نقد و بررسی گوشی شیائومی Poco X3 GT

نقد و بررسی گوشی شیائومی Poco X3 GT

پوکو (Poco) اخیراً چندین گوشی از سری جی تی (GT) را معرفی کرده که پوکو ایکس 3 جی تی (Poco X3 GT) و پوکو اف 3 جی تی (Poco F3 GT) مهمترین آنها هستند. این خط تولید برای کشورهای مختلف و بخصوصی از جهان تولید شده‌اند. برای مثال، ایکس 3 برای خاور میانه و آسیا و اف 3 برای هند ساخته شده‌اند. پوکو با تولید این دستگاه‌ها سعی کرده سرعت زیاد و عملکرد فوق سریع را با قیمتی مقرون به صرفه در اختیار افراد قرار دهد بنابراین از هر نظر بسیار وسوسه کننده هستند. حالا امروز در تبلت‌فون می‌خواهیم شما را با Poco X3 GT آشنا و این تلفن همراه را به صورت تخصصی بررسی کنیم.

لینک مرتبط:

گزینه‌های خرید محافظ صفحه و قاب گوشی Poco X3 GT

پوکو و شیائومی، دو برندی که به ظاهر مستقل هستند، بار دیگر همه تلاششان را کرده‌اند تا ما را گیج کنند!!!. مثلاً، پوکو ایکس 3 جی تی گوشی جدیدی نیست بلکه یک نسخه دیگر از ردمی نوت 10 پرو (Redmi Note 10 Pro) مخصوص چین می‌باشد. حال اگر اینگونه برداشت کنید که پوکو اف 3 جی تی هم نمونه دیگری از یکی از محصولات شیائومی می‌باشد، بیراه فکر نکرده‌اید زیرا در واقع نسخه بروز شده ردمی کا 40 گیمینگ ادیشن (Redmi K40 Gaming Edition) مخصوص چین است.

خلاصه بگوییم که گوشی مورد بحث ما جدید نیست بلکه مدتی می‌شود که در چین تحت برند ردمی (Redmi) به فروش می‌رسیده و حالا که به بازارهای جهانی آمده با اسم جدیدی شناخته شده و در رابط کاربری آن نیز تغییراتی به وجود آمده است.

در این بین، به خاطر اینکه ردمی نوت 10 پرو مخصوص چین در همه کشورها فروخته نمی‌شود، مشتاقانه منتظر این هستیم که ببینیم پوکو ایکس 3 جی تی در بازارهای جهانی چه عملکردی از خودش بر جای خواهد گذاشت. البته با صفحه نمایش LCD دارای نرخ بازسازی 120 هرتزی، تراشه پر سرعت دیمنسیتی 1100 5G، دوربین عقب سه‌گانه، باتری 5000 میلی‌آمپری و پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع 67 واتی، به نظر می‌رسد بتواند روی شیائومی و پوکو را سفید کند.

این موبایل با پوکو ایکس 3 پرو (Poco X3 Pro) وجه تشابه زیادی دارد که تأییدیه و بدنه ضد قطرات آب و خاک IP53، نمایشگر LCD با نرخ نوسازی 120 هرتزی، سخت‌افزار قدرتمند، دوربین عقب سه‌گانه و باتری باظرفیت از آن جمله‌اند.

اما گوشی که امروز داریم در موردش حرف می‌زنیم، نسبت به Poco X3 Pro برتری دارد و این برتری هم به خاطر جدیدترین پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس، لنز اصلی 64 مگاپیکسلی (در مقابل لنز اصلی 48 مگاپیکسلی) و پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع 67 واتی (در مقابل تکنولوژی شارژ سریع 33 واتی) حاصل شده است. ضمن اینکه پوکو روی نمایشگر دارای نرخ بازسازی تطبیقی خیلی مانور داده به طوری که می‌گوید این صفحه نمایش می‌تواند بین سرعت‌های 30، 48، 50، 60، 90 و 120 هرتزی به صورت اتوماتیک و با توجه به محتوای در حال پخش سوئیچ کند.

چیپست دیمنسیتی 1100 هم باید بتواند به اندازه اسنپدراگون 860 موجود در پوکو ایکس 3 پرو قدرت داشته باشد. همچنین، این تراشه با پرچمدار مدیا تک یعنی دیمنسیتی 1200 تفاوت جزئی خواهد داشت به طوری که تنها فرق آنها نبود هسته Prime در مورد اول می‌باشد.

با ذکر این مقدمه، بد نیست ببینیم این موبایل چه چیزی برای عرضه کردن دارد و پس از آنباکسینگ و مشاهده محتویات درون جعبه، آن را از جهات مختلف بررسی کنیم.

مواردی که بدون شک جای خالی‌شان در مشخصات فنی پوکو ایکس 3 جی تی احساس می‌شود، اسلات قرار دادن مموری کارت میکرو SD و جک هدفون 3.5 میلی‌متری هستند. به علاوه، این دستگاه بر خلاف پوکو اف 3 جی تی محرک‌های گیمینگ ندارد هرچند بعید است کسی به خاطر نبود این امکانات ناراحت شود. در این میان، اگر پوکو این قابلیت را در محصولش قرار می‌داد، مطمئناً راحت‌تر می‌توانستیم سری جی تی را از مدل دارای پسوند پرو تشخیص دهیم.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

پوکو ایکس 3 جی تی در یک جعبه مشکی رنگی قرار گرفته که انصافاً محتواهایش بسیار کامل هستند. درون این کارتن، می‌توانید شارژر 67 واتی 6 آمپری و کابل USB را ببینید؛ لوازم جانبی که پیش‌تر با پرچمدار شیائومی یعنی می 11 اولترا (Mi 11 Ultra) فروخته شده بودند.

در کنار شارژر بالارده و فوق‌العاده، یک گارد سیلیکونی و شفاف، کابل مبدل 3.5 میلی‌متری به USB-C و برچسب‌های پوکو به چشم می‌خورند. حال با توجه به چنین پکیج کاملی، مطمئناً خریداران هم از وجود این موارد رضایت پیدا می‌کنند و هم از آنها استفاده خواهند کرد.

 

طراحی

شاید پوکو ایکس 3 جی تی یک گوشی میان‌رده باشد اما بدون شک شبیه موبایل‌های میان‌رده نیست. فرقی نمی‌کند که نسخه مشکی رنگ (نمونه استفاده شده برای نوشتن این مقاله)، سفید رنگ یا آبی رنگ آن را می‌خرید زیرا ظاهر آن این‌قدر خاص است که نسبت به دیگر گوشی‌ها متمایزتر و شاخص‌تر می‌باشد.

این تلفن همراه همچنین، از جدیدترین پوشش گوریلا گلس ویکتوس برای محافظت از صفحه نمایش بهره می‌برد؛ ویژگی که پیش‌تر آن را در گوشی‌های پرچمدار و بالارده دیده بودیم. لازم به ذکر است که Poco X3 GT، ردمی نوت 10 پرو مخصوص چین و نوکیا ایکس 20 (X20) اولین موبایل‌های غیر پرچمداری هستند که از این پوشش محافظ استفاده می‌کنند.

دیگر قسمت‌های بدنه گوشی مورد بحث ما از جنس پلاستیک ساخته شده ولی در مجموع بسیار خوش‌دست بوده و پلاستیکی بودنش به هیچ عنوان احساس نمی‌شود. روی فریم پوشش مات به کار رفته و جنس قاب پشتی هم به گونه‌ای است که هم ظاهر و هم احساس سطوح شیشه‌ای را به ما القا خواهد کرد.

درست مانند بیشتر گوشی‌های میان‌رده شیائومی و پوکو، Poco X3 GT تأییدیه ضد قطرات آب و خاک IP53 را دریافت کرده است. توجه داشته باشید که این تلفن همراه ضد آب نیست. مطمئناً اگر این موبایل ضد آب بود و می‌توانست در اعماق آب دوام بیاورد بهتر می‌شد اما همین که این تأییدیه را دریافت کرده هم در نوع خودش فوق‌العاده است. این نکته را یادآور شدیم که تأکید کنیم اگر پوکو ایکس 3 جی تی را به زیر آب بردید، به هیچ عنوان سالم نخواهد ماند و آسیب جدی خواهد دید.

تقریباً تمام نمای جلویی را نمایشگر 6.6 اینچی LCD پوشانده است. این پنل شاید روی کاغذ LCD به شمار بیاید ولی یکی از بهترین مواردی می‌باشد که تا کنون دیده‌ایم زیرا از تکنولوژی‌هایی نظیر نرخ بازسازی 120 هرتزی، کیفیت تصویر HDR10 و فضای رنگی DCI-P3 پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه در وسط قسمت بالایی آن یک نقطه سیاه رنگ را می‌بینیم که محل قرارگیری دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی است. خبر خوب آنکه، فناوری نورپردازی از پشت و به خصوص اطراف نقطه سیاه رنگ این صفحه نمایش بهبود یافته تا از این نظر همسطح پنل‌های AMOLED باشد.

نوارهای مشکی اطراف نمایشگر بسیار باریک هستند؛ البته ممکن است به اندازه نوارهای اطراف پنل‌های OLED باریک نباشند ولی در حد و اندازه خودشان خوب خواهند بود.

در بالای صفحه نمایش، بریدگی میکروفون و در پایین آن یکی از اسپیکرهای استریو دیده می‌شود که حکم میکروفون را نیز دارد. بریدگی جلویی تنها جایی نیست که از آن صدا پخش می‌گردد بلکه یک بریدگی بزرگتر در بالای تلفن همراه به چشم می‌خورد که با بریدگی پایینی متوازن و موازی است. در واقع پوکو ایکس 3 جی تی دو اسپیکر استریو بلند و متعادل دارد تا صداها را با کیفیت فراگیر پخش کند. لازم به ذکر است که وقتی از اسپیکر بالایی برای پخش صداها استفاده می‌کنید، خیلی خوب کار خواهد کرد.

قاب پشتی از جنس پلاستیک می‌باشد ولی امکان دارد خیلی راحت آن را با پوشش‌های شیشه‌ای اشتباه بگیرید. این قاب یکی از بهترین پوشش‌های منحنی چند لایه می‌باشد که درخشندگی زیادی داشته و به خاطر نمایه رنگی‌اش بسیار چشم‌نواز است.

شیائومی نمونه مشکی رنگ این تلفن همراه را سیاه ستاره‌ای می‌نامد؛ توصیفی که کاملاً برازنده آن خواهد بود. قاب پشتی تقریباً مشکی است اما از پایین تا بالای آن هاله سیاه رنگ به خاکستری تغییر پیدا می‌کند. روی آن هم نقطه‌های سفید رنگ متعددی دیده می‌شود که گویی میلیون‌ها عدد ستاره در کنار هم جای‌گیری کرده‌اند و همزمان وقتی پوشش مشکی به خاکستری تغییر رنگ می‌دهد، این ستاره‌ها نیز ناپدید می‌گردند.

واقعاً از اینکه پوکو تصمیم گرفته بر خلاف پوکو ایکس 3 پرو، به جای حکاکی نوشته بزرگ POCO در قاب پشتی یک چنین الگوی جذابی را ایجاد نماید، خرسندیم.

قاب پشتی درخشان خیلی راحت اثرات انگشت و آلودگی‌ها را جذب خودش می‌کند بنابراین پس از یک دقیقه یا کمتر ظاهر نازیبایی به خود می‌گیرد. احتمالاً لازم خواهد بود وقتی پوکو ایکس 3 جی تی را خریدید، همیشه پشت آن را با یک دستمال تمیز کنید تا ظاهر جذابش حفظ گردد.

دوربین عقب خیلی از سطح قاب پشتی بالا آمده است. ضخامت این ماژول به شکل عجیب و غریبی زیاد و اندازه‌اش برای یک ساختار معمولی بزرگ می‌باشد. روی یک مستطیل نقره‌ای رنگ، لنز اصلی 64 مگاپیکسلی دیده می‌شوند و در ادامه نیز لنزهای 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو جای‌گیری کرده‌اند. یک فلاش LED دوگانه هم در اطراف آنها حضور یافته است.

به خاطر برآمده بودن بیش از حد معمول ماژول دوربین عقب، وقتی گوشی را روی سطح صافی می‌گذارید، لرزش زیادی خواهد داشت و تکان خواهد خورد هرچند اکثر گوشی‌های امروزی با چنین مشکلی مواجه هستند بنابراین نمی‌توانیم نسبت به این موضوع زیاد حساس باشیم و پوکو ایکس 3 جی تی را سرزنش کنیم. خوشبختانه به محض اینکه مانند سایر افراد، این تلفن همراه را در قاب محافظ گذاشتید، مشکل مذکور کاملاً حل می‌شود.

درست مانند قاب پشتی، فریم هم از جنس پلاستیک ساخته شده با این تفاوت که روی آن پوشش ماتی کشیده شده است. در بالا هم سنسور مادون قرمز IR، یک میکروفون و یک بریدگی اسپیکر را می‌بینیم.

دیگر بریدگی مخصوص اسپیکر در پایین جای‌گیری کرده و در کنار آن نیز پورت USB-C و حفره میکروفون به چشم می‌خورند.

سینی دوتایی قرار دادن سیمکارت در سمت چپ تعبیه شده است. دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور نیز در سمت راست هستند.

پوکو ایکس 3 جی تی یک سنسور اسکنر اثر انگشت دارد که روی دکمه پاور نشسته و همیشه آماده به کار است. دقیقاً شبیه دیگر حسگرهای قرار گرفته روی دکمه پاور، سنسور اسکنر اثر انگشت گوشی مورد بحث ما نیز بسیار سریع کار کرده و عملکرد قابل‌اعتماد و قابل‌اتکایی دارد.

ابعاد این محصول پوکو 163.3*75.9*8.9 میلی‌متر و وزن آن 193 گرم است و این یعنی 2 میلی‌متر کوتاه‌تر و 22 گرم سبک‌تر از پوکو ایکس 3 پرو خواهد بود.

حتی با وجود اینکه اکثر بدنه Poco X3 GT درخشان و لغزنده است، خودِ دستگاه بسیار خوش‌دست و وقتی آن را در دست می‌گیرید نیز خیالتان آسوده خواهد بود. چه‌بسا برخی اوقات اصلاً به این فکر نباشید که برای خوش‌دست‌تر شدن موبایل، آن را در قاب ژله‌ای محافظ بگذارید. مطمئناً این گارد ژله‌ای به خوش‌دست‌تر شدن تلفن همراه کمک خواهد کرد اما به خاطر اینکه پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس روی آن به کار رفته و جنس فریم و قاب پشتی هم پلاستیکی است، می‌توانیم بگوییم که پوکو ایکس 3 جی تی به اندازه کافی استحکام دارد. به علاوه، خیلی‌ها هم ترجیح می‌دهند ضخامت این دستگاه از چیزی که هست بیشتر نشود و ظاهر فوق‌العاده آن نیز تحت‌الشعاع قرار نگیرد.

به طور کلی، پوکو ایکس 3 جی تی یک گوشی با کیفیت ساخت بالاست که ظاهر فوق‌العاده‌ای داشته و بسیار خوش‌دست و مستحکم می‌باشد و همزمان ابعاد و وزن استاندارد و منطقی هم دارد. بر این اساس، با توجه به قیمتی که برایش تعیین شده، نمی‌توانیم نسبت به امکاناتی که ارائه کرده اعتراض داشته باشیم. در واقع بیش از آن چیزی که انتظار داشتیم، حالا دریافت کرده‌ایم.

 

صفحه نمایش

Poco X3 GT یک صفحه نمایش 6.6 اینچی IPS LCD دارد که شبیه آن را در پوکو ایکس 3 (Poco X3) و پوکو ایکس 3 پرو دیده بودیم. رزولوشن این پنل 2400*1080 و تراکم پیکسلی آن 399 است و از کیفیت تصاویر HDR10 پشتیبانی می‌کند و امکاناتی نظیر نرخ بازسازی 120 هرتزی و موتور حساس به لمس 240 هرتزی دارد.

درست مانند دیگر تلفن‌های همراه مدل پوکو ایکس 3، گوشی مورد بحث ما نیز برای جای دادن به دوربین سلفی از یک نقطه سیاه رنگ در مرکز بالای صفحه نمایش بهره برده است اما این‌بار خوشبختانه نورپردازی از پشت این قسمت بهبود یافته به طوری که دیگر شاهد اصطلاحاً پاشیدگی رنگ‌ها نیستیم.

پوکو وعده داده که مقدار روشنایی معمولی این تلفن همراه 450 نیت باشد. حال اگر روشنایی را به صورت دستی تنظیم کنید، متوجه خواهید شد که حداکثر روشنایی 430 نیت خواهد بود که نشان می‌دهد کمپانی چینی توانسته در این زمینه تا حدودی به وعده‌اش عمل کند.

زمانی هم که تنظیم روشنایی روی حالت خودکار (Auto) قرار می‌گیرد و یا حالت نور آفتاب (Sunlight Mode) را فعال و در فضای باز با گوشی کار می‌کنید، حداکثر روشنایی به 537 نیت افزایش خواهد یافت. درست است که این رکورد پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نکرده اما از این نظر همسو با پوکو ایکس 3 پرو است. در این میان، نمایشگر پوکو ایکس 3 می‌تواند تا 100 نیت روشنایی بیشتر یعنی نمره 630 را به ثبت برساند.

مقدار تیرگی صفحه نمایش یکی از عمیق‌ترین سطوح مشکی است که تا کنون در یک پنل LCD دیده‌ایم و کنتراست نیز با رکورد 1400:1 به‌گونه‌ای است که فوق‌العاده خواهد بود.

حداقل روشنایی هم در نوع خودش عالی است به طوری که عدد 0.9 نیت را به ثبت خواهد رساند.

تنظیمات صفحه نمایش موجود در رابط کاربری MIUI سه نمایه رنگی دارد که عبارتند از خودکار (Auto) که به صورت پیش‌فرض روشن است، اشباع شده (Saturated) و عادی (Standard). هر کدام از این نمایه‌ها فضای رنگی خاص خودشان را دارند.

آپشن خودکار فضای رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد و رنگ‌ها را به گونه‌ای مشخص می‌سازد که با نورپردازی محیط سازگاری داشته باشد؛ در واقع این گزینه شبیه ویژگی True Tone رابط کاربری سیستم عامل iOS کار می‌کند. معمولاً روی محتواهایی که در این نمایه رنگی پخش می‌شوند، هاله‌ای آبی رنگ دیده می‌شود به همین خاطر Auto زیاد بادقت نیست. آپشن اشباع شده رنگ‌ها را شدیدتر و باحرارت‌تر پخش خواهد کرد. با این اوصاف، اگر دقت رنگ چیزی است که به دنبالش هستید، بهتر است سراغ همان گزینه خودکار بروید و با استفاده از تنظیمات پیشرفته، نحوه به نمایش درآمدن رنگ‌ها را آن‌طور که دوست دارید، مشخص کنید.

حالت عادی برای فضای رنگی sRGB تولید شده و دقت نسبتاً مناسبی هم دارد به طوری که تفاوت رنگی در آن 3.2 خواهد بود.

اگر رنگ‌های دقیق‌تری می‌خواهید، می‌توانید با ابزار تعیین حرارت رنگ‌ها کار کرده و با جابه‌جایی اسلایدر مربوطه آنها را باحرارت‌تر کنید و هاله‌های زرد رنگ را پدید آورید.

حالا بد نیست در مورد نرخ بازسازی سریع صحبت کنیم. دو گزینه برای این ویژگی در اختیار خواهید داشت؛ عادی (Standard) با سرعت 60 هرتزی و زیاد (High) با سرعت 120 هرتزی. گزینه دوم تطبیقی است و خوشبختانه پوکو ایکس 3 جی تی هم از سرعت‌های 30، 48، 50، 60، 90 و 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند.

بنابراین وقتی از حالت تطبیقی 120 هرتزی استفاده و رابط کاربری گوشی را لمس می‌کنید، سرعت نرخ بازسازی به 120 هرتز خواهد رسید. وقتی هم که چند ثانیه از لمس کردن صفحه نمایش گذشت و دیگر به آن دست نزدید، سرعت نرخ نوسازی به 50 هرتز کاهش خواهد یافت اما در کمال تعجب این اتفاق همیشه رخ نمی‌دهد. این نوع رفتار رابط کاربری در اپلیکیشن‌های مختلف همواره یکسان نیست بنابراین نمی‌توانیم الگوی خاصی برای آن مشخص کنیم.

در این بین، استثنائاتی هم وجود دارد که اکثر آنها برنامه‌های پخش فیلم هستند. مثلاً در یوتیوب و نتفلیکس، نمایشگر همیشه با نرخ بازسازی 60 هرتزی کار خواهد کرد اما وقتی فیلم پخش می‌شود سرعت آن با توجه به ویدیو، به 48 یا 50 هرتز می‌رسد. حتی اگر صفحه نمایش بخواهد، می‌تواند سرعت را به 30 هرتز نیز کاهش دهد. حال که صحبت از نرخ نوسازی 30 هرتزی شد، بد نیست بگوییم که تنها زمانی که می‌توانید محتواها را با این شتاب ببینید، هنگامی است که می‌خواهید فیلم‌های دارای 30 فریم بر هر ثانیه ضبط شده با تلفن‌های همراه را به تماشا بنشینید.

بر خلاف ریلمی جی تی (Realme GT)، پوکو ایکس 3 جی تی نرخ بازسازی سریعش را برای همه بازی‌های سازگار مانند Dead Trigger 2 و Ace Combat روشن می‌کند.

نمایشگر گوشی مورد بحث ما واقعاً یکی از بهترین و تطبیقی‌ترین صفحه نمایش‌هایی است که تا کنون دیده‌ایم زیرا در شرایط مختلف و مناسب، نرخ بازسازی را میان سرعت‌هایی که وعده داده شده سوئیچ می‌کند و این یعنی ویدیوها با سرعت 30 یا 48، بازی‌های سازگار با نرخ بازسازی سریع با سرعت 90 یا 120، رابط کاربری با سرعت 90 و تصاویر ثابت با سرعت 50 هرتزی پخش می‌شوند.

در نهایت، صفحه نمایش Poco X3 GT از کیفیت تصاویر HDR10 پشتیبانی می‌کند و خوشبختانه این ویژگی توسط همه نرم‌افزارهای پخش فیلم تشخیص داده می‌شود. ضمن اینکه ویدیوهای HDR10 در یوتیوب نیز پخش خواهند شد.

گوشی مورد بحث ما تأییدیه مبتدی و آماتور Widevine L3 DRM را دارد و این یعنی اپلیکیشن‌های پخش فیلم نمی‌توانند فایل‌های رسانه‌ای فول اچ‌دی و HDR10 را نمایش دهند اما شیائومی تا کنون برای محصولات پیشین خود آپدیت‌های نرم‌افزاری را عرضه و تأییدیه L1 را منتشر کرده است بنابراین امیدواریم که Poco X3 GT هم به زودی این ویژگی را دریافت کند.

 

دوام باتری

همچون پوکو ایکس 3 و پوکو ایکس 3 پرو، پوکو ایکس 3 جی تی هم انرژی خود را از باتری 5000 میلی‌آمپری دریافت می‌کند. ضمن اینکه این تلفن همراه از تکنولوژی شارژ سریع سیمی پشتیبانی خواهد کرد و همزمان با آن شارژر 67 واتی هم فروخته خواهد شد.

به این ترتیب، تلفن همراه مورد بحث ما توانسته در آزمایش‌های مختلف نمرات و امتیازات خارق‌العاده‌ای را به ثبت برساند. استقامت کلی این موبایل مجموعاً به 110 ساعت رسید که به استقامت کلی 112 ساعتی پوکو ایکس 3 پرو بسیار نزدیک است. این باتری همچنین، می‌تواند هنگام برقراری تماس‌های صوتی بر بستر 3G به مدت 36 ساعت، هنگام وبگردی با مدت 17 ساعت و هنگام پخش فیلم به مدت 16 ساعت دوام بیاورد. ضمناً، عملکرد استندبای این منبع نیرو نیز عالی خواهد بود.

 

سرعت شارژ

Poco X3 GT از تکنولوژی شارژ سریع 67 واتی به نام Mi Fast Charging پشتیبانی می‌کند و همراه با آن یک آداپتور 67 واتی 6 آمپری و یک کابل USB-C به فروش می‌رسد. در مدارک رسمی ثبت شده مربوط به این تلفن همراه، پوکو مدعی شده که شارژر مخصوص می‌تواند 0 تا 100 درصد باتری را در عرض 42 دقیقه پر کند.

حال اگر این وعده کمپانی چینی را راستی‌آزمایی کنیم، متوجه می‌شویم که شارژر اختصاصی پوکو ایکس 3 جی تی قادرست 0 تا 75 درصد باتری را در مدت زمان 30 دقیقه شارژ نماید.

ضمن اینکه شارژ کامل باتری یعنی از 0 تا 100 درصد هم در شرایط واقعی 48 دقیقه به طول می‌انجامد تا اختلاف چندانی با وعده داده شده توسط پوکو وجود نداشته باشد.

در این میان، باید یک نکته را یادآور شویم ولی توجه داشته باشید که این مورد تنها به Poco X3 GT مربوط نیست. سرعت شارژ گوشی‌ها به زمانی که آنها را به برق وصل می‌کنید و دمای محیطی که در آن قرار گرفته‌اند، بستگی دارد. با ذکر این نکته، در وهله اول، گوشی را در یک فضای 30 درجه سلسیوس قرار دادیم و توانستیم در عرض 54 دقیقه باتری آن را کامل شارژ کنیم. سپس همین کار را در یک فضای دیگر با دمای 24 درجه سلسیوس انجام دادیم و موفق شدیم باتری را در مدت زمان 48 دقیقه شارژ نماییم. بر این اساس، حدس می‌زنیم که وعده 42 دقیقه‌ای داده شده توسط پوکو را می‌توان در فضاهایی که دمای کمتری دارند، عملی کرد هرچند ممکن است برخی از افراد از حضور در چنین جاهایی خسته شوند. بدین ترتیب خیلی خلاصه بگوییم که سرعت شارژ به عواملی مانند خودِ گوشی و دمای محل قرارگیری دستگاه بستگی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که پوکو ایکس 3 جی تی از تکنولوژی شارژ سیمی معکوس پشتیبانی نمی‌کند و این یعنی نمی‌توانید از آن به عنوان پاور بانک جهت شارژ دیگر دستگاه‌ها بهره ببرید. ضمن اینکه خبری از فناوری شارژ بیسیم نیز در آن نیست.

 

اسپیکرها و کیفیت صدا

درست مانند پوکو ایکس 3 پرو، Poco X3 GT هم دو اسپیکر در بالا و پایین دارد که برای هر کدام از آنها یک بریدگی نیز تعبیه شده است. اسپیکر بالایی به عنوان میکروفون نیز به کار می‌رود و به همین دلیل صداها هم از این قسمت وارد و هم از این قسمت خارج و شنیده می‌شوند.

صداهایی که از این دو اسپیکرها می‌شنویم، شدت کافی را دارند و از تعادل خوبی هم برخوردار هستند.

پوکو ایکس 3 جی تی در آزمایش‌های تخصصی کیفیت صدا، توانست امتیاز توصیفی “معمولی” را به دست آورد اما صداهایی که از آن شنیده می‌شوند شفاف و عمیق بوده و بسیار بهتر از دیگر رقبا هستند.

این اسپیکرها از کیفیت صدای Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند و خوشبختانه شما می‌توانید این آپشن را در اپلیکیشن‌های بخصوصی نظیر Mi Video Player و از طریق منوی کشیدنی روشن کنید. مشخصاً جلوه‌های صوتی موجود در تنظیمات Dolby Atmos فوق‌العاده هستند اما احتمال می‌دهیم که خیلی از افراد ترجیح خواهند داد صداها را از همان اسپیکرهای موبایل و باکیفیت معمولی بشنوند.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

پوکو ایکس 3 جی تی از جدیدترین نسخه رابط کاربری MIUI یعنی شماره 12.5 مخصوص گوشی‌های پوکو بهره می‌برد. دوازدهمین ورژن پوسته نرم‌افزاری محصولات شیائومی مدتی است منتشر شده و اگرچه بر پایه اندروید 11 می‌باشد ولی نمی‌توان به راحتی متوجه این نکته شد. لانچر پوکو دارای تم سیستمی و آیکون‌های متفاوت است ولی اگر دوست داشتید، می‌توانید ظاهرش را آن‌طور که می‌خواهید، تغییر دهید.

شما می‌توانید قفل نمایشگر را با استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری باز کنید. سرعت راه‌اندازی این حسگر بسیار زیاد بوده و دقتش فوق‌العاده بالاست. ضمن اینکه شما نیز قطعاً از بازخورد لمسی این تلفن همراه که پس از باز شدن قفل نمایشگر احساس می‌کنید، لذت خواهید برد.

با توجه به نحوه گرفتن گوشی، می‌توانید کاری کنید که وقتی سنسور را فشار می‌دهید، قفل صفحه نمایش را باز کنید در غیر این صورت به علت آماده باش بودن این حسگر، ممکن است هر بار که به صورت ناخواسته آن را لمس کرده یا فشار می‌دهید، قفل نمایشگر باز و در نهایت سبب گردد سنسور، چند دقیقه‌ای غیرفعال شود و شما را وادار سازد پین عددی را وارد کنید. دیگر روش بازگشایی قفل نمایشگر با استفاده از روش تشخیص چهره 2D نیز تعبیه شده اما در مقایسه با سنسور اسکنر اثر انگشت امنیت بسیار پایین‌تری دارد.

مطابق معمول، هوم اسکرین شلوغ بوده و در آن میانبرها، پوشه‌ها و ویجت‌ها قرار می‌گیرند. اگر هم در سمت چپ، پنجره مربوطه فعال باشد، Google Discover را مشاهده خواهید کرد.

پوکو ایکس 3 جی تی از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) پشتیبانی نمی‌کند و در آن خبری از سوپر والپیپرها (Super Wallpapers) نیز نیست.

نسخه به خصوص MIUI برای گوشی‌های پوکو منوی کشویی اپلیکیشن‌ها دارد اما بر خلاف موبایل‌های سری ردمی نمی‌توان آن را غیرفعال کرد.

این ویژگی به صورت خودکار نرم‌افزارهای شما را دسته‌بندی می‌کند. اولین دسته همه برنامه‌ها را شامل می‌شود. دیگر دسته‌ها هم عبارتند از ارتباطی، سرگرمی، عکسبرداری، ابزارها، موارد جدید و تجاری. شما می‌توانید این دسته‌بندی‌ها را ویرایش و یا حتی کلاً غیرفعالشان کنید.

یک ویژگی جذاب دیگر در MIUI 12، جداسازی مرکز اعلانات از مرکز کنترل می‌باشد. در واقع کارایی این قابلیت شبیه چیزی است که پیش‌تر در آیفون‌ها دیده بودیم و چه‌بسا می‌توانید کاری کنید که درست مانند گوشی‌های اپل کاربرد داشته باشد به طوری که با کشیدن انگشت از بالای نمایشگر به سمت پایین شاهد به نمایش درآمدن اعلانات و یا دکمه‌های تنظیمات سریع باشید.

اگر علاقه‌ای به این رابط کاربری ندارید، می‌توانید آن را از تنظیمات غیرفعال کنید تا این کرکره شبیه همان ظاهر اولیه و معمولی آن در اندروید گردد.

سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها تغییر خاصی نکرده زیرا تمامی اپلیکیشن‌های اجرا شده اخیر را در دو ستون نمایش می‌دهد. شما می‌توانید روی یک نرم‌افزار انگشت خود را نگه دارید تا شاهد نمایان شدن میانبرهای مخصوص تقسیم صفحه نمایش یا پنجره شناور باشید و یا هر برنامه را به سمت چپ یا راست بکشید تا نهایتاً بسته شود.

پشتیبانی از ویژگی تقسیم صفحه نمایش برای حالت چند برنامگی نیز امکان‌پذیر است. در این بین، خبری از میانبر پنجره شناور نیست ولی وقتی اپلیکیشن ماشین‌حساب را اجرا می‌کنید، متوجه خواهید شد که از گزینه‌های پنجره‌های شناور پشتیبانی می‌کند.

تم‌ها جزو ویژگی‌های مهم MIUI به شمار می‌آیند و حالا شاهد حضور آنها در MIUI 12 نیز هستیم. شما می‌توانید موارد جدید را از استور مربوطه هم دانلود کنید تا تصاویر پس‌زمینه، آهنگ زنگ، آیکون‌های سیستمی، فونت سیستم و حتی بخش صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) تغییر نمایند.

شیائومی MIUI 12 را با چند ویژگی حفاظت از حریم شخصی نیز همراه کرده است. زمانی که مواردی مانند تصاویر یا ویدیوها را به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید اطلاعات موقعیت مکانی ثبت شده همراه با آنها یا سایر داده‌ها نظیر اطلاعات دستگاه را پاک و از حریم شخصی خود بهتر محافظت کنید.

در MIUI یک اپلیکیشن به نام Security وجود دارد که گوشی را اسکن می‌کند تا بدافزارها را شناسایی، لیست سیاه برنامه‌ها را مدیریت، نحوه استفاده از اینترنت داده بسته‌ای را محدود، شیوه استفاده از انرژی باتری را مدیریت و مقداری از فضای رم را آزاد کند. به علاوه، این برنامه قادر است مجوزهای مربوط به اپلیکیشن‌های نصب شده را مدیریت نماید و به شما اجازه دهد نحوه استفاده برخی برنامه‌ها از انرژی باتری را مشخص و در صورت نیاز برای بعضی از آنها محدودیت تعیین نمایید.

MIUI 12 دارای اپلیکیشن‌های پیش‌فرضی نظیر Gallery، Music Player و Video Player است. در برخی از مناطق، دو برنامه آخر دارای گزینه‌های خرید سرویس‌های اشتراکی هستند. نرم‌افزار Mi Remote هم برای سنسور IR در نظر گرفته شده است. ضمناً، خبری از رادیو FM در پوکو ایکس 3 جی تی نیست.

MIUI 12 از حالت تیره هم پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید حتی از آن در پس‌زمینه بهره ببرید و نحوه به نمایش درآمدن آن را در برخی از برنامه‌های ناسازگار مشخص کنید.

دوازدهمین نسخه رابط کاربری MIUI به خوبی برای اجرا شدن در نمایشگرهای دارای نرخ بازسازی سریع بهینه‌سازی شده است و حالا خوشبختانه در Poco X3 GT نیز بسیار جذاب می‌باشد. همه چیز با سرعت روان و قابل‌قبولی انجام شده و انیمیشن‌ها بدون لگ و افت سرعت نمایش داده می‌شوند و توجه به جزئیات نیز فوق‌العاده بوده است. مطمئناً شما هم از کار کردن با این محصول شیائومی در زمان فعال بودن نرخ نوسازی 120 هرتزی آن لذت خواهید برد.

در این میان، نسخه گلوبال رابط کاربری گوشی مورد بحث ما، تبلیغات دارد که اگرچه غیرفعالسازی آنها کار خسته‌کننده‌ای می‌باشد ولی به هر ترتیب امکان خاموش کردن آنها وجود دارد. چنان‌چه از پخش تبلیغات در منوی کشویی اپلیکیشن‌ها خسته شده‌اید، فقط کافی است به تنظیمات و سپس غیرفعالسازی پیشنهادات (Disable Recommendations) مراجعه کنید. برای خاموش کردن تبلیغات در دو برنامه فایل منیجر و تم‌ها هم به ترتیب به آدرس‌های Settings> About و Settings Disable Recommendations بروید. شاید این راهکارها چندان ایده‌آل نباشند ولی حداقلش آن است که امکان راحت شدن از تبلیغات را فراهم می‌کنند.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

Poco X3 GT یکی از اولین گوشی‌هایی است که از تراشه دیمنسیتی 1100 شرکت مدیا تک بهره می‌برد. ساختار این قطعه به چیپست دیمنسیتی 1200 شباهت زیادی دارد به طوری که هسته‌های CPU آن یکی بوده و از نظر پردازنده گرافیکی و ویژگی‌های اتصالی نیز بدون تغییر است و تنها وجه تمایز آن به سرعتش مربوط می‌شود.

بر این اساس، دیمنسیتی 1100 یک تراشه هشت هسته‌ای است که ساختار 4+4 دارد. البته به خاطر اینکه مدیا تک در مورد هسته‌های پردازنده گرافیکی و سرعت آن صحبت نکرده، نمی‌توانیم بگوییم که آیا این تراشه از این نظر با دیمنسیتی 1200 یکسان است یا خیر.

دیمنسیتی 1100 همچنین، دو مودم درونی 5G NR زیر 6 گیگاهرتزی و LTE دارد. بد نیست یادآور شویم که گوشی مورد بحث ما و چیپست دیمنسیتی 1100 آن می‌تواند به صورت همزمان از دو سیمکارت 5G پشتیبانی کند.

در مورد ویژگی‌های اتصالی و اتصالات نیز بگوییم که چیپست آن وای‌فای 6 دو بانده دارد و از NFC و بلوتوث نسخه 5.2 پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه همه چیز با استفاده از فرآیند کم مصرف و نسبتاً مدرن لیتوگرافی 6 نانومتری، درون این تراشه قرار گرفته‌اند.

پوکو ایکس 3 جی تی از رم 8 گیگابایتی LPDDR4X بهره می‌برد ولی شما می‌توانید از تکنولوژی حافظه داخلی 128 و 256 گیگابایتی UFS 3.1 استفاده کنید.

بر این اساس، امتیازات بنچمارک تراشه دیمنسیتی 1100 با امتیازات بنچمارک تراشه اسنپدراگون 860 موجود در پوکو ایکس 3 پرو برابری خواهند کرد و تفاوت زیادی هم با امتیازات بنچمارک دیمنسیتی 1200 موجود در وان‌پلاس نورد 2 (OnePlus Nord 2) نخواهند داشت.

پردازنده گرافیکی 9 هسته‌ای Mali-G77 شناخته‌شده است. این قطعه با پردازنده گرافیکی دیمنسیتی 1200 و آدرنو 640 به کار رفته در اسنپدراگون 860 عملکرد یکسانی دارد.

آزمون AnTuTu نیز نشان می‌دهد که گوشی مورد بحث ما می‌تواند در میان رقبای همرده و هم قیمت، در جایگاه مناسبی قرار گیرد.

عملکرد دیمنسیتی 1100 به معنای واقعی کلمه فوق‌العاده است؛ اتفاقی که از رفتار، نوع کارایی و مشخصات فنی این چیپست برداشت می‌شود. این یعنی Poco X3 GT مطمئناً می‌تواند تا چند سال آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. در واقع قدرت خام او باعث می‌شود بازی‌های دارای نرخ بازسازی سریع و هر آنچه که انتظار داریم را اجرا کند.

رابط کاربری MIUI مخصوص گوشی‌های پوکو هم با سرعتی روان و بدون افت فریم اجرا می‌شود و اصلاً هیچ‌گونه کندی سرعت در آن احساس نخواهد گردید؛ چه در زمان فعال بودن نرخ نوسازی 60 هرتزی و چه در زمان فعال بودن نرخ نوسازی 120 هرتزی.

ثبات و عملکرد پایدار همیشه مهم هستند و معمولاً در مقالات نقد و بررسی تخصصی که در تبلت‌فون منتشر کرده‌ایم، آزمون‌های بررسی چنین فاکتورهایی را آورده‌ایم. قاب پشتی و فریم پوکو ایکس 3 جی تی پلاستیکی است به همین دلیل خوشبختانه حرارت و گرمای ایجاد شده از بین لایه‌های گرافیت، لوله‌های مس، ژل حساس به گرما و محفظه بخار خارج می‌گردد. البته وقتی آزمایشات سنگین به اوج خود می‌رسند، اطراف دوربین و صفحه نمایش به شدت داغ می‌شود هرچند این حرارت ایجاد شده نگران‌کننده نیست و در زمان در دست گرفتن گوشی نیز مشکلی به وجود نمی‌آورد.

امتیاز ثبات Poco X3 GT در آزمون 3D Mark Wild Life Stress دقیقاً 99.5 درصد بود اما باید به یک نکته توجه داشته باشید. این نمره در مرحله پنجم آزمایش ثبت شده و در حالی به دست آمد که برای نوزدهمین یا بیستمین سطح، گوشی را در فریزر قرار دادیم. این تلفن همراه همیشه در سطح هیجدهم بیش از حد داغ کرد و دلیل این اتفاق نیز آن است که وقتی دمای دستگاه به مقداری مشخص می‌رسد، سیستم خارج کننده حرارت آن به‌درستی کار نخواهد کرد. حدس می‌زنیم که می‌توانیم با تغییرات برنامه‌نویسی، نتایج مثبت‌تری به دست بیاوریم.

در ادامه آزمون CPU Throttling به مدت یک ساعت انجام و خیلی از قضایا روشن شد. تقریباً چند دقیقه بعد از آغاز آزمایش، عملکرد Poco X3 GT به میزان 60 درصد افت کرد و یک ساعت بعد نیز امتیاز کسب شده از این عدد فراتر نرفت. این بدان معناست که سیستم خنک‌کننده به هسته‌های مرکزی اجازه می‌دهد در شرایط سنگین، تنها از 61 درصد انرژی و عملکرد بهره بگیرند.

پوکو ایکس 3 جی تی به گونه‌ای طراحی و تولید شده که بتواند عملکرد فوق‌العاده‌ای از خودش به ثبت برساند اما سیستم خنک‌کننده آن چندان خوب نیست و نمی‌تواند بهترین عملکردش را به مدت طولانی حفظ کند. بار دیگر تکرار می‌کنیم که هیچ بازی یا اپلیکیشنی از 100 درصد قدرت قطعات و سخت‌افزارها استفاده نمی‌کند به همین دلیل در شرایط معمولی و مصارف روزمره، افت فریم یا کاهش سرعتی را احساس نخواهید کرد.

 

دوربین

Poco X3 GT دوربین عقب سه‌گانه‌ای دارد که روی برآمدگی نسبتاً بزرگی نشسته است. لنز اصلی این بخش 64 مگاپیکسلی، لنز اولترا واید آن 8 مگاپیکسلی و لنز آخر نیز 2 مگاپیکسلی مکرو است. یک چراغ فلاش LED دوگانه هم در اطراف این لنزها به چشم می‌خورد.

گوشی مورد بحث ما از لنز 64 مگاپیکسلی اصلی با ابعاد 1/2 اینچی به نام OmniVision OV64B که فیلتر کواد بایر دارد، بهره می‌برد. ابعاد هر پیکسل این سنسور 0.7 میکرومتر می‌باشد و به خاطر آنکه سیستم ترکیبی آن 4در1 است، به صورت پیش‌فرض تصاویر 16 مگاپیکسلی می‌گیرد. این سنسور دریچه دیافراگم f/1.79 و فاصله کانونی 26 میلی‌متری دارد و از تکنولوژی سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) پشتیبانی می‌کند ولی متأسفانه سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر یا OIS ندارد. لازم به ذکر است که دو حالت عکسبرداری پیشرفته (Pro) و تصویربرداری در شب (Night Mode) برای این لنز در نظر گرفته شده‌اند.

دومین لنز این بخش 8 مگاپیکسلی IMX355 ساخت سونی با اندازه 1/4 اینچ می‌باشد که فاصله کانونی 16 میلی‌متری و دریچه دیافراگم f/2.2 دارد و در آن فوکوس ثابت می‌باشد.

در نهایت به لنز 2 مگاپیکسلی مکرو به نام GalaxyCore GC02M1 می‌رسیم که به دریچه دیافراگم f/2.4 مجهز بوده و فوکوس در آن روی 4 سانتی‌متر ثابت است.

پوکو ایکس 3 جی تی دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی دارد که از سنسور OmniVision OV16A1 بهره می‌برد. این حسگر دارای اندازه 1/3.06 اینچی بوده و سایز هر پیکسل آن به 1.0 میکرومتر می‌رسد و تکنولوژی ترکیب آن نیز کواد بایر است. ضمناً، دریچه دیافراگم آن f/2.45 بوده و فوکوس در آن ثابت خواهد بود.

 

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین همانی است که پیش از این در MIUI دیده بودیم. سوئیچ شدن میان حالات مختلف با کشیدن انگشتان به سمت چپ یا راست انجام می‌شود و تمامی حالت‌ها به غیر از مکرو در منظره‌یاب یافت خواهند شد. لازم به ذکر است که در اینجا هیچ میانبر مخصوص زومی دیده نمی‌شود.

در دیگر سمت منظره‌یاب دکمه‌های تنظیم نحوه نورپردازی چراغ فلاش LED، دکمه روشن یا خاموش کردن HDR، دکمه عکسبرداری با هوش مصنوعی (AI) و فیلترها و افکت‌های زیباسازی به چشم می‌خورند. در منوی همبرگری شکل، آپشن‌های بیشتری دیده خواهند شد که شامل مکرو و میانبر تنظیمات می‌شوند. چیزی که در اینجا پیدا نخواهید کرد، گزینه تنظیم رزولوشن برای هر کدام از لنزها می‌باشد.

حالت پیشرفته عکسبرداری برای همه لنزهای دوربین عقب در نظر گرفته شده است. تصاویر 64 مگاپیکسلی ثبت شده به صورت دستی فرمت RAW دارند و دستیابی به آنها که فقط برای لنز اصلی هستند، از این قسمت امکان‌پذیر است. شما می‌توانید از اینجا سرعت شاتر را روی 30 عدد بر هر ثانیه (0.4 عدد بر هر ثانیه برای لنز مکرو) و مقدار ISO را نهایتاً روی 6400 تنظیم کنید.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز اصلی در روز

تصاویر 16 مگاپیکسلی و پیش‌فرض گرفته شده با لنز اصلی از نظر کیفیت برای یک گوشی مخصوص این رده قیمتی فوق‌العاده هستند. مقدار جزئیاتی که در آن دیده می‌شوند زیاد بوده و رنگ‌ها دقیق هستند ولی باید توجه داشت که فرآیند پردازش عکس‌ها شاید مشکلات جزئی به وجود بیاورد.

نمایش صحنه‌ها به شکل متعادلی صورت می‌گیرد و ظاهر آنها بسیار طبیعی خواهد بود بنابراین قطعاً از شکل و شمایل سوژه‌های نمایش داده شده رضایت پیدا خواهید کرد. در این بین، مقدر شفاف‌سازی صورت گرفته بیش از حد می‌باشد ولی اینگونه نیست که بر کیفیت تصاویر تأثیر منفی بگذارد.

به طور کلی این عکس‌ها جزو باکیفیت‌ترین مواردی هستند که تا کنون توسط لنز اصلی یک گوشی میان‌رده و اخیراً معرفی شده گرفته‌ایم.

یک دکمه عکسبرداری با هوش مصنوعی (AI) در نظر گرفته شده که مطابق معمول سبب افزایش کنتراست و رنگ سوژه‌ها با توجه به صحنه موجود می‌گردد حال فرقی نمی‌کند صحنه مدنظر شما آسمان است، چمن است، پل است و یا هر چیز دیگر. بر این اساس، اگر به رنگ‌های شدیدتر و باحرارت‌تر و کنتراست نسبتاً زیاد علاقه دارید، بهتر است این آپشن را روشن نگه دارید.

دکمه زوم 2 برابری (2x) موجود در منظره‌یاب به صورت دیجیتالی روی سوژه‌ها بزرگنمایی کرده و از تکنیک برش و افزایش حجم بهره می‌برد. عکس‌هایی که در این حالت گرفته می‌شوند در نمایشگر گوشی کیفیت مناسبی دارند ولی بهتر است آنها را در صفحه نمایش‌های بزرگ نبینید زیرا با افت وضوح و رزولوشن همراه خواهند شد.

حالت اختصاصی تصویربرداری 64 مگاپیکسلی هم به چشم می‌خورد و می‌تواند عکس‌های رزولوشن بالای فوق‌العاده‌ای بگیرد. در واقع حالا یکی از معدود دفعاتی است که عکسبرداری با این آپشن را به دو دلیل پیشنهاد می‌کنیم. دلیل اول؛ به خاطر جزئیات نمایش داده شده بیشتر و دلیل دوم: زوم بهتر به مقدار 2 برابر.

تصاویر 64 مگاپیکسلی مقدار جزئیات بیشتری را نشان می‌دهند و قسمت‌هایی که حین فرآیند پردازش از بین رفته‌اند را نمایان‌تر می‌سازند. مطمئناً این عکس‌ها نمی‌توانند از نظر کیفی و وقتی آنها را از نمای نزدیک می‌بینیم، حیرت‌انگیز باشند اما نسبت به خروجی‌های 16 مگاپیکسلی جزئیات بیشتری دارند و دقت رنگ و کنتراست نیز در آنها بالاست.

تصاویر 64 مگاپیکسلی به خاطر اینکه جزئیات بیشتری را نشان می‌دهند، راحت‌تر و بهتر می‌توانند به مقدار 2 برابری زوم کنند. برای اینکه منظور ما را متوجه شوید، فقط کافی است از وسط یکی از این عکس‌ها، یک بخش 16 مگاپیکسلی را برش دهید تا ببینید قسمت زوم شده 2 برابری واضح‌تر از قسمت‌های زوم شده دیجیتالی توسط گزینه مربوطه موجود در منظره‌یاب است.

بر این اساس، اگر تصاویر با جزئیات بیشتر می‌خواهید و یا دوست دارید به مقدار 2 برابر روی جایی بهتر بزرگنمایی گردد و اشغال شدن 20 مگابایت از حافظه داخلی توسط هر کدام از این عکس‌ها برایتان مهم نیست، پیشنهاد می‌کنیم که با آپشن تصویربرداری 64 مگاپیکسلی عکاسی کنید ولی فقط توجه داشته باشید که این گزینه تنها در شرایطی مثمرثمر خواهد بود که نورپردازی به خوبی انجام شده و نور کافی تابیده است.

 

کیفیت تصاویر پرتره

لنز اصلی می‌تواند تصاویر پرتره باکیفیتی هم بگیرد و حالا بار دیگر نشان داده شد که لنزهای تشخیص عمق خیلی تأثیر مثبتی بر باکیفیت‌تر شدن عکس‌های پرتره نمی‌گذارند؛ این در حالی است که پوکو ایکس 3 جی تی اصلاً لنز تشخیص عمق ندارد. سوژه‌های نمایش داده شده در این تصاویر بسیار باجزئیات هستند و دقت رنگ‌ها عالی است. ضمن اینکه جداسازی سوژه از پس‌زمینه به خوبی انجام شده و نمای تار پشت صحنه هم ظاهر جذابی به خود گرفته است.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز اولترا واید در روز

Poco X3 GT می‌تواند با لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی خود تصاویر باکیفیتی بگیرد. با توجه به اندازه این سنسور، مقدار جزئیات ثبت شده در این عکس‌ها قابل‌قبول، کنتراست مناسب، نویز کم و رنج دینامیک عریض است. این در حالی است که اگر برای به ثبت رساندن چنین تصاویری، اصلاً گزینه HDR را روشن نکنید نیز همین اتفاقات می‌افتند.

رنگ‌ها اما، زیاد دقیق نیستند زیرا عکس‌ها باحرارت‌تر از چیزی که انتظار می‌رفت هستند و رنگ‌ها بی‌روح و سرد می‌باشند. البته این مشکل زیاد حادی نیست ولی تفاوت رنگی میان تصاویر گرفته شده با لنز اصلی و تصاویر گرفته شده با لنز اولترا واید قابل‌تشخیص خواهد بود.

 

کیفیت تصاویر مکرو

لنز مکرو 2 مگاپیکسلی بسیار آماتور و مبتدی است. فوکوس این سنسور روی 4 سانتی‌متر ثابت خواهد بود و این یعنی یک مانع بزرگ بر سر راه گرفتن تصاویر باکیفیت توسط این حسگر وجود دارد. در این میان، اگر با قلق عکسبرداری با این لنز آشنا شوید، می‌توانید عکس‌های کلوزآپ باکیفیتی بگیرید.

این تصاویر 2 مگاپیکسلی جزئیات زیاد، دقت رنگ بالا و کنتراست فوق‌العاده‌ای دارند. ضمن اینکه به خاطر حجم کم‌شان، احتمال می‌دهیم که بیشتر در شبکه اجتماعی اینستاگرام یا برنامه‌های مشابه استفاده شوند و بتوانند لایک زیادی بگیرند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور

پوکو ایکس 3 جی تی از ویژگی حالت عکسبرداری در شب خودکار یا همان Auto Night Mode پشتیبانی می‌کند؛ ویژگی که پیش از این در گوشی پرچمدار می 11 (Mi 11) شیائومی وجود داشت. این گزینه در موبایلی که داریم در موردش حرف می‌زنیم، به صورت پیش‌فرض روشن نبود ولی به هر حال آن را بررسی می‌کنیم. این قابلیت تقریباً شبیه آپشن Night Mode گوشی‌های اپل کار می‌کند یعنی اپلیکیشن دوربین خودش تصمیم می‌گیرد چه زمانی حالت عکسبرداری در شب را روشن نماید و نورپردازی را انجام دهد. در این میان، حتی در حالت Night Mode دستی نیز نمی‌توانیم ببینیم مدت زمان نورپردازی چه‌قدر خواهد بود.

تنها لنز اصلی Poco X3 GT از Auto Night Mode پشتیبانی می‌کند حال آنکه گفته می‌شد این آپشن برای همه لنزهای این تلفن همراه در نظر گرفته شده است. زمانی که با لنز اصلی تصویربرداری می‌کنید، اصلاً مشخص نیست که دارد از ویژگی عکسبرداری در شب استفاده می‌نماید ولی وقتی ویژگی عکسبرداری در شب اتوماتیک روشن می‌شود، فرآیند پردازش تصاویر بسیار سریع صورت می‌گیرد. این در حالی است که عکسبرداری در شب دستی یا Manual Night Mode به 3 تا 4 ثانیه زمان نیاز تا تصاویر گرفته شده را به ثبت برساند بنابراین اینگونه برداشت می‌شود که در هر دو حالت فرآیند پردازش یکسان نیست.

زمانی که دو عکس گرفته شده در حالت دستی و اتوماتیک را مقایسه می‌کنید، متوجه خواهید شد که لنز اصلی به ندرت از Night Mode استفاده کرده و بیشتر روی توانایی‌های استاندارد و بنیادین خودش تکیه می‌کند.

حالا بد نیست در مورد کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور صحبت کنیم.

عکس‌های 16 مگاپیکسلی که در زمان خاموش بودن Night Mode به ثبت رسیده‌اند، کیفیت مثال زدنی دارند. در آنها جزئیات زیادی دیده می‌شود، شفافیت موج می‌زند و مقدار نویز نیز بسیار پایین است. میزان اشباع شدگی رنگ‌ها هم در حد قابل‌قبولی باقی مانده و کنتراست عالی می‌باشد.

رنج دینامیک چندان تعریفی نیست و قسمت‌های نورانی نیز کشیده هستند ولی در مجموع باید این تصاویر را از نظر کیفی مناسب بدانیم.

حال بد نیست یک نکته دیگر را در مورد این دوربین تحسین کنیم. علی‌رغم اینکه در آن خبری از سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) نیست اما عکس‌ها خیلی کم تار می‌شوند. این نشان‌دهنده درست بودن تنظیمات عکسبرداری در Poco X3 GT می‌باشد.

حالت Night Mode دستی تقریباً به سه ثانیه زمان نیاز دارد تا قسمت‌های نورانی را به خوبی به ثبت برساند و جزئیات موجود در سایه‌ها را به خوبی نشان دهد. ضمن اینکه در اینجا میزان اشباع شدگی رنگ‌ها به مقدار قابل‌توجهی ارتقا یافته است.

البته باید توجه کنید که این افزایش کیفیت سبب از بین رفتن جزئیات و کاهش شفافیت شده است. برای مثال، چمن‌ها، ساختمان و برخی دیگر از سوژه‌ها ظاهر کشیده‌ای به خود می‌گیرند.

به هر ترتیب، اگر به تصاویری نیاز دارید که نورپردازی در آنها به خوبی انجام شده و قسمت‌های نورانی خیلی خوب ثبت شده‌اند، تنها راه استفاده از Night Mode معمولی و دستی می‌باشد.

تصاویری که در حالت Night Mode اتوماتیک گرفته می‌شوند، ظاهر شفاف‌تری نسبت به تصاویر گرفته شده در حالت Night Mode دستی دارند اما رخ دادن این اتفاق را می‌توانیم به کمتر شدن لرزش دست نسبت بدهیم. به طور کلی این عکس‌ها به هیچ عنوان کیفیت مناسبی ندارند.

تصاویر گرفته شده توسط لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی در شب، فقط از نظر کیفی قابل‌قبول هستند و اگرچه شاید کمی نویز در آنها دیده شود ولی به راحتی می‌توانید ببینید چه چیزی در آنها وجود دارد. لازم به ذکر است که کیفیت رنگ‌ها نیز حفظ شده است.

استفاده از حالت عکسبرداری در شب را برای لنز اولترا واید به شدت پیشنهاد می‌کنیم زیرا به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کیفیت را ارتقا می‌دهد. مطابق معمول، قسمت‌های نورانی بهتر دیده خواهند شد و در سایه‌ها جزئیات بیشتر به چشم خواهند آمد. به علاوه، نویزها از بین می‌روند ولی به جای اینکه برخی قسمت‌های پر جزئیات تار شوند، اتفاق خاصی روی آنها نمی‌افتد.

با این اوصاف، اگر می‌خواهید با لنز اولترا واید در شب عکسبرداری کنید، حتماً این کار را در حالی انجام دهید که Night Mode فعال شده است.

 

کیفیت تصاویر سلفی

Poco X3 GT یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی دارد که وقتی نور کافی تابیده، تصاویر طبیعی و متعادلی می‌گیرد. مقدار جزئیات مربوط به سوژه‌ها در حد معمول قرار دارند اما کنتراست و رنگ‌ها فوق‌العاده هستند و رنج دینامیک از حد متوسط بالاتر است.

از آن جایی که این سنسور کواد بایر می‌باشد، عکس‌ها به صورت پیش‌فرض 4 مگاپیکسلی خواهند بود اما به نظر می‌رسد کیفیت‌شان ارتقا یافته تا لزوماً 16 مگاپیکسلی شوند. در واقع به همین دلیل این عکس‌ها شفاف‌ترین و واضح‌ترین تصاویر سلفی گرفته شده توسط یک گوشی هوشمند نیستند اما باید بپذیریم که هر کسی زیاد روی عکس‌های سلفی زوم نمی‌کند. با این اوصاف، می‌توانیم بگوییم که این خروجی‌ها در اکثر زمینه‌ها کیفیت قابل‌قبولی دارند. لازم به ذکر است که همیشه می‌توانید حجم این عکس‌ها را به 4 مگاپیکسل کاهش دهید تا وضوح‌شان افزایش یابد.

اگر نور به اندازه کافی نتابد، تصاویر ظاهر کشیده‌ای به خود خواهند گرفت و سنسور کوچک نیز محدودیت‌هایش را نمایان می‌سازد.

دوربین سلفی همچنین، توانایی گرفتن تصاویر سلفی را دارد ولی جداسازی سوژه از پس‌زمینه زیاد خوب انجام نمی‌شود و در جاهایی که سوژه موهای بلندی دارد، این نقطه ضعف بیشتر خودش را نشان می‌دهد بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که تنها زمانی از آپشن تصویربرداری پرتره توسط دوربین سلفی استفاده نمایید که چاره دیگری ندارید.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

لنز اصلی پوکو ایکس 3 جی تی می‌تواند فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه و 1080p با دو نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. لنز اولترا واید هم توانایی فیلمبرداری با کیفیت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد و لنز مکرو نیز نهایتاً قادرست که ویدیوهای 720p با نرخ 30 فریم بر ثانیه بگیرد.

توجه داشته باشید که فیلمبرداری با هر کدام از کیفیت‌های گفته شده و مخصوص لنزهای غیر اصلی، سبب کاهش رزولوشن خواهد شد و مجبور خواهید بود هر بار وضوح آنها را به صورت دستی تغییر دهید و مشخص کنید.

یک گزینه اختیاری ثابت‌سازی الکترونیکی برای تمام رزولوشن‌ها و فریم ریت‌ها وجود دارد که برای همه لنزها به غیر از لنز مکرو کاربرد خواهد داشت. در صورت بهره‌مندی از این آپشن، میدان دید کاهش خواهد یافت و فیلم‌ها ظاهر کشیده‌ای به خود خواهند گرفت.

در ادامه به حالت Super Steady Mode می‌رسیم که برای لنز اصلی تعبیه شده است و بیشتر روی ثابت‌سازی تمرکز دارد تا کیفیت؛ یعنی کاری که دوربین‌های نظامی انجام می‌دهند.

بیت‌ریت ویدیوهای 4K و 1080p به ترتیب 50 و 20 مگابیت بر ثانیه می‌باشد و صداها هم همیشه با کیفیت استریو و بیت‌ریت 256 کیلوبیت بر ثانیه ضبط خواهند گردید.

ویدیوهای 4K ضبط شده توسط لنز اصلی ظاهر فوق‌العاده‌ای دارند به طوری که جزئیات در آنها زیاد بوده و شفافیت عالی است و حتی اگر قیمت مقرون به صرفه این تلفن همراه را نیز در نظر بگیرید، اهمیت این نکته بیش از پیش برایتان روشن خواهد شد. در این فیلم‌های 4K هیچ نویزی نیست، رنگ سفید تعادل زیادی دارد و رنگ‌ها دقیق هستند و کنتراست قابل‌قبول خواهد بود.

رنج دینامیک را نیز می‌توانیم تحسین کنیم. به طور کلی شما هم از کیفیت این فیلم‌های 4K ضبط شده توسط لنز اصلی Poco X3 GT رضایت پیدا خواهید کرد.

ویدیوهای 1080p ضبط شده توسط لنز اولترا واید کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند. این کلیپ‌ها شفاف و دارای جزئیات زیادی هستند و مقدار نویز در آنها در سطح پایینی قرار خواهد داشت و رنگ‌ها دقیق می‌باشند. رنج دینامیک نیز بالاتر از سطح معمول می‌باشد. البته کنتراست زیاد خوب نیست ولی از یک چنین لنز متوسطی نباید بیشتر انتظار داشت.

 

رقبا و آلترناتیوها

شاید Poco X3 GT نمونه بین‌المللی و گلوبال ردمی نوت 10 پرو مخصوص چین باشد اما موجودیت رسمی او همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. پوکو می‌خواهد این محصولش را در جنوب شرق آسیا، خاور میانه، آمریکای لاتین و آفریقا به فروش برساند بنابراین در حال حاضر بعید است به هند و کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیاید.

با ذکر نکته، می‌توانیم ادعا کنیم که پوکو ایکس 3 جی تی پتانسیل این را دارد تا یک آلترناتیو فوق‌العاده برای افراد به حساب بیاید و به نوعی لقب قاتل پرچمداران را از آنِ خود کند. این دستگاه صفحه نمایش پیشرفته با نرخ بازسازی 120 هرتزی، تراشه قدرتمند دیمنسیتی 1100 5G، دوام باتری طولانی مدت و دوربین عقب باکیفیتی دارد. البته برخی امکانات دیگر مانند سرعت شارژ بیشتر، لنزهای متعددتر و پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس هم در این تلفن همراه به چشم می‌خورد اما نمی‌دانیم پرداخت پول بیشتر برای بهره‌مندی از این امکانات ارزشش را دارد یا خیر.

پوکو اف 3 که تقریباً به اندازه پوکو ایکس 3 جی تی قیمت خورده است، صفحه نمایش AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی، تراشه نسبتاً سریع‌تر اسنپدراگون 870 5G و شیوه طراحی دوگانه و دارای دو محافظ گوریلا گلس دارد ولی دوربین او ضعیف‌تر است. در این میان، برخی‌ها آن تلفن همراه را یک آلترناتیو عالی می‌دانند و برخی دیگر اصلاً آن را حساب نمی‌آورند.

ریلمی ایکس 7 مکس 5G (Realme X7 Max 5G) که در برخی از کشورها و مناطق با عنوان ریلمی جی تی نئو (Realme GT Neo) شناخته می‌شود، تقریباً به اندازه پوکو ایکس 3 جی تی قیمت خورده و یک آلترناتیو عالی به حساب می‌آید. این تلفن همراه می‌تواند با صفحه نمایش AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی و تراشه دیمنسیتی 1200، موبایل مورد بحث ما را شکست دهد. سایر امکاناتش اما، با Poco X3 GT یکسان خواهند بود. این امکانات عبارتند از اسپیکرهای استریو، دوربین عقب سه‌گانه، گزینه‌های اتصال، دوام باتری و حتی مدت زمان لازم یکسان برای شارژ.

در نهایت گلکسی ای 52 (Galaxy A52) هم یک آلترناتیو عالی است که نسخه 4G آن به اندازه پوکو ایکس 3 جی تی قیمت می‌خورد. مطمئناً عملکرد این محصول سامسونگ به هیچ عنوان نمی‌تواند همچون عملکرد محصول پوکو باشد اما صفحه نمایش Super AMOLED با نرخ نوسازی 90 هرتزی، دوربین عقب چهارگانه و تأییدیه ضد آب IP67 مهمترین مزایای آن هستند. بر این اساس، اگر بدنه ضد آب، صفحه نمایش OLED و دوربین باکیفیت برایتان در اولویت قرار دارند، بد نیست خرید سامسونگ گلکسی A52 را نیز در دستور کار قرار دهید.

 

نظر نهایی

پوکو ایکس 3 جی تی در بسیاری از زمینه‌ها مانند گوشی‌های پرچمدار کار می‌کند. نمایشگر LCD با نرخ بازسازی 120 هرتزی آن مطمئناً یکی از بهترین و تطبیقی‌ترین صفحه نمایش‌های دنیاست. ضمن اینکه اگرچه سیستم خنک‌کننده آن زیاد قدرتمند نیست ولی عملکرد عالی دارد و دوام باتری طولانی مدتش فوق‌العاده است و سرعت شارژش هم به شدت سریع می‌باشد.

این تلفن همراه حتی می‌تواند شما را به خاطر کیفیت اسپیکرهای استریو و توانایی‌های تصویربرداری شگفت‌زده کند به طوری که لنز اصلی 64 مگاپیکسلی او عکس‌های بسیار باکیفیتی می‌گیرد. در این میان، دوربین سلفی می‌توانست بهتر باشد.

پس از تمام توضیحات، باید اذعان کنیم که Poco X3 GT یک محصول قابل‌توجه و استثنایی دیگر از پوکو و شیائومی می‌باشد. صرف‌نظر از اهداف بازاریابی، برند و موجودیت، این محصول شرکت چینی یکی از معدود تلفن‌های همراهی است که می‌توانید با هزینه 280 یورویی بخرید. در واقع این یک دستگاه عالی است که سعی کرده بهترین ویژگی‌های گوشی‌های پرچمدار را گلچین کند و آنها را با قیمتی پایین و مقرون به صرفه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد. بر این اساس، باید از خودمان بپرسیم، واقعاً چه چیزی هست در مورد این گوشی که آن را دوست نداریم؟.

 

نقاط قوت

  • شیوه طراحی چشم‌نواز و محافظت شده با پوشش گوریلا گلس ویکتوس و بدنه ضد قطرات آب IP53
  • مجهز به صفحه نمایش 6.6 اینچی LCD با نرخ بازسازی 120 هرتزی و پشتیبانی کننده از کیفیت HDR10 و دارای نقطه سیاه رنگ کوچک برای دوربین سلفی
  • دوام باتری طولانی مدت
  • سیستم شارژ سریع عالی
  • عملکرد شبیه گوشی‌های پرچمدار علی‌رغم داشتن قیمت پایین
  • کیفیت قابل‌تحسین اسپیکرها
  • کیفیت عالی تصاویر گرفته شده در شب و روز
  • کیفیت استثنایی فیلم‌های 4K ضبط شده توسط لنز اصلی و ثابت‌سازی شده توسط سیستم الکترونیکی
  • امکان قرار دادن دو سیمکارت 5G به صورت همزمان و مجهز به ویژگی‌های اتصالی وای‌فای 6، NFC، سنسور مادون قرمز IR و رابط کاربری MIUI 12

 

نقاط ضعف

  • نداشتن اسلات قرار دادن مموری کارت میکرو SD
  • ناپایدار بودن عملکرد سیستم خنک‌کننده
  • کیفیت معمولی دوربین سلفی
  • موجودیت محدود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی گوشی شیائومی Poco X3 GT"

  1. سلام
    اطلاعات شما عالی بود.
    من تازه خریدم و با چند تا مشکل مواجه شدم.
    با WIFI و DATAخود گوشی، آپدیت نمیشه و هنوز به مراجعه نکردم تا دلیلشو بدونم.
    دفترچه مخاطب رو که باز میکنم(برای سهولتِ کار) بعد از سرچ مخاطب، امکان ویرایش نداره، فقط باید از لیست پیدا کنی و ویرایش کنی و یکی دیگه اینکه فکر کنم، چراغِ آلارم نداره ظاهراً، اگر هم داره، هنوز موفق نشدم فعالش کنم

  2. سلام کسایی که سوال کردن از otg پشتیبانی میکنه یانه
    باید بگم که سرعت انتقال فایل یا… از بقیه رقبا حتی زود تر عمل میکنه
    و اینکه میگن ازotgپشتیبانی نمیکنه کاملا دروغه.

  3. با توجه به قیمت بازم به نظرم پرو با صرفه تر و یه کم بهتره ..اولا من دوربین هر دوتاشونو تست کردم که فقط جی تی تو شب یه کم بهتره بقیش میشه گفت یکیه‌.اندازه خب اگه صفحه ی بزرگتر میخاست یه کم پرو بزرگترها ولی تو بازیا هر دو رو تو یه بازی تو یه زمان تست کردم که هر دو بعده ۱ ساعت شرو‌به داغ شدن میکنم و جی تی کمی از ساعت که بگزرع واقعا داغ می‌کنه نسبت به پرو…درگاه هندزفری ندارها که بیشتره مردم و حتی خانمها هنگام پیاده روی اگر تو خیابونا متوجه باشین از هندز فری استفاده میکنم که همون نمیتونیم بگیم استفاده نمی‌کنیم مخصوصا دانشجویان و دانش آموزان و کیمرا حالا اگه یکی وعضه مالیس خوبه یه هندزفری بیسیم خوب الان ۱ت تا ۱و نیم قیمتشم که بتونه حد اقل ۳ ساعت دووم بیاره و خاموش نشه ..در کل قیمتشم ۱ ونیم تا ۲ تومن از پرو بیشتره با همون کارایی فقط قیافه الان به نظرم جی تی قشنگتر و خوش دست تره .‌‌‌‌ایاز تجربه ی من تو ۱۰ روزی که از هر دو گوشی همزمان استفاده کردم در ضمن باطری جی تی هم میشه گفت همیشه از پرو ۳۰ تا ۵۰ دقیقه عقب تره و زودتر خالی می‌کنه .از نظره تماس مه تو ایران جاهای خاصی فعلا ۵ جی هست و بقیه ۴ جی هستن یعنی ۹۰ درصد تا ۸۰ درصد اوپراتور ها ۴ جی هستن .بارم اگه سوالی هست بگید تا بگم. ..

  4. من اصلا خوشم نمیومد،به عنوان کسیکه همیشه از هندزفری استفاده میکنم همیشه مجبورید یه کامل دیگه و وصل کنید تا بتونید هندزفری رو بهش بزنید، شما نمیتونید همزان گوشی رو شارژ گنید یا به پاور بانک بزنید و درعین حال هنزفری یا هدفون سیمی بهش وصل کنید به عنوان کسی که هنزفری وایرلس نداره حیلی اذیت شدم،یکی از بدی های دیگه گوشی شیائومی اینه که حتی اگه گوشیو رو سایلنت بذارید هنوز صدای کلیک عکس گرفتم توی واتساپ رو میشنوید که فقط این نوع نیست تمامی گپشی های شیائومی این مشکل رو دارند،موزیک پلیر این گوشی از متن اهنگ پشتیبانی نمیکنه و مجبورید یه پلیر دیکه نصب کنید،در کل از این گوشی خوشم نیومد

    1. همشون یه کم به خاطر بلندگوی قدرتمندی که دارن یه خورده صدا رو استریو میکنن و بیرون میدم جز اینکه همون وقت که حرف میزنی با ولوم صداشو خیلی کم کنی اره منم ۱۰ روز از این و پرو همزمان استفاده کردم تو همه چی از بازی تا تماس و هر چی که به ذهنم می‌رسید که ببینم کدوم بهتره از مغازه ی خودم بردارم واسه کار و تماس و مخصوصا بازی .دیگه جز بهمن خوش دست بودن نسبت به پرو ..بقیش همش یکی بود.جز پولش که اونم ۲ تومن جی تی گرونتره هندسفری هم نمیخوره .خیلی چیزای دیگه

    1. جی تی ..تو‌ ۱۰ روز استفاده از هر دو گوشی تو ۱ ساعت از هر دو همزمان شرو به بازی کلش کردم که تو ۱ ساعت اول هر دو تا داغ کردن اما بعده ۱ ساعت جی تی واقعا شرو به داغ شدنه عجیب کرد که سریعا از بازی بیرون اومدم اما پرو‌تا باطری به ۲۰ درصد برسه که نمی‌دونم ۲ ساعت شد یا ۲ ساعت و نیم همون مقدار داغ شده بود که اول شد ..بعدها بازی هم سریع خنک شد اما اون جی تی نه حتی واسه خنک شدنش مجبور شدم قابشو در بیارم

  5. گوشیه خوبی هست ولی چرا از هر نرم افزار دوتا رو صفحه گوشیم هست یکی روپاک میکنم هر دوتاش پاک میشه اگه میشه راهنماییم کنید

    1. مناسبه ولی تو ۱ ساعت. بعدش تو ساعتها دوم باس از بازی بیای بیرون چون خیلی داغ می‌کنه اما اگر و باگ ندیدم با اینکه داغه عجیبی کرده بود حالا به مروره زمان چی بشه نمیدونم

    1. سلام من این گوشی رو یک هفته هست که دارم این گوشی عالی هست و در تمامی بازی ها در آخرین گرافیک اجرا میکند فوق العاده است از نظر شارژ دهی و شارژ شدن عالیه پردازنده خیلی خوبی داره حتی من این پردازنده رو از اسنپدراگون ها بیشتر دوست دارم چون خیلی مقاوم و قدرتمند و سریع هستند و در کل عالیه نمرش ۲۰

      1. ببخشید شما که x3 gt را خریدید ایا در هنگام مکالمه تلفنی واقعا صدای مخاطب بلند شنیده میشه که اطرافیان میشنوند ایا راه حلی تو تنظیمات جمهت کم کردن یا قطع اسپیکر ولومش هست ممنون میشم بگید طبق تجربت

        1. همشون یه کم به خاطر بلندگوی قدرتمندی که دارن یه خورده صدا رو استریو میکنن و بیرون میدم جز اینکه همون وقت که حرف میزنی با ولوم صداشو خیلی کم کنی

      2. تازه خریدی یه خورده بصبر ..وقتی بعدها ۱ ساعت احساس کردی دستت داره میسوزه از گرما اونوقت دیگه نمیگی‌ گوشیه خیلی خوبیه ..میگی گوشیش خوبه در جده خودش و قیمتش اما هیچ وقت تو بازی به پرو نمیرسه