نقد و بررسی تخصصی هدفون‌ شیائومی Mi True Wireless Earphones

نقد و بررسی تخصصی هدفون‌ شیائومی Mi True Wireless Earphones

هدفون‌های Mi True Wireless Earphones جدیدترین محصولات شیائومی برای رقابت در یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های دنیای تکنولوژی به شمار می‌روند. این وسایل به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا از نظر ظاهری شبیه ایرپادز اپل باشند ولی نسبت به آنها ارزان‌تر به حساب بیایند. این هدفون‌ها به خاطر مقاومت در برابر قطرات آب، پشتیبانی از شیوه‌های ناوبری مبتنی بر حرکات، مقاومت در برابر رطوبت تعریق بدن، تکنولوژی اکتیو نویز کنسلینگ و از همه مهم‌تر قیمت مقرون به صرفه، مطمئناً می‌توانند یکی از گزینه‌های خرید کسانی باشند که می‌خواهند با هزینه‌ای کم صاحب یک جفت هدفون با کیفیت شوند. با تبلت‌فون همراه باشید تا شیائومی Mi True Wireless Earphones را به صورت تخصصی بررسی کنیم.

طراحی

شیوه طراحی که شیائومی برای ساخت این محصولاتش به کار گرفته باعث شده تا این هدفون‌ها را همزادهای ایرپادز اپل بدانند. قاب این هدفون‌ها شبیه جعبه نخ دندان می‌باشد که باید برای درآوردن هدفون‌ها در آن را باز کنیم. البته فشردگی و کامپکت بودن این قاب به اندازه قاب ایرپادهای اپل نیست ولی از نظر ارتفاع و عرض با آنها برابر بوده و ضخامتش دو برابر می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی هدفون‌ شیائومی Mi True Wireless Earphones

در جلوی این قاب یک چراغ LED مشاهده می‌شود تا در شرایط مختلف چشمک زده و وضعیت هدفون‌ها را نشان دهند. از جمله کارایی‌های این چراغ می‌توانیم به بیان وضعیت دوام باتری یا فرآیند وصل شدن به دستگاه دارای اتصال بلوتوث اشاره کنیم. در سمت راست قاب یک دکمه تعبیه شده که با فشردن و نگه داشتن آن می‌توانید فرآیند جفت کردن را آغاز نمایید. در پایین هم یک پورت USB-C برای شارژ کردن مشاهده می‌شود.

درب قاب به یک قطعه شبیه به فنر وصل شده و با استفاده از انرژی مغناطیسی که وجود دارد باز و بسته می‌شود. متأسفانه لولای به کار رفته قدرت و استحکامی که لولای قاب ایرپادز اپل دارد را ندارد. به علاوه، وقتی که آن را کامل باز کرده‌اید هم ممکن است فکر کنید که از عقب احتمال دارد بیفتد. با این وجود، وقتی در قاب بسته است خیال کاربران از آسیب ندیدن هدفون‌ها راحت خواهد بود زیرا شدیدترین لرزش‌ها نیز باعث نخواهد شد تا باز شود.

درون قاب دو حفره وجود دارد که هر کدام محل قرارگیری هر هدفون است. شیوه طراحی انتهای این حفره‌ها شبیه همان قاب ایرپادهای اپل می‌باشد.

حالا بد نیست در مورد شیوه طراحی خودِ هدفون‌ها صحبت کنیم. همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، در پایین این وسایلی که شیائومی تولید کرده یک استوانه پلاستیکی قرار دارد. درست مانند قاب همراه، این هدفون‌ها نیز از نظر ابعاد نسبت به ایرپادز اپل بسیار بزرگ‌تر هستند.

در قسمت استوانه‌ای شکل هدفون‌ها تمامی قطعات الکترونیکی و ملزومات اتصال بلوتوثی قرار گرفته است. درون خودِ اسپیکر یعنی در نیم دایره بالا نیز سایر لوازم مورد نیاز از جمله باتری و درایور جای‌گیری کرده‌اند.

بر خلاف ایرپادز اپل، Mi True Wireless Earphones شیائومی شیوه طراحی درون‌گوشی دارند که بر روی نوک آنها نیز یک پوشش سیلیکونی به کار رفته است. ضمن اینکه در جعبه آنها سه سرپوش با ابعاد مختلف در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا بنا بر سلیقه خود هر مورد را که می‌خواستند مورد استفاده قرار دهند. اگرچه چند خط قبل گفتیم که شیوه طراحی این هدفون‌ها درون‌گوشی می‌باشد ولی واقعیت آن است که برعکس ایرپادهای اپل دقیقاً درون حفره گوش جای نمی‌گیرند و کمی بیرون این عضو بدن می‌نشینند. این یعنی علی‌رغم اینکه ظاهر کلی این محصولات شبیه هدفون‌های اپل هستند ولی در زمینه کارایی چندان به آنها شباهت ندارند.

نقد و بررسی تخصصی هدفون‌ شیائومی Mi True Wireless Earphones

از میان سه پوشش تعبیه شده در جعبه، آخرین و بزرگ‌ترین سرپوش باعث می‌شود تا Mi True Wireless Earphones شیائومی تا حدودی به راحتی درون گوش قرار گیرند. اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم، باید اذعان کنیم که هیچ‌گاه این هدفون‌ها از گوش بیرون نمی‌افتند ولی درست قرار نگرفتن در گوش بر کاهش کیفیت صدا تأثیر می‌گذارد.

درست مانند ایرپادز اپل، وقتی این هدفون‌های شیائومی را درون گوش خود می‌گذارید، یک صدای کوتاه شنیده خواهد شد. این ویژگی جالب باعث می‌شود تا وقتی حتی یکی از هدفون‌ها را از گوش خود بیرون می‌آورید، آهنگ در حال پخش متوقف گردد هرچند وقتی دوباره آن را می‌پوشید اجرای فایل صوتی را از سر نمی‌گیرد حال آن‌که در ایرپادز اپل معمولاً این اتفاق همیشه رخ می‌دهد.

کناره‌های Mi True Wireless Earphones هم لمسی است تا با ضربه زدن روی آن بتوانید کارهایی مختلفی را انجام دهید. برای مثال، با کلیک کردن روی این قسمت قادر خواهید بود موسیقی در حال پخش را متوقف و یا موسیقی متوقف شده را اجرا کنید و یا دستیار دیجیتالی را فعال نمایید. به علاوه، می‌توانید انگشت خود را روی این بخش گذاشته و فشار دهید تا گزینه اکتیو نویز کنسلینگ فعال یا غیرفعال شود.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که برای این هدفون‌ها تأییدیه IPX4 دریافت شده تا در برابر قطرات آب و تعریق بدن مقاومت داشته باشند بنابراین محصولاتی که شیائومی تولید کرده از این نظر نسبت به ایرپادز اپل برتری دارند.

راحتی و شیوه استفاده

از نظر راحتی و شیوه استفاده، Mi True Wireless Earphones مطمئناً می‌توانند انتظارات شما را برآورده کنند. هنگامی که این هدفون‌ها را در گوش خود گذاشته‌اید، اصلاً احساس نخواهید کرد که چیزی پوشیده‌اید و حتی برخی اوقات ممکن است که فراموش کنید درون گوش‌تان چیزی قرار گرفته است. نکته‌ای که به آن اشاره کردیم، بالاترین درجه راحتی استفاده از هدفون‌ها می‌باشد که هر شرکتی نمی‌تواند بدان دست یابد.

مطمئناً وسایلی که شیائومی ساخته در مقایسه با ایرپادز اپل یا محصولات سایر کمپانی‌ها ابعاد بزرگ‌تری دارند. به همین خاطر، وقتی آنها را در گوش خود گذاشته‌اید و به پهلو روی بالش می‌خوابید قطعاً احساسشان خواهید کرد. در غیر این صورت، نمی‌توانیم نسبت به این وسایل اعتراضی داشته باشیم و آنها را بی‌کیفیت بدانیم.

دکمه‌ها و نرم‌افزار

همان‌طور که پیش از این اعلام کردیم، کناره‌های هدفون‌های Mi True Wireless Earphones شیائومی لمسی بوده و یک تاچ‌پد دارد. معمولاً این دکمه‌های لمسی همیشه درست کار نمی‌کنند زیرا انگشت خود را روی قطعه بسیار کوچکی می‌گذاریم که در اغلب اوقات آن را نمی‌بینیم به همین دلیل اگر در بسیاری از دفعات تغییری در کارکرد هدفون‌ها به وجود نیامد تعجب نکنید.

نقد و بررسی تخصصی هدفون‌ شیائومی Mi True Wireless Earphones

متأسفانه مشکلی که امروزه همه هدفون‌های بیسیم با آن روبه‌رو هستند در این محصولات شیائومی نیز وجود دارد. این معضل باعث می‌شود تا وقتی Mi True Wireless Earphones را در گوش‌های خود گذاشته‌اید و سپس روی تاچ‌پد کناری آنها ضربه می‌زنید صدای بلندی را بشنوید زیرا امواج صوتی تولید شده مستقیماً به پرده گوش می‌رسند. با چنین نقطه ضعفی، احتمالاً شما نیز تمایل نداشته باشید که از این هدفون‌ها همیشه و در همه جا استفاده کنید.

هیچ اپلیکیشنی را نمی‌توان با این هدفون‌ها همگام‌سازی کرد بنابراین گزینه‌های شخصی‌سازی این محصولات شیائومی محدود به همان امکاناتی هستند که در خودشان وجود دارد. به علاوه، فرصت دریافت بروزرسانی نرم‌افزاری هم برای این وسایل به وجود نیامده به همین خاطر با خرید شیائومی Mi True Wireless Earphones باید از همان امکانات اولیه‌ای که دارند، تا روز آخری که صاحب آنها هستید، بهره ببرید.

نویز کنسلینگ

در هدفون‌های Mi True Wireless Earphones شیائومی ویژگی اکتیو نویز کنسلینگ (Active Noise Cancelling) وجود دارد که با گذاشتن و نگه داشتن انگشت روی هر هدفون می‌توان آن را فعال یا غیرفعال کرد.

متأسفانه این قابلیت در این محصولات کمپانی چینی آن‌طور که باید و شاید کار نمی‌کند و تنها در برخی اوقات و فقط هنگام پخش صداها با فرکانس پایین فعال می‌شود بنابراین وقتی با شدت صوت بالا در حال گوش دادن به یک فایل صوتی هستید بعید است متوجه وجود این گزینه شوید. به علاوه، نوعی صدای وزش باد نیز به گوش می‌رسد که مطمئناً افراد زیادی به آن علاقه ندارند.

اکثر اوقات کار سختی است که بخواهیم بگوییم آیا این گزینه روشن است یا خیر. زمانی که حالت نویز کنسلینگ را خاموش یا روشن می‌کنید، خودِ ایربادها یک لحظه صدایی را پخش می‌کنند اما با این وجود، باز هم نمی‌توانیم متوجه شویم آیا قابلیت موجود روشن شده یا خیر.

کیفیت صدا

با خرید Mi True Wireless Earphones شیائومی می‌توانید مطمئن شوید صداهایی که می‌شنوید بسیار باکیفیت پخش می‌شوند. البته از برخی جهات این هدفون‌ها نسبت به ایرپادز اپل برتری دارند و در برخی زمینه‌ها نیز ضعیف‌تر هستند.

نقد و بررسی تخصصی هدفون‌ شیائومی Mi True Wireless Earphones

صدای بیس در مقایسه با محصولات کمپانی آمریکایی بهتر می‌باشد زیرا به خاطر شیوه طراحی که ایرپادز دارند مقداری هوای اضافه به گوش می‌رسد. در سمت دیگر، هدفون‌های ساخت شیائومی صدای بیس را با کیفیت بیشتری پخش می‌کنند و کاربران راحت‌تر می‌توانند متوجه این موضوع شوند. البته در زمانی که فایل صوتی مدنظر را با کمترین شدت ممکن اجرا می‌کنید، صدای بیس با کیفیت پایین‌تری شنیده خواهد شد که این اتفاق بیشتر به خاطر نوک سیلیکونی آنها می‌باشد. هنگام پخش آهنگ‌ها با شدت معمولی هم صدای بیس کمی بلندتر به گوش می‌رسد تا همیشه کارآمد نباشد.

نکته‌ای که در مورد پخش صداها با شدت معمولی عنوان کردیم شاید در برخی جهات چندان به کار افراد نیاید ولی باعث خواهد شد تا اصوات با کیفیت مناسبی شنیده شوند هرچند این اتفاق هنگام اجرای انواع آهنگ‌ها رخ نمی‌دهد.

پخش صدا با بیشترین شدت نیز سبب کاهش کیفیت خواهد شد بنابراین دقیقاً متوجه نمی‌شویم که فایل‌های پخش شده چه مفاهیمی دارند. دقیقاً بر عکس این اتفاق با ایرپادهای اپل رخ می‌دهد یعنی محصولات کمپانی مالک سیستم عامل iOS در این زمینه عملکرد درخشانی از خود به ثبت می‌رسانند. البته موضوعی که بدان اشاره کردیم نقطه ضعف بزرگی نیست ولی کسانی که به آهنگ‌های با تن صدای بالا گوش می‌دهند مطمئناً نسبت به آن معترض خواهند شد.

در مجموع کیفیت صدای پخش شده از Mi True Wireless Earphones بسیار بالاست ولی نمی‌توانیم آنها را از این نظر رقیب قدرتمندی برای ایرپادز اپل بدانیم زیرا محصولات کمپانی آمریکایی به خاطر شیوه طراحی بازتری که دارند صداها را با شفافیت بیشتری اجرا می‌کنند.

نقد و بررسی تخصصی هدفون‌ شیائومی Mi True Wireless Earphones

یکی از نقاط ضعف اساسی هدفون‌های شیائومی، زیاد بودن تأخیر است. البته این مشکل را نمی‌توان هنگام گوش دادن به فایل‌های صوتی متوجه شد اما در زمان پخش ویدیو امکان دارد به راحتی آن را مشاهده کرد زیرا بعضاً صدا با فیلم هماهنگ نیست. نکته اشاره شده تقریباً در چندین دستگاه و سیستم عامل آزمایش و تقریباً نتایج یکسان و ناامیدکننده‌ای نیز حاصل شد.

دوام باتری

دوام باتری هدفون‌های Mi True Wireless Earphones چندان تعریفی نیست. علی‌رغم اینکه قاب و خودِ هدفون‌ها بزرگ‌تر از بسیاری از رقبا هستند اما تنها می‌توانند به مدت 3 ساعت به صورت مستقیم آهنگ پخش کنند. ضمن اینکه انرژی ذخیره شده در قاب نیز تنها 10 ساعت خواهد بود حال آن‌که این اعداد در ایرپادز اپل به ترتیب 5 و 24 ساعت می‌باشد. همچنین، مدت زمانی که لازم است تا این هدفون‌ها شارژ شوند، تقریباً 1 ساعت است.

نظر نهایی

با قیمت مقرون به صرفه‌ای که شیائومی برای Mi True Wireless Earphones در نظر گرفته، نباید انتظار داشته باشید که برخی امکانات ایرپادز اپل نظیر کیفیت صدای بیس، دوام باتری و تأخیر کم را در آنها مشاهده کنید.

نقد و بررسی تخصصی هدفون‌ شیائومی Mi True Wireless Earphones

با پولی که بابت خرید شیائومی Mi True Wireless Earphones می‌پردازید، هدفون‌هایی را در اختیار خواهید داشت که هم در برابر آب مقاومت دارند و هم در برابر تعریق بدن. بر این اساس، اگر می‌خواهید از این محصولات فقط هنگام ورزش کردن در باشگاه استفاده کنید، قطعاً خرید آنها تصمیم خوبی خواهد بود.

 

ضمناً، مشکلی هم از بابت شیوه اتصال به سایر دستگاه‌های دارای شبکه بلوتوث وجود ندارد بنابراین به هیچ وجه نباید بگوییم که این وسایل بی‌کیفیت هستند. با توجه به اینکه قیمت Mi True Wireless Earphones نصف ایرپادز اپل می‌باشد، طبیعتاً امکاناتی که در این وسایل وجود دارد هم در حد خودشان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *