مزایا و معایب روت کردن دستگاه اندرویدی

روت گوشی و تبلت چه مزایا و معایبی دارد؟

روت اصطلاحی است که این روزها در دنیای گوشی و تبلت‌های اندرویدی زیاد به گوشمان می‌خورد. این اصطلاح را حداقل در نصب برخی نرم افزارها که از پیش فرضای نصب می‌باشد شنیده‌ایم. اکثر کاربرانی که از گوشی خود انتظار عملکرد بیشتری دارند یا کمی جنبه کنجکاوی دارند، دوست دارند که برای یک بار هم که شده گوشی یا تبلت خود را روت کنند، اما واقعا روت کردن چیست و چه مزایا یا معایبی می‌تواند داشته باشد؟

روت کردن در عمل اجازه دسترسی به فایل‌های سیستمی را برای کاربر ممکن می‌سازد. این امکان برای کسانی که با این مسائل سر و کار دارند و به اصطلاح توسعه دهنده (Developer) هستن می‌تواند مفید باشد. اما در صورتی که دانش کافی برای تغییر این دسته از فایل‌ها را نداشته باشید، عمل روت کردن می‌تواند گوشی یا تبلت شما را با مشکل مواجه سازد و تجربه بدی از روت کردن گوشی در ذهن شما به جا بگذارد.

روت کردن چه معایبی می تواند داشته باشد؟

اولین مورد و شاید بزرگترین عیب روت کردن دستگاه، باطل شدن گارانتی می‌باشد. البته اگر گوشی یا تبلت خود را با گارانتی خریداری کرده باشید. در قسمت توضیحات کارت گارانتی به این مورد اشاره شده که دستگاه‌هایی که روت می‌شوند شامل گارانتی نیستند، پس در صورت روت کردن گوشی باید این ریسک را بپذیرید که گارانتی شما از بین می‌رود.

مسئله دوم مربوط به خود روند روت کردن می‌باشد. اگر اصطلاح روش‌های روت کردن و یا نرم‌افزار های روت گوشی و تبلت را در گوگل جستجو کنید، با انواع مختلفی از نرم افزارها و روش‌ها روبرو خواهید شد که در صورت نامعتبر بودن می‌تواند به گوشی یا تبلت شما آسیب جدی وارد کند که احتمال روشن نشدن در گوشی نیز وجود دارد. این مشکل حتی دردسر سازتر از مشکل اولی خواهد بود.

مسائل بعدی از معایب روت کردن، بیشتر به حین استفاده از دستگاه روت شده بر می‌گردد، که می‌تواند مواردی شامل نصب برنامه‌های مخرب و مضر برای گوشی و تبلت و یا حذف اشتباهی فایل‌های سیستمی را توسط کاربر شامل شود.

روت کردن تبلت چه مزایایی می تواند داشته باشد؟

مهمترین دلیلی که بسیاری از کاربران را به روت کردن دستگاه خود مجاب می‌کند، نصب برخی نرم افزارهایی است که روت بودن پیش فرض نصب این دسته از نرم افزارها می‌باشد. استفاده از این دسته نرم افزارها شاید بیشترین دلیل کاربران برای روت کردن دستگاه خود باشد:

  • DroidWall
  • Dual Mount SD Widget
  • Hexamob Recovery Pro
  • Keyboard Manager
  • LEDs Hack
  • Rot Call Blocker
  • Samba Filesharing
  • Titanium Backup

دومین دلیل برای روت کردن دستگاه اندرویدی می‌تواند مربوط به افزایش عملکرد و فضای گوشی یا تبلت باشد. البته این مورد در نسخه بروز اندروید بدون روت کردن نیز تا حدودی امکان پذیر می‌باشد. امکان غیر فعال کردن برنامه‌های سیستمی می‌تواند باعث افزایش فضای رم شود که در حالت روت شده می‌توانید برنامه‌هایی مانند ماشین حساب، ساعت، گالری و برنامه‌هایی از این دست را غیر فعال کرده و فضای در دسترس رم را افزایش دهید. همان طور که اشاره شد این امکان در نسخه‌های جدید اندروید برای برخی برنامه‌ها و نوتیفیکشن‌ها ممکن شده است، پس اگر دلیل شما برای روت کردن گوشی یا تبلت این مورد می‌باشد، نگاهی به لیست برنامه‌هایی که می‌توانید بدون نیاز به روت می توانید غیر فعال کنید بیاندازید تا شاید نیازتان رفع شد و نیازی به روت کردن تبلت یا گوشی نباشد.

از دیگر مزایایی روت کردن تبلت یا گوشی می‌توان به استفاده از رام های سفارشی اشاره کرد. استفاده از رام‌های کاستوم که کم نیستند، می‌تواند دلیلی باشد که تصمیم گرفته‌اید گوشی یا تبلت خود را روت کنید. اگر چنین است، این نکته را در نظر بگیرید که تعداد رام‌های موجود برای اندروید بسیار زیاد می‌باشد، تا حد امکان از رام‌های رسمی استفاده کنید که مشکلی برای دستگاه پیش نیاید.

با در نظر گرفتن موارد بالا تصمیم با شماست که آیا دستگاه شما نیازی به روت دارد؟ چنانچه به این نتیجه رسیدید، می‌توانید از منابع معتبر و از نرم افزارهای معتبر برای انجام این امر استفاده کنید تا مشکلی برای گوشی یا تبلت شما پیش نیاید. چرا که در صورت بروز مشکل می‌تواند دردسر های متفاوتی را برایتان پیش آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "روت گوشی و تبلت چه مزایا و معایبی دارد؟"