایر داده‌ها نظیر اطلاعات دستگاه را پاک و از حریم شخصی خود بهتر محافظت کنید.

در MIUI یک اپلیکیشن به نام Security وجود دارد که گوشی را اسکن می‌کند تا بدافزارها را شناسایی، لیست سیاه برنامه‌ها را مدیریت، نحوه استفاده از اینترنت داده بسته‌ای را محدود، شیوه استفاده از انرژی باتری را مدیریت و مقداری از فضای رم را آزاد کند. به علاوه، این برنامه قادر است مجوزهای مربوط به اپلیکیشن‌های نصب شده را مدیریت نماید و به شما اجازه دهد نحوه استفاده برخی برنامه‌ها از انرژی باتری را مشخص و در صورت نیاز برای بعضی از آنها محدودیت تعیین نمایید.

MIUI 12 دارای اپلیکیشن‌های پیش‌فرضی نظیر Gallery، Music Player و Video Player است. در برخی از مناطق، دو برنامه آخر دارای گزینه‌های خرید سرویس‌های اشتراکی هستند. نرم‌افزار Mi Remote هم برای سنسور IR در نظر گرفته شده است.

این رابط کاربری همچنین، باعث بهبود اپلیکیشن Notes شده و گزینه‌های جدیدی برای چک لیست‌ها و مدیریت کارها دارد.

MIUI 12 از حالت تیره هم پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید حتی از آن در پس‌زمینه بهره ببرید و نحوه به نمایش درآمدن آن را در برخی از برنامه‌های ناسازگار مشخص کنید.

دوازدهمین نسخه رابط کاربری MIUI به بهترین شکل ممکن برای صفحه نمایش‌های دارای نرخ بازسازی سریع بهینه‌سازی شده به همین دلیل در شیائومی Mi 11 بسیار چشم‌نواز کار می‌کند. هر آنچه در این صفحه نمایش پخش می‌شود و متحرک است، سریع بوده و انیمیشن‌ها بدون لگ و کندی سرعتی حرکت می‌کنند. در واقع توجه به جزئیات یکی از مزایای اصلی این رابط کاربری می‌باشد. با این اوصاف، قطعاً شما از کارایی رابط کاربری دارای نرخ بازسازی 120 هرتزی در می 11 رضایت پیدا خواهید کرد و از آن لذت خواهید برد.

البته در برخی از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض نسخه‌های MIUI تبلیغات پخش می‌شوند؛ موضوعی که دیگر امروزه برای همگان طبیعی شده است. در این میان، نسخه گلوبال رابط کاربری می 11 تبلیغات نداشت. البته انتظار هم می‌رفت شاهد چنین چیزی باشیم زیرا داریم بابت خرید یک گوشی پرچمدار هزینه می‌کنیم بنابراین اصلاً و به هیچ عنوان نباید در آن تبلیغات پخش گردد.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

می 11 اولین گوشی معرفی شده‌ای است که از تراشه جدید اسنپدراگون 888 ساخت کووالکوم بهره می‌برد. این چیپست توسط سامسونگ و با فرآیند لیتوگرافی 5 نانومتری تولید شده است. در واقع کووالکوم برای ساخت این تراشه به جای TSMC، با سامسونگ همکاری کرده است.

چیپست اسنپدراگون 888 دارای ساختار سه خوشه‌ای است که نسبت به اسنپدراگون 865 قدرتمندتر و کم‌مصرف‌تر خواهد بود. هستی اصلی این تراشه Kryo 680 Prime با سرعت 2.84 گیگاهرتزی است که با توجه به هسته Cortex-X1 شرکت ARM طراحی شده است. دو هسته بعدی Kryo 680 Silver با سرعت 2.42 گیگاهرتزی هستند که مبتنی بر Cortex-A78 طراحی شده‌اند. در نهایت Kryo 680 Silver با سرعت 1.8 گیگاهرتزی را داریم که مبتنی بر Cortex-A55 بوده و برای انجام کارهای روزانه و معمولی‌تر استفاده می‌شود. مجموع این هسته‌ها سخت‌افزار اسنپدراگون 888 را تشکیل می‌دهند.

این تراشه پردازنده گرافیکی جدیدی به نام آدرنو 660 دارد که عملکرد آن نسبت به آدرنو 650 موجود در اسنپدراگون 865 استفاده شده در می 10 به میزان 35 درصد بهبود یافته است. این پردازنده گرافیکی از تکنولوژی‌های مختلفی از جمله نرخ سایه‌ای متغیر، OpenCL ES 3.2 و Vulcan 1.1 پشتیبانی می‌کند.

پردازشگر دیجیتالی سیگنال‌ها در این تراشه Hexagon 780 است که شش هسته هوش مصنوعی دارد. به علاوه، یک پردازشگر درونی جدید و یک مودم متصل تازه به نام X60 5G/LTE در آن به کار رفته‌اند. اسنپدراگون 888 قابلیت اتصال به شبکه وای‌فای 6 را داشته و از فناوری UFS 3.1 و QuickCharge 5 هم پشتیبانی می‌کند.

حافظه داخلی Mi 11 به 128 یا 256 گیگابایت غیرقابل ارتقا می‌رسد که از تکنولوژی UFS 3.1 بهره می‌برد. ظرفیت رم آن هم 8 یا 12 گیگابایت LPDDR5 خواهد بود.

حالا بد نیست نگاهی به عملکرد این تراشه در آزمایش‌های بنچمارک بیندازیم.

واقعیت آن است که اسنپدراگون 888 قدرتمندترین چیپست ساخته شده برای گوشی‌های اندرویدی تا به امروز است. هسته اصلی آن می‌تواند نسبت به اسنپدراگون 865 که در می 10 و می 10 اولترا استفاده شده بود، به میزان 20 درصد سریع‌تر و قدرتمندتر کار کند. به علاوه، از هسته Cortex-A77 به کار رفته در جدیدترین چیپست ساخت شرکت کایرین هم به مقدار ناچیزی سریع‌تر است هرچند این موضوع کاملاً قابل پیش‌بینی بود زیرا Kryo 680 Prime مبتنی بر هسته Cortex-X1 می‌باشد که با توجه به هسته Cortex-A78 به‌روز شده طراحی شده است.

در آزمایش تک هسته‌ای اما، شاهد پیشرفت زیادی نیستیم زیرا اسنپدراگون 888 در این زمینه تقریباً همچون اسنپدراگون 865 و جدیدترین چیپست ساخته شده توسط سامسونگ کار می‌کند. در این بین، تراشه کایرین تولید شده توسط هواوی صدرنشین این آزمایش شد.

عملکرد خام پردازنده گرافیکی آدرنو 660 بسیار عالی است. در واقع این پردازنده گرافیکی نسبت به پردازنده گرافیکی موجود در اسنپدراگون 865 استفاده شده در می 10، در آزمایش‌های GFX ES 3.0 و GFX ES 3.2 Car به ترتیب به میزان 30 و 35 درصد پیشرفته‌تر شده است.

وقتی در آزمایش‌های مختلف گوشی را از نظر صفحه نمایش بررسی می‌کنیم، هر موبایلی که نمایشگر دارای رزولوشن 1080p و تراشه پرچمدار داشت، می 11 را به همراه تراشه اسنپدراگون 888 شکست می‌دهد. به علاوه، شما می‌توانید ببینید که این محصول شیائومی در مقایسه با وان‌پلاس 8 پرو (OnePlus 8 Pro) که صفحه نمایش 1440p و چیپست اسنپدراگون 865 داشت، حدوداً 35 درصد قدرتمندتر بود بنابراین کووالکوم توانسته عملکرد فوق‌العاده سال گذشته خود را در اینجا نیز حفظ کند و ادامه دهد.

در نهایت باید امتیاز آزمایش ترکیبی AnTuTu را بررسی کنیم. Mi 11 توانست نمره فوق‌العاده‌ای در این آزمون به دست بیاورد و تنها در مقابل هواوی میت 40 پرو (Huawei Mate 40 Pro) شکست را تجربه کند که البته احتمال می‌دهیم این اتفاق به خاطر حالت عملکردی آن رخ داده است.

پس از توضیحات داده شده، باید اذعان کنیم که هیچ چیپست بهتری تا کنون برای گوشی‌های اندرویدی ساخته نشده است بنابراین می 11 در حال حاضر از سریع‌ترین سخت‌افزار ممکن بهره می‌برد. البته قطعاً برخی چیپست‌ها نظیر محصولات کایرین هواوی و اگزینوس سامسونگ مشابه آن کار خواهند کرد ولی Mi 11 قادرست بازی‌ها و نرم‌افزارهایی که حداقل تا دو سال آینده تولید می‌شوند را اجرا کند.

وقتی بازی‌ها و نرم‌افزارهای معمولی را اجرا می‌کنید، این گوشی گرم می‌شود ولی داغ نخواهد کرد. این تلفن همراه از سیستم خنک‌کننده لوله‌ای خروج بخار بهره می‌برد که آن‌طور که در ویدیوهای کالبدشکافی دیده‌ایم، بسیار باریک ولی کارآمد است. هنگام اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین، به واقع هیچ‌گونه لگ را احساس نخواهید کرد. حتی به نظر می‌رسید کمی سرعت بازی‌ها کاهش یابد ولی اصلاً این‌گونه نشد.

ذکر این نکته الزامی است که در می 11 نمی‌توان آزمایش 3D Mark Wild Life را انجام داد زیرا این گوشی بسیار داغ می‌کند به طوری که پیامی نمایش داده شده و همه چیز متوقف می‌شود. در همین حال، پرچمدار شیائومی که در اتاق دارای دمای 22 درجه‌ای قرار گرفته، آن‌قدر داغ می‌کند که نگه داشتن آن در دست کار سختی خواهد شد.

داغ شدن گوشی واقعاً یک معضل اساسی به حساب می‌آید. Mi 11 یک موبایل باریک است که اکثر امکانات و قطعات مهم آن در نیمه بالایی و احتمالاً زیر نمایشگرش قرار گرفته‌اند به همین دلیل سیستم خنک‌کننده‌ای که از آن صحبت کردیم برای کاهش دمای گوشی کفایت نخواهد کرد.

منظورمان این نیست که این اتفاقات کاملاً طبیعی هستند بلکه می‌گوییم اصلاً نباید اتفاق بیفتند. در مجموع، کاربران معمولی به احتمال خیلی زیاد اصلاً متوجه این افزایش دما نخواهند شد ولی اگر شما یک گیمر حرفه‌ای هستید، باید این نکته را حتماً و پیش از خرید شیائومی Mi 11 در نظر بگیرید.

در نهایت، خیلی خلاصه بگوییم که می 11 در مواقعی که انتظار داریم، همچون پرچمداران کار می‌کند و قطعاً در آینده هم این عملکرد فوق‌العاده را ادامه خواهد داد. در این میان، اگر تصمیم دارید آزمایش‌های سنگین و گرافیکی روی آن انجام دهید، باید آمادگی لازم برای روبه‌رو شدن با کاهش سرعت و یک تلفن همراه داغ شده را داشته باشید.

دوربین گوشی شیائومی

شیائومی می 11 به دوربین عقب سه‌گانه‌ای مجهز شده که شباهت زیادی به دوربین عقب می 10 دارد. لنز اصلی 108 مگاپیکسلی، لنز اولترا واید 13 مگاپیکسلی و لنز تله فوتو مکرو 5 مگاپیکسلی سه لنز این بخش هستند. این در حالی است که می 10 دارای لنزهای 108 (اصلی)، 13 (اولترا واید)، 2 (مکرو) و 2 (تشخیص عمق) مگاپیکسلی بود. بر این اساس، در می 11 خبری از لنز تشخیص عمق نیست ولی لنز مکرو آن به‌روز شده تا جبران مافات کند.

حال بد نیست به صورت تخصصی نگاهی به امکانات این لنزها بیندازیم.

لنز اصلی 108 مگاپیکسلی یک سنسور ISOCELL Bright HMX ساخت سامسونگ است که پیش از این آن را در می 10 و می 10 پرو (Mi 10 Pro) دیده بودیم. سایز این سنسور 1/1.33 اینچ و اندازه هر پیکسل آن 0.8 میکرومتر است و از فیلتر 2*2 کواد بایر RGGB بهره می‌برد. وجود این سنسور یعنی لنز اصلی می 11 چهار پیکسل را با یکدیگر ترکیب می‌کند تا کیفیت تصاویر نهایی این‌گونه محاسبه شود: 108/4 = 27MP.

این سنسور یک لنز 8 عنصری ثابت‌سازی شده با دریچه دیافراگم f/1.85 دارد حال آنکه دریچه دیافراگم لنز اصلی می 10 به f/1.69 می‌رسید. زاویه پوشش داده شده توسط این لنز 82 درجه‌ای است که در شرایط واقعی یعنی فاصله کانونی 25 میلی‌متری.

لنز اولترا واید 13 مگاپیکسلی هم یک سنسور OmniVision OV13B10 با سایز هر پیکسل 1.12 میکرومتری و با دریچه دیافراگم f/2.4 است. در این حسگر فوکوس ثابت می‌باشد.

لنز بعدی 5 مگاپیکسلی مکرو به نام S5K5E9 با اندازه هر پیکسل 1.12 میکرومتر و دریچه دیافراگم f/2.4 است. خوشبختانه فوکوس خودکار در این لنز نیز تعبیه شده و در فاصله‌های 3 تا 9 سانتی‌متری کاربرد دارد.

در جلو نیز همچون می 10، یک لنز 20 مگاپیکسلی به کار رفته که ISOCELL Slim S5K3T2 ساخت سامسونگ نام دارد و اندازه هر پیکسل آن به 0.8 میکرومتر می‌رسد و فیلتر آن از نوع کواد بایر می‌باشد. این لنز تصاویر را در وضوح 20 مگاپیکسلی تقسیم می‌کند بنابراین نباید انتظار داشته باشید جزئیات آنها زیاد باشد. شیائومی اذعان کرده که دریچه دیافراگم این سنسور f/2.2 است ولی مرکز کانونی آن را مشخص نکرده است. ضمناً، در اینجا خبری از تکنولوژی فوکوس خودکار نیست.

 

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین نصب شده در گوشی‌های شیائومی معمولاً رابط کاربری ساده‌ای دارد اما چیزی که در می 11 می‌بینیم دارای برخی امکانات به خصوص است. به هر ترتیب، در این گوشی می‌توانید انگشت خود را به کناره‌ها بکشید تا حالت عکسبرداری را تغییر دهید ولی این امکان را نیز دارید تا به صورت مستقیم روی آپشن مدنظرتان ضربه بزنید. کشیدن انگشت به صورت بالا و پایین در قسمت منظره‌یاب باعث نخواهد شد میان دوربین جلو و دوربین عقب سوئیچ شوید بنابراین فقط باید از دکمه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده، استفاده نمایید.

تقریباً در انتهایی‌ترین قسمت منظره‌یاب، دکمه زوم کردن دوربین را خواهید دید که به دو شکل به کار خواهد رفت. اولین روش، سه نقطه‌ای هستند که بیانگر بزرگنمایی با لنزهای اولترا واید، اصلی و 2 برابری دیجیتالی می‌باشند. دومین روش اما، گزینه‌های زوم فعال و نمایان‌سازی گزینه‌های بزرگنمایی پیشرفته‌تر یعنی 5 برابری (5x)، 10 برابری (10x) و 30 برابری (30x) هستند.

در زیر آپشن‌های مخصوص زوم، شاهد یک خط هستیم که با کشیدن آن به سمت بالا حالات عکسبرداری و فیلمبرداری دیده خواهند شد. شاید شما هم مدتی طول بکشد تا بتوانید این خط را پیدا کنید. به علاوه، گزینه More (بیشتر) از قسمت منظره‌یاب حذف شده و جای خود را به یک منوی کشیدنی داده است که در آن گزینه‌های عکسبرداری و فیلمبرداری 108 مگاپیکسلی، افکت‌های سینمایی، اسلوموشن، سوپرمون و نورپردازی طولانی جای‌گیری کرده‌اند. احتمالاً شما هم زیاد از این تغییر خوشتان نیاید زیرا استفاده از حالات نامبرده را بسیار سخت‌تر می‌کند بنابراین بعضی اوقات امکان دارد به جای اینکه حالت مدنظر را برگزینید، به صورت اشتباهی اپلیکیشن دوربین را ببندید.

در دیگر سمت منظره‌یاب، دکمه انتخاب نحوه روشن شدن فلاش LED، دکمه HDR، حالت عکسبرداری با هوش مصنوعی، لایو فوتو و فیلترها و افکت‌های زیباسازی دیده می‌شوند. در منوی همبرگری شکل هم گزینه‌های دیگری یافت خواهند شد که از آن جمله می‌توانیم به حالت مکرو و میانبر تنظیمات اشاره کنیم. چیزی که خبری از آن در این بخش نیست هم آپشن تعیین رزولوشن نهایی برای هر کدام از دوربین‌ها می‌باشد.

یک حالت پیشرفته (Pro) نیز وجود دارد که از طریق آن می‌توانید پارامترهای مختلف را خودتان تغییر دهید. به عنوان نمونه، امکان تغییر میزان تعادل نور سفید از میان 4 سطح موجود با استفاده از اسلایدر فراهم شده است. به علاوه، یک اسلایدر فوکوس دستی هم در نظر گرفته شده و دکمه‌های تعیین سرعت شاتر و مقدار ISO برای دوربینی که از آن استفاده می‌کنید نیز به وجود آمده‌اند. خبر خوب این است که می‌توانید حالت پیشرفته را برای هر سه لنز دوربین اصلی به کار بگیرید. به علاوه، یک گزینه فوکوس حداکثری در بالا و آپشن تعیین فاصله تا سوژه در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که همه لنزهای دوربین عقب از حداکثر سرعت شاتر 30 عدد بر هر ثانیه هم پشتیبانی می‌کنند.

حالت نورپردازی طولانی‌مدت نیز ایجاد شده و گزینه‌های از پیش تعیین شده متعددی دارد که از آن جمله می‌توانیم به Moving Crowd، Neon Trails، Oil Painting، Light Painting، Starry Sky و Star Trails اشاره نماییم.

سوپرمون (Supermoon) هم در دسترس قرار گرفته تا با استفاده از میزان زوم دیجیتالی 5 تا 30 برابری توسط لنز اصلی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، تصویر باکیفیتی از ماه به ثبت برسانید. به علاوه، می‌توانید افکت‌هایی نظیر عکس‌هایی از هواپیماها، پرندگان، درختان و . . . را به خروجی‌هایی که می‌گیرید، اضافه کنید.

حالت عکسبرداری در شب یا همان Night Mode هم ایجاد شده و در دو لنز اصلی و اولترا واید کار می‌کند. حالت عکسبرداری در شب خودکار (Auto Night Mode) نیز گزینه‌ای است که در تنظیمات یافت می‌شود و به صورت پیش‌فرض فعال شده است. کارایی این آپشن همانند چیزی می‌باشد که در گوشی‌های آیفون دیده‌ایم زیرا در اینجا خودِ موبایل تصمیم می‌گیرد از آن از استفاده کند یا خیر. لازم به ذکر است که شیائومی برای هیچ‌کدام از حالات عکسبرداری در شب، گزینه تنظیم نحوه نورپردازی را عرضه نکرده است.

در نهایت افکت‌های سینمایی (Movie Effects) حالات فیلم‌های هالیوودی را به ویدیوها اضافه خواهند کرد. در واقع این همان گزینه‌ای است که شیائومی خیلی روی آن مانور داده و از جمله امکانات آن هم می‌توانیم به Magic Zoom، Slow Shutter، Time Freeze، Night Time Lapse و Parallel World اشاره کنیم. در بخش ضبط و کیفیت ویدیو بیشتر درباره این موارد صحبت خواهیم کرد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

لنز اصلی 108 مگاپیکسلی به صورت پیش‌فرض تصاویر 27 مگاپیکسلی ضبط می‌کند. خروجی‌هایی که این لنز به ثبت می‌رساند از نظر میزان جزئیات فوق‌العاده، از نظر دقت رنگ عالی و از نظر کنتراست بسیار مناسب هستند. مقدار نویز در این عکس‌ها بسیار پایین بوده و رنج دینامیک نیز قابل قبول است ولی نمی‌توانیم آنها را حداقل از این نظر گسترده بدانیم.

تصاویری که با لنز اصلی شیائومی Mi 11 خواهید گرفت، ظاهر طبیعی دارند و اگرچه شاید مقدار جزئیاتشان در برخی قسمت‌ها زیاد نباشد اما نسبت به چیزی که توسط آیفون 12 به ثبت می‌رسد بهتر است. ضمناً، اگر به صورت دستی حجم این عکس‌ها را به 12 مگاپیکسل کاهش دهید، شاهد افت کیفیت خواهید بود.

تنها مشکلی که این عکس‌ها دارند، حجم زیاد آنها یعنی بین 10 تا 20 مگابایت است. البته اگر این نکته برایتان مشکل‌ساز شد، آپشن HEIF در دسترس گرفته تا با روشن کردن آن حجم تصاویر را کنترل و کمتر کنید.

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین MIUI 12 یک دکمه عکسبرداری با هوش مصنوعی (AI) دارد ولی ما استفاده از آن را پیشنهاد نمی‌کنیم. در واقع انتظار می‌رود این گزینه به صورت پیشرفته و هوشمند صحنه‌ها را شناسایی کند ولی همواره از شیوه تصویربرداری HDR بهره گرفته و رنگ‌ها را به شکل ناخوشایندی اشباع شده نشان می‌دهد به طوری که بعضاً شاهد به نمایش درآمدن سایه‌های غیرطبیعی و پررنگ شدن برخی قسمت‌ها خواهید بود.

می 11 یک حالت تصویربرداری 108 مگاپیکسلی دارد ولی عکس‌هایی که با آن به ثبت می‌رسند نویز زیاد و جزئیات کمی دارند. کاهش حجم آنها از 108 به 27 مگاپیکسل نیز شاید در لوکیشن‌های پیچیده عکس‌های بهتری نشان دهد و جزئیات بیشتری را به ثبت برساند ولی هیچ‌کدام از آنها ارزشش را ندارد زیرا مدت زمان ذخیره تصاویر بسیار طولانی خواهد بود.

علی‌رغم اینکه این پرچمدار شیائومی لنز اولترا واید ندارد ولی در اپلیکیشن دوربین آن یک گزینه زوم 2 برابری (2x) تعبیه شده است. لنز اصلی 108 مگاپیکسلی برای بزرگنمایی هوشمندانه فوق‌العاده خواهد بود ولی باید توجه داشته باشید که برای انجام این کار از تکنیک برش و افزایش حجم بهره می‌برد. بر این اساس، عکس‌های گرفته شده در این حالت نیز همچون سایر تصاویر مشابه، جزئیات کمی خواهند داشت.

فراموش نکنید که این تصاویر رزولوشن زیادی دارند به همین دلیل امکان کاهش حجم آنها به 7 مگاپیکسل فراهم می‌باشد. اگر این کار را انجام دادید، عکس‌های سبک شده از نظر کیفی با خروجی‌های لنزهای تله فوتو 8 مگاپیکسلی برابری خواهند کرد.

شما می‌توانید وسط عکس‌های 27 مگاپیکسلی را برش دهید و نتیجه مشابهی دریافت کنید. در واقع این ترفند، بهترین راه برای تصویربرداری در حالت زوم دو برابری بدون داشتن لنز تله فوتو است.

با این اوصاف، از آن جایی که دو راه برای گرفتن عکس‌های بزرگنمایی شده وجود دارد، به واقع نمی‌توانیم بگوییم که جای خالی یک لنز تله فوتو احساس می‌شود. البته شاید یک حسگر این‌چنینی ارزش گوشی را بیشتر می‌کرد ولی حتی بدون آن هم می‌توانیم به خوبی عکسبرداری کنیم.

می 11 لنز تشخیص عمق هم ندارد ولی لنز اصلی آن همچنان می‌تواند نیاز ما را از این نظر هم برطرف کند و عکس‌های پرتره بگیرد. در این تصاویر که 12 مگاپیکسلی خواهند بود، سوژه‌ها دارای جزئیات زیاد، جداسازی سوژه از پس‌زمینه فوق‌العاده، دقت رنگ بالا و کنتراست فوق‌العاده است. ضمناً، اگر نورپردازی به خوبی انجام نشود، خروجی نهایی نیز تار خواهد شد.

لنز اولترا واید 13 مگاپیکسلی هم تصاویر باکیفیتی می‌گیرد زیرا میزان جزئیات زیاد، رنج دینامیک متوسط رو به بالا، کنتراست فوق‌العاده و رنگ‌ها سرزنده هستند هرچند شاید برخی جاها سردتر از چیزی که باید، به نظر خواهند آمد. لازم به ذکر است که نویزها هم به خوبی کاهش یافته‌اند.

ویژگی تصحیح خودکار نویز نیز خیلی خوب کار می‌کند و زیاد بر کیفیت تصاویر دوربین تأثیر منفی نمی‌گذارد.

می 11 یک لنز مکرو 5 مگاپیکسلی با قابلیت بزرگنمایی 48 میلی‌متری تله فوتو دارد. این سنسور به ویژگی فوکوس خودکار مجهز شده و می‌تواند در فاصله‌های 3 تا 9 سانتی‌متری روی سوژه متمرکز شود.

عکس‌های مکرو گرفته شده با این لنز از نظر میزان جزئیات قابل قبول هستند اما رنگ‌ها را سردتر نشان می‌دهند و کنتراست زیاد خوب نیست. شاید ظاهر این تصاویر در صفحه نمایش گوشی مناسب باشد ولی در نمایشگرهای بزرگتر چندان باکیفیت نخواهند بود. علی‌رغم اینکه این سنسور فوکوس خودکار دارد ولی عملکردش چندان قابل اتکا نیست چرا که برخی اوقات منجر به ثبت رسیدن تصاویر تار می‌شود.

در مجموع، در جاهایی که نور به اندازه کافی تابیده و سوژه ثابت و بی‌حرکت است، لنز مکرو پاسخ‌گوی نیازها خواهد بود وگرنه سوژه‌های متحرک با کیفیت بالایی ثبت نخواهند شد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

شیائومی Mi 11 یک گزینه جدید به نام عکسبرداری خودکار در شب (Auto Night Mode) دارد که به صورت پیش‌فرض فعال است. این آپشن تقریباً همان کاری را می‌کند که Night Mode موجود در گوشی‌های آیفون انجام می‌دهد به طوری که تشخیص خواهد داد چه زمانی از حالت عکسبرداری در شب بهره ببرد و به آن صورت نورپردازی کند.

لنز اصلی اکثر اوقات از این گزینه استفاده می‌کند ولی سرعتش نسبت به حالت دستی عکسبرداری در شب (Manual Night Mode) کمی بیشتر است. این یعنی شاید در نهایت تصویری که می‌گیرید تاریک باشد ولی ممکن است این عکس همانی باشد که می‌خواستید.

Auto Night Mode به دنبال آن است تا نور موجود در شب را به صورت متعادل در همه جای لوکیشن پخش کند بنابراین سعی نخواهد کرد صحنه را بیش از حد نورانی نمایید. خیلی خلاصه بگوییم که عملکرد این گزینه فوق‌العاده است زیرا خروجی‌های آن از نظر ظاهری باکیفیت بوده و نورپردازی در آنها به خوبی انجام شده است و قسمت‌های پرنورتر به بهترین شکل ممکن ثبت گردیده‌اند و ظاهر طبیعی دارند و جزئیات زیاد و دقت رنگ‌ها بالاست. مقدار نویز ثبت شده هم قابل قبول بوده و به طور کلی وضوح عکس‌ها زیاد است.

اگر از گزینه دستی عکسبرداری در شب استفاده کنید، شاید مدت نورپردازی طولانی‌تر گردد و تصاویری که می‌گیرید پرنورتر باشند. با این حال، Night mode شیائومی خیلی محافظه‌کارانه کار می‌کند و نور زیادی در صحنه نمی‌تاباند. شما می‌توانید با هر دو حالت عکسبرداری در شب (دستی یا اتوماتیک) عکسبرداری کنید و ببینید کدام یک را بیشتر می‌پسندید اما اگر نظر ما را می‌خواهید، می‌گوییم تفاوت آن‌چنانی وجود ندارد.

در صورتی هم که از هیچ‌کدام از دو حالت عکسبرداری در شب استفاده نکنید، تصاویری ثبت خواهید کرد که جزئیات زیاد و نویز کمی دارند. البته قسمت‌های نورانی‌تر کشیده و رنگ‌ها نیز بیحال‌تر شده‌اند.

آپشن Auto Night Mode در لنز اولترا واید همان‌گونه کار می‌کند که پیش از این در لنز اصلی دیده بودیم. این گزینه به مدت کمتری برای عکسبرداری نیاز دارد به همین دلیل نسبت به حالت دستی تصاویر تاریک‌تری می‌گیرد. هیچ‌کدام از این دو حالت‌ها از نظر میزان جزئیات تعریفی نیستند ولی همان‌طور که گفتیم، حالت اتوماتیک عکس‌ها را تاریک‌تر به ثبت می‌رساند بنابراین شاید شما هم حالت دستی را بیشتر بپسندید چرا که با نورپردازی طولانی‌تر، جزئیات بیشتری را ثبت می‌کند و رنگ‌ها را اشباع‌شده‌تر نشان می‌دهد.

ضمناً، تصاویر اولترا وایدی که بدون حالت عکسبرداری در شب گرفته‌اید، نویزدار و تار هستند. البته در مجموع می‌توانند مورد استفاده واقع شوند ولی بهتر است همواره وقتی می‌خواهید با این حسگر در شب‌ها تصویربرداری کنید، یکی از حالات دستی یا اتوماتیک Night Mode را فعال کنید.

در پایان اشاره کنیم که تصاویری که با حالت Long Exposure می‌گیرید، ظاهر بسیار جذابی خواهند داشت.

 

کیفیت تصاویر سلفی

Mi 11 یک دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی از نوع کواد بایر دارد ولی بر خلاف انتظار که فکر می‌کردیم تصاویر 5 مگاپیکسلی بگیرد، عکس‌های 20 مگاپیکسلی ثبت می‌کند. شاید این‌گونه حدس بزنید که تصاویر سلفی گرفته شده با این لنز کشیده هستند اما در واقع کیفیت قابل‌قبولی دارند. حالت HDR در اینجا و در مواقع مورد نیاز خیلی خوب کار می‌کند. نویز به ثبت رسیده قابل تحمل بوده و کنتراست و دقت رنگ عکس‌های سلفی عالی است.

شما می‌توانید تصاویر سلفی پرتره هم بگیرید و اگرچه برخی اوقات این عکس‌ها جزئیات زیادی نخواهند داشت اما از نظر کیفی مناسب خواهند بود. جداسازی سوژه از پس‌زمینه هم عالی و مقدار تار بودن نمای پشت نیز راضی‌کننده است.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

گزینه‌های ضبط ویدیو و افکت‌های سینمایی متعددی در Mi 11 وجود دارد که می‌توانید بنا بر سلیقه خود از آنها استفاده کنید. لنز اصلی این پرچمدار شیائومی می‌تواند فیلم‌های 8K با نرخ 30 فریم بر ثانیه، 4K با نرخ 24، 30 و 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. لنز اولترا واید هم توانایی ضبط فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه را داشته و لنز مکرو نیز قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد.

برای لنز اصلی یک سیستم ثابت‌سازی و اپتیکال چهار محوری در نظر گرفته شده و سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی هم به غیر از لنز مکرو، برای سایر لنزها تعبیه شده است.

حالت فیلمبرداری Super Steady برای لنز اصلی ایجاد شده که البته بیشتر روی نحوه ثابت‌سازی تصاویر تمرکز می‌کند تا ارتقای کیفیت آنها؛ یعنی دقیقاً کاری که دوربین‌های نظامی انجام می‌دهند.

در این مقاله ابتدا می‌خواهیم در مورد کیفیت ویدیو صحبت کنیم و سپس سراغ افکت‌های مختلف برویم.

اما پیش از اینکه صحبت کردن در مورد کیفیت فیلم‌ها را آغاز نماییم، بد نیست بگوییم که صداها در تمامی ویدیوها به صورت استریو و 96 کیلوبیت بر ثانیه ضبط می‌شوند. بیت‌ریت نسبتاً پایین صداها باعث نخواهد شد تا کیفیت‌شان کاهش یابد اما طبیعی است که از یک پرچمدار بیشتر انتظار می‌رفت. برای مثال، می 10 پرو امکان ضبط صداها با کیفیت 320 کیلوبیت بر هر ثانیه را داشت.

اولین فیلمی که با می 11 ضبط شد، 8K با نرخ 30 فریم بر ثانیه بود. انتظار می‌رفت کیفیت این ویدیو زیاد نباشد اما در کمال تعجب جزئیات و وضوح زیادی در آن دیده می‌شد و دقت رنگ‌ها و کنتراست نیز فوق‌العاده بود. در این بین، رنج دینامیک تنها قابل قبول است.

ظاهر کلی فیلم‌ها ایده‌آل نیست زیرا افکت‌های مصنوعی زیادی در آنها به چشم می‌خورد. در واقع می‌توانیم ادعا کنیم که دلیل رخ دادن چنین اتفاقی، کواد بایر بودن لنز اصلی و در نتیجه فشرده کردن پیکسل‌ها می‌باشد. به هر حال، احساس مثبت شما نسبت به ویدیوها، با ذکر این نکات منفی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. به جرأت می‌توان گفت که این فیلم‌ها از معدود ویدیوهای 8K هستند که کیفیت‌شان قابل قبول است بنابراین اگر واقعاً به چنین وضوحی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از این گزینه در Mi 11 استفاده کنید.

کلیپ‌های 4K که با دو نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه ضبط می‌شوند کیفیت خوبی دارند. مقدار جزئیات آنها زیاد، نویز آنها کم و در سایر زمینه‌ها نظیر وضوح، دقت رنگ و کنتراست در بالاترین سطح ممکن قرار دارند. احتمال می‌دهیم که بیت‌ریت بیش از 50 مگابیت بر ثانیه تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت این ویدیوها داشته است.

امکان بزرگنمایی دو برابری (2x) هنگام فیلمبرداری با دو کیفیت 4K و 1080p فراهم شده است. مقدار جزئیاتی که در این حالت زوم دیجیتالی به ثبت می‌رسند، قابل قبول خواهند بود هرچند با در نظرگیری رزولوشن بالای سنسور انتظار می‌رفت نتیجه نهایی بهتر از این باشد.

فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط شده در شب و شرایط کم نور توسط لنز اصلی کیفیت عالی دارند. نویز به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته و به هیچ عنوان جزئیات از بین نرفته‌اند. این ویدیوها از نظر میزان جزئیات فوق‌العاده، تعادل و نحوه نورپردازی عالی و دقت رنگ حیرت‌انگیز هستند.

فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه که توسط لنز اولترا واید ضبط می‌شوند، کمی از نظر کیفی ناامیدکننده می‌باشند. اگرچه شفافیت، دقت رنگ و رنج دینامیک در آنها مناسب است اما مقدار نویز زیادی دیده می‌شود به طوری که کیفیت کلی ویدیوها را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهند.

سیستم ثابت‌سازی اپتیکال همیشه هنگام فیلمبرداری با لنز اصلی وارد عمل می‌شود. شیوه ثابت‌سازی الکترونیکی هم در لنز اصلی و هم در لنز اولترا واید خوب کار می‌کند و به صورت پیش‌فرض فعال می‌باشد. این ویژگی باعث خواهد شد تا مقداری از فضای پوشش داده شده کاهش یابد.

 

حالات فیلمبرداری

شما می‌توانید از حالت فیلمبرداری Super Steady بهره ببرید و با کیفیت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ویدیو ضبط کنید و خروجی در اختیار داشته باشید که گویا توسط یک دوربین نظامی گرفته شده است. در حالی که پیشنهاد نمی‌شود از این آپشن در Mi 11 استفاده نمایید ولی مطمئنیم اگر یک زمانی نیاز به بهره‌گیری از آن داشتید، پرچمدار شیائومی نیازتان را برآورده خواهد کرد.

در این میان، چندین حالت فیلمبرداری اختصاصی برای می 11 در نظر گرفته شده که عبارتند از: Magic Zoom، Slow Shutter، Time Freeze، Night Mode Timelapse، Parallel World و Night Mode Video.

Magic Zoom باعث می‌شود تا سوژه‌ها به صورت ثابت در مرکز فریم قرار گیرند و همزمان خیلی آرام در پس‌زمینه زوم کند. Slow Shutter که بیشتر در شرایط کم نور به کار می‌رود هم پس‌زمینه را تار خواهد کرد و افکت خوبی برای فوکوس کردن روی سوژه هنگام فیلمبرداری در شب است. استفاده از این آپشن را زمانی پیشنهاد می‌کنیم که می‌خواهید از سوژه‌های متحرک ویدیو ضبط نمایید و گوشی در جایی به صورت ثابت قرار ندارد. لازم به ذکر است که Magic Zoom فقط در رزولوشن 1080p در دسترس قرار گرفته است.

Time Freeze بخش‌هایی از فریم را متوقف می‌کند و اجازه حرکت به سایر قسمت‌ها را می‌دهد. ضمناً، می‌توانید بخش‌هایی که متوقف شده‌اند را از لحظه‌ای که می‌خواهید حرکت دهید. البته همه صحنه‌ها مثلاً یک خیابان شلوغ برای فیلمبرداری با این گزینه مناسب نیستند اما اگر در جای درستی از آن بهره ببرید، فیلم‌های باکیفیتی خواهید داشت. لازم به ذکر است که Time Freeze فقط در رزولوشن 1080p در نظر گرفته شده است.

Night Mode Timelapse تصاویری را با حالت Night Mode ضبط و سپس آنها را به یک ویدیو تبدیل می‌کند. به همین دلیل است که برای ضبط یک ثانیه از این فیلم‌ها می‌بایست بیش از 5 دقیقه تصویربرداری شود بنابراین ضبط 10 ثانیه ویدیوهای تایم لپس نیازمند عکسبرداری به مدت 1 ساعت می‌باشد. این فیلم‌ها با کیفیت 4K ضبط می‌شوند که فوق‌العاده است. اگر صحنه مناسب را پیدا کنید، می‌توانید ویدیوهای باکیفیتی بگیرید و آنها را به همگان نشان دهد!!!.

لازم به ذکر است که تایم لپس معمولی هم با دو کیفیت 1080p و 4K در نظر گرفته شده است.

Parallel World به نوعی افکت‌های موجود در فیلم Inception را به ویدیوها می‌‌افزاید. این آپشن که کیفیت 1080p دارد، فریم را به دو قسمت تبدیل می‌کند و هر آنچه در پایین نمایش داده می‌شود را در بالا نشان می‌دهد و به آرامی زوم خواهد کرد. لازم به ذکر است که برای استفاده از این گزینه محدودیت ضبط کلیپ‌های 10 ثانیه‌ای وجود دارد.

این ویدیوها کیفیت مناسبی خواهند داشت ولی به خاطر محدودیت‌هایی از جمله زمان‌بندی، زوم خودکار و رزولوشن پایین‌شان، بعید می‌دانیم هر کسی از آنها استفاده کند.

انتظار می‌رفت گزینه Night Mode Video عملکرد خوبی داشته باشد ولی متأسفانه این‌گونه نشد. در فیلم‌های 1080p ضبط شده با این آپشن به صورت دیجیتالی زوم می‌گردد. لازم به ذکر است که اگر فکر می‌کنید که تابیدن نور بیشتر می‌تواند ویدیوهای باکیفیت‌تری در اختیارتان قرار دهد، بعید می‌دانیم این‌گونه باشد.

در این بین، گزینه Ultra Night Mode (ابتدا Night Mode را انتخاب کنید و سپس به حالت فیلمبرداری سوئیچ شوید) برای شرایطی که واقعاً نور کافی وجود ندارد به درد می‌خورد. البته مشخصاً وضوح ویدیوها زیاد نیست ولی نویزها به شکل قابل‌توجهی از بین رفته‌اند به همین دلیل تصویری که در اختیار خواهید داشت، به جای اینکه کاملاً مشکی باشد، مقدار جزئیات و دقت رنگ قابل‌قبولی دارد.

 

رقبا و آلترناتیوها

شیائومی Mi 11 اولین پرچمداری است که با تراشه اسنپدراگون 888 به صورت گلوبال عرضه شده است. البته سری گوشی‌های گلکسی اس 21 که از این چیپست استفاده می‌کنند قبل از نماینده شیائومی به کشورهای آمریکای شمالی و چین آمده بودند اما تنها می‌توان این تلفن‌های همراه را در مناطق نامبرده پیدا کرد. با این اوصاف، اگر می‌خواهید از یک موبایل دارای پردازنده اسنپدراگون 888 استفاده کنید، می 11 همانی است که می‌خواهید.

شیائومی نمونه‌ای از پرچمدارش که 8 گیگ رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی دارد را با قیمت 749 یورویی و نمونه‌ای دیگر که 8 گیگ رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی دارد را با قیمت 799 یورویی به فروش می‌رساند. در این بین خبر نداریم که آیا نسخه‌ای از آن که 12 گیگابایت رم دارد هم قرار است به بازار بیاید یا خیر. واقعیت آن است که با 749 یورویی که بابت خرید شیائومی Mi 11 می‌پردازید، صاحب یکی از بهترین تلفن‌های همراه دنیا می‌شوید که از بهترین تراشه، بهترین صفحه نمایش، بهترین دوربین و سریع‌ترین شارژر بهره می‌برد.

اما برای اینکه مقایسه‌ای داشته باشیم، بد نیست ببینیم رقبای این تلفن همراه و آلترناتیوهای مناسب برای آن چه دستگاه‌هایی هستند.

بدون شک می‌توانیم می 10 تی پرو (Mi 10T Pro) که با قیمت 499 یورو فروخته می‌شود را یک آلترناتیو مناسب برای پرچمدار شیائومی بدانیم. Mi 10T Pro از نظر دارا بودن نمایشگر 144 هرتزی و HDR10+ شباهت زیادی به می 11 دارد اما نمایشگرش به جای اینکه OLED 1440p باشد، LCD 1080p است. تراشه این موبایل اسنپدراگون 865 می‌باشد که سرعت بسیار زیادی دارد. دیگر امکانات آن مانند اسپیکرهای استریو، چهار لنز دوربین عقب، شیوه طراحی شیشه‌ای – فلزی همان‌هایی هستند که در Mi 11 می‌بینیم. ضمناً، شاید سرعت شارژ می 10 تی پرو زیاد نباشد ولی باتری 5000 میلی‌آمپری آن جبران مافات کرده است. چنان‌چه به نمایشگرهای OLED و سنسورهای اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش علاقه‌ای ندارید و در عین حال، به دنبال یک گوشی بسیار ارزان‌قیمت‌تر هستید، خرید Mi 10T Pro را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

Realme X50 Pro 5G هم یک آلترناتیو دیگر است که با قیمت 599 یورویی به فروش می‌رسد که البته امکان دارد در برخی جشنواره‌ها قیمتش از چیزی که هست، کمتر شود. این تلفن همراه نمایشگر 1080p با نرخ بازسازی 90 هرتزی از نوع OLED دارد که کوچکتر بوده و از تراشه اسنپدراگون 865 بهره می‌برد. اسپیکرهای این دستگاه از نوع استریو هستند ولی دوربین عقب چهارگانه آن مجهز به لنز تله فوتو شده که در کنار سایر لنزها کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. لازم به ذکر است که سرعت شارژ Realme X50 Pro 5G با توجه به بهره‌مندی از آداپتور 65 واتی از سرعت شارژ می 11 بیشتر می‌باشد.

وان‌پلاس 8 پرو دیگر دستگاهی است که از نظر کیفیت صفحه نمایش، اسپیکر و دوربین با Mi 11 برابری می‌کند هرچند به یک لنز مخصوص بزرگنمایی مجهز شده است. یک سال تقریباً از معرفی پرچمدار فعلی وان‌پلاس می‌گذرد و به همین دلیل این موبایل از تراشه قدیمی‌تر اسنپدراگون 865 استفاده می‌کند. کار کردن با رابط کاربری OxygenOS وان‌پلاس 8 پرو بسیار لذت‌بخش است به طوری که با هماهنگی فوق‌العاده‌ای که با چیپست دارد، به همراه لنز مخصوص بزرگنمایی قطعاً فراتر از انتظار شما کار خواهد کرد. البته اگر گوشی جدیدتری از وان‌پلاس می‌خواهید، می‌توانید یکی دو ماه دیگر منتظر بمانید تا وان‌پلاس 9 (OnePlus 9) به بازار بیاید و آن را بخرید.

و در نهایت به گلکسی اس 21 پلاس (Galaxy S21 Plus) می‌رسیم که آلترناتیو قابل احترامی است. اگرچه سامسونگ تصمیم گرفته رزولوشن این محصولش را به 1080p کاهش دهد ولی صفحه نمایش 6.7 اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X آن بسیار شفاف و درخشان است. به علاوه، جدیدترین تراشه اگزینوس یا اسنپدراگون هم دیگر امکاناتی هستند که با خرید این موبایل می‌توانید به آنها دست یابید. همچنین، کیفیت دوربین گلکسی اس 21 پلاس نیز قابل قبول است. قیمت نمونه‌ای از این دستگاه که 8 گیگ رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی دارد تقریباً 100 یورو گران‌تر از می 11 می‌باشد که احتمال می‌دهیم این افزایش قیمت به خاطر وجود دوربین سلفی بهتر و لنز مخصوص زوم رخ داده است.

 

نظر نهایی

Mi 11 بسیاری از ویژگی‌ها و امکانات فوق‌العاده را در خودش جای داده است؛ از شیوه طراحی جذاب، پیشرفته و ضد آب بگیرید تا بهترین صفحه نمایش، سریع‌ترین چیپست و توانمندترین دوربین با گزینه‌های فیلمبرداری متعدد. ضمناً، بر خلاف شایعاتی که از قبل شنیده بودیم، همراه با می 11 یک شارژر فوق سریع نیز به فروش می‌رسد.

قطعاً از کیفیت فوق‌العاده اسپیکرهای استریو به همراه کابل مبدل 3.5 میلی‌متری و تکنولوژی شارژ سریع بیسیم این موبایل شگفت‌زده خواهید شد. به علاوه، کار کردن با رابط کاربری MIUI 12 مبتنی بر اندروید 11 هم بسیار لذت‌بخش است.

با همه اینها، Mi 11 بر خلاف ظاهری که دارد، در برخی زمینه‌ها ضعیف است. مثلاً کیفیت اسپیکرهای او از کیفیت اسپیکرهای می 10 کمتر می‌باشد و عملکرد سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش نیز زیاد خوب نیست و نبود لنز مخصوص زوم هم شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید و در نهایت لنز دوربین سلفی هم بهتر می‌بود پیشرفته‌تر شود. داغ شدن این گوشی حین انجام آزمایش‌های تخصصی و سنگین گرافیکی هم زنگ خطر و هشداری است برای شیائومی تا فکری برای آن بکند هرچند در زمان اجرای بازی‌های سنگین این موضوع زیاد احساس نخواهد شد.

با همه اینها، شیائومی Mi 11 قیمت کمی ندارد. در واقع شاید قیمت این موبایل با وان‌پلاس 9 پرو که تا چند وقت دیگر به بازار می‌آید برابر یا حتی کمتر باشد. اگر این‌گونه شد، وان‌پلاس بازی را به شیائومی باخته و شیائومی بازی را از وان‌پلاس برده است. با چنین امکاناتی، حدس می‌زنیم آینده درخشانی در انتظار می 11 است زیرا همه فاکتورهای لازم برای موفق شدن را دارد.

 

نقاط قوت

  • شیوه طراحی منحنی و بسیار جذاب با بدنه‌ای باکیفیت
  • صفحه نمایش 6.81 اینچی OLED و بسیار درخشان و دقیق به همراه رزولوشن 1440p و نرخ بازسازی 120 هرتزی
  • بهره‌مندی از جدیدترین تراشه اسنپدراگون 888 به همراه قابلیت اتصال به شبکه 5G
  • دارای اسپیکرهای استریو و به فروش رسیدن کابل مبدل 3.5 میلی‌متری همراه با گوشی
  • دوام باتری طولانی‌مدت و سرعت شارژ بسیار زیاد
  • کیفیت فوق‌العاده تصاویر گرفته شده و ویدیوهای ضبط شده
  • سرعت زیاد اندروید 11 به همراه رابط کاربری MIUI 12

 

نقاط ضعف

  • نداشتن لنز تله فوتو
  • نداشتن تأییدیه رسمی IP ضد آب و خاک
  • دوام باتری هنگام برقراری تماس صوتی می‌توانست بیشتر باشد
  • داغ شدن گوشی هنگام انجام آزمایش‌های تخصصی و گرافیکی سنگین
  • ناکارآمد بودن برخی از افکت‌ها و حالات مخصوص فیلمبرداری

خرید لوازم جانبی گوشی Mi 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *